Klasszikus

Requiem – Mozart és mestere egy estén

2006.11.25. 00:00
Ajánlom
Két kerek évforduló egybeesésén túl számos szál köti össze az estén előadásra kerülő két gyászmisét. Mozart Requiemjének ráadásul egy olyan változatát hallhatja a nagyérdemű, amely Magyarországon még sosem hangzott el.

A zenei világ 2006-ban Wolfgang Amadeus Mozart 250. születésnapjáról, másrészt Michael Haydn halálának 200. évfordulójáról emlékezik meg. A két szerzőt érdekes életrajzi és zenei szálak kötik egymáshoz. Ennek ismeretében a művek egymás mellé helyezése, egy estén való előadása különleges lehetőséget kínál az előadók és a hallgatók számára. Ami az életrajzi tényeket illeti: közismert, hogy Joseph Haydn testvére, Michael közel negyven évet töltött Salzburgban, a hercegérsekségi udvar szolgálatában. Itt ismerkedett össze az akkor még gyermek Mozarttal, akivel 1767-ben közösen egy-egy felvonást komponáltak egy oratóriumhoz. Később az udvari zenekarban kollégák is lettek, s Mozart bécsi távozásakor épp Michael Haydn vette át az udvari orgonista tisztséget.

Kevés olyan zenemű van, amit annyian és annyira ismernének, mint Mozart halotti miséje. Olyan kompozíció sem túl sok akad, amelyet annyi legenda övezne, mint éppen ezt a Requiemet. Sokáig a megrendelő kiléte is találgatások tárgya volt, később viszont a némileg bolond gróf sajátjaként tüntette föl a művet, amit egyébként nem is Mozart fejezett be. A haldokló zeneszerző ugyanis mindössze néhány tétel megírásig jutott, a többi a tanítványaira maradt.

Constanze, az özvegy először Joseph Eybler segítségét kérte, majd miután ő nem vállalta, maga is - miként a legenda szerint Mozart, a halálos ágyán - Süssmayrt kérte fel a halotti mise befejezésére és előadhatóvá tételére. Az utókor sokáig minden előítélet nélkül fogadta el és zárta szívébe a gyönyörű dallamokat, amelyeket – valószínűleg – Franz Xaver Süssmayr vetett papírra. Ám a zenetudósok igazságérzete a másik Mozart-növendék, Joseph Eybler „ötleteivel” is meg akarja ismertetni a közönséget.

Erre nyílik lehetőség – először Magyarországon – a kutató Richard Maunder, valamint a barokk-klasszicista muzsika és zenélési gyakorlat kiváló hazai ismerője, a Vashegyi György vezette Orfeo Kamarazenekar és Purcell Kórus jóvoltából. Az angol zenetudós Maunder kihagyta a mindmáig jól ismert és persze egyesek által kritizált, Süssmayr-féle tételeket (Sanctus, Benedictus, Osanna), módosította a hangszerelést, és egyes részeket – így a Lacrimosát – alaposan átdolgozta.

A Művészetek Palotájában a különleges koncert első felében egy másik Requiem is megszólal, a már említett Michael Haydn gyönyörű alkotása, aki a c-moll requiemet az őt szerződtető hercegérsek halálára írta 34 évesen 1771-ben. Érdekesség, hogy Mozart közel ugyanennyi esztendős volt, amikor húsz évvel később, 1791-ben a halotti misébe belekezdett. Michael Haydn, a pályatárs műve sokak szerint példaként szolgálhatott számára.

Az est során fellépő énekesek közül Zádori Mária mindig is nagy érdeklődést tanúsított a barokk és klasszikus repertoár iránt, Németh Judit nagy Wagner-specialista, de a 17-18. századi teljes zeneirodalom közel áll hozzá. A tenor Kálmán László a Purcell Kórus állandó tagjaként és szólistájaként gyakran énekli Haydn és Mozart miséit, míg Kovács István basszista is sokoldalúságáról ismert, előszeretettel énekel oratóriumokban.

(2006. december 2. 19:30 Művészetek Palotája Bartók Béla Hangversenyterem – A Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar hangversenye; M. Haydn: Requiem; Mozart: Requiem, K 626 – Richard Maunder rekonstrukciójának magyarországi bemutatója; km.: Zádori Mária, Németh Judit, Kálmán László, Kovács István (ének); vez.: Vashegyi György)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát július 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus humor

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!
Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.