Klasszikus

Részünkről a balszerencse

2004.09.10. 00:00
Ajánlom
Nem szívesen okoznék rombolást senkinek a lelkében vagy az élményei között, de Sarah Brightman koncertje igazi szörnyűség volt a Budapest Arénában. Legalábbis ami a lényeget illeti. Egyébként siker volt, kevesen voltak, de jól érezték magukat, a fénytechnika olyan volt, amilyen ritkán látható errefelé. Talán ez lett volna a megoldás: bemegyünk, egy órán át pásztázzák a reflektorok a színpadot, akkor húsz perc szünet, újabb pásztázás, és mehetünk haza. Soványka program, de legalább nem énekel a művésznő.

Énekel - ez persze kis túlzás. Magas hangon huhog és nyivákol. Ez az a pont, amikor az utolsó illúziók is összeomlanak az emberben. Mert hányszor volt szó arról, hogy ilyen csak nálunk fordulhat elő, a musicalekben az arra alkalmatlan színművészek játsszák az énekes szerepeket. Sarah Brightman valóban főszerepeket alakított első osztályú előadásokban. Persze nem ártott, hogy ő Andrew Lloyd Webber felesége, de ki hitte volna, hogy erre az egyetlen dologra egy egész életművet föl lehet építeni. Pedig föl lehet. És ha az este legkevésbé kibírhatatlan részét is meg szabad említeni, az még mindig Az Operaház fantomjából énekelt dal volt.

A többire nekem nincs szavam. Mindenki képzelje most ide a három legcsúnyább szót, amit ismer - pont olyan volt Sarah Brightman énekművészete. De azért sincsen szavam, mert ha bármit mondanék, hogy hamis, éles, természetellenes, azzal úgy tennék, mintha ő valóban énekelt volna, csak rosszul. Mintha ez egy zenei produkció lett volna. Közben pedig egészen másról van szó. Sarah Brightman a Barbie-babát ébresztgeti a hallgatóság lelkében. Eltúlzott póthajat cipel maga után, kicsavart mozdulatokkal mászkál a pódiumon, egyszer még hintára is ül, és száll utána a fehér uszálya, és mindehhez néhány nyúlós, szirupos melódiát énekel, amelyek szövegében a szabadság, szerelem, szépség szavak szerepelnek. A baj az, hogy ezt ő valahogy kevéssé megalapozottnak érzi (ki tudja, talán okkal), ezért a klasszikusokhoz fordul. Albinoni Adagio, a Turandotból a tenorária, egy kicsit megbolondítva, de nem a zene tébolyul meg, hanem a hallgató. Fölmegy a nő a színpadra szerkesztett, semmibe vezető hídra, és csillagfényben, szép hold alatt elénekli Ruszalka áriáját. Nem angolul, nem magyarul, és persze nem csehül, hanem olaszul, förtelmes angol akcentussal. Kíváncsi vagyok, mit felelne rá, ha megkérdezném, miért. Mert az olasz az olyan operás nyelv? Még ebben az angolos változatban is?

Persze a közönség megkajálja. Úgy érzik, hogy valami finom, érzelmes, érzéki élményben van részük, és milyen jó ez a magas művészet, majdnem anynyit ér, mint egy thai masszázs. A Brightman-szörnyűség pedig pillogva-csipogva szózatot intéz a hallgatósághoz, végre itt vagyok Budapesten, nagyon köszönöm ennek a csodálatos közönségnek. Ó, borzalom. És érzem, hogy ez csak a kezdet, Andrea Bocelli már valahol feni a kést, hogy a vérünket vegye.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Káel Csaba lesz Andy Vajna utódja

A Kormányinfón árulta el Gulyás Gergely az új filmügyi kormánybiztos személyét.
Zenés színház

Emléktáblát avattak Moldován Stefánia operaénekes tiszteletére

A művészre emlékező alkotást egykori lakóháza, a Katona József utca 25. szám alatti épület falán helyezte el a XIII. kerület önkormányzata.
Vizuál

Mi a Casablanca titka?

CURTIZ – A magyar, aki felforgatta Hollywoodot címmel, Topolánszky Tamás Yvan rendezésében készült életrajzi film Kertész Mihályról, azaz Michael Curtizről, a Casablanca legendás magyar rendezőjéről.
Klasszikus

A budapesti éjszakában csendül fel Gershwin Kék rapszódiája Kohán István videoklipjében

Kohán István és Kohán István klarinétja is felcsendül abban a kisfilmben, amelynek főszereplője a Kék rapszódia egy budapesti pinceklubban.
Könyv

Strandkönyvtárak az elmúlt 100 évben

Van, akinek a nyár a strandolást, a dinnyeevést vagy a lenge ruhákat jelenti, akad azonban olyan is, akinek még több olvasást. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Pécsi barangolások a Partitúra stábjával

A nyári ismétlő részek utolsó állomásaként Miklósa Erika és Batta András kulturális országjáró műsora a Dunántúl legnagyobb városába, Pécsre látogat. Az adás augusztus 25-én vasárnap, 13.25 órától tekinthető meg a Duna Televízióban.
Klasszikus videó

A budapesti éjszakában csendül fel Gershwin Kék rapszódiája Kohán István videoklipjében

Kohán István és Kohán István klarinétja is felcsendül abban a kisfilmben, amelynek főszereplője a Kék rapszódia egy budapesti pinceklubban.
Klasszikus ajánló

Éjszaka még az ékszerek is varázslatosabbak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása augusztus 24-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Börcsök Annával, Deák Andreával, Hont Angélával és ifj. Kovács Antallal.
Klasszikus ajánló

Fischer Ivánnal a címlapon kezdi az évadot a Fidelio

Az ingyenes programmagazin évadkezdő számában az eseménynaptár mellett többek között interjút talál Láng Annamária színésszel, Ron Howard filmrendezővel, Várallyay Petra hegedűművésszel, Bán Zsófia íróval, illetve a címlapon szereplő Fischer Ivánnal. Lapozzon bele online!
Klasszikus kritika

Egzotikus és visszatérő vendégek Kaposváron – Kaposfest-napló 2.

A Kaposfest utolsó három napjáról szól alábbi írásunk: Brahmstól a Bolyi Soul és Gospel Kórusig haladt a fesztivál zenei programja.