Klasszikus

Riccardo Chailly: „Milánó mindent megad, amire vágyom”

Claudio Abbado egykori asszisztense, az energikus és szuggesztív játékáról híres Riccardo Chailly január 25-én a Müpa színpadán dirigálja zenekarát, a Filarmonica della Scalá-t.

- Még nem töltötte be huszonötödik életévét, mikor a milánói La Scala történetének legfiatalabb karmestereként robbant be neve a köztudatba. 2016 júniusában tizenegy év után befejezte a munkát a Lipcsei Gewandhaus Zenekarral hogy másik három együttes, köztük a Scala zenekarának élén folytassa a munkát.

- 1978 januárjában álltam először a La Scala színpadán. Claudio Abbado kért fel, hogy helyettesítsem Verdi A haramiák című operájában Gavazzenit, aki betegség miatt lemondta a fellépést. Azóta tizenkilenc operaelőadást és számos szimfonikus művet vezényeltem ebben a színházban. A Filarmonica della Scalával való kapcsolatom Mahler zenéjével kezdődött: 1991. március 25-én vezényeltem a 9. szimfóniát, amelyet az ötödik és a hetedik, majd a harmadik és a hatodik követett. A 20. század és korunk zenéjének történetére épült az együttműködésünk a zenekarral ebben az időben. Mindemellett természetesen Rossini, Puccini, Verdi és más olasz zeneszerzők is meghatározó szerepet játszottak közös munkánkban. Ebben az értelemben a Filarmonica della Scala bizonyítja sokoldalúságát és éppen ezen ellentétek által képes identitásának lényegét megmutatni.

A zenekar felbecsülhetetlen színházi és szimfonikus örökséggel rendelkezik, amely Toscaninihez vezethető vissza.

Riccardo Chailly

Riccardo Chailly (Fotó/Forrás: Silvia Lelli)

- Nem csak pályafutásának kezdete kötődik Milánóhoz, hiszen ön éppen ebben a városban született. Milyen érzés ennyi év után hazatérni?

- Berlinben, Lipcsében és Amszterdamban éltem és dolgoztam hosszú éveken keresztül. Egy rendkívül izgalmas fejezete volt ez az életemnek, viszont egy nagyon intenzív igénybevételnek voltam kitéve.

Milánó mindent megad, amire vágyom: művészetet, kultúrát, jó ételeket és eleganciát.

Nagyon inspiráló ebben a városban élni. Végre van időm gondolkodni és tanulni, több időt tölteni otthon a feleségemmel és közös új projektekre, koncertekre, turnékra, lemezfelvételekre koncentrálni a zenekarral.

- Január 25-én a Művészetek Palotájában három egymástól rendkívül különböző orosz zeneszerző művét fogja dirigálni. Mi az, ami miatt mégis azt mondhatjuk, mindnyájan összetéveszthetetlenül orosz zenét írtak?

- Az orosz népzene mind Csajkovszkij 2. szimfóniájában, mind Stravinsky Petruskájában jelentős szerepet játszik. Ugyanakkor közös vonás Sosztakovics Kisvárosi Lady Macbeth-szvitjében és Stravinsky művében, hogy mindkettő színpadi zene. Egy olyan zenekar esetében, amelynek repertoárja operákon alapszik, de amelynek egyre inkább jelentőssé válik a szimfonikus identitása is úgy éreztem, az orosz zeneirodalom olyan műveivel kell foglalkoznom, amelyek kötődnek az operajátszáshoz.

- Csajkovszkij 2. szimfóniá ja ebből a szempontból kilóg a sorból. Miért választotta mégis ezt a rendkívül ritkán játszott művet?

- Ez egy nagyon izgalmas és értékes mű, amelyben Csajkovszkij ukrán népdalokat használ zenéje színeinek teljes palettáját megmutatva. A második tételben például a komponista egy hihetetlenül izgalmas kontrasztot teremt: az eredetileg befejezetlen, Undina című operájához írt nászinduló dallama az első téma, míg melléktémaként ismét egy orosz népdalt használ fel. Bár örömteli végkifejletet várnánk az esküvői menetet hallva, a második téma mégis inkább kísérteties hangvételt kölcsönöz a tételnek meglepve ezzel a hallgatóságot: e két anyag szembenállása nagyon erős dramaturgiai erővel bír.

José Carreras, Claudio Abbado, Riccardo Chailly és Mirella Freni

José Carreras, Claudio Abbado, Riccardo Chailly és Mirella Freni (Fotó/Forrás: Teatro alla Scala)

- Tizenkilenc évesen kezdett el Claudio Abbado asszisztenseként dolgozni a La Scalában. Hogyan emlékszik vissza rá?

Ő volt az első számú példaképem, az etalon, mindemellett egy életre szóló barátság is fűzött hozzá,

főként utolsó éveiben volt nagyon szoros a kapcsolatunk. Rengeteg időt töltött a partitúra tanulmányozásával egy mű előadása előtt, messzemenően részletezve elképzelését a darabbal kapcsolatban. Emlékszem, hogy a Wozzeck összes próbáján részt vettem, mindig mögötte állva figyeltem és bombáztam a kérdéseimmel. A végén odaadta saját példányát a kottából az összes benne szereplő megjegyzésével, amit aprólékosan lemásoltam. Kiderült, hogy még a mellékesnek tűnő részletek is létfontosságúak. Talán ezért is jelent most számomra olyan sokat, hogy a Filarmonica della Scala vezető karmestere lehetek.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kulka János tanítja újra beszélni a sztrókon átesett Lang Györgyit

Az énekesnő erről a Klubrádió Ötös című műsorában beszélt Falusi Mariannak, akivel korábban együtt vezették a műsort – számolt be róla a Színház Online.
Klasszikus

59 éves korában elhunyt Patkós Sándor fagottművész

Tragikus hirtelenséggel, életének 59. évében, január 26-án elhunyt Patkós Sándor fagottművész, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagja.
Tánc

Élőben, a színpadon festenek majd a Feledi Project legújabb táncszínházi bemutatójában

Feledi János Csehov Sirályát állítja színpadra február 7-én a Nemzeti Táncszínházban. Az előadás érdekessége, hogy Bánki Ákos festőművész a teljes előadás alatt a színpadon fog festeni.
Zenés színház

Visszatérés a varázserdőbe – a Szentivánéji álom az Eiffel Műhelyházban

Január 28-tól újra látható az Opera műsorán Britten operája, a Szentivánéji álom. Az eredetileg operavizsgaként létrejött produkció csaknem hat év után kerül ismét színre.
Klasszikus

Mozart első műve

Mindenki tudja, hogy Wolfgang Amadeus Mozart csodagyerek volt, aki már egészen ifjú korában elbűvölte a zeneszerető közönséget. De melyik volt az ifjú komponista legelső darabja, és hány évesen alkotta meg?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus beszámoló

Zene építőkockákból – Beszámoló az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál koncertjeiről

Mi járhat egy zeneszerző fejében? Vajon hogyan találja ki, milyen hangok következnek egymás után? Erről is megtudhatott egyet s mást a közönség, ha ellátogatott az idén szerencsére élőben tartott Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál január 15-16-i koncertjeire.
Klasszikus ajánló

Olasz áriaesttel érkezik Budapestre a Metropolitan Opera sztárja

A világhírű lett szoprán, Kristīne Opolais legkiemelkedőbb szerepeiből énekel áriákat és duetteket a Müpában, február 7-én tartott koncertjén. A műsor gerincét verista operák részletei alkotják.
Klasszikus hír

Minden korosztályból várja az énekelni szerető gyerekeket a Magyar Rádió Gyermekkórusa

Nagycsoportos óvodások és általános iskolás gyermekek számára hirdet felvételt a Magyar Rádió Művészeti Együttesei tagjaként működő Magyar Rádió Gyermekkórusa. A jelentkezési határidő a leendő elsősöknek február 23., a felsőbb évfolyamokba jelentkezők számára pedig április 4. 
Klasszikus videó

Mozart első műve

Mindenki tudja, hogy Wolfgang Amadeus Mozart csodagyerek volt, aki már egészen ifjú korában elbűvölte a zeneszerető közönséget. De melyik volt az ifjú komponista legelső darabja, és hány évesen alkotta meg?
Klasszikus gyász

59 éves korában elhunyt Patkós Sándor fagottművész

Tragikus hirtelenséggel, életének 59. évében, január 26-án elhunyt Patkós Sándor fagottművész, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagja.