Klasszikus

Riccardo Chailly: „Milánó mindent megad, amire vágyom”

Claudio Abbado egykori asszisztense, az energikus és szuggesztív játékáról híres Riccardo Chailly január 25-én a Müpa színpadán dirigálja zenekarát, a Filarmonica della Scalá-t.

- Még nem töltötte be huszonötödik életévét, mikor a milánói La Scala történetének legfiatalabb karmestereként robbant be neve a köztudatba. 2016 júniusában tizenegy év után befejezte a munkát a Lipcsei Gewandhaus Zenekarral hogy másik három együttes, köztük a Scala zenekarának élén folytassa a munkát.

- 1978 januárjában álltam először a La Scala színpadán. Claudio Abbado kért fel, hogy helyettesítsem Verdi A haramiák című operájában Gavazzenit, aki betegség miatt lemondta a fellépést. Azóta tizenkilenc operaelőadást és számos szimfonikus művet vezényeltem ebben a színházban. A Filarmonica della Scalával való kapcsolatom Mahler zenéjével kezdődött: 1991. március 25-én vezényeltem a 9. szimfóniát, amelyet az ötödik és a hetedik, majd a harmadik és a hatodik követett. A 20. század és korunk zenéjének történetére épült az együttműködésünk a zenekarral ebben az időben. Mindemellett természetesen Rossini, Puccini, Verdi és más olasz zeneszerzők is meghatározó szerepet játszottak közös munkánkban. Ebben az értelemben a Filarmonica della Scala bizonyítja sokoldalúságát és éppen ezen ellentétek által képes identitásának lényegét megmutatni.

A zenekar felbecsülhetetlen színházi és szimfonikus örökséggel rendelkezik, amely Toscaninihez vezethető vissza.

Riccardo Chailly

Riccardo Chailly (Fotó/Forrás: Silvia Lelli)

- Nem csak pályafutásának kezdete kötődik Milánóhoz, hiszen ön éppen ebben a városban született. Milyen érzés ennyi év után hazatérni?

- Berlinben, Lipcsében és Amszterdamban éltem és dolgoztam hosszú éveken keresztül. Egy rendkívül izgalmas fejezete volt ez az életemnek, viszont egy nagyon intenzív igénybevételnek voltam kitéve.

Milánó mindent megad, amire vágyom: művészetet, kultúrát, jó ételeket és eleganciát.

Nagyon inspiráló ebben a városban élni. Végre van időm gondolkodni és tanulni, több időt tölteni otthon a feleségemmel és közös új projektekre, koncertekre, turnékra, lemezfelvételekre koncentrálni a zenekarral.

- Január 25-én a Művészetek Palotájában három egymástól rendkívül különböző orosz zeneszerző művét fogja dirigálni. Mi az, ami miatt mégis azt mondhatjuk, mindnyájan összetéveszthetetlenül orosz zenét írtak?

- Az orosz népzene mind Csajkovszkij 2. szimfóniájában, mind Stravinsky Petruskájában jelentős szerepet játszik. Ugyanakkor közös vonás Sosztakovics Kisvárosi Lady Macbeth-szvitjében és Stravinsky művében, hogy mindkettő színpadi zene. Egy olyan zenekar esetében, amelynek repertoárja operákon alapszik, de amelynek egyre inkább jelentőssé válik a szimfonikus identitása is úgy éreztem, az orosz zeneirodalom olyan műveivel kell foglalkoznom, amelyek kötődnek az operajátszáshoz.

- Csajkovszkij 2. szimfóniá ja ebből a szempontból kilóg a sorból. Miért választotta mégis ezt a rendkívül ritkán játszott művet?

- Ez egy nagyon izgalmas és értékes mű, amelyben Csajkovszkij ukrán népdalokat használ zenéje színeinek teljes palettáját megmutatva. A második tételben például a komponista egy hihetetlenül izgalmas kontrasztot teremt: az eredetileg befejezetlen, Undina című operájához írt nászinduló dallama az első téma, míg melléktémaként ismét egy orosz népdalt használ fel. Bár örömteli végkifejletet várnánk az esküvői menetet hallva, a második téma mégis inkább kísérteties hangvételt kölcsönöz a tételnek meglepve ezzel a hallgatóságot: e két anyag szembenállása nagyon erős dramaturgiai erővel bír.

José Carreras, Claudio Abbado, Riccardo Chailly és Mirella Freni

José Carreras, Claudio Abbado, Riccardo Chailly és Mirella Freni (Fotó/Forrás: Teatro alla Scala)

- Tizenkilenc évesen kezdett el Claudio Abbado asszisztenseként dolgozni a La Scalában. Hogyan emlékszik vissza rá?

Ő volt az első számú példaképem, az etalon, mindemellett egy életre szóló barátság is fűzött hozzá,

főként utolsó éveiben volt nagyon szoros a kapcsolatunk. Rengeteg időt töltött a partitúra tanulmányozásával egy mű előadása előtt, messzemenően részletezve elképzelését a darabbal kapcsolatban. Emlékszem, hogy a Wozzeck összes próbáján részt vettem, mindig mögötte állva figyeltem és bombáztam a kérdéseimmel. A végén odaadta saját példányát a kottából az összes benne szereplő megjegyzésével, amit aprólékosan lemásoltam. Kiderült, hogy még a mellékesnek tűnő részletek is létfontosságúak. Talán ezért is jelent most számomra olyan sokat, hogy a Filarmonica della Scala vezető karmestere lehetek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.
Könyv

Ernest Hemingway ritkán látott családi fotói

Felépítette saját mítoszát: síelt, horgászott, vadászott, bikaviadalokat látogatott, szenvedélyesen érdekelte a háború és fáradhatatlanul kereste a személyes boldogságot. A Nobel-díjas amerikai író, akinek tárgyilagos szikár stílusát sokan próbálják utánozni azóta is, 1899. július 21-én született.
Plusz

Sokkal több ilyen kölyök kéne ebbe az országba

Szokatlanul kulturált fesztiválozókra bukkantam, összebarátkoztam egy csigával, de aztán hamar tempót váltottam, ficamodott bokával toltam a Middlemist Redre. Színházat alapítottak egy erdő szélén. Bánkitó-napló négy napról.
Klasszikus

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.
Vizuál

Aki pestiesítette a párizsi divatot

Egyszerű másoló, remek divatérzékű üzletasszony vagy tervezőzseni? Rotschild Klára szalonja a luxust jelentette a harmincastól a hetvenes évekig. Simonovics Ildikó mesélt arról, milyen kihívás összegyűjteni a még megmaradt ruhákat, dokumentumokat és kibogozni a valóságot a legendák és pletykák közül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Meghalt Fátyol Rudolf hegedűművész

Hétfő reggel, 62 éves korában elhunyt Fátyol Rudolf hegedűművész, a szatmárnémeti Dinu Lipatti Állami Filharmónia vezetője.
Klasszikus gyász

Elhunyt Ben Johnston, a mikrotonális zene egyik úttörő zeneszerzője

Július 22-én elhunyt Ben Johnston amerikai zeneszerző. Lehet, hogy nem ismerte őt – érdemes.
Klasszikus ajánló

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.
Klasszikus lemez

Új lemezt készített a Szent Efrém Férfikar

A Wings című lemezen – magyarul talán az Angyalszárnyak címet viselhetné – a Szent Efrém Férfikar megkísérel a saját hangvételével és stílusában az angyali kórushoz csatlakozni.
Klasszikus interjú

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.