Klasszikus

Riccardo Muti közel másfél évtized után újra a Scalában

2017.01.25. 16:21
Ajánlom
Egyelőre csak két koncert erejéig állt az olasz maestro a legendás operaház pódiumán, de megígérte, hogy 2020-ban újra visszatér.

Üdvözlünk újra, maestro!

- kiáltott egy lelkes néző, amikor a karmester dübörgő taps kíséretében a színpadra lépett, hogy megkezdje a Chicagói Szimfonikus Zenekarral a koncertet pénteken. Muti tizenkilenc éven át töltötte be a zeneigazgatói posztot az intézményben. 2005-ben Carlo Fontana akkori intendánssal folytatott vitáját követően viharos gyorsasággal elhagyta a Scalát, azóta nem lépett fel ott.

A Scala igazgatója, Alexander Pereira egy tavalyi interjúban abbéli reményét fejezte ki, hogy Muti a Chicagói Szimfonikusok karmestereként visszatér a színházba, és begyógyítják a régi sebeket. A karmestert rokonszenves kollégák fogadták, egykori munkatársai, a zenekar és a kórus tagjai, illetve a technikai személyzet is csatlakozott a „bravó”-t kiáltókhoz, amely Csajkovszkij IV. szimfóniáját követte.

A koncertre két nap alatt elfogytak a jegyek a 2040 fős nézőtéren. A maestro egy olasz zeneszerző, Alfredo Catalani Contemplazione című művével nyitotta az estét, melynek premierje épp 125 éve volt a Scalában. Ezt Richard Strauss Don Juanja és a már említett Csajkovszkij-szimfónia követte. Másnap, szombaton új programmal érkeztek a Chicagói Szimfonikusok, ekkor Hindemith vonósokra és rézfúvósokra írt Koncertzenéjét, Elgar In the South (Alassio) című, Itália előtt hódoló darabját adták elő, illetve két Muszorgszkij-művet, az Éj a kopár hegyent és az Egy kiállítás képeit. Ráadásként Verdi fokozta az amúgy is heves hangulatot, A szicíliai vecsernye nyitánya.

Ez a te színházad is, nem csak Verdié

– kiáltotta egy nő a közönség soraiból a Chicago Tribune beszámolója szerint.

Giuseppe Sala, Milánó polgármestere, a Scala Alapítvány elnöke reményét fejezte ki, hogy Muti ismét szorosabban együttműködik velük. A koncert után a karmester elmondta, hogy Pereirával szeretnék, ha a chicagói zenekarral újra felléphetne 2020-ban az operaházban. Korábban azt is mondta, úgy érzi, mintha csak tegnap hagyta volna ott a Scalát.

„Nem számítottam semmi különösre. Egyszerűen csak arra, hogy itt leszek a színházban, amely húsz éven át az otthonom volt, és zenélek” – felelte Muti később egy újságíró kérdésére.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Jazz/World

Zeneművet írt a „napalmos lánynak”, most végre élőben is előadhatta neki

1972-ben járta be a világot a vietnámi háború legsokkolóbb fotója, amin gyerekek menekülnek a bombázás elől. Tiszteletükre Hannibal Lokumbe még 1973-ban szvitet komponált, amit most élőben is előadhatott a képen meztelenül szereplő lánynak, Kim Phuc Phan Thi-nek.
Vizuál

Megfilmesítik a Mester és Margaritát

Bulgakov regényének mozis változatát A nagy Gatsby-t is rendező Baz Luhrmann forgatja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus interjú

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Klasszikus hír

Kecskés D. Balázs Istvánffy Benedek-díjat kapott

A fiatal zeneszerző Három románc című alkotása nyerte el a Magyar Zeneszerzők Egyesületének díját.
Klasszikus fidelio klasszik

Rost Andrea a Fidelio Klasszik vendége

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása december 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Elek Ányossal, ifj. Harangozó Gyulával és Rost Andreával.