Klasszikus

Rivka Golani: "Számomra a munka a pihenés"

2012.08.31. 07:18
Ajánlom
A legjelentősebb brácsaművészek között számon tartott hatvanhat esztendős izraeli származású művésznővel magyar kötődéseiről, a versengésről és a számára írt rekord mennyiségű versenyművekről beszélgettünk a Pécsi Zenei Napokon, ahova egy gyorstalpalós mesterkurzus erejéig ő maga is becsatlakozott.

- Nyári időbeosztását nézve nem sok időt hagy magának pihenésre. Alig ért véget a szemeszter a londoni Trinity College Zenei Tanszékén, Ön máris stúdióba vonult, és három felvételt - köztük egy Sarasate- és egy Enescu-lemezt - is elkészített. A pécsi mesterkurzus pedig eredetileg nem is szerepelt nyári elfoglaltságai között. Mi adta mégis a beugrás apropóját?

- A meghívást Bársony Pétertől kaptam, akivel már jó néhány éve ismerjük egymást, korábban én is meghívtam őt hozzám Londonba mesterkurzust tartani. Péter tudomást szerzett, hogy a mesterkurzusuk alatt épp Magyarországon fogok tartózkodni, ezért megkérdezte, lenne-e kedvem tanítani egy kicsit. Én pedig azt gondoltam, ha egyszer már itt vagyok, miért ne ugorjak be egy napra hozzájuk. Előtte még sosem jártam az országnak ezen a részén, de Pécs - annak ellenére, hogy hangulatában teljesen más, mint Budapest - azonnal megtetszett. Magával ragadó ez a környék és úgy hallottam, remek borvidék is egyben. Bár ebben nem igazán én, inkább a fiatalabb kurzusrésztvevők lehetnek érdekeltek, én ugyanis egyáltalán nem fogyasztok alkoholt (nevet).

- Milyennek találta a mesterkurzus színvonalát?

- Csak egy napra érkeztem, így nem szeretnék részletekbe bocsátkozni, a gyakorlótermeket fülelve azonban igen hamar feltűnt, hogy itt magas szintű és intenzív munka folyik. Ami pedig a brácsás növendékeket illeti, nagy öröm volt velük foglalkozni, mert mindannyian komolyan vették a dolgukat, és ez a hozzáállás a játékukban is megmutatkozott. Nagyon remélem, hogy ez az esemény a jövőben megtalálja majd a szponzorait és jelentős fesztivállá növi ki magát. Az itt tanító tanárok szakmai tudása és lelkesedése legalábbis ezt mindenképp indokolná.

- A brácsás növendékek között esetleg akadtak olyan hallgatók is, akiknek a felkészültségi szintje megütné a szeptemberi Szigeti József Hegedű- és Brácsaverseny színvonalát? Ezt Öntől, mint a verseny zsűritagjától is kérdezem.

- Őszintén szólva egyáltalán nem kedvelem a versenyeket és nem is adok rájuk túl sokat. Nem gondolom ugyanis, hogy hiteles képet adnának a versenygyőztes játékos hangszertudásáról és muzikalitásáról. Valaki egyszer első helyet szerez egy nemzetközi versenyen és nem történik utána semmi. Egy másik nem nyer semmit, mégis aktívan koncertező szólista válik belőle. Különben pedig a Szigeti-versenyre való felkérést is csak azért fogadtam el, mert magyar versenyről volt szó. Ha más országból kértek volna fel, lehet, hogy nem is vállaltam volna el. A növendékek, akikkel a brácsakurzus során foglalkoztam, mind nagyon tehetségesek voltak, ami persze önmagában még nem elég. Ahhoz ugyanis, hogy valakiből jó brácsás váljon, nemcsak a hangszeren kell megtanulnia játszani, hanem egyszerűen mindenhez kell, hogy értsen: a szólózáson keresztül a kamarazenélésig minden műfajban nagy jártasságra kell szert tennie. A tehetség tehát csak egy tényező a sok közül, a legtöbb a rendszeres és kitartó gyakorláson múlik.

- A mélyhegedű mellett meglehetősen későn, az egyetem utolsó évében kötelezte el magát. Mi motiválta a váltásban?

- A hegedűt is szerettem és nagyon jól is ment mindig - talán ez lehet az egyik oka, hogy ilyen sokáig húztam a váltást - engem azonban mindig is a sötétebb, meleg hangszínek vonzottak igazán, a vonós hangszereknél is leginkább a mélyebb regisztereket kedvelem. Ez úgy gondolom, a személyiségemben is erősen meglátszik. Csak rám kell nézni, nem vagyok született szoprán alkat (nevet). Ugyanakkor, amikor bejelentettem, hogy ezentúl brácsázni fogok, többektől azt kaptam válaszul, hogy nem fog menni nekem, mert kicsik lesznek hozzá a kezeim. Ugyanis már az első hangszerem is egy igen méretes darab volt, és szinte törpének mutatkoztak rajta az ujjaim. Természetesen hamar kiderült, hogy a hangszerjáték nem a méreteken, sokkal inkább a természetes hangszerkezelésen, valamint az ujjak ruganyosságán múlik és persze azon is, hogy az illető kialakítsa magának, miképp tudja a leglazábban és a szükséges legkisebb mozdulattal lefogni a hangokat.

- Jelenlegi hangszerének bal oldalát a befelé karéjban nem pont azért vésték le, hogy ezáltal könnyebben elérje a magasabb fekvéseket?

- A hangszerem egyedi, bal oldalt lecsapatott formája természetesen kényelmi funkciókat is szolgál, de nem ez az elsődleges célja. A mély regiszterekkel rendelkező vonós hangszereknek méretükből adódóan sokkal több a fals hangjuk, amit a hangszerkészítők többek között ezzel a speciális eljárással is igyekeznek kiiktatni. De mivel a hangszert úgy alakították ki, hogy aszimmetrikus formája a versenyzongora alakját és akusztikáját kövesse, a lecsonkítottnak tűnő hangszertest előnye így a nagyobb és teltebb hangzásban is megmutatkozik.

- Már életpályának kezdete óta szoros szálak fűzik hazánkhoz. Karrierje során hogyan változott ez a kapcsolat?

- Magyarországhoz mindig is különleges kötelék fűzött, mely szinte az egész életemet végigkísérte. Bár nem vagyok magyar állampolgár, rengeteg szállal kötődöm ide: tanárok, családtagok, koncertélmények és persze a korábban említett hangszerem révén is, amin a mai napig játszok. Rengeteget köszönhetek például egykori tanáromnak, Pártos Ödönnek, az irányítása alatt eltöltött évekre a mai napig tanulmányaim egyik legmeghatározóbb részeként tekintek. A magyar kultúrát és az itt élő embereket értékesnek és világviszonylatban is figyelemreméltónak tartom. Rendkívül tehetséges emberek élnek ebben az országban.

Brahms: f-moll szonáta - I., II. t, km.: Rivka Golani (brácsa), Michael Hampton (zongora)

- Az Önnek ajánlott rekord számú zeneműveknek köszönhetően az egyik leggyorsabban frissülő repertoárt tudhatja magáénak. A 370 zenemű között ráadásul mintegy 82 versenymű is szerepel, a listára újabban pedig három magyar zeneszerző (Horváth Balázs, Dargay Marcell és Hollós Máté) szerzeményei is felkerültek.

- Meglehetősen sok művet komponáltak már számomra és az a tapasztalatom, hogy a legtöbb zeneszerzőt a mélyhegedű lírai, fájdalmas hangszíne fogja meg, és erre is építik fel műveik mondanivalóját. Én viszont azoknak a daraboknak örülök igazán, melyekben a hangszer virtuóz adottságait is jól meg lehet mutatni. A fizikai és lelki frissességemnek pedig mindössze egyetlen titka van: sosem állok le a munkával, számomra ugyanis a munka is pihenés. Most éppen például egy magyarországi koncertre készülök, amit Bársony Péter barátommal közösen adunk majd szeptember végén, Budapesten. A hangverseny műsorán öt bemutatóból három mélyhegedűkre írt kettősverseny is szerepel. (A hangversenyen a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát Vajda Gergely vezényli majd - a szerk.) Egy ilyen koncertre való felkészülés temérdek munkával jár, amit természetes egyáltalán nem bánok. Annak pedig viszont kifejezetten örülök, hogy életemben először kettősversenyt is komponáltak számomra. Bár erre meglehetősen sokat kellett várnom (nevet), Péterrel közösen megteszünk minden tőlünk telhetőt a minél csiszoltabb megszólaltatás érdekében.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Vizuál

Díjat nyert Cserhalmi György és Dunai Tamás Los Angelesben – Nézd meg közös kisfilmjüket!

Az Independent Short Awards online gáláján havi szinten díjazza a fesztiválra beküldött, hazájukban már sikerrel bemutatott alkotásokat. A véletlenszerűen kiválasztott és meghívott szakértők a nagy kitüntetésekhez hasonlóan itt is különböző kategóriákban értékelik a műveket, amikkel a világ minden tájáról lehet pályázni.
Vizuál

Vidnyánszky az eszefésekért tüntet drMáriás festményén

Újabb drMáriással gazdagodott a magyar festészet tárháza. A festőművész, aki általában a napilapokban keresi témáit, most Vidnyánszky és a színművészetisek ügyét találta meg.
Jazz/World

Megjelent a Nagy Emma Quintet új lemeze

A folyamatos változásról szól a Nagy Emma Quintet új, második lemeze. A Bartók Konzervatórium növendékeiből alakult formáció október 27-én mutatja be a Low Frequency Oscillator című anyagot a fővárosi Opus Jazz Clubban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kórházba került Rost Andrea

„Szeretettel és együttérzéssel gondolok minden embertársamra, aki a fertőzéssel küzd!” – írta Facebook oldalán Rost Andrea, akit a bejegyzés tanúsága szerint néhány napja a Szent László Kórházban kezelnek koronavírussal.
Klasszikus hír

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Klasszikus díj

Londoni díj közelében a Concerto Budapest koncertfilmje – az Ön szavazatán is múlhat!

A Concerto Budapest Szabó Stein Imre által rendezett koncertfilmjét beválasztották a 10. LOVIE AWARDS döntőjébe. Október 29-ig tart a kategória döntőseiről rendezett nemzetközi internetes szavazás. Szavazzon október 29. éjfélig, hogy ez a magyar film legyen a befutó!
Klasszikus interjú

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Klasszikus interjú

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.