Klasszikus

Rögök

2011.01.21. 10:52
Ajánlom
Jóllehet, a Concerto Budapest maga mögött tudhat néhány, a karmesterváltás körüli nehéz évet, amióta új zeneigazgatója, Keller András művészi koncepciója világosan körvonalazódott, a zenekar újra rátalált önmagára, illetve – ahogyan egy korábbi írásban fogalmaztam – a nagy varázsló, Óz birodalmában kanyargó, biztonságos Sárga útra. Legutóbbi, január 14-i hangversenyük sem keltett komoly kétségeket efelől, arra azonban rámutatott azért, hogy nincs olyan út a világon, amelyen a haladási sebesség minden körülmények között egyenletes lehetne.

A kátyúk egy része jelenleg a zenekari hangzásban bújik meg, amelyben a szép visszhangokkal zengő, tágas tereket megidéző, magukkal ragadó tuttik mellett megbízhatatlan részletek, pontatlan belépések és sápadt szólamok is felbukkannak. Az, hogy az együttes magja a kidolgozott vonóskar, ezen belül is elsősorban az első hegedűszólam erőteljes, elegáns és muzikális játéka, nyilván egyáltalán nem baj, éppen ellenkezőleg. Az viszont már probléma, hogy Keller András nem mindig teremt igazán kiegyensúlyozott, áttetsző zenekari hangzást. Ha a vonósokat rézfúvók és ütők is ellensúlyozzák, kifejezetten meggyőző az eredmény, de karcsúbb szituációkban a belső szólamokat, különösen a nagyszerű fafúvókat sokszor elnyomják a hegedűk, olyankor is, amikor mozgásuk világos érzékelése nemcsak a plasztikusság szempontjából volna jelentőségteljes, hanem szerkezeti elemként, például egy fokozás hajtóerejeként is szükség volna rájuk.

A kisebb-nagyobb bukkanók másik forrása a műsor összeállításában rejlett, amely ezen az estén nehéz feladat elé állította a zenészeket. Glinka Ruszlán és Ludmilla-nyitánya kellemes lendülettel, frissen szólalt meg, Csajkovszkij b-moll zongoraversenye (op. 23) azonban szinte minden sebből vérzett, amiből csak lehetséges volt, márpedig Csajkovszkij-versenyművek esetén rendszerint számos sérülékeny pont akad. Noha Borisz Berezovszkij pregnáns és kifinomult billentése, lendületes és pergő, puha és kontúros hangokkal tündöklő, energikus játéka önmagában nem hagyott volna kívánnivalót maga után, sehogy sem lehetett elvonatkoztatni a ténytől, hogy a b-moll zongoraverseny szerkezeti sajátosságaiból fakadóan nem ismeri az önmagában megítélhető szólista fogalmát. Formája a zenekar és a szólista bonyolult, zaklatott viszonyából bontakozik ki, amelyet az emóciók meglehetősen zabolátlan, a korabeli nyugati kritikusok által nem egyszer igen határozottan kifogásolt sodrása irányít. Éppen ezért erre a viszonyra nem lehet eléggé figyelni, az azt létrehozó gesztusokat pedig maradéktalanul vállalni kell, máskülönben a szerkezet darabjaira hullik. Berezovszkij a maga részéről eleget is tett a feladatának, Keller azonban, bár kétségkívül nagy figyelmet szentelt minden karaktertípusnak, az áradó unisonóknak csakúgy, mint a drámai effektusoknak és a lírai témáknak, igyekezett mindezt fegyelmezetten tenni, szigorúan kontrollálva a dallamosság édeskés érzelmességét, távolságtartóan szemlélve a zenei szövet rapszodikus burjánzását - és óhatatlanul lazítva a tutti és a szólista formaépítő viszonyának feszességét. Ezáltal pedig színes, de kissé zavaros mozaikká tördelte a kompozíció egyébként is nehezen, csak komoly előadói elszántság árán megvalósítható tervét.

A hangverseny legösszefogottabb pontja Sosztakovics V. (d-moll, op. 47) szimfóniája volt. Ebben találkoztak legegységesebben az alkotás sajátosságai a klasszikus hagyományokat hangsúlyozó interpretációs szándékkal, valamint a zenekari játékban megmutatkozó lelkesedés és figyelem arányát is itt sikerült a legpontosabban meghatározni, meggyőzve róla a közönséget, hogy a pillanatnyi nehézségek bosszúságai nem teszik szükségszerűen elérhetetlenné a távoli célokat. Mert a Sárga út is rögös, persze, de attól még Smaragdvárosba vezet.

2011. január 14. 19:30 - Művészetek Palotája, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Concerto Budapest

Km.: Borisz Berezovszkij (zongora)
Vez.: Keller András

Glinka: Ruszlán és Ludmilla- nyitány
Csajkovszkij: b-moll zongoraverseny, op. 23
Sosztakovics: V. szimfónia, d-moll, op. 47

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Rost Andrea beadta pályázatát a Magyar Állami Operaház főigazgatói posztjára

Az énekesnő közösségi oldalán erősítette meg a hírt: indul a Magyar Állami Operaház főigazgatói pályázatán, amelynek március 28-án jár le a határideje.
Zenés színház

„El kell kezdeni az Operaház értékének visszaállítását” – Miklósa Erika is beadta pályázatát az Opera élére

Március 28-án van a Magyar Állami Operaház főigazgatói tisztségére kiírt pályázat beadási határideje. Miklósa Erika opera-énekesnő a közösségi médiában tette közzé, hogy indul a pályázaton.
Klasszikus

Keller András pályázik a Zeneakadémia rektori posztjára

Az idei évben jár le Dr. Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektorának megbízatása. Keller András hegedűművész, karmester, a Concerto Budapest zeneigazgatója egy interjúban megerősítette: ő is indul a pályázaton.
Színház

Üt, mint egy Pintér Béla-i óraszerkezet – kritika a Szutyok stuttgarti bemutatójáról

Pintér Béla színdarabjai között vannak olyanok, amelyek mindeddig „házon belül” maradtak. Másokat színre vittek határon innen és túl, magyarul és idegen nyelven. Bár a Szutyok annak idején talán „csak itt, csak most” jellegű drámaszövegnek tűnhetett, az élet nem ezt igazolta, hanem az ellenkezőjét.
Zenés színház

Alpaslan Ertüngealp zongoraművész-karmester is pályázik az Opera élére

A Magyarországon élő, törökországi görög származású művész a közösségi oldalán osztott meg egy fényképet a Magyar Állami Operaház főigazgatói posztjára beadott pályázatáról.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Ha nem áldozunk az oktatásra, ne várjuk, hogy a fiatalok értelmiségi felnőtté váljanak” – Interjú Farkas Gáborral

Farkas Gábor zongoraművész életében egyaránt fontos szerep jut a tanításnak és az előadó- művészetnek. A Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetőjével áprilisi koncertje kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Sztárelőadók Kismartonban – Idén is a zeneélet nagyságai koncerteznek a Herbstgold Fesztiválon

Szeptember 9-től 24-ig Julian Rachlin, a Herbstgold Fesztivál művészeti vezetője ismét kitűnő művészeket invitál Kismartonba, például Angelika Kirschlagert, John Eliot Gardinert, Kristīne Opolaist vagy Kirill Gersteint.
Klasszikus hír

OTT VAN címmel hirdette meg jövő évi Müpa-bérletét a Pannon Filharmonikusok

A Pannon Filharmonikusok a 2023/2024-es évadban két évtizede áll a Müpa színpadán ötkoncertes bérletsorozatával, melynek hangversenyein a jövő évadban is neves vendégművészekkel muzsikálnak együtt.
Klasszikus ajánló

Még egy hétig tart az ingyenes programdömping a Pesti Vigadóban

A végéhez közeledik az egyhónapos Essentia Artis kiállítás és programsorozat. A grandiózus művészünnep utolsó Kultúra és innováció elnevezésű tematikus napján, március 29-én a fényművészet kerül fókuszba.
Klasszikus hír

Keller András pályázik a Zeneakadémia rektori posztjára

Az idei évben jár le Dr. Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektorának megbízatása. Keller András hegedűművész, karmester, a Concerto Budapest zeneigazgatója egy interjúban megerősítette: ő is indul a pályázaton.