Klasszikus

Romantikus-bérlet a Concerto Budapesttel

2010.05.11. 12:50
Ajánlom
Május 19-én Bruckner, K. A. Hartmann és Brahms művei csendülnek fel a Keller András vezette szimfonikus zenekar tolmácsolásában.

Az est zárószáma Bruckner IV. szimfóniája lesz, aki élete során tizenegy és háromnegyed szimfóniát komponált. A legelsőt eleve méltatlannak érezte ahhoz, hogy érett művei közé számítsa, a másodikat pedig utóbb nulladiknak nevezte. Így végül kilencig jutott (mint oly sokan Beethoven után), ennek utolsó - negyedik - tételét azonban már nem tudta megírni. A legnagyobb sikert e hatalmas és sokszor átírt kompozíciók közül a hetedikkel és az általában „Romantikus"-nak nevezett negyedikkel érte el. Az 1873-74 folyamán keletkezett, eredetileg három tételes, majd 1880-ban Scherzo-tétellel bővítetett kompozíciót mindenekelőtt a természet, az erdők és rétek, a hatalmas ausztriai hegyek világa ihlette. 

A nyitótétel a vonósok halk, szinte susogó tremolóival kezdődik (ezt az eszközt Bruckner máskor is szívesen alkalmazta), e háttér szólal meg a kürt, eleinte kvintlépésekkel (a motívum a tétel végén is visszatér).  Mindjárt az első harmóniai váltás jellemző Bruckner művészetére: az Esz-dúr Cesz-dúr felé tér ki és innen lép vissza (a zeneelmélet terc rokonnak nevezi ezt a váltást). Lendületes, energikus folyamat indul el, téveszthetetlenül egyéni harmónia-kapcsolatokkal, a hangerő fokozódik. Aztán mintha váltana a komponista kamerája. Otthagyjuk a hegyek világát, egészen más táj következik, szelídebb, lankásabb. Jellegzetes hangismétléses motívum vezeti be és uralja egy darabig. Bruckner formaépítésének alighanem ez az egyik érdekessége: nem „fejleszt" (illetve csak rövidebb szakaszokon át), inkább egymás mellé sorol igen különböző, egymásból motivikusan nem következő témákat. A nagyzenekari hangzást szívesen vegyíti kamarazenei - olykor madárdalokat idéző -- szakaszokkal. Nagyszabású, éneklő lassú után a Scherzo visszatérő főrésze némileg rusztikus, szinte szilaj. A gyengédebb  középrészt maga a az általában igen szűkszavú komponista jellemezte így: „tánc, vadászok lakomája közben".  A finálé sok tekintetben a nyitótételre emlékeztet (egyes témák is visszatérnek).  A befejezés, mint minden Bruckner szimfóniáé, zengő, himnikus. Nem diadalmas - a harc, a győzelem eszméje távol állott a mélységesen vallásos komponistától - azt az örömöt hirdeti, amelyet az ember Isten műve, a Természet szemlélése során érezhet.

Concerto Budapest
2010. május 19. 19:30

Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Km.: Keller András (hegedű)
Vez.: Takács-Nagy Gábor


Brahms: Tragikus nyitány, op. 81
K. A. Hartmann: Concerto Funebre hegedűverseny
Bruckner: IV., Esz-dúr "Romantikus" szimfónia

Romatikus-bérlet

 

http://www.concertobudapest.hu/

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Zenés színház

Nézze vissza Mundruczó Kornél müncheni Lohengrin-rendezését!

December 3-án mutatta be a Bajor Állami Opera Wagner Lohengrinjét Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadást a színház saját streamingfelülete és a BR-Klassik is közvetítette, ahol vissza is nézhető a produkció.
Vizuál

A metronóm kérlelhetetlensége – megnéztük az Ennio Morricone-filmet

Egy monumentális életműhöz monumentális portré illik: Giuseppe Tornatore dokumentumfilmje a maga két és fél órájával töményen, sűrítve mutatja meg, miért is lehet kizárólag szuperlatívuszokban beszélni Ennio Morriconéról.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Délelőtt is sztárszólisták várják a közönséget az MVM karácsonyi koncertjén

A nagy érdeklődés miatt az MVM Karácsonyi Koncert napján, december 18-án délelőttre újabb hangversenyt hirdettek a szereplők, melyen szintén a hangszeres szólisták legnagyobbjai léptek fel.
Klasszikus interjú

„Az intuíció vezet” – Beszélgetés Tabajdi Ádám orgonaművésszel

Tabajdi Ádám az orgonistavilág sokoldalú alakja. Kívül-belül ismeri a hangszert és irodalmát, gyakornok volt a párizsi Notre-Dame-ban, számos rangos, nemzetközi versenyen szerepelt már sikerrel és előkészületben van egy átiratának kottás kiadása. Az MVM Zrt. jóvoltából Junior Prima Díjjal kitüntetett művész azt is elárulta, mit gondol a versenyekről, és milyen orgonát választana magának.
Klasszikus videó

Három nyelven csendül fel a Csendes éj a Danubia Zenekar és a Máltai Szimfónia videójában

Hátrányos helyzetű gyerekekkel rögzítették a Csendes éj című klasszikus karácsonyi dalt, amely lovári, angol és magyar nyelven csendül fel Lakatos Mónika, Nótár Mary és Takács Nikolas, valamint a Szent Efrém Férfikar közreműködésével.
Klasszikus hír

Elmarad Nina Stemme áriaestje a Müpában

Az intézmény tájékoztatása alapján a világhírű svéd szoprán lemondta december 7-re tervezett Wagner-estjét, így a koncertre szóló jegyeket az intézmény visszaváltja.
Klasszikus ajánló

Kállai Ernő lesz az Anima Musicae vendége

December 9-én egy újabb zseniális művész, Kállai Ernő foglalja el az Anima Musicae kamarazenekar koncertmesteri székét a Nádor Teremben, ahol szólójátékával is megajándékozza a közönséget.