Klasszikus

Rómeó vérzik

2004.01.27. 00:00
Ajánlom
Leteszem a fegyvert. Évadok óta érzem, hogy az Operettben elszántan harcol Kerényi Miklós Gábor igazgató-rendező az újságírókkal: ki tud jobban kiszúrni a másikkal. A Rómeó és Júlia után nincs más megoldás, mint hogy megadjam magam. Ő nyert.

Ahogy ez a darab elkezdődik, az maga tökély. Amint azt éneklik a hölgyek, hogy „nem kívánok mást, íziben egy nászt”, nekem már elég. Ettől kezdve már csak az tart életben, hogy eljön még a szünet, és nincs az a tévében, újságokban beígért szexjelenet, hogy én ott maradjak a nézőtéren.

Így is túlzottnak érzett tapasztalataim alapján az a gyanúm, hogy a Rómeó és Júlia teljesen fölösleges darab. Részint azért, mert erről a történetről a musical műfajában Leonard Bernstein már elég sokat elmondott, részint viszont azért, mert a darab rossz. Rossz a zenéje, mint ha a táncdalfesztiválon a kiesett dalokból kellene összeállítani valami szépet. Persze hogy nem sikerül. A húzósnak szánt dalok erőtlenek és ostobák, az érzelmesek reménytelenül nyálba fulladóak, a mű világa meglehetősen homályos tükre a Leonardo di Caprió-s filmváltozatnak.

Az Operettszínház előadása ennél kicsit tanulságosabb, mert arról is szól, hogy közben azért kinevelődött, felnőtt, lassan meg is öregszik az új nemzedék, és néhányan még ebben a darabban is figyelemre méltóak: Csengeri Ottilia, Földes Tamás, Bereczki Zoltán és Szabó P. Szilveszter. Másrészt meglehetően nehéz úgy előadni a Rómeó és Júliát, ha mindkét címszereplő szereposztási tévedés. Szinetár Dóra nem az az alkat, akiről rögtön Júlia jut az ember eszébe, és a szólama magasabb annál, hogy énekesként az egyébként is kétséges zeneszerzői akarat hű végrehajtója lehessen. Dolhai Attila kiválasztása talány: Rómeót kellene játszania, de a színpadi frizurájával engem leginkább Beethovenre emlékeztet. Mindez a zenével súlyosbítva azt jelenti, hogy a két főhős egyszerűen nem rokonszenves.

És ettől kezdve minden csak álca. A tűznyelők, Velich Rita ruhái, Götz Béla díszletei csak azért vannak, hogy elfedjék a lényeget. És hiába táncolnak Duda Évának köszönhetően úgy – nem feltétlenül azon a színvonalon, de legalább olyan lépésekkel –, ahogy hazai zenés színpadokon nem szoktak, hiába mozog minden, ami mozgatható, ha csak azért történik, hátha a közönség beveszi a maszlagot. Mert beveszi, tegyük föl. És akkor mi van? Dörzsöli a kezét a rendező?

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők kapták idén a Junior Príma Díjakat a színház- és filmművészet kategóriában

Hat fiatal művész vehette át a Junior Prima Díjat a színház- és filmművészet kategóriában szeptember 22-én, a Haris Parkban. Az elismerést és az azzal járó pénzjutalmat Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója nyújtotta át a 62 jelölt közül kiválasztott fiatal tehetségeknek.
Klasszikus

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Zenés színház

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.
Színház

A darab, ami egyszerre hat intellektusra, rekeszizmokra és könnycsatornákra

A 2020-2021-es évad első bemutatója Peter Shaffer Amadeusa a József Attila Színházban. Ennek kapcsán beszélgettünk a rendezővel, Koltai M. Gáborral a darabról.
Könyv

A férfi, aki tipográfiailag is vicces – Kőhalmi Zoltán a Kult50-ben

A férfi, aki megölte a férfit, aki megölt egy férfit – avagy 101 hulla Dramfjordban frappáns című kötetével tette meg első lépését Kőhalmi Zoltán az irodalmi életben. A humorát eddig elsősorban a színpadon és a címlapon bizonyító stand-upos formabontó könyvet hozott létre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.