Sarah Willis, a Berlini Filharmonikusok kürtművésze úgy véli, érdekes irányt vett volna a zenetörténet, ha Mozart Salzburg helyett Havannában születik. Ha félretesszük a történelmi és szociokulturális tényezőket, beláthatjuk legalábbis, hogy a folyton tréfálkozó és mókázó zseni megtalálta volna a helyét a színes, féktelen atmoszférájú közép-amerikai országban.
A kürtművész évekkel ezelőtt utazott először Kubába, hogy mesterkurzust tartson, ahol nemcsak egy hatalmas Mozart-domborműre bukkant, hanem a salsa, a mambo és a son cubano anyaországára.
A mozarti zene könnyedsége, öröme és a kubai életérzés ekkor kapcsolódott össze számára, s a gondolatból idén nyáron album született. A Mozart y Mambo című lemezen szerepel a két Esz-dúr kürtverseny (K. 370b és K. 447), az Esz.dúr rondó (K. 371), az Egy kis éji zene mambós átirata, valamint eredeti kubai mambók.
Az albumon (Alpha Records, 2020) a Havana Lyceum Orchestra játszik José Antonio Méndez Padrón vezényletével, akiből a kürtművész szerint világhírű karmester lehetne, ha vágyna a nemzetközi karrierre. Pardón számára azonban fontosabb, hogy szülőhazájának tehetséges fiataljaival foglalkozzon. Az új kiadvány bevételeinek egy részét a havannai líceum hangszerállományának gyarapítására szánják.
(DW)