Klasszikus

Rondó klasszikus zenei gyermekkoncertek műsorvezetőivel

2006.03.23. 00:00
Ajánlom
Rovatunkban ezúttal klasszikus zenei gyermekkoncertek műsorvezetőit, szerkesztőit kérdeztük arról, mi szükséges ahhoz, hogy valaki jó műsorvezetőjévé váljon az ilyen jellegű hangversenyeknek?

Zelinka Tamás (zenetanár)

Jó kérdés! Ha tudnám a választ, akkor nem készülnék évről évre egyre többet az ifjúsági koncerteken való közreműködésre. Ez a megtisztelő feladat számomra hasonlít az idegenvezetőéhez: időben és jól kell felhívni a figyelmet a legfontosabb látni- és hallanivalókra. Nagyon örülök annak, hogy a családok – kicsik és nagyok – ma is szívesen vesznek részt ifjúsági koncerteken. Köztudomású ugyanis, hogy az így megszerzett élmények nagyon sokáig élnek az emlékezetben és a szívekben, s ezeket újra és újra fel lehet idézni otthoni beszélgetések, zenehallgatások alkalmával. Ez azonban csak akkor lehetséges, ha a művek és a közreműködők maradéktalan élményt szereztek, és a műsorvezető „csak” hab volt a tortán, vagy pont az „i” betűn, és nem róla szólt a koncert. Éppen ezért tartom nagyon fontosnak, hogy legjobb szólistáink, együtteseink a jelenleginél is több alkalommal vállaljanak közreműködést családi koncerteken legszeretettebb repertoárjukkal. Az ifjúsági koncertek műsorvezetőjének az ilyen találkozások élményszerűbbé tételében van szerepe, továbbá abban is, hogy pontos információival hozzásegítse hallgatóit a zene minél teljesebb befogadásához.

Solymosi Tari Emőke (zenetörténész, tanár, a Pastorale családi hangversenysorozat műsorvezetője)

Kodály mondta, hogy a gyerek számára csak a legjobb elég jó. A cél az, hogy a gyerekeknek kulcsot adjunk a művészetek élvezetéhez, és ehhez az elérhető legmagasabb minőségre kell törekednünk. Tanárként és műsorvezetőként is azt tartom követendőnek, ha a tudományos igényesség és az alapos felkészültség együtt jár az élvezetes, magával ragadó előadásmóddal. A megszerezhető szakmai tudáson kívül szükséges néhány született adottság is: szuggesztivitás, színészi érzék, jó verbális készség, természetes kedvesség és még sok egyéb – például az, hogy az ember szeressen a színpadon lenni. Jómagam a századik koncertjéhez közeledő Pastorale-sorozatnak nemcsak műsorvezetője vagyok, hanem – Záborszky Kálmán, a sorozat megálmodója mellett – szerkesztője is, azaz nagyrészt magam találhatom ki a tematikát. Óriási lehetőség, hogy módunk van zenés színházi produkciókra, filmvetítésre (sőt -készítésre), táncosok, színészek, bábművészek, hangszerkészítők bevonására, vagyis korszerű, komplex programokat valósíthatunk meg. Szerintem ez a jövő útja. Ideális, ha a „gyerekkoncertek” a felnőttekhez, sőt a szakmabeliekhez is szólnak, számukra is élményt és új ismereteket nyújtanak. Ugyanakkor tudatában kell lenni annak, hogy a gyerekek figyelmét és lelkesedését csak akkor lehet fenntartani, ha a program kellőképpen változatos. Ezért ha egy gyerekeknek (is) szóló koncert nem megfelelő módon van szerkesztve, jöhet olyan tehetséges műsorvezető, hogy párját ritkítja, a csoda mégsem fog megszületni.

Fenyő Gábor (művészeti tanácsadó – Művészetek Palotája Rendezvény Igazgatóság)

Lehet, hogy meglepő lesz a válaszom: mindenek előtt az, hogy az illető szépen, jól, hibátlanul beszéljen magyarul — nyelvhelyességi szempontból kifogástalanul, jól artikuláltan, jól megfogalmazott mondatokban, választékos szókinccsel. Második követelmény: nagyon szeresse a zenét, és speciálisan azt, amiről beszél. Harmadik követelmény: nagyon szeresse a gyerekeket. Ha ezek teljesülnek, a többi szinte magától értetődik. A közönséget úgy kell közelebb vinni a zenéhez, hogy annak hallgatása örömet okozzon. Nem az a cél tehát, hogy a műsorvezető az ismereteket gyarapítsa, hanem olyan információkat kell átadni, amelyek révén a hallgatók gondolatban közelebb juthatnak az adott zenéhez. Jó, ha ezeket a takarékosan adagolt ismereteket kapcsolatba hozza olyasmivel, amit a gyerekek feltehetőleg már tudnak. Jó, ha emberileg közel hozza a hallgatókhoz az adott zeneszerzőt – de ez semmiképpen ne anekdotázást jelentsen! Jó, ha elmond részleteket a zenemű előadásának technikai vonatkozásairól, ez mindig érdekli a mai, erősen technikai érdeklődésű gyerekeket. Jó az is, ha elmond egy-két részletet a zenemű szerkezetéről, pl. bemutatja előbb a kísérő szólamokat, majd külön a fődallamot. Jó, ha beszél a zeneszerzők eszköztáráról, de ilyenkor mindig hangsúlyozza azt, hogy a zene feladata alapvetően nem az illusztrálás. Összefoglalva: mindennek, amit mond, az előadott zeneműből kell kiindulnia. Végül: figyeljen az időre! Alapszabály: az ismertető szöveg nem lehet hosszabb, mint az utána következő zenemű! Bármennyire is sok és érdekes mondanivalója van, legyen fegyelmezett és válogasson. Mindig képzelje bele magát a közönség helyébe: annyi szöveget mondjon csak, hogy a hallgató utána azt gondolja: szívesen hallgatnám még — ne pedig azt: de jó, hogy végre befejezte. Éppen ezért ezzel búcsúzom.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Tánc

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Vizuál

Hollywood elfeledett férfi ikonja

James Dean és Marlon Brando mellett a legnagyobb sztárok közé tartozott - míg rájuk azonban ma is emlékszünk, Montgomery Cliftnek csak zseniális filmjei maradtak fent.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus virtuózok

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Klasszikus klassz a parton

Íme, a Klassz a pARTon! fesztivál teljes programja

Ötvenkét ingyenes koncerttel várja látogatóit a Balaton, a Duna és az Adriai-tenger partján Érdi Tamás fesztiválja július 8. és szeptember 22. között. Mutatjuk, hol hallgasson klasszikus zenét, ha nyaral.
Klasszikus hír

Magyar taggal bővült az Európai Zenei Tanács elnöksége

Az európai zenei ernyőszervezet vezetésének Zsoldos Dávid személyében 13 év után újra magyar tagja van.
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Hogyan válhat szemléletformálóvá egy kulturális esemény?

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 16-i adásában vendégünk lesz Fekete Péter, Göttinger Pál, Hamar Zsolt és Pataki András.