Klasszikus

Rondó – Mozgással és zenével foglalkozó pedagógusok válaszolnak

2006.11.16. 00:00
Ajánlom
Rovatunkban ezúttal három különleges módszer kitalálóját és továbbfejlesztőit kérdeztük arról, mi a zenével és mozgással kapcsolatos pedagógiájuk lényege.

Bóta Ildikó (a Tánceánia Együttes vezetője)

A Tánceánia együttes mottója így hangzik: „Életünk egyedi és egyetlen folyamat, amelyben mindennek, még a tökéletlenségnek is megvan a maga értéke és értelme.” (Erikson). A Tánceánia együttesben nem vagy nehezen beszélő és mozgó, halmozottan fogyatékos emberekkel foglalkozunk. A mozgáson és táncon alapuló művészetterápiás munka során az alkotás, a vágyak, a kreativitás szublimálása, átalakítása kerül előtérbe. Másik alapvető pillére pedagógiánknak az improvizáció mint a reagálás és az igazodás művészete és gyakorlati tudománya. Munkánkban rendszeresen vesznek részt olyan kortárs táncművészek, akiket érdekel a sérült embereket elszigetelő társadalmi korlátok lebontása és a velük való közvetlen emberi, művészi találkozás élménye. A Tánceánia együttes 2002-ben alakult és azóta sok, nagy visszhangot kiváltó nyilvános kortárs táncszínházi előadást hozott létre. A fellépések amellett, hogy mérföldkövek a résztvevők fizikai és szellemi kibontakozásában, egyúttal óriási jelentőségűek a sérültekről alkotott társadalmi kép, a sérülteket kirekesztő szociális kultúra formálásában is. 2005-ben az V. EAAC Konferencián Felületek című előadásunkat mutattuk be, de sikeresen szerepeltünk a Budapesti Tavaszi Fesztiválon is Affekt-Ív című produkciónkkal. Számos elismerést is magunkénak tudhatunk. 2004-ben a Szegedi Szabadtéri Fesztiválon megkaptuk a Legjobb táncelőadás díját, idén pedig – Kálmán Ferenc kollégámmal együtt – Miniszteri Elismerő Oklevelet vehettünk át a Magyar Kultúra Napja alkalmából. Az együttest tánc- és pantomimművész, koreográfus, mozgás- és táncterapeutaként jómagam, Kálmán Ferenc (táncművész, koreográfus) és Sáfrány Kinga (pszichológus, mozgás- és táncterapeuta) vezeti.

Dr. Pásztor Zsuzsa (a Kovács-módszer tanára a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen és az Eötvös Loránd Tudományegyetemen)

„A zene első szerszáma maga az ember” – így szól az a mottó, melyet dr. Kovács Géza, a zenei munkaképesség-gondozás megteremtője fogalmazott meg, majd így folytatta: „A zene az ember életjelensége, mely az ember szervezetének, sejtjeinek, szöveteinek, szerveinek összműködése által jön létre.” Ennek a megállapításnak a realitását minden muzsikáló nap, mint nap tapasztalja. A közérzetnek, az egészségi állapotnak már egészen csekély változása is mélyen befolyásolja a zenélés minőségét. Elég csak egy kisebb indiszpozíció, fájdalom, fáradtság vagy rossz hangulat, és a zenei előadás élvezhetetlenné válik. Ha elvárjuk a hangszeres technika, a memória, a fantázia, az átélés üzembiztos működését, akkor gondoskodnunk kell ennek élettani feltételeiről is, azaz idegeink, izmaink, szívünk, tüdőnk, egész szervezetünk kedvező működéséről. A jó munkaképesség nem mindig jár együtt a tehetséggel, és leromolhat, ha elhanyagolják. Ahogyan a muzsikus a hangszerét gondozza, ugyanúgy a zenélés legfőbb eszközét, saját szervezetét is gondoznia kell ahhoz, hogy zavartalanul működjék. Ezt a célt szolgálja a zenei munkaképesség-gondozás pedagógiája, mely immár közel félszáz év óta tanulmányaim és kutatásaim területe. A zenei munkaképesség-gondozás az egészséges zenész életmódprogramja és természettudományos ismeretanyaga, mely a zenélő embereket kívánja szolgálni. Segít abban, hogy a muzsikus növendékek és felnőttek fizikailag, lelkileg és szellemileg alkalmassá legyenek hivatásuk és mindennapi életük feladatainak ellátására, könnyebben és eredményesebben dolgozzanak, és elkerüljék a foglalkozási ártalmakat. A zenei munkaképesség-gondozás alkotó elemei: a helyes munkamódszer, a zenészek szükségleteire kidolgozott mozgás- és légzéstréning, az elegendő pihenés, továbbá a friss levegő, a víz és napfény hatásainak ésszerű alkalmazása, valamint a helyes táplálkozás.

Szűcs Mónika (klinikai szakpszichológus, mozgás csoport vezető)

A Merényi Márta által kidolgozott mozgás- és táncterápiás módszer mint csoportterápiás eszköz használatos a pszichológiai szakmában. A test és lélek egységén, párbeszédén alapszik. A gyermekkor korai, beszéd előtti időszakában az egész életet meghatározó lenyomatok keletkeznek testünkben, lelkünkben: bizalom-bizalmatlanság, lágyság-kontúrosság, összehangolt és elhangolt emberi találkozások, számos, szavakkal is nehezen leírható érzetek. Ezekre tovább rakódnak újabb társas tapasztalások, amelyek maghatározzák viszonyunkat a világgal, kapcsolati bizalmunkat, intenzitásunkat, bátorságunkat. Ez a módszer utat nyit arra, hogy ezekhez az alap mintákhoz el tudjunk jutni a testtudati, a kapcsolati mozgásos munkák által. A terápiás folyamatban a verbális feldolgozás útja is külön idő, amíg az elemi érzetekhez pontos, egyéni szavakat találunk, nem forszírozva az azonnali „fejbe kerülést”, kódolást. Ezeken az alkalmakon lehetőség nyílik új mozgásminták, társas viszonyulások megszerzésére, a mozgás, így a lélek repertoárbővítésére, a biztonságosabb testben levésre. Ez a felszabaduló kreatív potenciál az alapja a csoporton használt improvizatív munkának, ahol már mások számára is élvezhető, izgalmas, átdolgozott formában jelennek meg a lelki tartalmak. A csoportokon számos, a mozgást megindító, tartó zenét használunk, amely teret ad a mozgás kiteljesedésének, intenzitásváltozásának. Ez a módszer ajánlható mindazoknak, akik testükben, lelkükben kíváncsiak magukra, másokra, hatásukra, lehetőségeikre. Mozgásos előképzettség nem szükséges. Részletes tájékoztatást csoportjainkról a Magyar Mozgás Terápiás Egyesülettől /MMTE/ szerezhetnek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Én vagyok a legszéle, innen már nincs hova esnem – beszélgetés Urbanovits Krisztinával

Május 23-án volt a premierje az Apertúrában Thomas Bernhard ismert darabjának, A színházcsinálónak, aminek az eredetileg férfira írt főszerepét, Bruscont a darabot rendezőként és dramaturgként is jegyző Urbanovits Krisztina játssza. A friss bemutató kapcsán a KV Társulat alapító tagjával a megszállottság teremtő erejéről beszélgettünk.
Színház

Visszatér a színpadra Kulka János – évadot hirdetett a Jurányi Ház

A Nemzet Színésze egy Thomas Mann-adaptációban lesz látható szeptembertől a Jurányi Ház 2024/205-ös évadában. A játszóhely évadzáró ülésén Rozgonyi-Kulcsár Viktória ismertette a következő szezon előadásait. 
Vizuál

10 kihagyhatatlan program az idei Múzeumok éjszakáján

Több száz izgalmas programmal, koncertekkel, tárlatvezetésekkel, interaktív eseményekkel, családi foglalkozásokkal, valamint számos meglepetéssel várják az érdeklődőket június 22-én országszerte a múzeumok és kiállítóterek.
Vizuál

Elhunyt Anouk Aimée

A huszadik századi francia filmművészet egyik legismertebb sztárja 92 éves korában halt meg párizsi otthonában kedden – jelentette be ügynöke és családja.   
Klasszikus

Stradivari, Guadagnini és Guarneri hangszerei varázsolnak el az idén tizenöt éves Kaposfesten

Tizenötödik alkalommal, augusztus 12-18. között rendezik meg idén az ország egyik legjelentősebb komolyzenei eseményét, a Kaposfestet. Most is számos meglepetéssel készülnek a rendezők a kaposvári fesztiválra.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„A művek mélyebb megértését tartom a legfontosabbnak” – beszélgetés Szalai Molli zongoraművésszel

Külföldön értük utol a friss Junior Prima-díjas zongoraművészt, aki jövőre már második mesterdiplomáját szerzi. Az MVM Zrt. jóvoltából idén megemelt, hárommillió forinttal járó elismerést ezért felkészülésre, új hangszerre és megszakítás nélküli, folyamatos munkára fordítja majd.
Klasszikus hír

Balogh Máté olasz zeneszerzőversenyen nyert első díjat

A trieszti Friedrich Schiller Kulturális Társaság által kiírt dalversenyen a nagy német költő szövegeit kellett megzenésíteni. A megmérettetést az első alkalommal rendezték meg, Jörg Widmann fővédnöksége alatt.
Klasszikus ajánló

Stradivari, Guadagnini és Guarneri hangszerei varázsolnak el az idén tizenöt éves Kaposfesten

Tizenötödik alkalommal, augusztus 12-18. között rendezik meg idén az ország egyik legjelentősebb komolyzenei eseményét, a Kaposfestet. Most is számos meglepetéssel készülnek a rendezők a kaposvári fesztiválra.
Klasszikus interjú

„Emberi kapcsolat nélkül nem lehet tanítani” – interjú Szecsődi Ferenccel

Kortárs vonóshangszer-kiállítással nyílik meg A magyar hegedű ünnepe június 22-én délelőtt az MMA székházában, a Pesti Vigadóban. A kétnapos összművészeti esemény idén összekapcsolódik Szecsődi Ferenc hetvenedik születésnapi ünneplésével.
Klasszikus hír

Molnár Anna neves izraeli kortárs zenei együttessel lép fel

Az Israel Contemporary Players június 22-án ad koncertet Tel-Avivban, az elsősorban szintén kortárs zenei produkcióiról ismert mezzoszoprán Steve Reich Tehillim című művében működik közre.