Klasszikus

Rondó - női karmesterek válaszolnak

2006.05.12. 00:00
Ajánlom
Rovatunkban ezúttal három női karmestert kérdeztünk arról, véleménye szerint befolyásolja-e a zenekart, illetve az interpretációt, hogy női vagy férfi karmester áll az együttes előtt?

Meskó Ilona

A végeredmény felől megközelítve az a válaszom, hogy nem szabad, hogy befolyásolja. A kérdés viszont ennél egy kicsit bonyolultabb. A legelső tény, amit fontos leszögeznem: ez alapvetően férfiszakma. Nem véletlenül. A történelmi előzményeken, társadalmi körülményeken túllépve mindannyian tisztában vagyunk vele, hogy vannak inkább férfiakra és inkább nőkre jellemző tulajdonságok, képességek. Ehhez a szakmához inkább férfi adottságokra van szükség. Vannak olyan női tulajdonságok, amelyek nem férnek össze a karmesteri munkával, ugyanakkor vannak olyan női adottságok is, amelyek többletet jelenthetnek. Miután nem pusztán nők vagy férfiak vagyunk, hanem gondolkodó emberek, különböző zenei alkatok, magánemberként sem egyforma habitussal rendelkezünk, hál’ Istennek a dolog elég izgalmas. A zenekarok munkájában az évszázadok során kialakult egyfajta viselkedésforma, hierarchia, türelem-küszöb, ezt meg kell tanulni, meg kell érteni, nem kell tenni ellene semmit. Ez egyébként azoknak a karmestereknek könnyebb, akik zenekari hangszeren is játszanak. A munka nagyrészt pszichológia. A beleérző képesség, amivel inkább a nők rendelkeznek, igen sokat segíthet a próbák során. A határozottság férfias jegy, de a konkrét zenei elképzelés, illetve a megvalósításhoz vezető instrukciók sokkal fontosabbak, mint a karakán, megfellebbezhetetlen, félelmet keltő stílus. A zenekarnak arra van szüksége, hogy akitől az instrukciót kapja, jó muzsikus és egyben következetes tanár legyen, és nem utolsó sorban igazi művész. Az interpretációra térve: talán ez a legérdekesebb. A női- és férfierő borzasztóan különbözik egymástól. Ezt átérezte már minden ember, akinek van apja, anyja vagy valamilyen formában találkozott a szexualitással. Csak egy dologban azonos a kettő: ez pedig a mértékük, ami szerintem óriási. De ki állítaná, hogy férfierő csak férfiban, női-erő csak nőben lenne? Ez az, ami csodálatos a művészetben, hogy egyszerre lehetünk bármi, és ez által az alkotás pillanatában teljes lényünkkel tudunk hatni.

Sörös Cecília

A kérdés nem is elsősorban az, hogy magát a produkciót befolyásolja-e a karmester neme, hanem hogy egy női karmesternek sikerül-e odáig eljutni, hogy zenekar elé kerülhessen. Magyarország a tolerancia és egyenjogúság kérdésében a többi európai országhoz képest hátrébb tart. Ez a női karmester-kérdésben is látszik. A zenészek egyénenként nem is tiltakoznának annyira, inkább attól tartanak, hogy kollegáik ítélik el őket, ha nem reagálnak elutasítóan: ergo egyéni szinten már zajlik a szemléletváltás, kollektív szinten azonban ez a folyamat lassabb. A reakció zenekaronként más. Függ a zenekar presztízstudatától, műveltségi szintjétől, tagjainak életkorától, zenei felkészültségétől. A másik oldal, ami a női karnagyon múlik, szintén sokat nyom a latban: a határozott fellépés, a magas szintű felkészültség, a tehetség elengedhetetlen. A határozatlanságot, a pontatlanságot férfi esetében könnyebben tolerálja a zenekar. Az első meglepetés elmúltával aztán minden esély megvan arra, hogy jó minőségű produkció szülessen, amennyiben mindkét oldalon helyén vannak a szakmai és emberi feltételek. Férfi karmesterek is csak addig hitetlenkednek, amíg meg nem tapasztalják meggyőződésük ellenkezőjét…

Váradi Katalin

Sok éves tapasztalatom azt mutatja, hogy a karmester neme nem befolyásoló tényező. A mestereimtől, Kóródi Andrástól és Igor Markevitch-től azt tanultam, hogy teljesen mindegy a zenészek számára, nő vagy férfi áll-e a pulpituson, mert a zenekart nem külsőségekkel kell megfogni. Több esetben hallottam igen felkészült, kiváló kolleginákat külföldön, és azt kell mondanom, hogy a női érzékenység sokszor javára válik a zenének. Alapkérdés az, hogy az adott műből mennyire felkészült az illető. Tapasztalatom szerint, amikor átestek a meglepetésen, hogy női karmester áll előttük, utána már csak arra kíváncsiak, mit tud. Nagyon fontos, hogy az illető hogyan próbál: a muzsikus ennek alapján dönti el, szereti vagy nem az előtte álló dirigenst – akármilyen nemű is. Tud-e a már agyonjátszott műhöz valami újat hozzátenni, vagy csak „végignyargal” a darabon? Ismeri-e eléggé a különböző hangszerek sajátosságait, tud-e esetleg jobb vonásokat mondani a vonóskarnak? El kell mondani, hogy mindig felkészültebben kellett odaállnom a zenekar elé, mint a férfiaknak, mert több kritikus pillantást kaptam. De az interpretáció nem attól függ, hogy milyen nemű a karmester. Férfi kollégáim között is vannak különböző karakterű emberek, akik másképpen viselkednek lírai vagy heroikus zenék esetében. Nem vagyunk egyformák. A legfontosabb a maximális szakmai, technikai és zenei felkészültség, mert csak így lehet igazi a karmesteri munka.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Csönd, zokogás, fájdalom” – Böröndi Tamásra emlékezik Bodrogi Gyula

Rövid, versnek is beillő nekrológot közölt kollégájáról a Kossuth-díjas, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Bodrogi Gyula. Az éjjel elhunyt Böröndi Tamásra emlékezik,
Színház

Koronavírusban halt meg Böröndi Tamás

A Vidám Színpad 65 éves igazgatójának nem volt alapbetegsége - tudta meg a Blikk.
Jazz/World

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.
Vizuál

Spilák Klára rövidfilmes alakítását díjazták New Yorkban

A magyar színésznőt az SZFE hallgatójának, Rosanics Patrik diplomamunkájában nyújtott alakításáért díjazták.
Plusz

Black Friday helyett válaszd a fenntartható életet!

Fogyasztás helyett boldogság, pénz helyett élet! Ezt üzenik ismert művészek, köztük Vecsei H. Miklós, Pokorny Lia és Kollár-Klemencz László.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Idén is tíz fiatal tehetség vehette át a Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában csütörtökön, a járvány miatt online közvetített díjátadón.
Klasszikus ajánló

Rendkívüli csodagyerekek a Virtuózok új évadában

Öt ország legjobbjai gyűltek össze a komolyzenei tehetségkutatóban. A nemzetközi műsorfolyam november 27-től látható minden péntek este 20.30-kor a Duna tévé műsorán.
Klasszikus ajánló

Olasz világsztárral és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home műsora

Olasz világsztárral és adventi koncerttel folytatódik a Müpa Home közvetítéssorozat: szerdán Mario Biondi baritont, szombaton a Budafoki Dohnányi Zenekart, vasárnap az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus adventi koncertjét hallhatja a közönség.
Klasszikus interjú

Karmester negyven év alatt – interjú Rajna Martinnal

Úgy véli, ilyen nincsen: karmester negyven alatt. Ő ennél még fiatalabb, viszont egyre gyakrabban halljuk a nevét. Rajna Martin a legfiatalabb dirigens volt, aki Junior Príma-díjat kapott, számos hazai zenekarral dolgozott már együtt. Azt mondja, ehhez a szakmához nem lehet eleget tudni, és éppen ez benne a jó.
Klasszikus magazin

Levelei bizonyíthatják Chopin homoszexualitását

Több férfihoz is szerelem fűzte a nagy lengyel zeneszerzőt, Frédéric Chopint. Mindezt olyan levelek bizonyítják, amelyeket eddig szándékosan rejtettek el, fordítottak vagy magyaráztak félre.