Klasszikus

Rondó - női karmesterek válaszolnak

2006.05.12. 00:00
Ajánlom
Rovatunkban ezúttal három női karmestert kérdeztünk arról, véleménye szerint befolyásolja-e a zenekart, illetve az interpretációt, hogy női vagy férfi karmester áll az együttes előtt?

Meskó Ilona

A végeredmény felől megközelítve az a válaszom, hogy nem szabad, hogy befolyásolja. A kérdés viszont ennél egy kicsit bonyolultabb. A legelső tény, amit fontos leszögeznem: ez alapvetően férfiszakma. Nem véletlenül. A történelmi előzményeken, társadalmi körülményeken túllépve mindannyian tisztában vagyunk vele, hogy vannak inkább férfiakra és inkább nőkre jellemző tulajdonságok, képességek. Ehhez a szakmához inkább férfi adottságokra van szükség. Vannak olyan női tulajdonságok, amelyek nem férnek össze a karmesteri munkával, ugyanakkor vannak olyan női adottságok is, amelyek többletet jelenthetnek. Miután nem pusztán nők vagy férfiak vagyunk, hanem gondolkodó emberek, különböző zenei alkatok, magánemberként sem egyforma habitussal rendelkezünk, hál’ Istennek a dolog elég izgalmas. A zenekarok munkájában az évszázadok során kialakult egyfajta viselkedésforma, hierarchia, türelem-küszöb, ezt meg kell tanulni, meg kell érteni, nem kell tenni ellene semmit. Ez egyébként azoknak a karmestereknek könnyebb, akik zenekari hangszeren is játszanak. A munka nagyrészt pszichológia. A beleérző képesség, amivel inkább a nők rendelkeznek, igen sokat segíthet a próbák során. A határozottság férfias jegy, de a konkrét zenei elképzelés, illetve a megvalósításhoz vezető instrukciók sokkal fontosabbak, mint a karakán, megfellebbezhetetlen, félelmet keltő stílus. A zenekarnak arra van szüksége, hogy akitől az instrukciót kapja, jó muzsikus és egyben következetes tanár legyen, és nem utolsó sorban igazi művész. Az interpretációra térve: talán ez a legérdekesebb. A női- és férfierő borzasztóan különbözik egymástól. Ezt átérezte már minden ember, akinek van apja, anyja vagy valamilyen formában találkozott a szexualitással. Csak egy dologban azonos a kettő: ez pedig a mértékük, ami szerintem óriási. De ki állítaná, hogy férfierő csak férfiban, női-erő csak nőben lenne? Ez az, ami csodálatos a művészetben, hogy egyszerre lehetünk bármi, és ez által az alkotás pillanatában teljes lényünkkel tudunk hatni.

Sörös Cecília

A kérdés nem is elsősorban az, hogy magát a produkciót befolyásolja-e a karmester neme, hanem hogy egy női karmesternek sikerül-e odáig eljutni, hogy zenekar elé kerülhessen. Magyarország a tolerancia és egyenjogúság kérdésében a többi európai országhoz képest hátrébb tart. Ez a női karmester-kérdésben is látszik. A zenészek egyénenként nem is tiltakoznának annyira, inkább attól tartanak, hogy kollegáik ítélik el őket, ha nem reagálnak elutasítóan: ergo egyéni szinten már zajlik a szemléletváltás, kollektív szinten azonban ez a folyamat lassabb. A reakció zenekaronként más. Függ a zenekar presztízstudatától, műveltségi szintjétől, tagjainak életkorától, zenei felkészültségétől. A másik oldal, ami a női karnagyon múlik, szintén sokat nyom a latban: a határozott fellépés, a magas szintű felkészültség, a tehetség elengedhetetlen. A határozatlanságot, a pontatlanságot férfi esetében könnyebben tolerálja a zenekar. Az első meglepetés elmúltával aztán minden esély megvan arra, hogy jó minőségű produkció szülessen, amennyiben mindkét oldalon helyén vannak a szakmai és emberi feltételek. Férfi karmesterek is csak addig hitetlenkednek, amíg meg nem tapasztalják meggyőződésük ellenkezőjét…

Váradi Katalin

Sok éves tapasztalatom azt mutatja, hogy a karmester neme nem befolyásoló tényező. A mestereimtől, Kóródi Andrástól és Igor Markevitch-től azt tanultam, hogy teljesen mindegy a zenészek számára, nő vagy férfi áll-e a pulpituson, mert a zenekart nem külsőségekkel kell megfogni. Több esetben hallottam igen felkészült, kiváló kolleginákat külföldön, és azt kell mondanom, hogy a női érzékenység sokszor javára válik a zenének. Alapkérdés az, hogy az adott műből mennyire felkészült az illető. Tapasztalatom szerint, amikor átestek a meglepetésen, hogy női karmester áll előttük, utána már csak arra kíváncsiak, mit tud. Nagyon fontos, hogy az illető hogyan próbál: a muzsikus ennek alapján dönti el, szereti vagy nem az előtte álló dirigenst – akármilyen nemű is. Tud-e a már agyonjátszott műhöz valami újat hozzátenni, vagy csak „végignyargal” a darabon? Ismeri-e eléggé a különböző hangszerek sajátosságait, tud-e esetleg jobb vonásokat mondani a vonóskarnak? El kell mondani, hogy mindig felkészültebben kellett odaállnom a zenekar elé, mint a férfiaknak, mert több kritikus pillantást kaptam. De az interpretáció nem attól függ, hogy milyen nemű a karmester. Férfi kollégáim között is vannak különböző karakterű emberek, akik másképpen viselkednek lírai vagy heroikus zenék esetében. Nem vagyunk egyformák. A legfontosabb a maximális szakmai, technikai és zenei felkészültség, mert csak így lehet igazi a karmesteri munka.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 különleges eset, amikor Fischer Iván nem „csak” vezényelt

Hetvenedik születésnapját ünnepli Fischer Iván. Egyik legelismertebb muzsikusunknak lenne is mivel hetvenkednie. Legfőbb büszkesége, a Budapesti Fesztiválzenekar évtizedek óta a világ élvonalába tartozik, ő pedig nem egyszerűen karmester: operát rendez és ír, közösségi koncerteket szervez, fontos ügyekben hallatja a hangját.
Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Könyv

Mészöly-centenáriummal indul a Várkert Irodalom sorozata

Streamelt esttel jelentkezik a Várkert Bazár január 21-én. A Mészöly Miklós személye köré szerveződő esten szóba kerülnek az író alkotásai, a rá ható és általa teremtett stílusirányzatok, valamint iskolák, de megelevenedik a Polcz Alaine-nel kötött házassága is, melynek 53 évét irodalmi művek és levelek őrzik.
Jazz/World

Két kvartettel áll színpadra az etno-jazz királya a Magyar Kultúra Napján

A Dresch-univerzum két meghatározó felállása hallható egy este a Fonó Online közvetítésében. Dresch Mihály a magyar jazz egyik legegyénibb zenei világát képviselő, meghatározó, irányadó szereplője. Ahogy Garbarek az észak-európai vagy Coltrane az afro zenei tradíciókat, úgy Dresch az erdélyi autentikus folk jellemző elemeit emelte be a jazzbe. Zenéje sodró, személyes és intim, erő és hit sugárzik belőle.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus Film

Dokumentumfilm készült Erkel Ferenc Himnuszáról – Nézze meg online, itt!

A Himnusz keletkezéséről készített dokumentumfilmet a Budapesti Filharmóniai Társaság (BFT) és az Erkel Ferenc Társaság A Himnusz regényes története címmel, Juhász Annával és Becze Szilviával.
Klasszikus ajánló

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus ajánló

Valós időben, koncert közben is nézői kérdésekre válaszol Hámori Máté és az ÓDZ

No, persze biztosított a zavartalan zeneélvezet is. Az Óbudai Danubia Zenekar új sorozatában a kulisszák mögé vezet, hogy belülről nézzük meg, hogyan folyik egy zenekari próba, mit csinál egy karmester és hogyan születik meg a koncert.
Klasszikus ajánló

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Klasszikus hír

Bara Hajnal erdélyi zenetanárnak, műfordítónak ítélték az idei Lajtha-díjat

Bara Hajnal erdélyi zenetanár, műfordító érdemelte ki idén a Lajtha-díjat, amelynek jelképes átadása csütörtökön lesz a Lajtha László-emlékkoncerten, amelyet a Bartók Rádió élőben közvetít.