Klasszikus

Rondó – Tihany Zenei Napok

2011.05.30. 07:50
Ajánlom
Rovatunkban Baráti Kristófot, Bársony Pétert és Várdai Istvánt kérdeztük arról, milyen főbb irányvonalak mentén rendezik meg első, közös mesterkurzusukat.

Baráti Kristóf: Nagyon sok fiatal keresett meg konzultációs céllal, így arra gondoltam, mindezt intézményes formába kellene önteni. A kurzus azt is demonstrálja, hogy mindhárman, akik tanítunk, nyitottak vagyunk a fiatalok felé, a közös munka irányába, amelynek lényege a közös gondolkodás, a közös koncepció kialakítása. Ez az áramlás oda-vissza hat, hiszen a tanítás során egy előadónak újra kell értelmeznie a nyilvánvaló, a már megfogalmazott dolgokat is. Így, ha a munka jó formában zajlik, a tanárnak ez legalább annyit ad, mint a növendéknek. Amit a hangszerről tanulhattam, azt nem utolsó sorban a Párizsban élő mesteremtől, Eduard Wulfsontól kaptam és ez a tudás maximálisan átöleli a hegedülésben jelentkező összes jelenlegi problémát. Azt gondolom, hogy az a fajta tanítás, amit én szeretek, az elsősorban erről szól és ez az, amire a legnagyobb igény van. A hegedűsök legtöbb problémája ugyanis nagyon prózai: fekvésváltás, húrváltás, vonókezelés, pozíció vibrátók. Természetesen nemcsak az eszközpark ápolásáról lesz szó, mert a kurzust kamarazenei képzéssel színesítettük. A kamarazenei szemlélet nagyon fontos mind a szólista, mind a zenekari munkában, ezért fektetünk erre ilyen nagy hangsúlyt. Számos, hasonló kurzus létezik ma szerte a világon, de ezek általában az éves tanítás bónuszaként szolgálnak, vagyis ugyanazok a növendékek tanulnak ugyanazoknál a tanároknál. Lényeges lenne azonban - és erre valódi igény van, hiszen minden, tanáronként 10-10 hely foglalt a tihanyi kurzuson -, hogy más információk, más zenei szemlélet, más hangszeres megoldások is megjelenjenek a diákok előtt.

A6956E21-5ED5-40D5-89E2-C6D0FB31E49E

Baráti Kristóf

Bársony Péter: Kamarazenésznek, szólistának és zenekari zenésznek is tartom magam, e mellett tanítok is és mindezek kombinációjában, mindegyik területen való maximális helytállásban látom a kihívást. Sokat tanítok, legutóbb Londonban tartottam mesterkurzust, de itthon is sokan keresnek meg brácsás növendékek, ezért örömmel mondtam igent Baráti Kristóf barátomnak, amikor megkeresett a mesterkurzus ötletével. Nagy örömömre szolgál, hogy bár első alkalommal hirdettük meg a zenei tábort, itthonról és külföldről is szép számban jelentkeztek. A kurzus célja, hogy segítsük a konzervatóriumokba, a Zeneakadémiára járó növendékek abban, hogy elsajátítsák azt a tudást (szakmai rutint, önbizalmat, speciális, hangszeres és zenei ismereteket), amely segítségével el tudják kezdeni és meg tudják alapozni karrierjüket. Július 15-én nyílt napot is rendezünk, ahová azokat várjuk, akik még nem éreztek elég bátorságot a jelentkezéshez és a közreműködéshez. Nekik is alkalmat szeretnénk biztosítani arra, hogy betekintést nyerjenek a kurzus mindennapi életébe és tájékozódjanak a színvonal felől is. A július 11-17-ig tartó rendezvényt nagyszabású koncerttel zárjuk, amit a Starlet Music Management szervezésében, a Trónörökösök a színen sorozat keretében tartunk, és ahol együtt muzsikálnak majd tanárok és növendékek. Többek között Bach Brandenburgi versenye, Vivaldi Négyhegedűs versenye, Britten Simple Symphony című darabja szólal meg. Egy különlegességgel is készülünk, ugyanis Tihanyi László, külön erre az alkalomra komponált trióját is előadjuk Baráti Kristóffal és Várdai Istvánnal.

Várdai István: Tihany kiváló helyszíne lesz a mesterkurzusnak, mert a nyugodt környezet nagyon sokat fog segíteni az elmélyülésben és abban, hogy mindenki meghallja a csendet - hogy megélje a tudat megtisztulását és ebből az állapotból kiindulva már a hangoknak is más jelentőségük lesz. Mind szóbeli mind gyakorlati, hangszeres problémákat megoldó tanítást szeretnék, olyat, ami teljes mértékben személyre szabott. Az én szememben egy tanár hozzáállása mindig is egy terapeutáéhoz hasonlított, aki az adott jelenségre, az adott problémákra kell, hogy megkeresse a jelenlegi, aktuális választ. Hogy később mi történik, az egy más kérdés, de ha konzekvensen adja át a tudást, el tudja érni, hogy a diák egy idő után saját maga oldja meg és alakítsa ki az elképzeléseit. Július 15-én nyílt napot is tartunk, ami nagyon jó alkalmat ad majd arra, hogy a növendékekkel ne csak a darabot, ne csak annak előadását, hanem azt is gyakoroltassuk, hogy hogyan kell a közönség jelenlétét eliminálni. Ezen túl lehet strandolni, sétálni, tudunk órán kívül is beszélgetni. Örülök annak, hogy ilyen fiatalon már mesterkurzust tarthatok, mert a növendékek - talán az életkori sajátosságokból adódóan is - rengeteg kérdést meg mernek velem osztani. Én hasonló nyitottsággal fogok feléjük fordulni, így azt remélem, közösen minden felmerülő kérdésre választ tudunk találni.

7BA90E00-DA7E-4718-8777-0B839D11EA20

Várdai István

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Mozart, Beethoven és Wagner áll a Magyar Állami Operaház következő évadának fókuszában

A Magyar Állami Operaház 2025/26-os évada 385 előadással várja a közönséget, köztük hét új bemutató, harminchatféle repertoár-előadás, tizennégyféle gyermek- és ifjúsági produkció, valamint több mint két tucat koncert és dalest szerepel.
Színház

Elhunyt Galkó Balázs

75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színművész, rendező – adta hírül családja. Egész életét végigkísérték a versek, fia is egy költeménnyel búcsúzott tőle.
Plusz

Kulka János, Falusi Mariann, Szinetár Dóra és Járai Máté is azt üzeni: Jobbulást!

Sztárok összefogásával született meg a PIROS ORR bohócdoktorok JOBBULÁST! című dala, amely arra hívja fel a figyelmet, hogy nézzünk másképp a betegségre. Kulka János, Falusi Mariann, Szinetár Dóra és Járai Máté is feltűnik a dal videoklipjében.
Vizuál

Magyar film napja: ingyenesen nézhetjük újra Makk Károly és Darvas Iván emlékezetes alkotásait

Április 25. és május 4. között tíz klasszikust nézhetünk újra ingyenesen a FILMIO-n, a Nemzeti Filmintézet egyúttal a száz éve született Makk Károlyra és Darvas Ivánra is emlékezik.
Színház

9 kihagyhatatlan előadás az idei MITEM kínálatából

20 ország 27 társulatának 30 előadása látható a 12. Madách Imre Nemzetközi Színházi Találkozón, azaz a MITEM-en. A nemzetközi fesztivál, amelynek helyszíne a Nemzeti Színház, április 25-én kezdődik, és egy hónapon át tart.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Oxford címmel indul turnéra a Szolnoki Szimfonikus Zenekar

Az együttes háromállomásos koncertsorozata különleges zenei válogatással és nemzetközi szólistagárdával valósul meg április utolsó három napján, Szolnokon, Kismartonban, valamint Budapesten.
Klasszikus ajánló

Nakarjakov és Pletnyov érkezik a Müpába április 25-én – különleges koncertélmény a Concerto Budapesttel

Glinka Valse-Fantasie című műve, Mihail Pletnyov trombitaversenye és a zeneszerző személyes emlékeiből építkező 14 zenekari képe szerepel a Concerto Budapest április 25-i koncertjén a Müpában. A hangverseny különlegessége, hogy két magyarországi bemutató is elhangzik: Pletnyov műveit ő maga vezényli, a virtuóz trombitaverseny szólistája az orosz világsztár, Szergej Nakarjakov lesz.
Klasszikus ajánló

Mitológiai drámából ifjúkori mestermű – az Idomeneót adja elő a Szent István Filharmonikusok

Wolfgang Amadeus Mozart Idomeneo című operáját mutatja be a Szent István Filharmonikusok a Purcell Kórus közreműködésével és Vashegyi György vezényletével április 26-án a Müpában.
Klasszikus ajánló

Két klasszis karmester szerepel együtt az Óbudai Társaskörben

Kovács János, a Magyar Állami Operaház örökös tagja és mesterművésze Rajna Martinnal, az Opera első karmesterével együtt lép pódiumra a Világítótornyok sorozat első rendhagyó estéjén az Óbudai Társaskörben, április 28-án.
Klasszikus ajánló

Újabb zenei ritkaságokat fedezhetünk fel a Haydneum következő évadában

Három fesztivál, három különböző bérletsorozat, valamint a hagyományos nyári koncertsorozat Eszterházán gondoskodik arról, hogy a szervező Haydneum – Magyar Régizenei Központ a régizene minden arcát megmutassa.