Klasszikus

Rondó – Tihany Zenei Napok

2011.05.30. 07:50
Ajánlom
Rovatunkban Baráti Kristófot, Bársony Pétert és Várdai Istvánt kérdeztük arról, milyen főbb irányvonalak mentén rendezik meg első, közös mesterkurzusukat.

Baráti Kristóf: Nagyon sok fiatal keresett meg konzultációs céllal, így arra gondoltam, mindezt intézményes formába kellene önteni. A kurzus azt is demonstrálja, hogy mindhárman, akik tanítunk, nyitottak vagyunk a fiatalok felé, a közös munka irányába, amelynek lényege a közös gondolkodás, a közös koncepció kialakítása. Ez az áramlás oda-vissza hat, hiszen a tanítás során egy előadónak újra kell értelmeznie a nyilvánvaló, a már megfogalmazott dolgokat is. Így, ha a munka jó formában zajlik, a tanárnak ez legalább annyit ad, mint a növendéknek. Amit a hangszerről tanulhattam, azt nem utolsó sorban a Párizsban élő mesteremtől, Eduard Wulfsontól kaptam és ez a tudás maximálisan átöleli a hegedülésben jelentkező összes jelenlegi problémát. Azt gondolom, hogy az a fajta tanítás, amit én szeretek, az elsősorban erről szól és ez az, amire a legnagyobb igény van. A hegedűsök legtöbb problémája ugyanis nagyon prózai: fekvésváltás, húrváltás, vonókezelés, pozíció vibrátók. Természetesen nemcsak az eszközpark ápolásáról lesz szó, mert a kurzust kamarazenei képzéssel színesítettük. A kamarazenei szemlélet nagyon fontos mind a szólista, mind a zenekari munkában, ezért fektetünk erre ilyen nagy hangsúlyt. Számos, hasonló kurzus létezik ma szerte a világon, de ezek általában az éves tanítás bónuszaként szolgálnak, vagyis ugyanazok a növendékek tanulnak ugyanazoknál a tanároknál. Lényeges lenne azonban - és erre valódi igény van, hiszen minden, tanáronként 10-10 hely foglalt a tihanyi kurzuson -, hogy más információk, más zenei szemlélet, más hangszeres megoldások is megjelenjenek a diákok előtt.

A6956E21-5ED5-40D5-89E2-C6D0FB31E49E

Baráti Kristóf

Bársony Péter: Kamarazenésznek, szólistának és zenekari zenésznek is tartom magam, e mellett tanítok is és mindezek kombinációjában, mindegyik területen való maximális helytállásban látom a kihívást. Sokat tanítok, legutóbb Londonban tartottam mesterkurzust, de itthon is sokan keresnek meg brácsás növendékek, ezért örömmel mondtam igent Baráti Kristóf barátomnak, amikor megkeresett a mesterkurzus ötletével. Nagy örömömre szolgál, hogy bár első alkalommal hirdettük meg a zenei tábort, itthonról és külföldről is szép számban jelentkeztek. A kurzus célja, hogy segítsük a konzervatóriumokba, a Zeneakadémiára járó növendékek abban, hogy elsajátítsák azt a tudást (szakmai rutint, önbizalmat, speciális, hangszeres és zenei ismereteket), amely segítségével el tudják kezdeni és meg tudják alapozni karrierjüket. Július 15-én nyílt napot is rendezünk, ahová azokat várjuk, akik még nem éreztek elég bátorságot a jelentkezéshez és a közreműködéshez. Nekik is alkalmat szeretnénk biztosítani arra, hogy betekintést nyerjenek a kurzus mindennapi életébe és tájékozódjanak a színvonal felől is. A július 11-17-ig tartó rendezvényt nagyszabású koncerttel zárjuk, amit a Starlet Music Management szervezésében, a Trónörökösök a színen sorozat keretében tartunk, és ahol együtt muzsikálnak majd tanárok és növendékek. Többek között Bach Brandenburgi versenye, Vivaldi Négyhegedűs versenye, Britten Simple Symphony című darabja szólal meg. Egy különlegességgel is készülünk, ugyanis Tihanyi László, külön erre az alkalomra komponált trióját is előadjuk Baráti Kristóffal és Várdai Istvánnal.

Várdai István: Tihany kiváló helyszíne lesz a mesterkurzusnak, mert a nyugodt környezet nagyon sokat fog segíteni az elmélyülésben és abban, hogy mindenki meghallja a csendet - hogy megélje a tudat megtisztulását és ebből az állapotból kiindulva már a hangoknak is más jelentőségük lesz. Mind szóbeli mind gyakorlati, hangszeres problémákat megoldó tanítást szeretnék, olyat, ami teljes mértékben személyre szabott. Az én szememben egy tanár hozzáállása mindig is egy terapeutáéhoz hasonlított, aki az adott jelenségre, az adott problémákra kell, hogy megkeresse a jelenlegi, aktuális választ. Hogy később mi történik, az egy más kérdés, de ha konzekvensen adja át a tudást, el tudja érni, hogy a diák egy idő után saját maga oldja meg és alakítsa ki az elképzeléseit. Július 15-én nyílt napot is tartunk, ami nagyon jó alkalmat ad majd arra, hogy a növendékekkel ne csak a darabot, ne csak annak előadását, hanem azt is gyakoroltassuk, hogy hogyan kell a közönség jelenlétét eliminálni. Ezen túl lehet strandolni, sétálni, tudunk órán kívül is beszélgetni. Örülök annak, hogy ilyen fiatalon már mesterkurzust tarthatok, mert a növendékek - talán az életkori sajátosságokból adódóan is - rengeteg kérdést meg mernek velem osztani. Én hasonló nyitottsággal fogok feléjük fordulni, így azt remélem, közösen minden felmerülő kérdésre választ tudunk találni.

7BA90E00-DA7E-4718-8777-0B839D11EA20

Várdai István

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

„Tökéletlen csaknem az alapjaiig” – Könyvek, amelyeket megbántak íróik

Kit kellett megölnie Sir Arthur Conan Doyle-nak, hogy végre nyugodtan írhasson? Miért tagadta meg főműveit Lev Tolsztoj? Mitől borzong Krasznahorkai László?
Vizuál

Látványos magyar sci-fi érkezik a mozikba márciusban

A 129 című film történelmet ír azzal, hogy az első olyan magyar sci-fi , amelynek szinte minden jelenetében látványos CGI elemeket láthatunk, kizárólag magyar szakemberek munkája nyomán. A neves színészgárdával készült alkotás március elején debütál.
Tánc

Ifjú tehetségek nyertek felvételt a Magyar Táncművészeti Egyetemre

Több mint 90 gyermek és szüleik részvételével zajlott januárban a Magyar Táncművészeti Egyetem felvételije a felsőfokú táncművészképzés előkészítőjére klasszikus balettművész, valamint a moderntánc és színházi tánc szakirányra.
Klasszikus

Túlvilági utazás a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával

Három 19. századi zenemű szerepel a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának és vezető karmesterüknek, Riccardo Frizzának február 8-i koncertműsorán, melyek mindegyike gyönyörű dallamokkal szól az elmúlásról.
Színház

Tabudöngető előadások érkeznek Szabadkáról a Bethlen Téri Színházba

A Kosztolányi Dezső Színház két Urbán András-rendezést és egy friss Hegymegi Máté-előadást hoz magával a VII. kerületi teátrum 11. Vendégváró Fesztiváljára. A felkavarónak ígérkező produkciókat február 17-19. között láthatják az érdeklődők.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

A játéktól az áhítatig – Francis Poulencre emlékezünk

Hatvan éve hunyt el Francis Poulenc zeneszerző, a Hatok csoport tagja, aki sokáig vidám, szellemes vagy éppen frivol műveivel hívta fel magára a figyelmet, ám pályája második szakaszában a vallási témájú alkotások váltak uralkodóvá.
Klasszikus ajánló

Túlvilági utazás a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával

Három 19. századi zenemű szerepel a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának és vezető karmesterüknek, Riccardo Frizzának február 8-i koncertműsorán, melyek mindegyike gyönyörű dallamokkal szól az elmúlásról.
Klasszikus ajánló

Idén 19. alkalommal várja hallgatóit a Crescendo Nyári Akadémia

Január 10-én indult a kedvezményes jelentkezés a nemzetközi komolyzenei mesterkurzusra, a Crescendo Nyári Akadémiára, melyre idén is Tokajban kerül sor 2023. július 23. és augusztus 4. között.
Klasszikus ajánló

Improvizáció, ütősök és ősbemutatók az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál zárókoncertjein

Végéhez közeledik az év elejének izgalmas kortárs zenei programsorozata, az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál, ám február elején még a tőlük megszokottan sokszínű koncertekkel várják a közönséget.
Klasszikus ajánló

Korcsolán Orsolya modern és kortárs műveket játszik a Zeneakadémián

A ragyogó külföldi sikereket elérő hegedűművész Eötvös Péter, Richard Strauss és Kurt Weill műveiből ad hangversenyt, amely egyben doktori képzésének zárókoncertje is lesz.