Klasszikus

Rövid, de velős

2015.08.26. 07:20
Ajánlom
A Kaposfest utolsó napja igencsak eseménydúsra sikerült, hiszen három hangversenyt is hallhatott a nagyérdemű, ahogyan a korábbi években, na de milyen hármat?! A Fidelio most a második, 17 órai koncertről számol be. KRITIKA

Az idei Kaposfest egyik legizgalmasabb fellépője a lengyel művészekből álló Kvartett, amelynek tagjait külön-külön is meg kell említenünk, hiszen négy kiváló muzsikusról van szó: Paweł Zalejski, Bartosz Zachłod (hegedű), Piotr Szumieł (brácsa) és Piotr Skweres (gordonka) a fesztivál során többször is elkápráztatott játékával.

Apollon Musagète 

Apollon Musagète  (Fotó/Forrás: Mozsi Gabor)

Előző kritikai beszámolómban már dicsértem őket Webern- és Ysaÿe-interpretációjukért, nagyjából most sem tehetek mást, amikor saját hazájuk leghíresebb szerzőitől válogattak egy-egy művet. Először Chopin két jól ismert etűdjének (op. 10 No. 3 E-dúr, op. 25 no. 7 cisz-moll) vonósnégyes-átiratát szólaltatták meg, azt kell, hogy mondjam, lemezfelvételre készen. Persze ez alatt nem azt értem, hogy annyira steril lett volna az előadás, hanem mindössze azt, hogy a bensőséges hangvételű etűdök szépen, egységesen szóltak, egészséges és ízléses vibratókkal, és ami különösen nagy élmény, hogy a kezeik alatt a zene pulzált és nagyon rendben voltak a dinamikai arányok, egymás között és az összhangzás tekintetében is.

Báráti Kristóf, Würtz Klára és Várdai István

Báráti Kristóf, Würtz Klára és Várdai István (Fotó/Forrás: Mozsi Gabor)

Chopin után Krzysztof Penderecki 2008-ban befejezett 3. vonósnégyesét játszotta a kvartett, amely az Egy megíratlan napló lapjai alcímet viseli. A még mind a mai napig az avantgárd műveiről, legfőképp a hirosimai áldozatok emlékére komponált vonószenekari darabjáról (Ofiarom Hiroszimy – tren) híres zeneszerző az elmúlt évtizedekben teljes mértékben retrográddá szelídült, amivel éppenséggel egyediségét, mondhatni saját hangját vesztette el. Ahogyan Loch Gergely zenetörténész fogalmazott a hangversenyt megelőző előadásában, ezzel a kvartettel

Penderecki tulajdonképpen komponált egy Sosztakovics-vonósnégyest,

ami persze nem baj, mert tényleg ötletes, és nincs híján a mesterségbeli tudásnak, csak hát – egy-két érdekesebb részt leszámítva – nem igazán mondható eredetinek. Mindezek ellenére a lengyel fiúk nagy odaadással játszották honfitársuk művét, amennyire csak lehetett, összefogták a töredezett struktúrát, a különböző vonós effekteket pedig nagyon hatásosan vezették elő. Hogy még az összbenyomásról szóljak, nagyon imponált, hogy – természetesen a csellistát kivéve – állva játszottak, ami különösen segítette egyrészt az együttjáték pontosságát, másrészt az egészséges, tiszta hangképzést.

Baráti Kristóf, Würtz Klára és Várdai István

Baráti Kristóf, Würtz Klára és Várdai István (Fotó/Forrás: Mozsi Gabor)

Az Apollon Musagète Kvartett után, némi színpad-rendezést követően Mendelssohn d-moll zongoratrióját hallhatta a publikum a fesztivál művészeti vezetői, Baráti Kristóf és Várdai István, valamint Würtz Klára előadásában. Talán az Oktett mellett ez a másik leggyakrabban játszott, legnépszerűbb Mendelssohn-kamaramű, de bevallom, nem is emlékszem, mikor hallottam utoljára hangversenyen, így nagyon örültem, hogy most műsorra tűzték a Kaposfesten. Hihetetlen élmény volt mindjárt az első tétel viharos indítása, a muzsikusok intenzív jelenléte így a fesztivál végéhez közeledve, amely főleg a művészeti vezetőket nem kímélte a szereplés tekintetében.

Baráti koncentráltabban, Várdai felszabadultabban hozta a darab lendületes, szenvedélyes karakterét, Würtz Klára pedig mindezt egyszerűen, letisztultan és mély érzelmekkel tette.

A lassú tételben lírai Lieder ohne Worte-hang szólalt meg először a zongorán, majd az áradó dallamot ugyancsak átéléssel, de sohasem túlcsorduló módon szőtte tovább a hegedű és a gordonka. A lírai hang a tétel közepe táján érzékletesen vett drámai irányt, hogy aztán majd újra visszatérjen az éneklő témához. A harmadik tétel tipikus mendelssohni Scherzo, virtuózan pergő, tündértánc-szerű karaktere olyannyira lenyűgözte a hallgatóságot, hogy a megállíthatatlanul előretörő Finale után meg kellett ismételni. Persze nem mindig győz a fordított arányosság elve, hogy

minél rövidebb egy koncert, annál nagyobb az élmény,

de szerda délután a 2015-ös Kaposfest egyik legsűrűbb hangversenyének lehettünk szem- és fültanúi. És akkor még hátra volt a finálé.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Szabadon hozzáférhető Sára Sándor hét emblematikus filmje

A közelmúltban elhunyt Sára Sándor emléke előtt tisztelegve, hét emblematikus filmjét mától 20 napon át szabadon elérhetővé teszi a Magyar Nemzeti Filmalap.
Klasszikus

RENDKÍVÜLI: Ázsiai turnéra indulunk a Concerto Budapesttel

Három nagyvárosba, Bangkokba, Fucsouba és Sanghajba kísérjük el a világhírű magyar szimfonikus zenekart, amely többek között Bartók mesterművével, a Concertóval a bőröndben utazik.
Zenés színház

A János vitéz az Operettszínházban – negyven év után

Kacsóh Pongrác daljátéka, a János vitéz novemberben tér vissza a Budapesti Operettszínház színpadára. Szeptember 30-án sajtónyilvános olvasópróbával vette kezdetét a munka, ahol számos érdekesség kiderült az előadásról és az alkotógárdáról.
Klasszikus

Kicsoda Hildur Guðnadóttir, a Joker zeneszerzője?

Egy nő a férfidominálta zeneszerzőszakmában, aki a Chernobyl után a Joker eredeti filmzenéjével új színt hoz a film világába.
Zenés színház

A punktól az opera felé – Kérdések és válaszok az operajátszásról

Új sorozat indult az Opera Magazinban, amelyben a színházi szakma képviselői beszélnek arról, szerintük hogyan érdemes operát játszani, mitől jó egy előadás, valamint mivel lehet megszólítani a fiatalokat és megtartani az idősebbeket. Az első részben Kiss Eszter Veronika és Fáy Miklós kritikusokat kérdezték.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus Nők a zenében

Kicsoda Hildur Guðnadóttir, a Joker zeneszerzője?

Egy nő a férfidominálta zeneszerzőszakmában, aki a Chernobyl után a Joker eredeti filmzenéjével új színt hoz a film világába.
Klasszikus ajánló

Simic Aleksander a Carnegie Hall előtt Budapesten ad koncertet

A fiatal csellista, a Virtuózok harmadik évadának döntőse és kétszeres különdíjasa október 13-án a Benczúr Házban ad szólókoncertet.
Klasszikus turné

RENDKÍVÜLI: Ázsiai turnéra indulunk a Concerto Budapesttel

Három nagyvárosba, Bangkokba, Fucsouba és Sanghajba kísérjük el a világhírű magyar szimfonikus zenekart, amely többek között Bartók mesterművével, a Concertóval a bőröndben utazik.
Klasszikus ajánló

Rolla János az életéről mesél a Fidelio Klasszikban

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása október 12-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Fila Balázsal, Hámori Mátéval és Rolla Jánossal.
Klasszikus felhívás

Október 11-én különleges szakmai nappal indul Müpa kritikaíró pályázata, a Karc

A Müpa a 2019/2020-as évadban negyedik alkalommal hirdeti meg a Karc kritikaíró pályázatot. A szervezők ismét a Müpa teljes programpalettájához kapcsolódóan várják a fiatal szerzők jelentkezését, valamint 2019. október 11-én rendezik meg a kritikaírással foglalkozó szakmai napot, mely komoly segítséget nyújt a pályázóknak.