Klasszikus

Rövid, de velős

2015.08.26. 07:20
Ajánlom
A Kaposfest utolsó napja igencsak eseménydúsra sikerült, hiszen három hangversenyt is hallhatott a nagyérdemű, ahogyan a korábbi években, na de milyen hármat?! A Fidelio most a második, 17 órai koncertről számol be. KRITIKA

Az idei Kaposfest egyik legizgalmasabb fellépője a lengyel művészekből álló Kvartett, amelynek tagjait külön-külön is meg kell említenünk, hiszen négy kiváló muzsikusról van szó: Paweł Zalejski, Bartosz Zachłod (hegedű), Piotr Szumieł (brácsa) és Piotr Skweres (gordonka) a fesztivál során többször is elkápráztatott játékával.

Apollon Musagète 

Apollon Musagète  (Fotó/Forrás: Mozsi Gabor)

Előző kritikai beszámolómban már dicsértem őket Webern- és Ysaÿe-interpretációjukért, nagyjából most sem tehetek mást, amikor saját hazájuk leghíresebb szerzőitől válogattak egy-egy művet. Először Chopin két jól ismert etűdjének (op. 10 No. 3 E-dúr, op. 25 no. 7 cisz-moll) vonósnégyes-átiratát szólaltatták meg, azt kell, hogy mondjam, lemezfelvételre készen. Persze ez alatt nem azt értem, hogy annyira steril lett volna az előadás, hanem mindössze azt, hogy a bensőséges hangvételű etűdök szépen, egységesen szóltak, egészséges és ízléses vibratókkal, és ami különösen nagy élmény, hogy a kezeik alatt a zene pulzált és nagyon rendben voltak a dinamikai arányok, egymás között és az összhangzás tekintetében is.

Báráti Kristóf, Würtz Klára és Várdai István

Báráti Kristóf, Würtz Klára és Várdai István (Fotó/Forrás: Mozsi Gabor)

Chopin után Krzysztof Penderecki 2008-ban befejezett 3. vonósnégyesét játszotta a kvartett, amely az Egy megíratlan napló lapjai alcímet viseli. A még mind a mai napig az avantgárd műveiről, legfőképp a hirosimai áldozatok emlékére komponált vonószenekari darabjáról (Ofiarom Hiroszimy – tren) híres zeneszerző az elmúlt évtizedekben teljes mértékben retrográddá szelídült, amivel éppenséggel egyediségét, mondhatni saját hangját vesztette el. Ahogyan Loch Gergely zenetörténész fogalmazott a hangversenyt megelőző előadásában, ezzel a kvartettel

Penderecki tulajdonképpen komponált egy Sosztakovics-vonósnégyest,

ami persze nem baj, mert tényleg ötletes, és nincs híján a mesterségbeli tudásnak, csak hát – egy-két érdekesebb részt leszámítva – nem igazán mondható eredetinek. Mindezek ellenére a lengyel fiúk nagy odaadással játszották honfitársuk művét, amennyire csak lehetett, összefogták a töredezett struktúrát, a különböző vonós effekteket pedig nagyon hatásosan vezették elő. Hogy még az összbenyomásról szóljak, nagyon imponált, hogy – természetesen a csellistát kivéve – állva játszottak, ami különösen segítette egyrészt az együttjáték pontosságát, másrészt az egészséges, tiszta hangképzést.

Baráti Kristóf, Würtz Klára és Várdai István

Baráti Kristóf, Würtz Klára és Várdai István (Fotó/Forrás: Mozsi Gabor)

Az Apollon Musagète Kvartett után, némi színpad-rendezést követően Mendelssohn d-moll zongoratrióját hallhatta a publikum a fesztivál művészeti vezetői, Baráti Kristóf és Várdai István, valamint Würtz Klára előadásában. Talán az Oktett mellett ez a másik leggyakrabban játszott, legnépszerűbb Mendelssohn-kamaramű, de bevallom, nem is emlékszem, mikor hallottam utoljára hangversenyen, így nagyon örültem, hogy most műsorra tűzték a Kaposfesten. Hihetetlen élmény volt mindjárt az első tétel viharos indítása, a muzsikusok intenzív jelenléte így a fesztivál végéhez közeledve, amely főleg a művészeti vezetőket nem kímélte a szereplés tekintetében.

Baráti koncentráltabban, Várdai felszabadultabban hozta a darab lendületes, szenvedélyes karakterét, Würtz Klára pedig mindezt egyszerűen, letisztultan és mély érzelmekkel tette.

A lassú tételben lírai Lieder ohne Worte-hang szólalt meg először a zongorán, majd az áradó dallamot ugyancsak átéléssel, de sohasem túlcsorduló módon szőtte tovább a hegedű és a gordonka. A lírai hang a tétel közepe táján érzékletesen vett drámai irányt, hogy aztán majd újra visszatérjen az éneklő témához. A harmadik tétel tipikus mendelssohni Scherzo, virtuózan pergő, tündértánc-szerű karaktere olyannyira lenyűgözte a hallgatóságot, hogy a megállíthatatlanul előretörő Finale után meg kellett ismételni. Persze nem mindig győz a fordított arányosság elve, hogy

minél rövidebb egy koncert, annál nagyobb az élmény,

de szerda délután a 2015-ös Kaposfest egyik legsűrűbb hangversenyének lehettünk szem- és fültanúi. És akkor még hátra volt a finálé.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Törőcsik Mari

A Kossuth-nagydíjas, kétszeres Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színésznőt életének 86. évében, hosszas betegség után pénteken hajnalban érte a halál.
Színház

Törőcsik Mari: „Beszentelik a hamvaimat, aztán a Tiszába szórnak. Az az én folyóm.”

A 85 éves korában elhunyt Törőcsik Mari néhány éve Bérczes Lászlónak „végrendelkezett” a színésznő nevét viselő beszélgetőkönyben.
Színház

„Ez a pillanat a gondolkodásra jó, beszédre nem” – Pályatársai, tisztelői búcsúznak Törőcsik Maritól

Sorra jelennek meg a személyes hangvételű visszaemlékezések a 85 évesen elhunyt Törőcsik Mariról a közösségi médiában, ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat.
Vizuál

Az újrakezdés filmjei

Egyre közelebb kerül az újranyitás gondolata, bár a bemutatókat még halogatják, de előbb-utóbb moziba is mehetünk. Addig is öt olyan klasszikus magyar filmet ajánlunk a Filmio kínálatából, amelyekben a hősök élete teljesen más irányt vesz.
Színház

Zsótér Sándor Törőcsik Mariról: „Az idegrendszere feltépte a szobát”

Törőcsik Mari „kitüntetett azzal, hogy dolgozott velem” – emlékezett vissza Zsótér Sándor rendező a pénteken elhunyt színésznőre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Fiatalítást ígér Gustavo Dudamel, a Párizsi Opera új zeneigazgatója

A venezuelai karmestert nevezték ki a Párizsi Opera zeneigazgatójának, aki hat évre szóló szerződést kötött az intézménnyel – írta meg a Papageno, a Slipped Disc zenei portálra hivatkozva.
Klasszikus hír

Idén is tehetségek után kutat a Virtuózok

2021-ben is várja a fiatal előadóművészek jelentkezését a legnépszerűbb hazai komolyzenei tehetségkutató. A felhívás már elérhető a műsor oldalán.
Klasszikus zongora

Domingo támogatásával jutott mesterzongorához Balázs-Piri Soma

A Virtuózok ifjú tehetsége évek óta gyűjtött egy mesterzongorára, végül Plácido Domingo támogatása révén teljesülhetett a zongorista dédelgetett álma.
Klasszikus nekrológ

A legendák köztünk élnek – Búcsú Orczi Géza előadóművésztől

Az Artisjus-díjas ütő- és pengetős hangszeres művész április 9-én, 65 éves korában hunyt el. Orczi Géza hangszerkészítő mesterként és restaurátorként is tevékenykedett, halálával kifejezhetetlen űrt hagy maga után.
Klasszikus gyász

80 éves korában elhunyt Bartalus Ilona zenepedagógus, karvezető

Az Artisjus-díjjal és a Magyar Köztársasági Érdemrend kiskeresztjével kitüntetett zenepedagógust, karvezetőt, a Duna Televízió egykori főszerkesztőjét és zenei vezetőjét hosszan tartó betegség után, 81. életévében érte a halál.