Klasszikus

Rudolf, a piros orrú rénszarvas

2005.12.05. 00:00
Ajánlom
„Rudolph, the Red-Nosed Reindeer” – ez az eredeti címe Johnny Marks 1949-ben szerzett, mára klasszikussá vált karácsonyi örökbecsűjének. Szeretem. És szeretem Johann Sebastian Bach Karácsonyi oratóriumát is. De nem szeretem, ha jegyet vásárolok Bach művére, ám helyette Johnny Marks és hasonlók alkotásait adják. És azt sem szeretem, ha jegyet veszek Johnny Marks és hasonlók műveire, helyette azonban Bach alkotását kapom.

Tessék feltételezni rólam, hogy pontosan tudom, mikor mire adom ki a pénzemet! Lehet, hogy én olyan vagyok, aki karácsony első napján a Karácsonyi oratóriumot akarja meghallgatni, a második napon viszont a „Rudolfot”. Tessék szíves lenni komolyan venni engem, ugyanis én vagyok a Néző, másként fogalmazva: a Vevő!

Igen, a Vevő. Mielőtt megveszem a jegyet, eldöntöm, mit akarok meghallgatni. Ha A Szépség és a Szörnyeteg című Disney-musicalt, akkor azt. Ha a Trisztán és Izoldát, akkor azt. És botrányt csapnék, ha az Operettszínházban a Disney-musical helyett Wagnert adnának. Ugyanakkora patália lenne abban az esetben is, ha az Operában a Trisztán helyett kapnám a Disney-t. Viszont nincs botrány, patália sincs, ha az ingyenjegyesek tollából azt olvasom, hogy pfuj, szörnyűség, A Szépség és a Szörnyeteg egy Disney-musical, brrrrrrrrrr! Ilyenkor röhögés van. Ugyanis senki sem mondta, hogy nem az. Sőt, csak azt mondta, hogy az.

Fantasztikus energiával, elképesztően lehetetlen körülmények között színpadra állítottuk Rachel Portman: A kis herceg című meseoperáját. Óriási volt a siker, ugyanakkor többen kikérték maguknak, hogy miért nem a Varázsfuvola ment. Hangsúlyozom: nem a Varázsfuvola helyett került színre, de nem is a Varázsfuvolát hirdettük meg. A fanyalgók – honi szokásainkhoz híven – vagy nem látták az előadást, vagy ingyenjegyesek voltak. Egyetlen jegyet vásárló Néző, egyetlen Vevő sem élt panasszal. Sőt! Azt szeretné tudni, mikor lesz megint, mert ismét szeretne rá belépőt venni. És azok is keresik, akik annak idején nem tudtak jegyet szerezni.

Hogy is van ez? Miért tetszenek minket hülyének nézni? Pontosan tudtuk, hogy egy Portman-művet viszünk színre és nem Mozartot. És a Néző is tudta, mert – mint Vevő – erre vette meg a jegyet. Soha, sehol, senki nem mondta, hogy Portman jobb, mint Mozart. Miért ne lehetne egymás mellett ez is, az is? Higgyék el, egyetlen szerző sem egy másik mű ellen hozza létre saját alkotását! Így, karácsony közeledtével ne csak egymással legyünk toleránsak, hanem a szerzőkkel és műveikkel is – legfeljebb nem veszünk rájuk jegyet… De azért ne vessük máglyára azt, amit nem szeretünk, hátha más szereti.

Bach Karácsonyi oratóriumát időtől függetlenül szeretem, de azért nem dobnám a tűzbe Johnny Marks dalát, mert karácsonykor szomorú lennék: nagyon hiányozna Rudolf, a piros orrú rénszarvas…

Böhm György rendező

(A Fidelio Magazin 2005. decemberi számának Prelűdje)

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Innentől nem a gyerek hibája lesz, ha nem olvas

Az irodalom a szabadságról szól. Ha ezt a szabadságot nem adjuk meg az oktatással, ha nem mutatjuk meg a gyerekeknek, hogy talán éppen az olvasás az, amire ebben a számára is megterhelő, felgyorsult világban szüksége van, akkor tényleg nem az ő hibája lesz, hogy nem olvas. VÉLEMÉNY.
Színház

Psotás fények és árnyak

Öt évvel ezelőtt, 2016. február 25-én, 86 éves korában hunyt el a magyar színházművészet egyik legegyedibb és utánozhatatlan alakja, Psota Irén, akinek neve már életében fogalommá vált. Utolsó éveiben visszavonultan élt, elzárkózott a nyilvánosság elől, emiatt is különleges ez a 2009-ben készült beszélgetés, amelyben bepillanthatunk egy nagy művész hétköznapjaiba. Egy valódi, megismételhetetlen legendára emlékezünk ezzel az írással.
Könyv

Tóth Krisztina és Az arany ember: Hogyan jutottunk idáig?

Be akarja tiltani Jókait? Ki a felelős azért, hogy most mindenki irodalom kapcsán „anyázik” az interneten? Megválaszolunk mindent, amit tudni akar, de eddig nem mert megkérdezni Tóth Krisztina és a Jókai-rajongók összecsapásáról.
Klasszikus

Szomorú nóta kíséretében hagyta el VII. kerületi próbahelyét a 100 Tagú Cigányzenekar

A zenekar tizenkét év után költözött ki az erzsébetvárosi próbahelyről, miután nem fogadták el a kerület vezetése által kínált megoldást – írta meg a Telex.hu.
Zenés színház

Óda a magyarokhoz – 240 éve mutatták be Joseph Haydn A hűség jutalma című operáját

1779-ben leégett a fertődi Esterházy kastélyhoz tartozó színház. E sajnálatos esemény nyomán azonban egy igazán különleges zenemű született: Haydn új nagyoperája, A hűség jutalma csendült fel először az újranyitott teátrumban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Időkapszulát helyeztek el a Magyar Zene Házában

Befejező szakaszához ért a Liget Budapest projektben épülő Magyar Zene Háza kivitelezése, ebből az alkalomból pénteken az utókornak szánt üzenetekkel teli időkapszulát helyeztek el a decemberben megnyíló épület padlóburkolata alá.
Klasszikus hír

Szomorú nóta kíséretében hagyta el VII. kerületi próbahelyét a 100 Tagú Cigányzenekar

A zenekar tizenkét év után költözött ki az erzsébetvárosi próbahelyről, miután nem fogadták el a kerület vezetése által kínált megoldást – írta meg a Telex.hu.
Klasszikus ajánló

Virtuóz fiatalokkal ad koncertet a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Online koncertet ad a Liszt Ferenc Kamarazenekar február 26-án. A szólisták közül a legfiatalabb 11 éves, mindannyiukat számos díjjal ismerték már el, és van köztük, aki a világhírű Carnegie Hallban is fellépett.
Klasszikus ajánló

Feltörekvő magyar karmester a Müpa színpadán

A közelmúltban rangos karmesterversenyt nyert Hontvári Gábor, aki most a Nemzeti Filharmonikusokat vezényli február 25-én a Müpában. Az online esemény igazi zenei csemegének ígérkezik.
Klasszikus gyász

Elhunyt Magyar Gábor gordonkaművész

Életének 60. évében, 2021. február 23-án súlyos betegség után elhunyt Magyar Gábor, az Opera Zenekar gordonkaművésze.