Klasszikus

Rudolf, a piros orrú rénszarvas

2005.12.05. 00:00
Ajánlom
„Rudolph, the Red-Nosed Reindeer” – ez az eredeti címe Johnny Marks 1949-ben szerzett, mára klasszikussá vált karácsonyi örökbecsűjének. Szeretem. És szeretem Johann Sebastian Bach Karácsonyi oratóriumát is. De nem szeretem, ha jegyet vásárolok Bach művére, ám helyette Johnny Marks és hasonlók alkotásait adják. És azt sem szeretem, ha jegyet veszek Johnny Marks és hasonlók műveire, helyette azonban Bach alkotását kapom.

Tessék feltételezni rólam, hogy pontosan tudom, mikor mire adom ki a pénzemet! Lehet, hogy én olyan vagyok, aki karácsony első napján a Karácsonyi oratóriumot akarja meghallgatni, a második napon viszont a „Rudolfot”. Tessék szíves lenni komolyan venni engem, ugyanis én vagyok a Néző, másként fogalmazva: a Vevő!

Igen, a Vevő. Mielőtt megveszem a jegyet, eldöntöm, mit akarok meghallgatni. Ha A Szépség és a Szörnyeteg című Disney-musicalt, akkor azt. Ha a Trisztán és Izoldát, akkor azt. És botrányt csapnék, ha az Operettszínházban a Disney-musical helyett Wagnert adnának. Ugyanakkora patália lenne abban az esetben is, ha az Operában a Trisztán helyett kapnám a Disney-t. Viszont nincs botrány, patália sincs, ha az ingyenjegyesek tollából azt olvasom, hogy pfuj, szörnyűség, A Szépség és a Szörnyeteg egy Disney-musical, brrrrrrrrrr! Ilyenkor röhögés van. Ugyanis senki sem mondta, hogy nem az. Sőt, csak azt mondta, hogy az.

Fantasztikus energiával, elképesztően lehetetlen körülmények között színpadra állítottuk Rachel Portman: A kis herceg című meseoperáját. Óriási volt a siker, ugyanakkor többen kikérték maguknak, hogy miért nem a Varázsfuvola ment. Hangsúlyozom: nem a Varázsfuvola helyett került színre, de nem is a Varázsfuvolát hirdettük meg. A fanyalgók – honi szokásainkhoz híven – vagy nem látták az előadást, vagy ingyenjegyesek voltak. Egyetlen jegyet vásárló Néző, egyetlen Vevő sem élt panasszal. Sőt! Azt szeretné tudni, mikor lesz megint, mert ismét szeretne rá belépőt venni. És azok is keresik, akik annak idején nem tudtak jegyet szerezni.

Hogy is van ez? Miért tetszenek minket hülyének nézni? Pontosan tudtuk, hogy egy Portman-művet viszünk színre és nem Mozartot. És a Néző is tudta, mert – mint Vevő – erre vette meg a jegyet. Soha, sehol, senki nem mondta, hogy Portman jobb, mint Mozart. Miért ne lehetne egymás mellett ez is, az is? Higgyék el, egyetlen szerző sem egy másik mű ellen hozza létre saját alkotását! Így, karácsony közeledtével ne csak egymással legyünk toleránsak, hanem a szerzőkkel és műveikkel is – legfeljebb nem veszünk rájuk jegyet… De azért ne vessük máglyára azt, amit nem szeretünk, hátha más szereti.

Bach Karácsonyi oratóriumát időtől függetlenül szeretem, de azért nem dobnám a tűzbe Johnny Marks dalát, mert karácsonykor szomorú lennék: nagyon hiányozna Rudolf, a piros orrú rénszarvas…

Böhm György rendező

(A Fidelio Magazin 2005. decemberi számának Prelűdje)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Színház

Lemondja tervezett bemutatóját a Rózsavölgyi Szalon a kultúr-tao körüli bizonytalanság miatt

A magánszínház közleményt adott ki, amelyben azt írják, színházakat is érintő finanszírozási bizonytalanság miatt kényszerülnek erre a lépésre.
Színház

Gyertek az Átriumba, amíg lehet! - Újabb színház kongatja a vészharangot

A kulturális taotámogatás megszűnése miatt egyre több színház jövője válik bizonytalanná, ugyanis nem tudnak tervezni a 2019-es évadra.
Klasszikus

Szabó Balázs a Zeneakadémia orgonájáról: Roncsból remekművet

Az október talán legjelentősebb eseménye a Zeneakadémián a száztizenegy éves orgona újjászületése. Szabó Balázs, a rekonstrukció megálmodója és szakértője a projekt nehézségei és sikerei mellett az orgonisták „éjszakai életéről” is fellebbentette a fátylat.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus érdi tamás

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Klasszikus nfz

A zene ajándék

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar 2018/2019. évadának koncertjeire már feltölthető ajándékkártyával is vásárolhatóak jegyek.
Klasszikus la scala

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mozgássérült sportoló és siket színésznő is fellép Frenáknál

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának november 17-i adásában vendégünk lesz Rohmann Ditta gornodkaművész, Borbély László zongoraművész, Frenák Pál koreográfus, Horváth László, a Fonó igazgatója.
Klasszikus interjú

Szeretnénk vigyázni Bartók örökségére

November 25-én szólal meg a Zeneakadémián a Bartók Világverseny és Fesztivál gálakoncertje, amely egyben lezárja a zeneszerzőversenyt is. Fekete Gyulával, az intézmény Zeneszerzés Tanszékének vezetőjével beszélgettünk, aki azt is elmondta, milyen kérdést felesleges feltenni egy komponistának.