Klasszikus

Sanghaj Expressz

2010.11.18. 07:56
Ajánlom
Sanghaj ma a világ egyik legizgalmasabb, leggyorsabban fejlődő metropolisza, sokszínű kulturális életében pedig meghatározó szerepet játszik az a komolyzene, amely Kínában óriási léptékben hódít teret.

Sanghaj történetét meghatározza az, hogy a múlt században nyitott kikötővárosként működött: a városban a 20. század elején - épp úgy, mint ma - keveredtek a kultúrák, virágzott a kereskedelem, népszerű volt a zene. A Kelet Párizsaként emlegetett város Kínában elsőként adott otthont a klasszikus zenei oktatásnak: a francia koncessziós negyedben német zenei hagyományokon 1927-ben alapították a Sanghaji Konzervatóriumot. Az 1978-ban újra megnyitott intézmény ma is a felsőfokú zenei oktatás fellegvára, a kortárs kínai zenei élet nagyjainak alma matere.

A nyolcvanas évek óta a zenei oktatás virágkorát éli Kínában, óriási az igény a klasszikus európai zene elsajátítására. Ma ötvenmilliónál is többen tanulnak zongorázni, hegedülni, sok szülő álma, hogy gyermekéből zeneművészt neveljen, s ezért nem kevés áldozatot vállalva biztosítják gyermekeiknek a feltételeket a zenetanuláshoz, amire mint a kiemelkedés és kitörés lehetőségére tekintenek. Nem ritkaság, hogy a gyerekek napi négy-hat órát töltenek gyakorlással. Kína kilenc felsőfokú zenei intézménye csak töredékét képes befogadni a tehetséges kínai zeneművész palántáknak.

Míg New Yorkban a nagy presztízsű Juilliardon mintegy ezer, addig a Szecsuáni Konzervatóriumban tizennégyezer növendéket oktatnak. Ez hatalmas számnak tűnik, de ha belegondolunk Kína milliárdos népességébe, könnyen egyértelművé válik, mekkora a verseny a diákok között a bejutásért az egyre jobb színvonalat nyújtó zeneiskolákba, konzervatóriumokba. Sokan ezért inkább külföldön tanulnak tovább - például a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen -, mert abban bíznak, gyorsabban, nagyobb sikereket érhetnek el, mint otthon.

A zenetanulást nagy volumenű hangszergyártás kíséri. Kína legnagyobb hangszergyártója, a Pearl River Piano naponta kétszázkilencven zongorát gyárt, hegedűből évente köze egymillió darab készül.

Az 1930-ban épült, európai stílusú Sanghaji Koncertterem nemcsak a város legjobb akusztikájú előadóterme, de egyben építészeti különlegesség is. A műemlék épületet a városközpont átépítése miatt alig hetven méterrel helyezték odébb, majd 2004-ben, tizennyolc millió dolláros felújítás után eredeti szépségében nyitotta újra kapuit. A komolyzene iránti megnövekedett érdeklődés miatt azonban jelentős infrastrukturális beruházásokra került sor. Az elmúlt években nyitották meg a Sanghaji Konzervatórium koncerttermét, mely operaelőadások befogadására is alkalmas, 2005 elején pedig átadták a közönségnek a negyvenezer négyzetméteres Shanghai Oriental Art Centert.

A külföldi kulturális értékek bemutatására nyitott kínai kormányzat nagy figyelmet fordít a klasszikus zene népszerűsítésére, koncertre járni ma már presztízsnek számít. Ennek érdekében 2008-ban radikálisan csökkentették a jegyárakat, így ma egy koncertjegy ára kétezer és tizenötezer forintnak megfelelő összeg között mozog. A zenei kultúrát az elérhető árú matinékoncertek mellett a világ legjobb előadóművészei hozzák közelebb a közönséghez.

A város zenekara, a Sanghaji Filharmonikus Zenekar a Sanghaji Rádiózenekar és a Sanghaji Filmzenekar 1996-os fúziójából jött létre és 2004 óta viseli ezt a nevet. Olyan világhírű előadóművészekkel és együttesekkel működtek együtt, mint a Három tenor, Lang Lang, Yundi Li, az Ausztrál Nemzeti Balett, a londoni Királyi Balett vagy a Párizsi Nemzeti Opera Balett-társulata. Turnéztak Dél-Koreában, Olaszországban, Svájcban és Franciaországban, felléptek a Carnegie Hallban, Berlinben, de Hong Kong, Szingapúr és Tajvan sem maradt ki az útitervből. 2008 óta az Ausztriában végzett fiatal dirigens, Liang Zhang a karmesterük.

Budapesti koncertjükön a Grammy-díjas Muhai Tang vezetésével Prokofjev és Stravinsky kompozíciói mellett különleges kortárs kínai műveket hallunk tőlük. Ez utóbbi darabok szerzői mindketten nemzetközi hírnévnek örvendenek. A kínai kortárs zene egyik legjelentősebb zeneszerzője a sanghaji Yuan Liu, akinek Fantázia nevű szimfóniája a 14. Sanghaji Tavaszi Zenei Fesztivál díjnyertes darabja volt. Az est másik komponistája, a pekingi születésű, de az USA-ban élő Tan Dun, aki Ang Lee Tigris és Sárkány című filmjéhez szerzett zenéjéért Oscar-díjat kapott, ma a világ egyik legismertebb avantgárd zeneszerzője. Egyedi kifejezésmódjára jellemző a nyugati és keleti kultúrák keveredése, valamint az eredeti hangszerhasználat. Az első császár című operáját Zhang Yimou rendezésében, Plácido Domingo főszereplésével a New York-i Metropolitan Operában állították színpadra. Ugyancsak kihagyhatatlan élményt kínál a már Svájcban született, 16 éves kínai zongoraművész, Mélodie Zhao játéka. Zhao tizenkét évesen már Davosban, Zürichben és a genfi Victoria Hall közönsége előtt játszott, tizenhárom éves korában pedig CD-re rögzítette a világ legnehezebb opusát, Chopin 24 etűdjét.

2010. november 22. 19:30 - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

A Sanghaji Filharmonikus Zenekar hangversenye

Km.: Mélodie Zhao (zongora)
Vez.: Muhai Tang

Yuan Liu: Train Toccata
Prokofjev: III. (C-dúr) zongoraverseny, op. 26
Tan Dun: Death and Fire - Dialogue with Paul Klee
Stravinsky: Tűzmadár

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Klasszikus

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Zenés színház

Liliom hazatalál

Április 26-án mutatja be a Budapesti Operettszínház a Molnár Ferenc színműből készült világhírű musicalt, a Carouselt. Béres Attila rendezővel a Liliom iránti rajongásáról és a készülő előadásról beszélgettünk.
Klasszikus

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Jazz/World

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Klasszikus magazin

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Klasszikus hír

Kínába vitte Balázs János Bartók III. zongoraversenyét

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar nyitotta a Csiangszui Nemzetközi Zenei Fesztivál programját a kínai Nankingban Balázs János zongoraművész közreműködésével, Hamar Zsolt vezényletével.
Klasszikus london

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Klasszikus interjú

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.