Klasszikus

Sanne van Rijn & NTGent: ÜBER

2008.10.17. 00:00
Ajánlom
Minél kevesebb a néznivaló, annál inkább adott a lehetőség az alapos vizsgálódásra, az elmélyülésre. Sanne van Rijn tudatosítani igyekszik bennünk a nézés példa nélküli erejét és felelősségét. Nézni annyi, mint létrehozni a világot.
Az öntörvényű flamand művész színháza a figyelemről, a tekintet erejéről szól. A nézés, mint cselekvés része az előadásnak, a nézői tekintet válik a színház katalizátorává.

A sokoldalúan képzett alkotó klasszikus balettet, majd fotózást tanult, később a Hágai Konzervatóriumban folytatta audiovizuális tanulmányait. Rendezőként korábban a ZT Hollandia társulattal, színészként pedig a Forced Entertainmenttel, valamint neves rendezőkkel (többek között Christoph Marthalerrel és Johan Simons-szal) dolgozott együtt. Jelenleg a nyitott alkotói műhelyként funkcionáló, színházi embereken kívül a társművészetek képviselőit, írókat, filozófusokat is tömörítő NTGent (Genti Holland Színház) kötelékében tevékenykedik. E színházi műhely keretein belül működik a BŐF-ön szintén fellépő Wunderbaum társulata mellett, a Theatre in Motion rezidens művésze Wayn Traub, a Rimini Portokoll, valamint Káldor Edit.

Sanne van Rijn előadásai sajátos színházi nyelven szólalnak meg. A színpadon több művészeti ág elemeit és formanyelvét felhasználó eredeti, „rijni” világ elevenedik meg. Az alkotó óvatosan helyezi egymás mellé a rendkívül visszafogott színpadi akciót, a néhány motívumból álló zenét, az egyszerű képeket és mozgást, ezzel ösztönözve a nézőt, hogy változtasson befogadása természetén, változtasson elvárásain. Szokás ezt a színházat minimalistának nevezni, ám a flamand művész minimalizmusa nem jelenti, hogy a történés is minimális volna, éppen ellenkezőleg: nagyon is sok minden történik egyszerre. Ám a dolgok polifóniáját ez esetben nem a színpad „hozza létre”, hanem az, ahogyan a néző viszonyul a látottakhoz. Mindez nemcsak nyitottságot feltételez a néző részéről, de valódi, intenzív, személyes érzéseken nyugvó befogadást. Sanne van Rijn produkciói sokkolóan hatnak, de nem azért, mert akár tematikai, akár vizuális értelemben agresszívek, hanem mert újfajta látásra tanítják a nézőket. Az Über egyszemélyes előadás, melyet maga a rendezőnő játszik el Christoph Marthaler 1992-es rendezésének (Fernando Pessoa befejezetlen Faustjának) Anna Viebrock tervezte díszletében.

„Kedves Néző! Ön a nézőtéren ül. Telve jóleső várakozással. Kíváncsi arra, vajon mi fog történni. A mesés díszletet és a fényeket nézi. Minden tökéletes, pont amilyet várt. Valami még sincs rendben. Nincs senki a színpadon. Milyen kár. Pedig szereti az embereket. Hova tűntek? Már egy kicsi és jelentéktelen figura is segítene. Egy csillogó szemű, élénk, lélegző lény, aki puhán mozgatná a végtagjait. Jég morajlása hallatszik, mintha egy rádió szólna valahol. Mindenféle különös, csodálatos, színes alakok úsznak be a színpadtérbe. Képzelje csak el, milyen szép is lenne!”
E szavakkal fordul felénk, hív közös játékra, együttgondolkodásra, alkotásra Sanne van Rijn. Éljünk a lehetőséggel!

(2008. október 17-18. 20:00 - Trafó
Sanne van Rijn & NT Gent: Über
Rend.: Sanne van Rijn; díszlet: Anna Viebrock, Inge Roseboom; zene, hang: Eavesdropper; fény: Maarten van Otterdijk; dramaturg: Koen Tachelet; előadó: Sanne van Rijn)

 

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát július 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus humor

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!
Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.