Klasszikus

Sanne van Rijn & NTGent: ÜBER

2008.10.17. 00:00
Ajánlom
Minél kevesebb a néznivaló, annál inkább adott a lehetőség az alapos vizsgálódásra, az elmélyülésre. Sanne van Rijn tudatosítani igyekszik bennünk a nézés példa nélküli erejét és felelősségét. Nézni annyi, mint létrehozni a világot.
Az öntörvényű flamand művész színháza a figyelemről, a tekintet erejéről szól. A nézés, mint cselekvés része az előadásnak, a nézői tekintet válik a színház katalizátorává.

A sokoldalúan képzett alkotó klasszikus balettet, majd fotózást tanult, később a Hágai Konzervatóriumban folytatta audiovizuális tanulmányait. Rendezőként korábban a ZT Hollandia társulattal, színészként pedig a Forced Entertainmenttel, valamint neves rendezőkkel (többek között Christoph Marthalerrel és Johan Simons-szal) dolgozott együtt. Jelenleg a nyitott alkotói műhelyként funkcionáló, színházi embereken kívül a társművészetek képviselőit, írókat, filozófusokat is tömörítő NTGent (Genti Holland Színház) kötelékében tevékenykedik. E színházi műhely keretein belül működik a BŐF-ön szintén fellépő Wunderbaum társulata mellett, a Theatre in Motion rezidens művésze Wayn Traub, a Rimini Portokoll, valamint Káldor Edit.

Sanne van Rijn előadásai sajátos színházi nyelven szólalnak meg. A színpadon több művészeti ág elemeit és formanyelvét felhasználó eredeti, „rijni” világ elevenedik meg. Az alkotó óvatosan helyezi egymás mellé a rendkívül visszafogott színpadi akciót, a néhány motívumból álló zenét, az egyszerű képeket és mozgást, ezzel ösztönözve a nézőt, hogy változtasson befogadása természetén, változtasson elvárásain. Szokás ezt a színházat minimalistának nevezni, ám a flamand művész minimalizmusa nem jelenti, hogy a történés is minimális volna, éppen ellenkezőleg: nagyon is sok minden történik egyszerre. Ám a dolgok polifóniáját ez esetben nem a színpad „hozza létre”, hanem az, ahogyan a néző viszonyul a látottakhoz. Mindez nemcsak nyitottságot feltételez a néző részéről, de valódi, intenzív, személyes érzéseken nyugvó befogadást. Sanne van Rijn produkciói sokkolóan hatnak, de nem azért, mert akár tematikai, akár vizuális értelemben agresszívek, hanem mert újfajta látásra tanítják a nézőket. Az Über egyszemélyes előadás, melyet maga a rendezőnő játszik el Christoph Marthaler 1992-es rendezésének (Fernando Pessoa befejezetlen Faustjának) Anna Viebrock tervezte díszletében.

„Kedves Néző! Ön a nézőtéren ül. Telve jóleső várakozással. Kíváncsi arra, vajon mi fog történni. A mesés díszletet és a fényeket nézi. Minden tökéletes, pont amilyet várt. Valami még sincs rendben. Nincs senki a színpadon. Milyen kár. Pedig szereti az embereket. Hova tűntek? Már egy kicsi és jelentéktelen figura is segítene. Egy csillogó szemű, élénk, lélegző lény, aki puhán mozgatná a végtagjait. Jég morajlása hallatszik, mintha egy rádió szólna valahol. Mindenféle különös, csodálatos, színes alakok úsznak be a színpadtérbe. Képzelje csak el, milyen szép is lenne!”
E szavakkal fordul felénk, hív közös játékra, együttgondolkodásra, alkotásra Sanne van Rijn. Éljünk a lehetőséggel!

(2008. október 17-18. 20:00 - Trafó
Sanne van Rijn & NT Gent: Über
Rend.: Sanne van Rijn; díszlet: Anna Viebrock, Inge Roseboom; zene, hang: Eavesdropper; fény: Maarten van Otterdijk; dramaturg: Koen Tachelet; előadó: Sanne van Rijn)

 

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Jazz/World

Rózsák között ébredt egy szakállas bácsi

És nem is csak rózsákból állt az ágya, hanem mindenféle virágból. Lenyűgöző klip készült Pátkai Rozina új dalához.
Színház

Egyre több premier marad el, nem kockáztatnak a színházak

A járványhelyzet folyamatos kihívás elé állítja a kulturális intézményeket és produkciós irodákat, nem elég, hogy csak az online térben közvetíthetik előadásaikat, a próbák és a streamelt bemutatók is el-elmaradoznak az egészségügyi kockázat miatt. FRISSÍTVE!
Plusz

Megvan a Budapesti Tavaszi Fesztivál időpontja

Április 9-18. között rendezi meg a főváros a 40 éves fesztivált, amelyet idén először egyedül, a kormányzat anyagi segítsége nélkül kénytelen megszervezni.
Klasszikus

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Klasszikus hír

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.
Klasszikus ajánló

Csajkovszkij legnépszerűbb zongoraversenyével lép fel Farkas Gábor

Farkas Gábor zongoraművész közreműködésével ad online hangversenyt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Nánási Henrik vezényletével csütörtökön a Zeneakadémiáról.
Klasszikus online közvetítés

Feledkezzünk bele a klasszikus zene dallamaiba!

A Filharmónia Magyarország novemberben nyitotta meg virtuális koncerttermét, így a vírushelyzethez alkalmazkodva folytatják missziójukat és népszerűsítik a klasszikus zenét. Az élő közvetítések a Filharmónia közösségi oldalain követhetőek. Márciusban közel húsz koncerten hallhatja a közönség hazánk legkiválóbb zenekarait, művészeit.
Klasszikus hír

Az Emmi szerint pártpolitikai csatározás a 100 Tagú Cigányzenekar költözési ügye

Kásler Miklós pártpolitikai csatározásnak nevezte, hogy a 100 Tagú Cigányzenekarnak költöznie kell a VII. kerületből, a VII. kerületi vezetés viszont állítja, hogy találtak helyet a zenekarnak.