Klasszikus

Sanne van Rijn & NTGent: ÜBER

2008.10.17. 00:00
Ajánlom
Minél kevesebb a néznivaló, annál inkább adott a lehetőség az alapos vizsgálódásra, az elmélyülésre. Sanne van Rijn tudatosítani igyekszik bennünk a nézés példa nélküli erejét és felelősségét. Nézni annyi, mint létrehozni a világot.
Az öntörvényű flamand művész színháza a figyelemről, a tekintet erejéről szól. A nézés, mint cselekvés része az előadásnak, a nézői tekintet válik a színház katalizátorává.

A sokoldalúan képzett alkotó klasszikus balettet, majd fotózást tanult, később a Hágai Konzervatóriumban folytatta audiovizuális tanulmányait. Rendezőként korábban a ZT Hollandia társulattal, színészként pedig a Forced Entertainmenttel, valamint neves rendezőkkel (többek között Christoph Marthalerrel és Johan Simons-szal) dolgozott együtt. Jelenleg a nyitott alkotói műhelyként funkcionáló, színházi embereken kívül a társművészetek képviselőit, írókat, filozófusokat is tömörítő NTGent (Genti Holland Színház) kötelékében tevékenykedik. E színházi műhely keretein belül működik a BŐF-ön szintén fellépő Wunderbaum társulata mellett, a Theatre in Motion rezidens művésze Wayn Traub, a Rimini Portokoll, valamint Káldor Edit.

Sanne van Rijn előadásai sajátos színházi nyelven szólalnak meg. A színpadon több művészeti ág elemeit és formanyelvét felhasználó eredeti, „rijni” világ elevenedik meg. Az alkotó óvatosan helyezi egymás mellé a rendkívül visszafogott színpadi akciót, a néhány motívumból álló zenét, az egyszerű képeket és mozgást, ezzel ösztönözve a nézőt, hogy változtasson befogadása természetén, változtasson elvárásain. Szokás ezt a színházat minimalistának nevezni, ám a flamand művész minimalizmusa nem jelenti, hogy a történés is minimális volna, éppen ellenkezőleg: nagyon is sok minden történik egyszerre. Ám a dolgok polifóniáját ez esetben nem a színpad „hozza létre”, hanem az, ahogyan a néző viszonyul a látottakhoz. Mindez nemcsak nyitottságot feltételez a néző részéről, de valódi, intenzív, személyes érzéseken nyugvó befogadást. Sanne van Rijn produkciói sokkolóan hatnak, de nem azért, mert akár tematikai, akár vizuális értelemben agresszívek, hanem mert újfajta látásra tanítják a nézőket. Az Über egyszemélyes előadás, melyet maga a rendezőnő játszik el Christoph Marthaler 1992-es rendezésének (Fernando Pessoa befejezetlen Faustjának) Anna Viebrock tervezte díszletében.

„Kedves Néző! Ön a nézőtéren ül. Telve jóleső várakozással. Kíváncsi arra, vajon mi fog történni. A mesés díszletet és a fényeket nézi. Minden tökéletes, pont amilyet várt. Valami még sincs rendben. Nincs senki a színpadon. Milyen kár. Pedig szereti az embereket. Hova tűntek? Már egy kicsi és jelentéktelen figura is segítene. Egy csillogó szemű, élénk, lélegző lény, aki puhán mozgatná a végtagjait. Jég morajlása hallatszik, mintha egy rádió szólna valahol. Mindenféle különös, csodálatos, színes alakok úsznak be a színpadtérbe. Képzelje csak el, milyen szép is lenne!”
E szavakkal fordul felénk, hív közös játékra, együttgondolkodásra, alkotásra Sanne van Rijn. Éljünk a lehetőséggel!

(2008. október 17-18. 20:00 - Trafó
Sanne van Rijn & NT Gent: Über
Rend.: Sanne van Rijn; díszlet: Anna Viebrock, Inge Roseboom; zene, hang: Eavesdropper; fény: Maarten van Otterdijk; dramaturg: Koen Tachelet; előadó: Sanne van Rijn)

 

 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Drámai kontúrok, finom árnyalatok – Richard Strauss Elektrája a Bajor Állami Operában

A legendás német rendező, Herbert Wernicke 1997-ben bemutatott Elektra-produkciója az idei évadban is szerepelt a Bajor Állami Opera műsorán, a produkció parádés szereposztással és kimeríthetetlen művészi energiával került színre.
Jazz/World

Engedd, hogy a dolgok megtörténjenek veled! – születésnapi beszélgetés Horgas Eszterrel

„Úgy érzem, másképp fuvolázom. Mást gondolok minden egyes hangról, mint korábban” – vallotta meg interjúnkban Horgas Eszter, aki A nő arcai címmel ad koncertet – Koós Réka társaságában – augusztus 2-án, a Városmajori Szabadtéri Színpadon.
Könyv

Több mint tizenöt év kutatás és felkészülés előzte meg Grecsó Krisztián új regényét

Novemberben jelenik meg a József Attila-díjas író, költő legújabb, Apám üzent című család- és identitásregénye, amelyben a szerző a családi múlt felkutatására tesz kísérletet.
Jazz/World

„A zene lényege a töltekezés” – beszélgetés Weisz Gábor jazzszaxofonossal

A koronavírus idején asztalosnak állt, de az állandóan zsongó kereskedelmi rádió elkergette a műhelyből. Szerencsére Weisz Gábor ismét a szaxofonjával keresi a kenyerét. Számos formációban játszik, egyre sikeresebb, és már pontosan tudja, hogy a zene nem csak technikai tudásból áll.
Színház

Elhunyt Dobos Ildikó színművész

A Jászai Mari-díjas színművész hosszan tartó betegség után, 82 éves korában hunyt el. Drámai erejű alakításaira az eszköztelenség, a szereppel való teljes azonosulás volt jellemző.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.
Klasszikus ajánló

Európai és argentin tánczenék találkozása – Pápán lép fel a Pannon Ifjúsági Zenekar

Július utolsó előtti vasárnapján különleges zenei programra várja a hallgatóságot a Pannon Ifjúsági Zenekar Pápán, a lenyűgöző Esterházy-kastély udvarán: az elmúlt évszázadok dél-amerikai és európai zenéje ad egymásnak randevút az együttes tolmácsolásában.
Klasszikus kritika

Világrengető dallamok – az elmúlt száz évből származó zenéket játszottak a Berlini Konzerthausban

A modern kor mesterművei – ezzel a címmel hirdette évadzáró koncertjét a Berlini Konzerthaus Zenekara. Az együttes idén nagy hangsúlyt fektetett a 20-21. századi alkotásokra, már a szezon elején is hangversenyt szenteltek a témának.
Klasszikus hír

Osztrák és román versenyzők nyertek az 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyen

A Kokas Katalin és Kelemen Barnabás által kilenc éve életre hívott Fesztivál Akadémia Budapest keretében rendezték meg július 4. és 14. között Budapesten a 22 év alattiaknak szóló 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt.
Klasszikus ajánló

Idén is régizenei hétvégék várják a közönséget Eszterházán

Idén nyáron is Eszterházára invitálja a közönséget a Haydneum – Magyar Régizenei Központ, ahol július 19. és augusztus 25. között hat hétvégén keresztül magas színvonalú, korhű hangszeres régizenei hangversenyeket rendeznek.