Klasszikus

Sass Sylvia: "Áldom a sorsot"

2012.12.24. 08:06
Ajánlom
Az elmúlt év számos eseménye közül kiemelkedett Solti György születésének centenáriuma. A Maestróval kapcsolatos emlékeiről a világhírű drámai szopránnal beszélgettünk.

- Hogyan emlékszik vissza a legelső találkozására Solti Györggyel? 

- A Decca lemeztársaságnál vettem fel az első árialemezem, amikor a stúdió falán megpillantottam Solti György fényképét. Felsóhajtva mondtam a producernek, bárcsak egy nap felvehetném a Maestróval Bartók művét, a Kékszakállú herceg várát. Másnap azután mesébe illő módon egyszer csak belépett a stúdió ajtaján Solti György, azt kérdezve: "Maga az a kislány, aki Kékszakállút szeretne énekelni velem?" A meglepetéstől meghatódva alig tudtam válaszolni, "Igen, én vagyok...", hebegtem. Ezekkel a szavakkal kezdődött az első beszélgetés közöttünk. Ha ma visszagondolok, milyen közvetlenséggel jött felém, s ebben mennyi kedvesség volt, szinte csodával határos eseménynek érzem életemben. A maga száraz beszédstílusában, mely csak a legszükségesebb szavakra szorítkozott, percek alatt megbeszélte velem a felvétel részleteit, melyre 1978-ban került sor. 

- Milyen volt Soltival együtt dolgozni a Kékszakállún?  

- Solti precizitása példamutató volt, sokszor ellenőrizte, hogy Bartók tempókéréseinek eleget tesz-e, annyira hűségesen szerette volna megszólaltatni a partitúrában előírt bejegyzéseket. A legkisebb jelre, ha picit veszített a zene feszültségéből vagy zeneileg kezdtük nem megfelelő precizitással követni az intéseit, jellegzetes mozdulatával egy pillanat alatt "rendet" teremtett. "Előre" vezényelt mindig, eleinte meg kellett szoknom, hogy sokkal "előrelátóbbak" a mozdulatai, mint karmester kollégáinak. Az arcán ritkán mutatta a zene érzelmeit, mindig egy élesen figyelő tekintet tartotta "kézben" az egész zenekart és az énekeseket. Nagy ritkán azért látszottak a "privát" érzelmei, amikor arcán egy átfutó mosoly suhant át, ez azt jelezte, hogy elégedett, mert egy pillanat költőien szólalt meg. Solti György világa a zene volt, a nyelvezete pedig a zenekar vezetése, melyet fantasztikusan dinamikus mozdulataival irányított: a gesztusokon keresztül fejezte ki a zene érzelmeit. Nem véletlenül írták róla, hogy az övé a leggyorsabb vezénylő pálca ("Fastest Baton in the West").

A Kékszakállú felvételének számomra legemlékezetesebb pillanata az ötödik ajtó zenekari megszólaltatása volt. A stúdióban majdnem elsírtam magam a meghatottságtól, amikor Bartók muzsikája teljes pompájával megszólalt a London Philharmonic Orchestra tolmácsolásában. 

- A Kékszakállú mellett Önök a Don Giovanni lemezfelvételén is együtt dolgoztak, ahol Ön Donna Elvira szólamát énekelte. 

- A Don Giovanni felvételének hangulata egészen más volt, hiszen Solti londoni otthonában próbáltuk a recitativókat, így a "házias" hangulat sokkal oldottabbá változtatta a kemény munkát. A próbákon nem engedett semmilyen zenei agogikát, fegyelmezettem tartanom kellett a tempókat, azonban a felvételen meglepetten láttam, hogy hagy számomra pici szabadságot, így szárnyalni tudtam.

- Soltit jó néhányan agresszív karmesterként azonosítják, akinek nemcsak rajongói, de ellentábora is volt. Ön hogyan értékeli ebből a szempontból Solti működését, karmesteri életművét? 

- Én mindig csodáltam a művészetét, a precizitását, és azokat a grandiózus pillanatokat, melyeket Wagner és Richard Strauss lemezfelvételeivel teremtett. Azt hiszem, olyan művész tudott vele könnyen dolgozni, aki az övéhez hasonló szigorral bánt önmagával, hogy a legalázatosabban közelítsen a zeneszerző elképzeléseihez. Ma is gondosan örzöm kedves sorait, legféltettebb kincseim közé tartoznak azok a levelek, melyben határozott kézírásával magyarul is odaírt egy-egy mondatot az újévi jókívánsághoz. Áldom a sorsot, hogy megismerhettem, hogy tanulhattam tőle. Az egyik legnagyobb muzsikusnak tartom, s nagy megtiszteltetés, hogy dolgozhattam vele.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Könyv

Depressziós? Olvasson krimit!

Természetesen senkit nem arra buzdítunk, hogy a szakember segítsége vagy esetleg a gyógyszeres kezelés helyett essen neki az Agatha Christie-összesnek, mert mire a végére ér, kutya baj. Annyit azonban kutatások nélkül is állíthatunk, hogy egy jó könyv fel tudja dobni az ember napját.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Zenés színház

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus Szentendrei Ister Napok

Szentendrei Ister Napok – a Duna ünnepe

Szentendrén 2018. július 21-22-én kerül sor az immár több mint egy évtizede megrendezendő Ister Napokra, azaz a Duna ünnepére. A város helyi hagyományaira és népzenére épülő fesztivál az egyik legkedveltebb ingyenes, családi rendezvény. A hagyományos szombat esti zenés gyertyaúsztatás mellett számtalan, a Duna köré szerveződő játék, táncház, koncert - többek között a Muzsikás, Vujicsics Együttes, Zuboly, Guca Partyzans, Dalabai, Herczku Ágnes és Nikola Parov Quartet - várja a Szentendrére látogatókat.
Klasszikus vicces

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.
Klasszikus vagyim holodenko

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Klasszikus hír

Gödöllőn megfér egymás mellett Bach és Django Reinhardt

Klasszikus műveket és crossover produkciókat is bemutat a Barokk Randevú elnevezésű zenei fesztivál augusztus 10-én és 12-én a Gödöllői Királyi Kastélyban.
Klasszikus Beatrice Rana

Piknik Beethovennel a kastélyparkban, a zene szárnyán Párizsba és Londonba

Július 21-én szombaton este és július 22-én vasárnap délelőtt újra piknikkoncertek a kismartoni Esterházy-kastély parkjában.