Klasszikus

Schiff András c-mollban

2004.11.22. 00:00
Ajánlom
Amíg a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának zongoratanárai Beethoven összes zongoraszonátájának előadására készülnek Janus Pannonius szülővárosában, addig Schiff András Budapesten teszi ugyanezt. November 21-én, vasárnap az opus 10-es sorozatot és a Patetikus Szonátát játszotta a Zeneakadémia Nagytermében.

Beethoven már az Opus 1/3-as Zongorás trióban is megmutatja, mit jelent számára a c-moll hangnemi keret. Drámát, végletességet, érzelmi felfokozottságot. A kifejezés akár formát is bontó hatalmát. Schiff András az Opus 10/1-es zongoraszonátában is ezeket a vonásokat hangsúlyozta a leginkább.

November 21-én két hangszer állt a Nagyterem színpadán: egy Steinway és egy valamivel nagyobb Bösendorfer. A művész saját zongorái. A pregnáns, fényesen csengő hangú Steinway jól illett a fent említett tulajdonságokhoz. Néha azonban – talán csak, mert nagyon közel ültem hozzá – szinte már bántóan élessé, kopogóssá vált a tónusa. A hangszer mellett a művész ujjainak a kopogására is figyelmes lettem.

Schiff András összefogott, eltökélt előadásában a három tétel attacca követte egymást, egy köhögésnyi vagy lélegzetvételnyi időt sem hagyva a hallgatóságnak. A frázisok mögött érezhetően végig ott vibráló feszültség alig várta a kitörési lehetőségeket: például a generálpauzák utáni fortepianókat az első tételben, a hirtelen lezuhanó hármashangzat-felkiáltásokat a másodikban vagy a koronás akkordokat az utolsóban. A zenei megoldások azonban inkább a mély átgondolás és alapos elemzés nyomait viselték magukon, mint a kottafejekből kivilágló érzelmi túlfűtöttségét. Az első tétel záró témájának késleltetett oldásai olyan halkak voltak, hogy még közelről is alig lehetett őket értelmezni a hangos és súlyos disszonancia után. Ugyanez a hangerőkülönbség a nagyobb lecsengési idő miatt azonban plasztikus arányokat eredményezett az Adagio molto tételben.

A sorozat második darabja, az F-dúr Szonáta a mattabb, puhább hangú Bösendorferen szólalt meg. Schiff András már az első két F-dúr akkorddal mosolyra változtatta rosszkedvünk c-moll telét. A zongoraművész nem csak a hangverseny-ismertetőben, hanem a pódiumon is a mű kópés, tréfás jegyeit emelte ki. A súlyra érkező negyedek a főtéma első elhangzásakor számomra túl seccónak tűntek, a teljes tétel felépítésébe azonban bebizonyította az elképzelés létjogosultságát. Különösen az álvisszatérés lágy hangvétele és a valódi repríz artikulációjának kontrasztja mutatott rá, miért volt szükség a rövid akkordokra. A második tétel f-moll árnyjátékát megejtően gyengéd középrész követte. A visszatérés után pedig igazi felüdülés volt a finálé vidékies, darabos humora.

A közönség számára sem könnyű darab Beethoven Opus 10/3-as D-dúr Szonátája. A sokfajta zenei anyag, a sűrű szerkesztés bizony alaposan megdolgoztatja a füleket. Mintha nem is ugyanabban a hangnemben írta volna a szerző, mint később a Pastorale Szonátát. Schiff András előadásában egyenesen letaglózó volt a Largo e mesto komorsága. Sem a Menüett, sem pedig a zárótétel nem oldotta fel a második tétel okozta mélabút.

A Patetikus Szonáta ismét a Steinwayen szólalt meg. Itt is, akár a koncert előző c-moll darabjában minden hangnak megvolt a maga helye és funkciója, mégis, sokkal felszabadultabb, magától értetődőbb muzsikálásnak lehettünk tanúi. Nem a Grande Sonate Pathètique-ben mutatkozott meg először, de itt ismét feltűnt, hogy a lassú tételek dallama a kísérethez képest egy leheletnyivel később szólal meg. Persze nem mindig. De a különösen expresszív helyeken Schiff András előszeretettel alkalmazza ezt a zenei eszközt a melódia kiemelésére. Hihetetlen, de igaz, hogy ha az ember nem figyel szándékosan, akkor úgy hallja, egyszerre szólal meg valamennyi szólam. A dallam pedig gyönyörűen kirajzolódik. (Még szerencse, hogy csal a fülünk, különben szegény zongoristák soha egyetlen dallamot sem tudnának legato eljátszani. Hogy a pontszerű hangokból mégis dallamív alakul ki, legalább annyira a mi érdemünk, mint az övék.)

A ráadásként játszott Schubert c-moll Allegretto szép utalás volt az Opus 10/2-es Beethoven-szonáta második tételére. Hasonló hangvétel, analóg hármashangzat-felbontás és szintén allegretto. Átmeneti tempójelzés, fakó karakter. Éppen ezért ezt a művet is a Bösendorferen adta elő a művész. Hiába, ez Schubert c-mollja, nem Beethovené. Mozart Eine kleine Gigue-jét (nagy nevetés – lehet, hogy többek az Eine kleine Nachtmusikra gondoltak…??) az Opus 10/2-es Szonáta kidolgozásának barokk stílusjegyeket evokáló részéhez kapcsolhatjuk. Schiff András Sibelius Polkájával zárta teltházas, nagysikerű koncertjét a Zeneakadémia Nagytermében.

(2004. november 21. 11:00 Zeneakadémia Nagyterme – Schiff András zongorakoncertje; Beethoven: c-moll szonáta, op. 10/1; F-dúr szonáta, op. 10/2; D-dúr szonáta, op. 10/3.;c-moll „Pathétique” szonáta, op. 13)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Tánc

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.
Jazz/World

Írók, akiknek szövegeiben ott lüktet a jazz

A jazz és az irodalom keveredéséből igazi varázsital jön létre, ha avatott kezek keverik. Olyan prózaírókat gyűjtöttünk össze, akik a jazz és az irodalom iránti szenvedélyüket igazi esszenciába oltották.
Klasszikus

Plácido Domingo koncertjén álló tapsot kaptak a Virtuózok

A legendás tenor Gertler Teóval, Abouzahra Amirával és Abouzahra Mariammal lépett fel Dániában. A kis virtuózok álló ovációt kaptak, és hatalmas motivációt az előttük álló feladatokhoz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus macska

Ez a Mahlert hallgató macska az új netes kedvencünk

Mahler IX. szimfóniájának zárótétele csupa szenvedély, és ezt a négylábúak is átérzik. Ez derül ki ebből a videóból.
Klasszikus icma

Rangos nemzetközi díjat kapott Várjon Dénesék lemeze

Várjon Dénesé mellett Bartók-művek felvételeit is díjazta a rangos ICMA zsűrije.
Klasszikus virtuózok

Plácido Domingo koncertjén álló tapsot kaptak a Virtuózok

A legendás tenor Gertler Teóval, Abouzahra Amirával és Abouzahra Mariammal lépett fel Dániában. A kis virtuózok álló ovációt kaptak, és hatalmas motivációt az előttük álló feladatokhoz.
Klasszikus hír

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Klasszikus videó

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.