Klasszikus

Schiff András szerint ez a hangköz jellemzi Magyarországot

2018.09.24. 11:45
Ajánlom
Schiff András évek óta nem lép fel Magyarországon, de még interjút sem nagyon ad a hazai sajtónak. Az Indexszel most kivételt tett, de csak írásban volt hajlandó válaszolni.

Adott is interjút Schiff András, meg nem is – emailben mindenesetre válaszolt Csepelyi Adrienn kérdéseire a magyar zongoraművész, aki 1979-ben emigrált Magyarországról. 2000-ben az osztrák szélsőjobb megerősödését látva az osztrák állampolgárságról is lemondott, azóta brit állampolgár. 2011 óta, miután nyílt levélben beszélt a hazai állapotok ellen, több fenyegetést kapott, azóta nem játszik itthon.

Szeptember 30-án a kismartoni Esterházy Kastélyban lép fel, ennek apropóján készített vele interjút az Index.

Még mindig idegesíti a populáris zene („vagy minek nevezzem”), úgy véli, hogy „a mesterségesen előállított hangerő már nem zenét, hanem csupán zajt produkál, ami az embereket érzéketlenebbé, durvábbá, kegyetlenebbé teszi.” De nincs jobb véleménnyel a zeneiparról sem: „Ma szinte mindent az üzlet, a kommercializmus, a marketing irányít, az egész rendkívül ízléstelen és gusztustalan. Az, hogy például nekem mindezek közepette sikerült valamit elérnem, szinte a csodával határos.”

Úgy gondolja, hogy a külsőségek gyakran elnyomják a magas művészi tartalmat, de van, hogy egy-egy zenésznél „megmutatnivaló sincsen”. Kocsis Zoltánhoz sok gyönyörű emlék fűzi, de „nagyon komplikált” viszonyuk volt.

A hazai állapotokról most is megvolt a véleménye:

Ha most össze kellene foglalnia Magyarországot egyetlen hangközben, melyik hangközt választaná és miért?

A tritónuszt, amit a középkorban az ördög hangközének neveztek.

Kár, hogy az interjúra Schiff csak levélben vállalkozott, ha egy beszélgetés alapján született volna, biztos visszakérdezhetett volna az újságíró. Például arra, hogy miért nem függetleníthető a komolyzene a politikától, miért nem hozhat eredményt a művészek tiltakozása az igazságtalanság ellen, vagy hogy mi Schiff különvéleménye Anna Nyetrebkóról.

De akár a „populáris zene” kérdésében kifejthette volna a sarkos véleményét, ehelyett meg kell elégednünk annyival:

Tudom, hogy sokan nem értenek velem egyet, de vállalom a támadásokat, mert nekem van igazam.

Ha hiányérzete maradt a teljes interjú után, akkor jó hír, hogy Schiff András beszélgetőkönyve karácsonykor jön a Magvető Kiadónál, a címe: A zene a csendből jön.

Az alábbi felvételen a Wohltemperiertes Klavier I. kötete szól.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Egy legendás színészosztály titkai

Kit harapott meg Schell Judit? Ki mellett ült Anger Zsolt? És mire emlékszik mindebből Hajdú Steve? 12. osztálytársuk filmet forgatott az 1995-ben diplomázott színész osztályról.
Vizuál

A tévében is látható lesz Rófusz Ferenc legújabb animációja

Az Oscar-díjas alkotó negyven évig dédelgette filmtervét, amelyben Az utolsó vacsora című Leonardo-festmény elevenedik meg.
Zenés színház

Baráth Emőke, a jó hír vivője

A tehetséges és gyönyörű szoprán első nemzetközi sikerét egy nadrágszerepben aratta a Julius Caesar Sestójaként. Baráth Emőke a KULT50-ben megjelent portréja.
Vizuál

Bacon, Freud és a Londoni iskola festészete az MNG-ben

A Magyar Nemzeti Galériában 2018. október 9. és 2019. január 13. között látható tárlat a Londoni Iskola művészetének első hazai bemutatója.
Jazz/World

Élni tanítanak

Nagy titokba kaptunk beavatást október 7-én a Budapest Ritmo záróeseményén, a Roma Ritmo gálán: mindfulness másképp, avagy hogyan éljük meg a pillanatot a közös éneken és táncon keresztül.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Énekelheti-e nő a férfihangra írt Schubert-dalciklust?

Baráth Emőke és Razvaljajeva Anasztázia a Téli utazást adták elő a Zeneakadémián: tenor helyett egy szopránt, zongora helyett a hárfa hangját hallottuk. Jól jártunk vele.
Klasszikus ajánló

Szentpáli Roland és Binder Károly ősbemutatóra készül a Müpában

Ősbemutatóra készül a Feledi Project: Szentpáli Roland Orfeusz-balettjét mutatják be október 17-én a Müpában. Először csendül fel Binder Károly zongoraversenye is a szerző előadásában.
Klasszikus ajánló

Haydn és az idő

Vilde Frang hegedű- és Nicolas Altstaedt csellóművész hangversenyén hallgathatja meg a közönség a zeneszerző legnagyszerűbbnek tartott szimfonikus zárását az Esterházy-kastélyban.
Klasszikus videó

Így hangzik Mahler Feltámadás szimfóniája a kubai rumba ritmusában

Joachim Horsley vérbő átirataiból már korábban is megosztottunk néhányat. Mahler monumentális Feltámadás-szimfóniájához szentségtörés lenne máshogy nyúlni, csakis ezen a minőségi szinten.
Klasszikus ajánló

Szeretethimnusz a Pászti sorozat részeként

Október 18-án a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, a Nemzeti Énekkar és az Angelica Leánykar ad hangversenyt Somos Csaba vezényletével az Olasz Kultúrintézetben.