Klasszikus

Schiff András szerint ez a hangköz jellemzi Magyarországot

2018.09.24. 11:45
Ajánlom
Schiff András évek óta nem lép fel Magyarországon, de még interjút sem nagyon ad a hazai sajtónak. Az Indexszel most kivételt tett, de csak írásban volt hajlandó válaszolni.

Adott is interjút Schiff András, meg nem is – emailben mindenesetre válaszolt Csepelyi Adrienn kérdéseire a magyar zongoraművész, aki 1979-ben emigrált Magyarországról. 2000-ben az osztrák szélsőjobb megerősödését látva az osztrák állampolgárságról is lemondott, azóta brit állampolgár. 2011 óta, miután nyílt levélben beszélt a hazai állapotok ellen, több fenyegetést kapott, azóta nem játszik itthon.

Szeptember 30-án a kismartoni Esterházy Kastélyban lép fel, ennek apropóján készített vele interjút az Index.

Még mindig idegesíti a populáris zene („vagy minek nevezzem”), úgy véli, hogy „a mesterségesen előállított hangerő már nem zenét, hanem csupán zajt produkál, ami az embereket érzéketlenebbé, durvábbá, kegyetlenebbé teszi.” De nincs jobb véleménnyel a zeneiparról sem: „Ma szinte mindent az üzlet, a kommercializmus, a marketing irányít, az egész rendkívül ízléstelen és gusztustalan. Az, hogy például nekem mindezek közepette sikerült valamit elérnem, szinte a csodával határos.”

Úgy gondolja, hogy a külsőségek gyakran elnyomják a magas művészi tartalmat, de van, hogy egy-egy zenésznél „megmutatnivaló sincsen”. Kocsis Zoltánhoz sok gyönyörű emlék fűzi, de „nagyon komplikált” viszonyuk volt.

A hazai állapotokról most is megvolt a véleménye:

Ha most össze kellene foglalnia Magyarországot egyetlen hangközben, melyik hangközt választaná és miért?

A tritónuszt, amit a középkorban az ördög hangközének neveztek.

Kár, hogy az interjúra Schiff csak levélben vállalkozott, ha egy beszélgetés alapján született volna, biztos visszakérdezhetett volna az újságíró. Például arra, hogy miért nem függetleníthető a komolyzene a politikától, miért nem hozhat eredményt a művészek tiltakozása az igazságtalanság ellen, vagy hogy mi Schiff különvéleménye Anna Nyetrebkóról.

De akár a „populáris zene” kérdésében kifejthette volna a sarkos véleményét, ehelyett meg kell elégednünk annyival:

Tudom, hogy sokan nem értenek velem egyet, de vállalom a támadásokat, mert nekem van igazam.

Ha hiányérzete maradt a teljes interjú után, akkor jó hír, hogy Schiff András beszélgetőkönyve karácsonykor jön a Magvető Kiadónál, a címe: A zene a csendből jön.

Az alábbi felvételen a Wohltemperiertes Klavier I. kötete szól.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Klasszikus

Pozsonyban díjazták a Magyar Rádió Gyermekkórusát

A Pozsonyban megrendezett nemzetközi kórusversenyen 16 éven aluli kategóriában a legmagasabb minősítést kapta a Magyar Rádió Gyermekkórusa, akik Walter Judit és Dinyés Soma karnagyok vezényletével adták elő műsorukat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Klasszikus ajánló

Fesztivállal emlékeznek César Franck születésének 200. évfordulójára

A Franck Fesztivál fókuszában egy eredeti Debain-harmónium és a pesti Jézus Szíve Jezsuita Templom frissen felújított orgonája áll. A hangszereken egy kétnapos mesterkurzus után elhangzik Franck összes harmónium- és orgonaműve is.
Klasszikus hír

Pozsonyban díjazták a Magyar Rádió Gyermekkórusát

A Pozsonyban megrendezett nemzetközi kórusversenyen 16 éven aluli kategóriában a legmagasabb minősítést kapta a Magyar Rádió Gyermekkórusa, akik Walter Judit és Dinyés Soma karnagyok vezényletével adták elő műsorukat.
Klasszikus gyász

Elhunyt Thür Sylvia hárfaművész

A művész négy évtizeden át volt a Magyar Állami Operaház Zenekarának oszlopost tagja, turnékon, hangversenyeken is rendszeresen részt vett. Halálhírét az intézmény osztotta meg közösségi oldalán.
Klasszikus interjú

„Kapcsolatot teremteni a fentiekkel” – Beszélgetés Oláh Patrikkal

Alighogy kitüntetéssel lediplomázott, már tanít is a Zeneakadémián. Ő komponálta a zenetörténet első lovári nyelvű miséjét, és döntőbe jutott az idei Bartók Világversenyen. Oláh Patrik zeneszerző gazdag díjgyűjteménye nemrég az MVM Zrt. által támogatott Junior Prima Díjjal bővült.