Klasszikus

Schillertől Verdiig Óbudán

2013.06.10. 11:50
Ajánlom
Az Óbudai Nyár klasszikus zenei koncertsorozatát az Óbudai Danubia Zenekar hangversenye nyitja június 14-én az óbudai Fő téren. Ez alkalomból beszélgettünk Silló Istvánnal, az együttes első karmesterével. INTERJÚ

- Harmadik éve első karmestere a zenekarnak. Melyik volt az első közös fellépés? Hogy emlékszik vissza rá? Könnyű volt összehangolódni az együttessel?

- Schiller Ármány és szerelem című színdarabja kapcsán találkoztunk először. Alföldi Robi kitalálta, hogy az előadáson egy komplett zenekar legyen a díszlet a színpadon. Az Óbudai Danubia Zenekart kértük fel a munkára. Rögtön egymásra hangolódtunk, mert amellett, hogy professzionális együttes, a szakmai alázat is maradéktalanul jelen van a muzsikusokban, színházi értelemben is.

- Melyik a legemlékezetesebb közös produkció és miért?

- Számomra a Peer Gynt. Annyira „elszállt az angyal" a teljes társaság felett a koncerten, ami nagyon kevésszer történik meg egy művész életében. A zenekar, a színészek, az énekesek, a balerina és az énekkar, azaz mindenki egy csodálatos burokban létezett, ahová beengedtük a nézőket is.

- Számos kritikában dicsérték már a zenekar csiszolt hangzását, jól képzett muzsikusainak professzionális előadásmódját. Ön is így tapasztalta? Kedveli a zenekar hangzásvilágát?

- Nagyon kedvelem. Tényleg csiszolt hangzású társaság. Szerintem nagyon fontos, hogy a fafúvósok intonációja makulátlan. Az elmúlt három év során egy alkalommal történt meg velem, hogy hamisságot kellett javíttatnom. Általános igazság, hogy az a zenekar, ahol a fák hamisak, menthetetlen, mert bár egyszer mindent ki lehet pucolni, de a következő próbán máshol lesz hamis, a koncerten pedig megint máshol. Ez egy sziszifuszi és egyben teljesen fölösleges munka lenne.

- Hogyan jellemezné az együtteshez való viszonyát?

- Nagyon fontos, hogy az elmúlt három évben teljesen konfliktusmentes volt a kapcsolatom a zenekar minden tagjával. Nem is tudnék úgy dolgozni, hogy muzsikálás közben nem nézhetek valakinek őszintén a szemébe.

- Verdi-operarészletekből állították össze a június 14-i est programját. Az évfordulón, a népszerűségen és az egyszerűségen kívül mik voltak a szerkesztési alapelvek?

- A népszerűség mindenképpen. Egy nyári szabadtéri gálakoncerten szerintem feltétlenül népszerű műveket kell játszani. Az egyszerűség nem volt cél, hiszen a két nyitány elég nehéz zenekarnak, karmesternek egyaránt.

- Egy héttel később, június 21-én Orff Carmina Buranáját tűzik műsorra. Ezt a művet alapjában véve a fiatalok is kedvelik szilaj ritmikája és viszonylagos ismertsége miatt. Számít arra, hogy az óbudai Fő téren olyan közönség gyűlik majd össze, amelynek átlagéletkora alacsonyabb lesz a hangversenytermekben megszokottnál?

- Az biztos, hogy vannak a zenés műfajokban úgynevezett hívócímek. Olyan művek, amelyeknek a címe önmagában reklám. Ilyen például a Jézus Krisztus Szupersztár, a Bohémélet, vagy a Carmina Burana. Mivel az Óbudai Danubia Zenekar törzsközönsége jellemzően teljes családokból áll, remélem, hogy a szülők aznap este magukkal hozzák a gyermekeiket is.

- Melyik a kedvenc koncerthelyszíne és miért? Várja már, hogy újra a Zeneakadémián léphessenek pódiumra?

- Szerencsére Magyarországon van két első osztályú koncertterem. Sőt, az a véleményem, hogy a pécsi Kodály-központé osztályon felüli. A másik kedvencem a Müpában a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem. Mindkét helyen többször dirigáltam már, mind a kettő nagyon jó. Csak amíg a Müpában a "színpadon marad" a zene, addig Pécsett minden hang közvetlenül a néző orra előtt szól, bárhol is üljön. De hiányzik az Akadémia. Nagyon jó, hogy ismét lesz nekünk, hiszen mégiscsak a hazai koncertélet fellegvára volt, és szerintem marad is.

- Van a kedvenc zeneszerzője és zeneműve?

- Mindig az, amit éppen dirigálok.

- Hova utazna el legszívesebben, ha tehetné? Mely nép kultúrája áll Önhöz legközelebb?

- Abban a szerencsében volt már eddig is részem, hogy bejárhattam a fél világot. Lehet, hogy egy kicsit többet is, mint a felét, hiszen Malajziától Hollandiáig, Vietnámtól az Egyesült Államokig mindenhol voltam. A legjobban a távol-keleti kultúra hatott rám. Többször voltam Japánban, és lenyűgözött az ország kultúrája, az ételei, az ott élő emberek alázata. A két nép tulajdonképpen sokkal közelebb áll egymáshoz, mint azt sokan gondolják. A legjobban mégis a magyar kultúra érdekel. Lenyűgöz a sokszínűsége, lakosainak tudása, ösztönös műveltsége. Talán ezért is imádok Kodály-műveket vezényelni. Rettenetesen dühös vagyok, ha egy külföldi muzsikus - legyen akár a világ egyik legjobb karmestere vagy zenésze - átírja pl. a Galántai táncok első klarinét szólóját, és nem tudja - hiszen honnan is tudhatná -, hogy az a hangköz, amely ezzel létrejött, a magyar népzene elmúlt évszázadaiban egyszer sem szólalt meg így Magyarországon.

- Mit olvas most?

- A Leányvásár szövegkönyvét. [A karmester ugyanis július elején a Szegedi Szabadtéri Játékokon fogja dirigálni az operettet - a szerk.]

Van a „szerepálma", olyan kompozíció, amelyet nagyon szeretne elvezényelni, de még nem kerülhetett rá sor?

- Nagyon sok darab van, amelyet szeretnék elvezényelni. De igazából az a három, ami legbelül van, ami „nagyon az enyém", az Verdi Requiemje, illetve a Bohémélet és az Aida. Ezek közül a Requiemet egyszer már dirigálhattam.                                          

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Plusz

Elhunyt Heller Ágnes

A filozófus kilencven éves volt, a 444 értesülése szerint Balatonalmádiban érte a halál.
Klasszikus

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Zenés színház

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Színház

Csákányi, Grecsó, Lackfi és a Sztalker Zsámbékon

Telt házzal mennek Zsámbékon a nyári színházi és felolvasószínházi előadások, amelyek a város több, emblematikus helyszínén várják a közönséget a Romtemplom és a Bázis vonzásában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus ajánló

Mélyreható érzések a Vajdahunyadvárban!

A Budapesti Vonósok idén is különleges műsorral készül a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválra. Július 25-án egy érzelemgazdag koncertet hallhatunk a világszínvonalú kamarazenekartól a Vajdahunyadvár reneszánsz kertjében.
Klasszikus magazin

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.
Klasszikus ajánló

Sok Bachot hallhat majd a Veszprémi Régizenei Napokon

Idén is a veszprémvölgyi jezsuita templom lesz a Veszprémi Régizenei Napok helyszíne, ami július 22-én kezdődik, és hat napon át tart.
Klasszikus ajánló

Beethoven Tajvanon

Tajpeji zenekar érkezik a Duna Palotába, hogy Beethoven Sors-szimfóniája mellett klasszikus tajvani zeneszerzők műveiből játszanak.