Klasszikus

Schubert B-dúr zongoraszonáta II. tétel

2014.10.15. 17:29
Ajánlom
Schubert talán a B-dúr szonátával jut el a legvégsőkig. Az egész darabra jellemző egyfajta bensőséges líraiság, szelíd szomorúság. Minden egyszerű, letisztult és dísztelen, külsőséges csillogásnak nyoma sincs.

Nemcsak a tematikus anyagra igaz ez, a zongorafaktúra is a szonáta eszközeinek takarékosságáról árulkodik. Az első tétel (Molto moderato) főtémája a c-moll nyitótételének melléktémájához hasonlít, de emelkedettebb, ünnepélyesebb - ezt a távoli, rejtelmes trillák csak fokozzák -, a ritmus is nyugodtabb, lépdelő. Változatos hangnemi kitérések és hangnemváltások vezetnek a kidolgozási részhez, ahol Schubert ismét a cisz-moll vonzásába kerül egy, a főtéma és a melléktéma nyitófrázisának összeolvadásából létrejövő dallamos szakasszal. A repríz után a kóda búcsúzóul még egyszer felidézi a főtémát, és egy váratlan pillanatban, közvetlenül a befejezés előtt még egyszer felhangzik a rejtelmes trilla. Noha az egész tétel dallamok önfeledt áradata, a szonátaforma szerkezetét megtartja. A cisz-moll Andante sostenuto egyike Schubert legelmélyültebb darabjainak. Háromtagú forma, a főrész zenei anyaga - mely a B-dúr zongoratrió és a vonósötös lassú tételeinek főtémájához hasonlít - rövid, sóhajszerű motívumokból áll, míg a nyugodtabb középrész dallamossága impromptu-szerű hangulatot áraszt.

A főrész visszatérésének végén egy megindító hangnemváltás következtében a tétel Cisz-dúrban ér véget. A bűbájos dallamokkal teli, könnyed Scherzo Schubert e műfajban írt zenéi között a legcsodálatosabbak egyike. A légies főrész szinte lebegve ér véget, így még hangsúlyosabb a váltás a b-moll trió borongós hangulatába. A negyedik tétel (Allegro, ma non troppo) táncos karakterének gyökerét Beethoven op. 130-as B-dúr vonósnégyesének fináléjában találjuk. Szerkezete az első tételéhez hasonló, nemcsak az egyes témákat vonultatja fel a komponista, hanem teljes témaszakaszokat, a zenei gondolatokat rögtön továbbszövi, kibontakoztatja. A táncos főtéma után az impromptu-hang itt is megjelenik a melléktémában, korálszerű dallamát tizenhatod-figurák és a balkéz hangsúlytalan ütemrészekre eső staccatói kísérik. A c-moll szonáta fináléjának lüktető tarantella-ritmusa a B-dúr szonáta befejezésének is fontos momentumává válik. A zárótétel derűje tökéletesen ellensúlyozza az első két tétel elmélyült gondolatvilágát.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Családi találkozót rendeznek Petőfi rokonai Kiskunfélegyházán

Igen, jól olvasta a címet! Míg egyesek a költő sírjának felkutatásával vannak elfoglalva, mások az élőkre koncentrálnak és családi találkozót hirdettek, amelyen eddig állítólag 66 utód jelezte a részvételét.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Zenés színház

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Tánc

Balett készül Jacqueline du Pré életéről

A Royal Ballet következő évadának egyik fénypontja a fantasztikus csellista életéről szóló balett, amit Cathy Marston koreografál.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus virtuózok

Mi a televízióhoz értünk, ők a komolyzenéhez: így született a Virtuózok

A Virtuózok stábjának talán legrégebbi tagja a Virtuózok kreatív vezetője, Szarvas Szilvia. Még nem is létezett a műsor, mikor már dolgozott Peller Mariann-nal, a komolyzenei tehetségkutató kitalálójával.
Klasszikus ajánló

Hat orosz zeneszerzőt mutat be Szabó Marcell fesztiválja

Budapesten és Debrecenben rendezik meg október 7. és 13. között az Orosz Zenei Fesztivált, amelyen minden koncert egy-egy zeneszerzőt állít a középpontba.
Klasszikus virtuózok

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Klasszikus interjú

Mikołaj Górecki: „Nem vagyok zeneszerző, csak egy fickó, aki komponál”

Egy ismert komponista gyermekének lenni nem mindig kiváltság, különösen ha a gyermek a szülői pályát kívánja követni. Mikołaj Górecki egyik művét a Liszt Ferenc Kamarazenekar előadásában hallhatja majd a közönség május 25-én. Ennek kapcsán tettünk fel néhány kérdést az Amerikában élő lengyel komponistának.
Klasszikus kritika

Ilyen volt: Baráti Kristóffal zenélt a Kodály Filharmonikusok a reptéren

A négy őselem, a tűz, a víz, a föld és a levegő szolgált mottóként a debreceni Kodály Filharmonikusok nagyszerű koncertjének műsorában. Kritika.