Klasszikus

Schubert B-dúr zongoraszonáta II. tétel

2014.10.15. 17:29
Ajánlom
Schubert talán a B-dúr szonátával jut el a legvégsőkig. Az egész darabra jellemző egyfajta bensőséges líraiság, szelíd szomorúság. Minden egyszerű, letisztult és dísztelen, külsőséges csillogásnak nyoma sincs.

Nemcsak a tematikus anyagra igaz ez, a zongorafaktúra is a szonáta eszközeinek takarékosságáról árulkodik. Az első tétel (Molto moderato) főtémája a c-moll nyitótételének melléktémájához hasonlít, de emelkedettebb, ünnepélyesebb - ezt a távoli, rejtelmes trillák csak fokozzák -, a ritmus is nyugodtabb, lépdelő. Változatos hangnemi kitérések és hangnemváltások vezetnek a kidolgozási részhez, ahol Schubert ismét a cisz-moll vonzásába kerül egy, a főtéma és a melléktéma nyitófrázisának összeolvadásából létrejövő dallamos szakasszal. A repríz után a kóda búcsúzóul még egyszer felidézi a főtémát, és egy váratlan pillanatban, közvetlenül a befejezés előtt még egyszer felhangzik a rejtelmes trilla. Noha az egész tétel dallamok önfeledt áradata, a szonátaforma szerkezetét megtartja. A cisz-moll Andante sostenuto egyike Schubert legelmélyültebb darabjainak. Háromtagú forma, a főrész zenei anyaga - mely a B-dúr zongoratrió és a vonósötös lassú tételeinek főtémájához hasonlít - rövid, sóhajszerű motívumokból áll, míg a nyugodtabb középrész dallamossága impromptu-szerű hangulatot áraszt.

A főrész visszatérésének végén egy megindító hangnemváltás következtében a tétel Cisz-dúrban ér véget. A bűbájos dallamokkal teli, könnyed Scherzo Schubert e műfajban írt zenéi között a legcsodálatosabbak egyike. A légies főrész szinte lebegve ér véget, így még hangsúlyosabb a váltás a b-moll trió borongós hangulatába. A negyedik tétel (Allegro, ma non troppo) táncos karakterének gyökerét Beethoven op. 130-as B-dúr vonósnégyesének fináléjában találjuk. Szerkezete az első tételéhez hasonló, nemcsak az egyes témákat vonultatja fel a komponista, hanem teljes témaszakaszokat, a zenei gondolatokat rögtön továbbszövi, kibontakoztatja. A táncos főtéma után az impromptu-hang itt is megjelenik a melléktémában, korálszerű dallamát tizenhatod-figurák és a balkéz hangsúlytalan ütemrészekre eső staccatói kísérik. A c-moll szonáta fináléjának lüktető tarantella-ritmusa a B-dúr szonáta befejezésének is fontos momentumává válik. A zárótétel derűje tökéletesen ellensúlyozza az első két tétel elmélyült gondolatvilágát.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Ki a legdrágább kortárs magyar festő? Itt vannak a rangsorok!

A Top10 élő magyar művész rangsora a 2019 aukciós eredmények alapján: Lakner László, Nádler Istán, Reigl Judit.
Plusz

Fesztiválozhatunk idén nyáron? – Hazai körkép a koronavírus árnyékában

Nem lesznek tavaszi fesztiválok Budapesten és vidéken. Lemondták a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivált. De mi van a nyári programokkal? Ennek jártunk most utána!
Könyv

Milyen olvasmányokat ajánl Szabó T. Anna a karanténos napokra?

Folytatódik Nyáry Krisztián online beszélgetés-sorozata. Az irodalomtörténész április 3-án 16 órától Szabó T. Annát kérdezi arról, hogy mivel tölti a karanténos napokat és milyen olvasmányokat ajánl.
Zenés színház

Ingyenesen nézheti Andrew Lloyd Webber musicaljeit a YouTube-on

Bár a szolgáltatás ingyenes lesz, a nézőket arra bátorítják, hogy adakozzanak egy-egy alapítványnak a koronavírus-járvány közepette, amikor a színházak bezártak.
Könyv

„A karnyújtásnyira elébem került mikrohóhér nemcsak felturbózza, de konszolidálja is a szorongást bennem”

Interjúsorozatunkban művészekkel, a kulturális élet szereplőivel beszélgetünk arról, hogyan élik meg, át és túl a koronavírus-járvány időszakát. A friss Baumgarten-emlékdíjas Marno János költő, író évek óta visszahúzódó életet él, betegsége sokszor a négy fal közé szorította. Ha van veszélyeztetett ember ezen járvány idején, akkor ő az. Ez az interjú mégis egészen szívderítő, szó van benne az újrafelfedezésekről, Fehér babákról és a szabad gondolkodásról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus Hangszertár

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.
Klasszikus hír

A Zeneakadémia tanárai péntek esténként a remény dallamát játsszák erkélykoncerten

A párizsi és a lyoni Conservatoire közös felhívása nyomán először április 3-án, majd minden pénteken este 7-kor Marc-Antoine Charpentier Te Deumának jól ismert prelúdiuma szólal meg. A Zeneakadémia örömmel fogadta a felkérést: minden héten más oktatója játssza a dallamot erkélykoncerten.
Klasszikus interjú

Ha ennek vége, első dolgom találkozni a zenekarommal

Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító karmestere azt mondja, hozott a járványhelyzet jót is a rossz mellett. De vannak dolgok, amelyek ne maradjanak így. Például, hogy nem találkozhat a zenekarával.
Klasszikus gyász

Elhunyt Peskó Zoltán világhírű magyar karmester

83 évesen, hosszas betegség után március 31-én elhunyt Peskó Zoltán - tájékoztatta lapunkat a művész családja.
Klasszikus koronavírus

Autókból zenélnek a MÁV Szimfonikusok

Zenészek vezetik a naponta útnak muzsikáló indított autókat.