Klasszikus

Schubert B-dúr zongoraszonáta II. tétel

2014.10.15. 17:29
Ajánlom
Schubert talán a B-dúr szonátával jut el a legvégsőkig. Az egész darabra jellemző egyfajta bensőséges líraiság, szelíd szomorúság. Minden egyszerű, letisztult és dísztelen, külsőséges csillogásnak nyoma sincs.

Nemcsak a tematikus anyagra igaz ez, a zongorafaktúra is a szonáta eszközeinek takarékosságáról árulkodik. Az első tétel (Molto moderato) főtémája a c-moll nyitótételének melléktémájához hasonlít, de emelkedettebb, ünnepélyesebb - ezt a távoli, rejtelmes trillák csak fokozzák -, a ritmus is nyugodtabb, lépdelő. Változatos hangnemi kitérések és hangnemváltások vezetnek a kidolgozási részhez, ahol Schubert ismét a cisz-moll vonzásába kerül egy, a főtéma és a melléktéma nyitófrázisának összeolvadásából létrejövő dallamos szakasszal. A repríz után a kóda búcsúzóul még egyszer felidézi a főtémát, és egy váratlan pillanatban, közvetlenül a befejezés előtt még egyszer felhangzik a rejtelmes trilla. Noha az egész tétel dallamok önfeledt áradata, a szonátaforma szerkezetét megtartja. A cisz-moll Andante sostenuto egyike Schubert legelmélyültebb darabjainak. Háromtagú forma, a főrész zenei anyaga - mely a B-dúr zongoratrió és a vonósötös lassú tételeinek főtémájához hasonlít - rövid, sóhajszerű motívumokból áll, míg a nyugodtabb középrész dallamossága impromptu-szerű hangulatot áraszt.

A főrész visszatérésének végén egy megindító hangnemváltás következtében a tétel Cisz-dúrban ér véget. A bűbájos dallamokkal teli, könnyed Scherzo Schubert e műfajban írt zenéi között a legcsodálatosabbak egyike. A légies főrész szinte lebegve ér véget, így még hangsúlyosabb a váltás a b-moll trió borongós hangulatába. A negyedik tétel (Allegro, ma non troppo) táncos karakterének gyökerét Beethoven op. 130-as B-dúr vonósnégyesének fináléjában találjuk. Szerkezete az első tételéhez hasonló, nemcsak az egyes témákat vonultatja fel a komponista, hanem teljes témaszakaszokat, a zenei gondolatokat rögtön továbbszövi, kibontakoztatja. A táncos főtéma után az impromptu-hang itt is megjelenik a melléktémában, korálszerű dallamát tizenhatod-figurák és a balkéz hangsúlytalan ütemrészekre eső staccatói kísérik. A c-moll szonáta fináléjának lüktető tarantella-ritmusa a B-dúr szonáta befejezésének is fontos momentumává válik. A zárótétel derűje tökéletesen ellensúlyozza az első két tétel elmélyült gondolatvilágát.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Ők az idei Junior Prima Díjasok színház- és filmművészet kategóriában

„Senki sem születik egyedülálló művésznek, hanem a családjának, környezetének és nem utolsósorban persze önmaga kitartó, kemény munkájának köszönhetően válhat azzá” – vallja Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója, aki a szeptember 14-i díjátadó ünnepségen hat fiatal művésznek adta át a színház- és filmművészet kategória pénzjutalommal is járó Junior Prima Díját.
Színház

A sudár mosonmagyaróvári naiva – Rujder Vivien portréja

A budapesti Katona József Színház fiatal művésze Junior Prima Díjat vehetett át szeptember 14-én. A Takarékbank Zrt. támogatásával megvalósuló díjátadón Rudolf Péter, a Vígszínház igazgatója méltatta Rujder Vivien tehetségét.
Színház

Ragyogó és huncut angyal – Mentes Júlia Virginia portréja

Zenésszínész-osztályában végzett, de nem zenés színészként gondol magára. Alakításai a szakma nagyjait is meggyőzik, tehetségét szeptember 14-én a Takarékbank Zrt. által támogatott Junior Prima Díjjal ismerték el.
Színház

Szívesen látják el szerepekkel – Gyöngyösi Zoltán portréja

A Vígszínház művészének szakmai szempontból igazán jól indult az évad: másfél hete komoly színészi helyzetben bizonyíthatott, amikor a Szerelmek városa főszerepében lépett színpadra, kiváló teljesítménnyel, szeptember 14-én pedig Junior Prima Díjat vehetett át a Takarékbank Zrt. jóvoltából. Az elismerést Máté Gábor, a Katona József Színház igazgatója adta át.
Színház

Kíváncsian villanó, világos szempár – Rózsa Krisztián portréja

Mohácsi János nem visz színre olyan darabot a Miskolci Nemzeti Színházban, amelyben Rózsa Krisztián ne kapna szerepet – nem véletlenül. A fiatal színművész tehetségét a Takarékbank Zrt. támogatásával Junior Prima Díjjal ismerték el szeptember 14-én.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Rabulejtő átváltozások szóban, képen és hangban

A HERBSTGOLD Fesztivált 2017 óta rendezik meg minden év szeptemberében Kismartonban, az idén szeptember 15-től 26-ig. A Fesztivál mottója, Metamorfózisok, új művészeti vezetője, Julian Rachlin hegedűművész.
Klasszikus hír

Indul a Zeneakadémia új évada: Liszt Fesztivált és Bartók Világversenyt rendeznek

A Zeneakadémia koncertjei védettségi igazolvány nélkül látogathatók, de a maszk viselése ajánlott.
Klasszikus interjú

Nagyon hiányzott a közönség – Beszélgetés Érdi Tamással

Először játszik Budapesten a járványhullámok után Érdi Tamás. Szeptember 19-én az Óbudai Társaskörben Mozart A-dúr zongoraversenyét és D-dúr Koncertrondóját adja elő az Óbudai Kamarazenekarral. A Prima Primissima-díjas művész eddig huszonhét országban koncertezett – most utazásról, az elmúlt másfél évről és sok másról mesélt.
Klasszikus ajánló

Évadnyitás Bartókkal és Ránki Fülöppel

A Nemzeti Filharmonikusok szeptember 25-ei évadnyitó hangversenyén a Müpában, Bartók Béla három arcát felvillantva, a pályája három szakaszába nyújtanak betekintést.
Klasszikus ajánló

Berlin-Budapest tengely

Szeptember 17. és 30. között megújult formában folytatódik a Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar közös tematikus fesztiválja, amelynek középpontjába ez alkalommal nem egy ország, hanem egy város – Berlin – áll.