Klasszikus

Schubert és Haydn próbaközönség előtt

A BMC új koncerttermében egy akusztikai mérés középpontjába cseppentem a Concerto Budapest január 19-i koncertjére érkezve. BESZÁMOLÓ

Már a második "behangoló" koncertjét tartotta a Concerto Budapest a március végén nyíló Budapest Music Centerben (fotókkal gazdagon illusztrált háttéranyagunkat itt találják). Mint kiderült, a közönség nagy része az előzőn is jelen volt, ahol egy "munkafüzetet" kaptak - ebbe írhatták le tapasztalataikat az új hangversenyteremmel kapcsolatban. A koncert előtt Gőz László, a BMC igazgatója és Becze Szilvia, a Bartók Rádió műsorvezetője beszélt a még nem teljesen befejezett koncertteremről, illetve három perc erejéig igénybe vették a közönséget egy akusztikai mérés lebonyolításához. Megtudtuk, hogy a terem széksorait egy szőlőskert mintájára rendezték el, tehát az összes hallgató a Nap (vagyis a zenekar) felé fordulva ül. A falak rusztikus téglaburkolata inkább egy borospince hangulatát juttatta eszembe - ha már szőlőről esett szó.

Az izgalmas bevezető után Schubert I. D-dúr szimfóniájával kezdhette ki-ki saját akusztikai tesztjét. Még egy ilyen aránylag kis apparátusú szimfóniával is olyan tömött, intenzív hangzásban volt részem, amit korábban még sosem tapasztaltam. Maga a mű nem tartozik Schubert legnagyobb alkotásai közé, stílusa - akárcsak a koncert záró műsorszámaként felhangzott 2. B-dúr szimfóniáé is - még Mozart és Haydn korát idézi. De csak azért, mert nem a zeneszerző érett korszakából való egy darab, még lehet igazán élvezetes zene. Keller András pálca nélkül dirigált, s mivel a zenekar kis területen játszott, nem is lett volna rá szüksége. Ez a közvetlenebb karmester-zenekar kapcsolatot megengedő vezénylésmód inkább kamarazenei együtteseknél jellemző, s ha arra gondolunk, hogy az új BMC-termet alapvetően kamarazenei koncertekre szabták, még teljesebb a kép. Keller Andrásék előadása pedig tényleg nagyon összehangolt, harmonikus örömzenélés volt.

A két szimfónia mellé Haydn C-dúr csellóversenyét választotta a Concerto Budapest. A koncerten másodikként felhangzó műnél a 19 éves Szabó Ildikó csatlakozott a zenekarhoz. Játékát hihetetlenül szép zenei megoldások és a zenekarral való jó együttműködés jellemezte. A második tételben például olyan finoman úszott be szólója a zenekar fölé, hogy lehetetlen volt megállapítani, hol kezdődött a hang. Ennek a tételnek a végére még egy kellemes meglepetést tartogatott Szabó Ildikó: Benjamin Britten kadenciáját játszotta, tisztelegve ezzel a 100 éve született zeneszerző előtt. Ráadásként Alfredo Piatti 7. C-dúr caprice-jét játszotta Ildikó. Bár saját elmondása szerint ez az egyik kedvence a szerzőtől, mégis, úgy éreztem, mintha nem igazán illene hozzá a darab. Ettől függetlenül teljes volt a közönségsiker, amely ezúttal nem csak az előadókat, de az új termet is méltatta.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Apu, azt hadd kérdezzem meg…” – Léner Péter és Léner András a Mester és Tanítványa podcastban

Apa és fia beszélgetésével folytatódik a Magyar Színházrendezői Testület frissen indított podcast-sorozata, amely a Fidelio online felületein jelentkezik kéthetente. A második részben Léner Péter színházi rendezőt kérdezi fia, Léner András színházi rendező, a Magyar Színházrendezői Testület alelnöke.
Színház

Haumann Máté: „Hamlet szerepe három embert igényel egyszerre”

Február 7-én mutatta be a Magyar Színház Shakespeare örök klasszikusát, a Hamletet, Eperjes Károly rendezésében. A címszerepet Haumann Máté alakítja, aki szerint az előadás összekovácsolta a társulatot. Erről is beszélt nekünk. Villáminterjú.
Vizuál

Átadták a 44. Magyar Filmszemle díjait – Tarr Béla életműdíjat kapott

Tizenhárom év szünet után visszatért a magyar mozgóképkultúra egyik legfontosabb eseménye, a Magyar Filmszemle. A rendezvény hagyományosan filmes verseny is volt, az ünnepélyes díjátadót február 9-én tartották meg a Corvin mozi Korda termében. A díjakat a versenykategóriák zsűrijei ítélték oda, és adták át.
Színház

Hajdu Steve: „Egy színésznek a saját halálát is könnyebb lesz feldolgozni”

Két nap alatt fogytak el a jegyek a Centiről centire márciusi előadásaira is, nézői várólista van a produkcióra a Rózsavölgyi Szalonban. A darabot Őze Áron rendezte, és játszik is benne Marjai Virág, Dobó Kata, valamint Hajdu Steve mellett, aki szerint Magyarországon is kezd hobbivá válni a színészet. De nem csak erről kérdezte őt a Fidelio.
Jazz/World

Idén is meghirdeti Fringe felhívását a Magyar Zene Háza

Mivel az intézmény kiemelt céljának tekinti a zenei tehetségek támogatását, a zenélés népszerűsítését kortól és zenei háttértől függetlenül, 2025-ben is meghirdeti a Fringe-t. Jelentkezési határidő: március 2., vasárnap éjfél.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Lunchtime koncertek indulnak az ELTE Bölcsészettudományi Karán

Az ELTE BTK Művészetközvetítő és Zenei Intézetének művészeti instruktor mesterképzési szakos hallgatói 2025 februárjától egyedülálló koncertsorozatot indítanak: zeneművészeti egyetemek hallgatói kapnak fellépési lehetőséget a Trefort-kertben.
Klasszikus ajánló

Az élő zenei hagyomány megünneplésével jubilál a Cziffra Fesztivál

Fazil Say estjével, hazai sztárokkal, tudományos előadással és határátlépő zenei programokkal várja a közönséget a 10. Cziffra Fesztivál, amelyet idén február 13. és 23. között rendeznek meg.
Klasszikus ajánló

Dán szerelmi történettel búcsúzik az Erkel Színháztól az Opera

Több mint háromszáz fős előadói apparátus szólaltatja meg a százötven éve született Arnold Schönberg Gurre-dalok című, monumentális oratóriumát február 15-én az Erkel Színházban.
Klasszikus ajánló

Újabb világsztár tart kurzust fiatal magyar tehetségeknek a Concerto Mesteriskola keretében

Február 11-én a klasszikus zenei élet egyik kiválósága, Pierre-Laurent Aimard a zeneszerető közönség számára is ingyenesen látogatható mesterkurzust tart a Concerto Mesteriskola keretében kiemelkedően tehetséges magyar zongoraművész-növendékek számára.
Klasszikus ajánló

Mahler műve csendül fel az OMIKE következő koncertjén a Rumbach zsinagógában

Fischer Iván vezényli Gustav Mahler Dal a Földről című művét az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) március 5-i estjén, neves szólisták közreműködésével.