Klasszikus

Schubert és Haydn próbaközönség előtt

A BMC új koncerttermében egy akusztikai mérés középpontjába cseppentem a Concerto Budapest január 19-i koncertjére érkezve. BESZÁMOLÓ

Már a második "behangoló" koncertjét tartotta a Concerto Budapest a március végén nyíló Budapest Music Centerben (fotókkal gazdagon illusztrált háttéranyagunkat itt találják). Mint kiderült, a közönség nagy része az előzőn is jelen volt, ahol egy "munkafüzetet" kaptak - ebbe írhatták le tapasztalataikat az új hangversenyteremmel kapcsolatban. A koncert előtt Gőz László, a BMC igazgatója és Becze Szilvia, a Bartók Rádió műsorvezetője beszélt a még nem teljesen befejezett koncertteremről, illetve három perc erejéig igénybe vették a közönséget egy akusztikai mérés lebonyolításához. Megtudtuk, hogy a terem széksorait egy szőlőskert mintájára rendezték el, tehát az összes hallgató a Nap (vagyis a zenekar) felé fordulva ül. A falak rusztikus téglaburkolata inkább egy borospince hangulatát juttatta eszembe - ha már szőlőről esett szó.

Az izgalmas bevezető után Schubert I. D-dúr szimfóniájával kezdhette ki-ki saját akusztikai tesztjét. Még egy ilyen aránylag kis apparátusú szimfóniával is olyan tömött, intenzív hangzásban volt részem, amit korábban még sosem tapasztaltam. Maga a mű nem tartozik Schubert legnagyobb alkotásai közé, stílusa - akárcsak a koncert záró műsorszámaként felhangzott 2. B-dúr szimfóniáé is - még Mozart és Haydn korát idézi. De csak azért, mert nem a zeneszerző érett korszakából való egy darab, még lehet igazán élvezetes zene. Keller András pálca nélkül dirigált, s mivel a zenekar kis területen játszott, nem is lett volna rá szüksége. Ez a közvetlenebb karmester-zenekar kapcsolatot megengedő vezénylésmód inkább kamarazenei együtteseknél jellemző, s ha arra gondolunk, hogy az új BMC-termet alapvetően kamarazenei koncertekre szabták, még teljesebb a kép. Keller Andrásék előadása pedig tényleg nagyon összehangolt, harmonikus örömzenélés volt.

A két szimfónia mellé Haydn C-dúr csellóversenyét választotta a Concerto Budapest. A koncerten másodikként felhangzó műnél a 19 éves Szabó Ildikó csatlakozott a zenekarhoz. Játékát hihetetlenül szép zenei megoldások és a zenekarral való jó együttműködés jellemezte. A második tételben például olyan finoman úszott be szólója a zenekar fölé, hogy lehetetlen volt megállapítani, hol kezdődött a hang. Ennek a tételnek a végére még egy kellemes meglepetést tartogatott Szabó Ildikó: Benjamin Britten kadenciáját játszotta, tisztelegve ezzel a 100 éve született zeneszerző előtt. Ráadásként Alfredo Piatti 7. C-dúr caprice-jét játszotta Ildikó. Bár saját elmondása szerint ez az egyik kedvence a szerzőtől, mégis, úgy éreztem, mintha nem igazán illene hozzá a darab. Ettől függetlenül teljes volt a közönségsiker, amely ezúttal nem csak az előadókat, de az új termet is méltatta.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A nagyorrú Beatle – Ringo Starr 80 éves

A Beatles egykori dobosa virtuális jótékonysági koncerttel ünnepli a kerek évfordulót.
Vizuál

Vastag porréteg alól bukkant elő az értékes Rubens-festmény

A flamand mester maga készítette azt az alkotást, amely július végén kerül kalapács alá Londonban.
Klasszikus

„Nincs rossz zenekar, csak rossz karmester” – vallotta a ma 160 éve született Gustav Mahler

160 éve született a budapesti Operaház egykori igazgatója, a későromantikus zene utolsó nagy mestere, Gustav Mahler.
Plusz

Freund Tamás a Magyar Tudományos Akadémia új elnöke

A neurobiológus a hat év után leköszönő Lovász Lászlót váltja a Magyar Tudományos Akadémia élén.
Klasszikus

Balogh Máté különdíjas lett a CESQ Nemzetközi Zeneszerzőversenyén

22 ország 53 pályaműve közül választotta ki a zsűri a nyerteseket a Central European String Quartet II. Nemzetközi Zeneszerzőversenyén.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

A mi Kodályunk – A héten kerül a mozikba a zenetudósról szóló dokumentumfilm

Az elmaradt márciusi premier helyett július 9-től látható Petrovics Eszter zenés ismeretterjesztő filmje.
Klasszikus magazin

„Nincs rossz zenekar, csak rossz karmester” – vallotta a ma 160 éve született Gustav Mahler

160 éve született a budapesti Operaház egykori igazgatója, a későromantikus zene utolsó nagy mestere, Gustav Mahler.
Klasszikus hír

Ennio Morriconénak szentelte a járvány utáni első koncertjét a milánói Scala

A 91 évesen elhunyt olasz zeneszerzőnek, karmesternek szentelte az újranyitás utáni első, közönség előtt tartott koncertjét a milánói Scala operaház hétfő este.
Klasszikus hír

Balogh Máté különdíjas lett a CESQ Nemzetközi Zeneszerzőversenyén

22 ország 53 pályaműve közül választotta ki a zsűri a nyerteseket a Central European String Quartet II. Nemzetközi Zeneszerzőversenyén.
Klasszikus hír

Arany Vonót kapott Roby Lakatos

A hegedűművész a Meiringeni Zenei Fesztivál nyitókoncertjén vehette át a Der Goldene Bogen (Arany Vonó) elnevezésű elismerést.