Klasszikus

Schumann diadala

2003.10.24. 00:00
Ajánlom
Farkas Gábor nyerte a Rádió zongoraversenyét A Magyar Rádió 1966 óta rendezi meg országos zenei versenyeit. Az idei tizenhatodik egyúttal a hatodik zongoraverseny volt. A korábbi versenyeken olyan, mára nemzetközi karriert befutott zongoraművészeink diadalmaskodtak, mint Kocsis Zoltán, Jandó Jenő, Nagy Péter és Király Csaba.

Fiatal zongoristáink közül most harminchat döntött úgy, hogy jelentkezik a Magyar Rádió hatos stúdiójában zajló versenyre. Közülük végül húszan vettek részt az október 10. és 20. közötti megmérettetésen.

A válogatón a versenyzőknek nemcsak zongoratudásukról, technikai képességükről kellett számot adniuk, hanem arról is, hogy a számukra ismeretlen versenykörülmények között, zárt stúdióban, a közönség visszajelzése nélkül, csupán önmagukra és a zongorára hagyatkozva képesek-e tudásuk legjavát nyújtani. Akinek sikerült a körülményekhez alkalmazkodni és a Bach-műveket, valamint Chopin, Liszt, Rahmanyinov, Szkrjabin, Debussy és Bartók etűdjeit, Chopin mazurkáit és Kadosa Pál bagatelljeit technikailag megfelelően előadni, a versenyt a zsűri döntése szerint a középdöntőben folytathatta. A tíz továbbjutónak - Balog József, Báll Dávid, Benabdallah Marouan, Borbély László, Farkas Gábor, Káli Gábor, Kertész Judit, Lajkó István, Mali Emese és Zsoldos Bálint - a válogató kis formátumú művei után Beethoven, illetve Brahms egy szonátáját és egy kisebb zongoradarabját kellett megszólaltatnia. A zongoristáknak emellett Dohnányi Ernő három darabja, a C-dúr rapszódia, a Gavotte és Musette és a Vízesés közül kellett egyet választaniuk.

A sikeres szereplés nagyban múlt azon, hogy a versenyzők mennyire tudtak megfelelő, játékstílusukhoz, személyiségükhöz illő programot összeállítani a megadott zenei anyagból. A Beethoven-szonátákhoz Brahms kései, melankolikus, gazdag érzelmeket rejtő miniatűrjeit - fantáziákat, intermezzókat - kellett párosítani, míg Brahms fiatalon írt szonátáihoz az érett Beethoven bagatelljeit kellett előadni. A variációs lehetőségek nagy száma miatt a középdöntő változatos, izgalmas versenyt hozott. A versenyzők többsége Beethoven-szonátát választott, míg Dohnányitól a C-dúr rapszódia volt a legnépszerűbb. Szinte mind a tíz versenyző előadásának voltak kiemelkedő momentumai: többek között Zsoldos Bálint Brahms f-moll szonátájának interpretációja, Benabdallah Marouan Brahms Esz-dúr rapszódiájának tolmácsolása, Borbély László Beethoven 32 változatának és Lajkó István Beethoven F-dúr szonátájának előadása.

A zsűri - Újfalussy József (elnök), Baranyay László, Kovács Sándor, Lantos István és Vásáry Tamás - a tíz versenyzőből Báll Dávidot, Benabdallah Marouant, Borbély Lászlót, Farkas Gábort és Zsoldos Bálintot kívánta a döntőben újra hallani. A fiatalembereknek a hagyományoknak megfelelően egy versenyművet kellett előadniuk az utolsó fordulóban, a zongoristákat a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara kísérte Kovács Zoltán vezényletével. A négy választható mű - Schumann a-moll, Saint-Saëns g-moll, Prokofjev I. és Ravel G-dúr zongoraversenye - közül Ravel és Schumann kompozíciója volt a legnépszerűbb. Talán a közjáték zongora és zenekar közötti meghitt párbeszéde, közepén a csellószólammal való csodaszép felelgetéssel, vagy a finálé kirobbanó lendülete miatt választotta a döntő legfiatalabb résztvevője, a tizenkilenc éves Borbély László és a huszonnégy éves Farkas Gábor Schumann a-moll zongoraversenyét. Míg az előbbi előadásának líraiságával, az utóbbi meggyőző játékával és romantikus hajszoltságával tűnt ki. Saint-Saëns öt zongoraversenye közül a második a g-moll, amely Bach toccátáinak stílusát hordozza, és virtuozitásában Liszt és Chopin hatása is fellelhető. A francia zeneszerző művével a Zeneakadémia másodéves növendéke, Báll Dávid színesítette a döntőt, mégpedig huszonegy éve ellenére a mű briliáns zongoraszólóinak érett, impozáns előadásával. A marokkói származású Benabdallah Marouan és a huszonhat éves Zsoldos Bálint a dzsesszelemeket is tartalmazó, néhol különleges, mediterrán hangulatot keltő G-dúr zongoraversenyt választotta Raveltől.

Az első díjat és a vele járó ötszázezer forintot Farkas Gábor, a Zeneakadémia végzős növendéke, Falvai Sándor és Némethy Attila tanítványa nyerte el, a második helyezett Benabdallah Marouan, míg a harmadik helyezett Báll Dávid lett. A közönség az október 20-i díjkiosztó gálakoncerten, a Zeneakadémián találkozhatott a verseny döntőseivel.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézd meg online Szabó Magda Pilátusát a IV. Hét Domb Filmfesztiválon!

A koronavírus-járvány miatt az interneten tekintheti meg a közönség hétfőtől a IV. Hét Domb Filmfesztivál döntős filmjeit, és a rendezvény történetében először szavazhat is a döntőbe jutott alkotásokra - közölték a fesztivál szervezői.
Klasszikus

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Színház

Őrködjetek! – Léner Péter az SZFE-ügyről

Lapunkhoz eljuttatott levelében megszólalt az SZFE kapcsán a 84 éves Kossuth-díjas és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató, érdemes művész, akinek fia, Léner András is apja nyomdokaiba lépett: színész és rendező. A levelet változtatás nélkül közöljük!
Színház

A két pápa – Magyarországon először a Rózsavölgyiben

Vecsei H. Miklós igazi színászlegendákkal állítja színpadra XVI. Benedek és Ferenc pápa különleges kapcsolatát.
Színház

SZFE: a kuratórium pályázat nélkül nevezhet ki rektorhelyetteseket, akik az intézményt is vezethetik

"Kézi vezérlésre áll át a fenntartó, az SZFE eljárásokat indít" címmel adott ki közleményt a Színház- és Filmművészeti Egyetem miután egyoldalúan és visszamenőleg módosította a szervezeti és működési szabályzatot az új kuratórium, hogy ne kelljen pályázatot kiírni a rektorhelyettesek kinevezéséhez. Ráadásul lehetővé tették, hogy az ezt a pozíciót betöltők az intézményvezetői jogköröket is ellássák.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.