Klasszikus

Sergiu Celibidache

2005.08.15. 00:00
Ajánlom
Kilenc éve hunyt el a 20. század egyik legjelentősebb karmestere, a román Sergiu Celibidache. Szuggesztív előadói stílusa, lassú tempói és elbűvölő személyisége a legnagyobb karmesteregyéniségek egyikévé avatják. Kevés felvételt készített, hitt abban, hogy a zene lényegéhez tartozik a megismételhetetlenség. Kedvelt hasonlata volt, hogy felvételt hallgatni olyan, mintha valaki Brigitte Bardot fotójával bújna ágyba.

Celibidache 1912. június 28-án született a romániai Roman városában. Négy éves korában kezdett zongorázni, majd zenei tanulmányai mellett filozófiát és matematikát tanult Bukarestben. 1935-ben Nyugat-Európába költözött, először Párizsba, majd onnan Berlinbe. Beiratkozott a Friedrich Wilhelm Egyetemre, ahol zeneszerzést tanult Heinz Tiessentől, karmesterséget Walter Gmeindl-től, bejárt Eduard Spranger és Nicolai Hartmann filozófia kurzusaira, illetve Arnold Schering és Georg Schünemann zenetudományi szemináriumaira. Doktori disszertációját 1939-ben védte meg, címe: Formaképző elemek Josquin des Prés zeneszerzéstechnikájában (Formbildende Elemente in der Kompositionstechnik Josquins des Prés). A háború előtti utolsó évben ismerkedett Mönch Martin Steinke (Dao Jun) buddhista szerzetessel, aki bevezette a zen-buddhizmus gondolatvilágába.

1945-ben megnyerte a Berlini Rádió Zenekarának karmesterversenyét, noha soha korábban nem vezényelt szimfonikus zenekart. Első koncertjén Rossini Sevillai borbély című operájának nyitányát, Weber Fagottversenyét (op.75) és Dvorák 9. szimfóniáját vezényelte 1945. augusztus 8-án a Berlini Filharmonikus Zenekar élén. 1946-ban kinevezték a zenekar vezető karmesterévé, a következő tíz év során négyszáztizennégy koncertet vezényelt az együttes élén. Ugyancsak 1946-ban ismerkedett meg a rá nagy hatást gyakorló Wilhelm Furtwänglerrel, ekkor született első lemezfelvétele (Bruckner: 7. szimfónia), és ekkor kezdett tanítani a Berlini Nemzetközi Zenei Intézetben. Tevékenyen részt vesz a nácitlanítási eljárásban Wilhelm Furtwänglert védve, 1948-ban pedig Furtwänglerrel közösen vezette a Berlini Filharmonikusok háború utáni első külföldi turnéját Londonba. 1952-ben Furtwängler visszakapta a zenekar vezető karmesteri posztját, Celibidache pedig a következő évtizedben szabadúszó karmesterként olasz, francia, osztrák zenekarokat vezényelt, illetve Dél-Amerikában turnézott. Díjak és elismerések sorát kapta kritikusoktól, intézményektől és állami vezetőktől, s fellépett a világ szinte valamennyi jelentős zenekarának élén.

1979-ban vezényelte először a Müncheni Filharmonikus Zenekart, melynek vezető karmesterévé választották még abban az évben. Haláláig nem dirigált más zenekart, bár München önkormányzatával komoly vitái voltak, s 1984-ben kis híján lemondott. Élete utolsó évtizedében a legjelentősebb karmesterek egyikeként tartották számon, a Müncheni Zenekar élén a világ minden táját bejárta. Nyolcvanegy éves korában a Zene fenomenológiája címen még előadássorozatot tartott Münchenben, élete utolsó koncertjét 1996. június 4-én vezényelte (Schubert: Rosamunde-nyitány, Mozart: d-moll zongoraverseny, K 466 (Dan Grigoréval), Beethoven: 2. szimfónia). Két és fél hónappal később, augusztus 15-én, szülővárosában hunyt el.

Celibidache nemcsak különleges vezénylési stílusával és hallatlan előadói szuggesztivitásával írta be magát a klasszikus zene történetébe, hanem a 20. század egyik legjelentősebb karmester-tanáraként is. A mesterkurzusain résztvevő karmesterek elmondásuk szerint többet tanultak pusztán abból, ha egy órán keresztül nézhették vezénylését, mint fél év alatt a zeneakadémiai kurzusokon. Celibidache – különösen utolsó éveiben – híressé vált különleges, általában a szokottnál lassabb tempóiról. Mint többször is elmondta, a zenei anyag komplexitásától függően kell megválasztani a helyes tempót, s a legfontosabb a zenei összefüggések kibontása, ami bizonyos esetekben csak lassú tempó esetén lehetséges. Celibidache – amikor csak tehette – elzárkózott a lemezfelvétel elől. Azt tartotta, hogy a koncertélmény lényegéhez tartozik a megismételhetetlenség, egy felvétel tehát éppen a lényegétől fosztja meg az interpretációt. Kedvelt hasonlata volt, hogy felvételt hallgatni olyan, mintha valaki Brigitte Bardot fotójával bújna ágyba.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Jazz/World

Rózsák között ébredt egy szakállas bácsi

És nem is csak rózsákból állt az ágya, hanem mindenféle virágból. Lenyűgöző klip készült Pátkai Rozina új dalához.
Színház

Egyre több premier marad el, nem kockáztatnak a színházak

A járványhelyzet folyamatos kihívás elé állítja a kulturális intézményeket és produkciós irodákat, nem elég, hogy csak az online térben közvetíthetik előadásaikat, a próbák és a streamelt bemutatók is el-elmaradoznak az egészségügyi kockázat miatt. FRISSÍTVE!
Plusz

Megvan a Budapesti Tavaszi Fesztivál időpontja

Április 9-18. között rendezi meg a főváros a 40 éves fesztivált, amelyet idén először egyedül, a kormányzat anyagi segítsége nélkül kénytelen megszervezni.
Klasszikus

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Klasszikus hír

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.
Klasszikus ajánló

Csajkovszkij legnépszerűbb zongoraversenyével lép fel Farkas Gábor

Farkas Gábor zongoraművész közreműködésével ad online hangversenyt a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Nánási Henrik vezényletével csütörtökön a Zeneakadémiáról.
Klasszikus online közvetítés

Feledkezzünk bele a klasszikus zene dallamaiba!

A Filharmónia Magyarország novemberben nyitotta meg virtuális koncerttermét, így a vírushelyzethez alkalmazkodva folytatják missziójukat és népszerűsítik a klasszikus zenét. Az élő közvetítések a Filharmónia közösségi oldalain követhetőek. Márciusban közel húsz koncerten hallhatja a közönség hazánk legkiválóbb zenekarait, művészeit.
Klasszikus hír

Az Emmi szerint pártpolitikai csatározás a 100 Tagú Cigányzenekar költözési ügye

Kásler Miklós pártpolitikai csatározásnak nevezte, hogy a 100 Tagú Cigányzenekarnak költöznie kell a VII. kerületből, a VII. kerületi vezetés viszont állítja, hogy találtak helyet a zenekarnak.