Klasszikus

Sikeres évet zárt a Művészetek Palotája

2005.12.15. 00:00
Ajánlom
Sikeres évet zárt a Művészetek Palotája működésének első esztendejében. Nyilvános kulturális rendezvényeinek száma 471 volt, amelyben a komolyzenei programok domináltak 173 koncerttel.

Közép-Európában páratlan intézmény a Művészetek Palotája: a kulturális központ egyszerre hagyományőrző és kísérletező. A klasszikus zene, az opera, a tánc, a dzsessz, a világzene, az igényes pop és a képzőművészet itt egymással termékeny kölcsönhatásban lehet jelen. Egyaránt otthonra talált a házban a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, Énekkar és Kottatár, a Ludwig Kortárs Művészeti Múzeum és a Nemzeti Táncszínház.

2005. január 8-tól március 14-ig „hangolt” a Művészetek Palotája arra, hogy március idusán ünnepélyes keretek között megnyisson a nagyközönség előtt. A Nemzeti Hangversenyterem próbaüzemének ideje alatt egymásnak adták a „kilincset” az ország vezető szimfonikus zenekarai: januárban és februárban szinte naponta léptek fel vidékiek és budapestiek, ragyogó áttekintést nyújtva az ország zenekari életéről.

Márciustól indult az igazi nagyüzem. A számok és a nevek magukért beszélnek. 2005-ben 471 nyilvános kulturális rendezvényt tartottak a Palotában. Ebből 173 komolyzenei, 29 világzenei, 33 könnyűzenei és 20 jazz koncert valósult meg. A táncprodukciók száma 86 volt, 28 gyermekprogramra került sor, sőt egy színházi előadás is színesítette a palettát. A 471 programból 164 a Művészetek Palotája saját rendezvénye volt. Az értékesített jegyek száma nagyságrend tekintetében – becslésünk szerint – eléri a félmillió darabot. Nyolc fesztivált is rendeztek az épületben: Romantika, Jazztavasz 2005, Hey June! popzenei fesztivál, Szekérnyom – A cigányzene útján, Varázsszőnyeg – Kalandozás a világzene körül, New Orleans-Visegrád – I. Közép-Európai Swingfesztivál, Prima Vista Fesztivál, Opera Antiqua.

A Nemzeti Hangversenyterem, amely a Művészetek Palotájának legimpozánsabb terme, olyan világnagyságokat látott vendégül, mint Riccardo Chailly, Myung-Whun Chung Kobayashi Ken-Ichiro, Joshua Bell, Edita Gruberova, Vladimir Ashkenazy, Daniel Barenboim, Pierre Boulez, William Christie, Sir John Eliot Gardiner, Zubin Mehta, Sir Roger Norrington, Fazil Say, Esa-Pekka Salonen vagy Kari Tikkala. A hazai klasszikus zenei művészek közül többek között Fischer Ádám, Fischer Iván, Jandó Jenő, Kocsis Zoltán, Korondi Anna, Kováts Kolos, Marton Éva, Medveczky Ádám, Németh Judit, Polgár László, Ránki Dezső, Rost Andrea és Tokody Ilona. A jazz sztárjai közül a Palotában fellépett például Goran Bregovic, Cesaria Evora, Ibrahim Ferrer, Golden Gate Quartet, King Singers, Madredeus, Omara Portuondo, Steps Ahead, továbbá Babos Gyula, Tony Lakatos, Pege Aladár, Sebestyén Márta, Snétberger Ferenc, Szakcsi Lakatos Béla, Oláh Kálmán, Vujicsics Együttes.

A 2006. év – ha lehet – túlszárnyalja az idei kínálatot is. Talán elég csak annyit említeni: Mozart év, Bartók emlékév, Liszt-fesztivál, Kurtág-fesztivál. Az új évben nem kevesebb, mint 107 saját rendezésű komolyzenei hangversenyre válthatnak jegyet az érdeklődők, majdnem 40 gyermekprogram várja a családokat, s több mint 60 világzenei és jazz estre kerül sor. A táncművészet rajongói csaknem másfélszáz este indulhatnak majd a Fesztivál Színházba.

A klasszikus zene kedvelőit a „Symphonia Hungarorum – Magyar Szimfonikus Körkép” elnevezésű sorozat várja, amelynek célja, hogy minden hazai szimfonikus együttes bemutatkozási lehetőséget kaphasson a Palotában, és kipróbálhassa a világszínvonalú akusztikájú új koncerttermet. A szervezőknek egyetlen megkötésük volt csupán: minden koncerten hangozzék el egy kortárs – XX. vagy XXI. századi – magyar mű is. Ezt leszámítva a résztvevő zenekarok szabadon szerkeszthették meg műsoraikat. Mivel jövőre nem csak Mozart születésének 250., hanem Bartók Béla születésének 125. évfordulóját is ünnepeljük, az ő szerzeményei sem hiányozhatnak a világ nagy koncerttermeinek műsoraiból.

A komolyzenén kívül gazdag kínálat várja jövőre a jazz, a világzene és az opera szerelmeseit is. A „Hétfő esti jazz” című sorozatban például legendás magyar muzsikusok – így Pege Aladár, Borbély Mihály, Vukán György, Balázs Elemér –lépnek fel. Különlegesnek ígérkezik a március 30-ai szimfonikus koncert a Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekarral, Oravecz Györggyel, a Honvéd Férfikarral, a Budapesti Akadémiai Kórustársasággal és a Cotton Club Singers-szel. Ezen a koncerten lesz Szabados György férfikari kantátájának és Szentpáli Roland Beatus vir című művének ősbemutatója is.

Már csak a Mozart-jubileum okán is lesz okuk ellátogatni az operarajongóknak a Művészetek Palotájába. A Don Giovanni többször is műsorra kerül, de hallható lesz a Figaro házassága és A varázsfuvola is. Egyedülálló vállalkozás a hagyományteremtő nyári Wagner-fesztivál: a tervek szerint minden évben, a Budapesti Wagner-napokon a névadó művei hangzanak fel a koncertteremben. 2006-ban a Parsifal lesz műsoron részben koncertszerű előadásban Christian Franz, Matti Salminen, Günter von Kannen, Tomasz Konieczny és Németh Judit közreműködésével, Fischer Ádám vezényletével.

A világzene köré szerveződő koncertek a kezdetektől fogva a legsikeresebb rendezvények közé tartoztak. Biztató, hogy a műfaj hazai és külföldi sztárjai jövőre is megfordulnak a Művészetek Palotájában. Fellép többek között a Yengibarjan Trió, a Balanescu Quartet, Lajkó Félix és zenekara, valamint a Palya Bea Quintet is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Itt hallgathatja meg Kurtág György operáját élőben

Ma este mutatják be Kurtág György első operáját a milánói Scalában. Az előadást az olasz közrádió és a Bartók Rádió élőben közvetíti, az interneten ön is meghallgathatja!
Vizuál

Ön mit szól a legújabb budapesti Sisi-szoborhoz?

Új, egész alakos szobrot kapott Sisi, azaz Erzsébet királyné a Madách téren, ám felmerül néhány kérdés az alkotással kapcsolatban.
Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus

Klasszikus zenei minikoncertek nyolc budapesti szórakozóhelyen

Szombaton késő délutántól éjfélig A zene éjszakája - csak klasszikusan címmel ünneplik Pest, Buda és Óbuda egyesülését.
Könyv

A nő, aki beleszületett az irodalomba, és azóta is benne él – Szabó T. Anna

Első novelláskötetét, a Töréstesztet egyfajta katalizátornak szánta, hogy begyújtson valamit, akkor is, ha fáj, hiszen nem lehet megúszni. Szabó T. Anna Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus érdi tamás

Miért nem vették fel Budapestre ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Klasszikus nfz

A zene ajándék

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar 2018/2019. évadának koncertjeire már feltölthető ajándékkártyával is vásárolhatóak jegyek.
Klasszikus la scala

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mozgássérült sportoló és siket színésznő is fellép Frenáknál

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának november 17-i adásában vendégünk lesz Rohmann Ditta gornodkaművész, Borbély László zongoraművész, Frenák Pál koreográfus, Horváth László, a Fonó igazgatója.
Klasszikus interjú

Szeretnénk vigyázni Bartók örökségére

November 25-én szólal meg a Zeneakadémián a Bartók Világverseny és Fesztivál gálakoncertje, amely egyben lezárja a zeneszerzőversenyt is. Fekete Gyulával, az intézmény Zeneszerzés Tanszékének vezetőjével beszélgettünk, aki azt is elmondta, milyen kérdést felesleges feltenni egy komponistának.