„A hétvége folyamán egy olyan inspirációs teret szeretnénk megteremteni, ahol minden korosztály talál számára értékes programot, összefonódik az irodalom a zenével, a kamarazene a szólójátékkal és a versenyművek világával. Azt szeretnénk megmutatni – ez mindkettőnk ars poeticája is –, hogy a kiindulópont és a lényeg mindig ugyanaz a zenélés különböző megnyilvánulásainál” – nyilatkozta a programról a Magyar Zene Háza oldalán olvasható interjúban Várjon Dénes.
A program március 9-én délelőtt Simon Izabella HANG-SZÍN-KÉP című ifjúsági programjával indul. „Ezen az előadáson Weöres Sándor költészete fontos szerepet kap, magam is egy általa írt gyönyörű verssel jövök be a gyerekekhez, de Farkas Ferenc dalaiban is két olyan vers hallható majd, amely a kicsik nagy kedvence. A fuvola hívogató hangja egy varázserdőbe, a mesék birodalmába röpít bennünket, ahol Csipkerózsikával találkozhatunk Ravel Lúdanyó meséiből, majd megismerkedünk Csúnyácskával, és megtudhatjuk, hogy a pagoda a mesék világában egészen mást jelent, mint a valóságban.
Végül egy olyan zenés mesében találjuk magunkat, melyet minden gyerek jól ismer, csak kicsit másként. Vajon kik lehetnek a Kis Piros Hegedű és a Nagy Gonosz Cselló történetének eredeti szereplői?
Pillanatok alatt ki fogjuk találni, és el is indulunk egy olyan világba, ahol a Grimm-mese mintájára egy mulatságos történetben a hangszereké és a zenéé lesz a főszerep, Anne Dudley és Steven Isserlis tollából. Eközben a »Varázsvászon« segítségével érdekes festmények jelennek meg, melyek kapcsolódnak a művekhez” – ismertette a tervezett programot a zongoraművész.
Aznap este Clara és Robert Schumann kapcsolatába nyerhetünk betekintést Udvaros Dorottya és Widder Kristóf tolmácsolásában, és természetesen zeneművek közvetítésével. Megismerkedhetünk a korszak férfi és női alkotói sorsainak különbözőségével, valamint
betekintést nyerhetünk a fiatalkori Clara szüleivel – különösen édesapjával – való viszonyába, amely szintén fontos szerepet töltött be a zongoraművész személyiségének és művészi pályájának alakulásában.
A Schumann-család életét addig a pontig követhetjük nyomon, amíg fel nem tűnik körülöttük az ifjú Brahms – ekkor szólal meg a szerző G-dúr hegedű-zongora szonátája, amely Clara egyik kedvenc darabja volt. Az előadás rendezője Gardenö Klaudia, a muzsikát pedig Mondok Yvette, Győri Noémi és Langer Ágnes szólaltatja meg, csatlakozva a kurátori hétvége két házigazdájához.
A program március 10-én a Klasszikus Társas Játékok című koncerttel zárul. A műsoron a klasszika korának mesterművei, valamint a huszadik századi mérsékelt modernizmus egyik legizgalmasabb kompozíciója szerepelnek. A koncert első felében Szabó Ildikó csellistafenomén, akit tizenéves kora óta kézről-kézre adnak a nyugat-európai koncerttermek, valamint Langer Ágnes hegedűművész, aki különféle nemzetközi megmérettetéseken – köztük a Bartók Világversenyen – robbant be a köztudatba, Haydn és Beethoven egy-egy pompázatos triójának erejéig csatlakoznak a hétvége házigazdáihoz. Ezt követően Győri Noémi, több kontinens színpadainak ünnepelt fuvolistája Mieczysław Weinberg első fuvolaversenyét adja elő, amelyet a lengyel zsidó zeneszerző Sosztakovics árnyékából (és a Szovjetunió börtönéből) kilépve, 1961-ben komponált.
Befejezésképpen a Simon-Várjon házaspár Mozart kétzongorás versenyművével ismerteti meg a közönséget, amelyben a transzcendencia és a játékosság tökéletesen megférnek egymás mellett.
Utóbbi két darab előadásában a Zeneakadémia Kamarazenekara kíséri a szólistákat a fiatal magyar karmestergeneráció egyik első számú kiválósága, Dubóczky Gergely irányításával.
A kurátori hétvége részletes programja itt érhető el. >>>
Fejléckép: Simon Izabella és Várjon Dénes (fotó/forrás: Kondella Misi / Zeneakadémia)