Klasszikus

Simon Rattle: "Amikor először vezényeltem Puccinit, rájöttem, mi hiányzott az életemből"

2017.05.22. 13:37
Ajánlom
A Berlini Filharmonikusok leköszönő vezető karmestere a Monty Pythonról, a Faustról, a Brexitről és operáról beszélgetett egy interjúban.


"Amikor németül kezdtem tanulni, rengeteget olvastam a Faustot eredetiben és angol fordításban. Ha ez a filozófia, nyitottság és közvetlenség jellemző a németekre, az nem lehet rossz, gondoltam" – mondja Rattle, aki szerint a Faust egy rendkívül modern mű, nem csoda, hogy Berliozt is így magával ragadta. Az újságíró Terry Gilliamről kérdezi őt, aki nem csupán humorista, hanem komoly rendező és író is, 2011-ben pedig az Angol Nemzeti Opera számára rendezte meg a Faust elkárhozását, melyet most a Staatsoperben adnak elő. Természetesen Monty Python-rajongó volt, mondja Rattle: "Ez a különleges káosz ott volt a tévében minden héten, és semmi sem volt benne logikus. Az egész család nagyon várta" – árulta el. De Terry Gilliam igazi filmkészítő, ami az operarendezésében is megjelenik.

Sir Simon Rattle

Sir Simon Rattle (Fotó/Forrás: Simon Fowler)


Simon Rattle szerint új évezredben a hangverseny és zenés színház műfaja közötti rés szűkül. Ő maga is nagyon szívesen vezényel operában, bár eddig úgy hozta az élet, hogy nem kapott operaházat.

Amikor először vezényeltem Puccinit, rájöttem, hogy mi hiányzott az életemből.

(...) A német és az olasz repertoárt egyensúlyban kell tartani."

Rattle-t, aki 2018-ig Berlin és London között osztja meg az idejét, a Brexitről is megkérdezik. "A Londoni Szimfonikusokkal próbáltam a Brexitről szóló népszavazást követő napon. El sem tudtuk kezdeni a próbát anélkül, hogy megbeszéltük volna ezt.

Voltak, akik sírtak, mert az LSO mindig is európai zenekar volt, sok nemzetiség tagjaiból állt.

(...) Az már most látszik, hogy kevesebben jelentkeznek hozzánk próbajátékra Európából." Hozzáteszi, hogy ez a politikai krízis erősítette benne az európaiság érzését. Senki sem szeretné, hogy a Brexit negatív következményekkel járna, de nehéz nem azt gondolni, hogy nem fog ez ártani nekünk – mondja. 

Rattle 2018-ban elhagyja a Berlini Filharmonikusokat, idén szeptembertől már a Londoni Szimfonikusok zeneigazgatói posztját tölti be.

(A teljes interjú német nyelven itt olvasható.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.