Klasszikus

Sir Thomas Beecham a filmvásznon is sziporkázik

2017.07.19. 14:56
Ajánlom
"Az angolok nem törődnek a zenével, de egyenesen imádják a zajt, amivel a zene jár" – mondta Beecham egyszer, és a mondás azóta szállóigévé vált.

Beecham (1879–1961) a zenetörténet egyik legszórakoztatóbb egyénisége volt, aki hosszú ideig dolgozott együtt a brit Royal Filharmonikusokkal és a Londoni Filharmonikusokkal. Vagyonos családba született, és a pénzét arra használta, hogy új operák bemutatását segítse, így ő finanszírozta Richard Strauss műveinek szigetországi premierjét is. Színes repertoárja volt, előszeretettel foglalkozott elhanyagolt szerzőkkel (Delius, Berlioz), de a legkedvesebb komponistája Mozart volt.

A 'Beecham' című 1990-es film Timothy West főszereplésével ezt a joviális, bon mot-jairól ismert maestrót szerette volna bemutatni, ennek az egyik részletét mutatjuk ma Önöknek.

"A zenének, uraim, gyönyörűen kell hangoznia – kezdi a próbát Beecham. – Mindenekelőtt el kell varázsolnia a fület. Nem kell törődni a belső jelentésével, nem kell metafizikára vagy filozófiára pazarolni az időt, sem arra, hogy mit gondolt a zeneszerző.

A zene egyszerűen csak hang, akár tetszik, akár nem."

A zenekar belekezd Brahms III. szimfóniájának első tételébe, de Beecham néhány ütem után leinti őket:

"Azt hiszem, ebben a darabban kicsit nehéz Önöknek a metrum. Én azt javaslom, hogy képzeljenek el valami hajmeresztő közlekedési eszközt, mint amilyen a Brooklands motorversenypálya, vagy egy hullámvasút. Csak annyit kérek, hogy kapaszkodjanak rendesen, és ne hagyják, hogy leessenek."

Majd ehhez kapcsolódóan gyorsan le is vonja a tanulságot: "Két aranyszabály van:

a zenekar kezdjen egyszerre és végezzen egyszerre; a közönséget fikarcnyit sem érdekli, mi zajlik a kettő között."

Sir Thomas Beecham (1948)

Sir Thomas Beecham (1948) (Fotó/Forrás: Culver Pictures, New York)

Természetesen Beecham-film nem maradhat bohóckodás nélkül. A karmester és az asszisztense (Terry Wale) között hangzik el az alábbi párbeszéd:

„Azt akarom, hogy hangszerelje át a Don Giovannit, engem nem érdekel a csembaló!” – „Mi gond van a csembalóval?” – kérdezi az asszisztens. „Nem elég intenzív Mozart hangzataihoz! És nem szeretem a zajt, amit csinál. Olyan, mintha két csontváz közösülne egy redős bádogtetőn… jégesőben!”

Gyakran megesett, hogy a koncert előtt pár perccel Sir Thomas Beecham összehívta a zenekart, és adott nekik egy rakás teljesen új instrukciót. Ha ilyenkor az idő szűkösségét említették, azt általában egy csomó szidalom követte, és bármi is történt ilyenkor, Lionel Curtis, az első brácsás azt mondta: „Egy ember sem tett többet a brit zenénél, mint Sir Thomas...”

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Plusz

Új remény – Művészek a rákkal küzdő magyar kajakosért

A Fidelio kezdeményezésére művészek is segítik Tóth Róbert ifjúsági Európa- és többszörös magyar bajnok kajakos gyógykezelését. Már felajánlotta segítségét Miklósa Erika, Polyák Lilla, Náray Erika és Józan László. A Fidelio örömmel fogadja a további művész támogatókat!
Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus molnár levente

Megjelent Molnár Levente első szólóalbuma

A Liszt-díjas bariton több mint 70 perces, 13 áriát és egy duettet tartalmazó nagylemeze a Nagyok, melankolikusok, vidámak, hősök címet viseli.
Klasszikus kritika

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.