Klasszikus

Soha ne add fel!

2012.10.06. 07:08
Ajánlom
"Szerencsém, hogy Magyarországon nőhettem fel, egy olyan országban, amelyik a zenében él, zenét lélegez, és szenvedélyesen hisz a zene mint az élet ünnepének hatalmában, s amely ország annyi muzsikust és oly sok kiváló zeneművet adott a világnak" - mondta egyszer Solti György, aki száz éve, 1912. október 21-én született.

Milyen fontos is lehet egy iskolai énekóra! Ha a nyolcéves kisfiú nem hallja a nála gyengébb zongorakísérőt, talán soha nem kap kedvet, hogy folytassa a foci miatt abbahagyott zongorázást. Nem sokkal később, már a Zeneakadémián, zongorát és zeneszerzést tanul, Bartók, Kodály, Weiner Leó és Dohnányi növendéke.  "Melyik zeneszerzőt csodálom a legjobban? Bartókot." Mondja abban a filmben, amelyik a később Grammy-díjjal jutalmazott Szonáta két zongorára és ütőhangszerekre felvételét örökíti meg Murray Perahiaval, Evelyn Glennie-vel és David Corkhillel. Solti ott volt az 1938-as pesti bemutatón is. Aznap az Operába indult, de váratlanul megkérték: be tudna-e ugrani Bartóknénak lapozni?

Solti a Budapesti Operában korrepetitorként kezd, de karmesteri feladatra zsidó származása miatt nem számíthat. Svájcba emigrál, a vágyott Amerika nem fogadja. Fordulópontot a Genfi Zenei Verseny zongora kategóriájának első díja és egy barátja által szervezett koncert jelent életében, anyagi helyzete javul. A díjnak köszönhetően korlátozott munkavállalási engedélyt kap. A háború után egyre erősebb a vágy benne, hogy vezényeljen. Münchenben először elutasítják, de később, hallva stuttgarti bemutatkozásának óriási sikerét, a már előkészített szerződés elől visszacsábítják és Solti a Bajor Állami Operaház zenei vezetője lesz. A müncheni hat év után a Frankfurti Opera főzeneigazgatójaként működik, majd várja London, a Royal Opera és Valerie Pitt, egy fiatal újságírónő a BBC-nél, a későbbi Lady Solti.

Tíz évet tölt a Royal Opera élén. Nevéhez fűződik Schönberg befejezetlen operájának, a Mózes és Áronnak angliai ősbemutatója, és több tehetséges karmester, köztük a fiatal Claudio Abbado londoni bemutatkozása. Wagnerrel búcsúzik Londontól, a Trisztán és Izoldát vezényli. A búcsúfogadáson megjelenik II. Erzsébet királynő, az anyakirálynő és Edward Heath miniszterelnök is. Ekkor kapja meg a Brit Birodalom tiszteletbeli lovagja címet. 

Új korszakot jelent a Chicagói Szimfonikusok hívása: a kiváló zenészekből álló, de az anyagi csőd szélén lévő zenekarból Solti működése alatt a város világhírű büszkesége lett. "A Chicagói Szimfonikus Zenekar, a Berlini és a Bécsi Filharmonikusok - ez a három zenekar a világ három vezető együttese"- mondja egy interjúban büszkén Solti. Nagyszerű, felkészült zenészekből álló együttest vesz át, de a munkamorál a mélyponton, az együttes az anyagi csőd szélén. Chicago városa az együttesnek minden támogatást megad. Huszonkét évvel később, amikor elhagyja a zenekart, jelentős tőkefedezettel adja át utódjának, Daniel Barenboimnak. Solti kapcsolata nem szakad meg az együttessel, vendégkarmesterként visszajár.

Lemezfelvételei a komolyzenei hangrögzítés kiemelkedő fejezetét jelentik. Minden lemezét - köztük negyvenöt teljes operát - a Decca kiadónál jelentette meg. Fontos volt számára, hogy a nagy mesterműveket kiváló előadói és technikai színvonalon örökítse meg. A fő műveket igyekezett élete három különböző szakaszában felvenni: amikor fiatal volt, középkorúan és idős korban. Néha tíz évig is félre tett egy fontos darabot, hogy az eltelt idő alatt érlelődjön és amikor újra elővette szinte új darabként hasson rá. "10 év nagy idő" - mondta. Lemezfelvételeknél nem szerette a vágást. Inkább felvette kétszer-háromszor-négyszer a tételt, de nem hitt abban, hogy a kis hibákat vágással érdemes kijavítani. Alapos, kiváló munkáját harminckét Grammy-díjjal jutalmazták. Ilyen sok elismerést más nem kapott korábban a Grammy történetében. Utolsó lemezén - milyen szép búcsú! - Bartók, Weiner és Kodály műveket vezényel magyar előadók közreműködésével.

"Nem volt könnyű pályám" - írja Solti. "Harmincnégy éves voltam, amikor először dirigálhattam - ez elég késői kezdésnek számít. Jobb tizennyolc-húsz évesen kezdeni, és akkor túljutsz azokon a technikai problémákon, amiket meg kell oldani. Egy bizonyos Hitler nevű úr miatt én csak harmincnégy évesen kezdhettem. Az én életem a legfényesebb bizonyíték arra, hogyha elég tehetséges, elszánt és szerencsés vagy, megcsinálod: SOHA NE ADD FEL!"

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Vizuál

Hatvan éve eltűnt festményt ismert fel szomszédai nappalijában a Met egyik látogatója

Jacob Lawrence sorozatából öt kép hiányzott, ebből kettőnek, köztük a most előkerült darabnak, csupán a címe volt ismert.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Vizuál

Vidnyánszky az eszefésekért tüntet drMáriás festményén

Újabb drMáriással gazdagodott a magyar festészet tárháza. A festőművész, aki általában a napilapokban keresi témáit, most Vidnyánszky és a színművészetisek ügyét találta meg.
Jazz/World

Megjelent a Nagy Emma Quintet új lemeze

A folyamatos változásról szól a Nagy Emma Quintet új, második lemeze. A Bartók Konzervatórium növendékeiből alakult formáció október 27-én mutatja be a Low Frequency Oscillator című anyagot a fővárosi Opus Jazz Clubban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Klasszikus díj

Londoni díj közelében a Concerto Budapest koncertfilmje – az Ön szavazatán is múlhat!

A Concerto Budapest Szabó Stein Imre által rendezett koncertfilmjét beválasztották a 10. LOVIE AWARDS döntőjébe. Október 29-ig tart a kategória döntőseiről rendezett nemzetközi internetes szavazás. Szavazzon október 29. éjfélig, hogy ez a magyar film legyen a befutó!
Klasszikus interjú

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Klasszikus interjú

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Klasszikus interjú

„A közönség lelkesedése azonnal feledtette az összes problémát” – gondolatok a 6. Klassz a pARTon margójára

A zenei világot tekintve 2020 a lemondott koncertek éve. A fesztiváloknak különösen lesújtó ez az esztendő, mégis van pár szerencsés sorozat, ahol a csillagok együttállása – és persze a vírus két hulláma közti nyári fellélegzés – lehetővé tette, hogy visszacsempéssze az élő klasszikus zenét az emberek életébe. Ilyen volt a Balaton északi partján már hagyományos Klassz a pARTon is, ahol közel félszáz hangverseny szólalhatott meg. A program összeállításáról, a szervezés nehézségeiről, a koncertéletbe való nagy visszatérésről és a legfontosabb élményekről Érdi Mártával és a fesztivál művészeti vezetőjével, Érdi Tamás zongoraművésszel beszélgettünk.