Klasszikus

„Soha nem álltak azonos lehetőségek a nők rendelkezésére”

2017.09.22. 09:32
Ajánlom
Marin Alsop kilencéves kora óta tudja, hogy karmester akar lenni. Bár sokkolta, hogy nőként még mindig lehet első, történelmet írt 2013-ban, amikor a BBC Proms zárókoncertjét vezényelte.

Az amerikai művésznő október 4-én és 5-én a Müpában áll a Budapesti Fesztiválzenekar élére az együttes történetének első női dirigenseként. A koncerten elhangzik Sibelius ikonikus D-dúr hegedűversenye Alina Pogostkina  szólójával és Sosztakovics 7. (C-dúr, „Leningrád”) szimfóniája. Ez utóbbi művet a zenekar október 5-i Midnight Music koncertjén is eljátssza a Várkert Bazárban.

- Gondolom, elege van abból a kérdésből, milyen érzés nőként vezényelni. Mégis sokunkat érdekel a megfejtése, vajon miért nem volt ez szokás olyan hosszú ideig?

- Igaza van, ez a téma elég unalmas. Mit gondol, talán azért nem tudunk több olyan női karmesterről, aki nagyszínpadon vezényelt volna, mert a nők nem akartak vezényelni?

Ha a dolgok egyensúlyban lennének a világban, valószínűleg ugyanannyi nő állna a zenekarok élén a pódiumon, mint ahány férfi.

De soha nem álltak azonos lehetőségek a nők rendelkezésére ezen a területen. 2002-ben létrehoztam egy ösztöndíjat női karmesterek számára, a Taki Concordia Conducting Fellowshipet, melynek segítségével több lehetőséget teremthetünk azoknak a nőknek, akik vezényelni szeretnének. A tizenegy nyertesből mára öten amerikai zeneigazgatók, négyen nagy nemzetközi szintű zenekarok asszisztens karmesterei és ketten saját zenekart alapítottak. Az ember csak akkor érhet el sikert, ha lehetőséget teremtenek számára. Nagyra értékelem azokat a kollégáimat, akik csatlakoztak a kezdeményezésemhez és segítenek több alkalmat teremteni a női karmestereknek. Ilyen Fischer Iván is, akinek köszönhetően rövidesen Budapesten vezényelhetek.

Marin Alsop

Marin Alsop (Fotó/Forrás: Grant Leighton)

- Ez azt is jelenti, hogy nőként meg kellett küzdenie azért, hogy a közönség elfogadja? Egy férfi karmesternek kevésbé kell hajtania a sikerért?

- Sohasem éreztem úgy, hogy bármiért is meg kéne küzdenem. Az, hogy valakit elfogadnak-e, bizalom és tisztelet kérdése. Mindkettőhöz időre van szükség, de semmiképpen sem küzdelemre.

- Azt olvastam, már egészen kicsi gyerekként mondogatta, hogy karmester szeretne lenni. Mikor vált biztossá, hogy ezt a pályát választja?

- A szüleim mindketten hivatásos muzsikusok voltak. Amikor kilenc éves voltam, elvittek egy koncertre, amelyen Bernstein vezényelt. Aznap elhatároztam, hogy mindenképp karmester leszek. Attól kezdve egyetlen pillanatra sem változtattam meg az elhatározásomat.

- Nagyon magas színvonalon hegedül. Hogyan tudja harmonikusan összeegyeztetni a hangszeres előadást a vezényléssel?

- Az utóbbi időben már nem hegedülök közönség előtt, mert a vezénylés nagyon sok időt és energiát igényel. A hegedülést nagyon szerettem, és azt hiszem, óriási lehetőség volt a számomra, hogy jelentős zenekarokkal, kiváló karmesterekkel léphettem fel, ami sokat segített abban, hogy megértsem és megtanuljam, hogy egy jó karmester és egy jó zenekar mi mindenre képes együtt.

- Saját oktatási programot dolgozott ki gyerekeknek OrchKids in Baltimore címmel. Mi a lényege ennek a programnak?

- 2008-ban vágtunk bele, akkor harmincan vettek részt benne, ma pedig már ezerkétszáznál is több gyerek játszik valamilyen hangszeren a csapatban – néhányan közülük nagyon magas színvonalon. A zene a képzelőerőt, a kifejezési készséget és a nyitottságot segíti, én pedig erősen hiszek abban, hogy

minden gyerek számára biztosítani kéne ilyen életre szóló élményeket.

Marin Alsop

Marin Alsop (Fotó/Forrás: The Washington Post / Getty Images Hungary)

- Októberben a Budapesti Fesztiválzenekart vezényli. Ismerte őket korábban?

- Már többször láttam őket koncertezni és sok lemezfelvételüket is jól ismerem. Nagy csodálója vagyok Fischer Ivánnak.

- A budapesti hangversenyen elsőként Jean Sibelius egyetlen (D-dúr) hegedűversenyét vezényli. A közönség számára mindig izgalmas, vajon mi áll a választás hátterében.

- Sibelius hegedűversenye lenyűgözően gyönyörű darab, amely azok számára jelent igazán különös élményt, akik képesek felfedezni a zeneszerző természeti és érzelmi kalandozásainak lényegét.

- Sosztakovics Leningrád szimfóniája rendkívül tragikus zenemű. Befolyásolta a választását, hogy a háború veszélye megint egyre erősebben van jelen a mindennapjainkban?

- Szomorú, de a háború realitása soha nem tűnik el, ezért

nagyon fontos, hogy mindenkit emlékeztessünk, milyen értékes a béke a világ számára.

- Hogyan készül a budapesti koncertre? Járt már nálunk?

- Sohasem voltam még Budapesten, nagy izgalommal készülök, hogy megismerkedhessek fővárosuk történelmével és szépségével, és persze e rendkívüli zenekar különösen szabad szellemével.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Schiff András összerúgta a port a Montréali Szimfonikusokkal

A Montréali Szimfonikus Zenekar állítja: nem gondolják, hogy Schiff András tud vezényelni. A magyar muzsikus október végén dirigálta a kanadai zenekart, akkor történt az összetűzés.
Vizuál

Vecsei H. Miklós: „Nagyon remélem, hogy a Szép csendben bátorságot ad” 

„Végre egy gondolat, ami nem bűnöst és vádlottat hirdet, hanem a viszonyok teljes újragondolását” - mondja Vecsei H. Miklós a Szép csendben című új magyar filmről, amelyből egy nappal a bemutató előtt több filmrészlet is felkerült a netre. Mutatjuk.
Klasszikus

Ők azok az „amatőr karmesterek”, akik vezényelhetik a Fesztiválzenekart

Először hirdettek amatőröknek karmesterpályázatot, melynek eredményeként egy jogász, egy aneszteziológus, egy korrepetitor és egy csellóművész vezényelheti a Budapesti Fesztiválzenekart.
Vizuál

10 film, amit novemberben látni kell

Méghozzá moziban, nagyvásznon, amíg csak lehet! Szubjektív összeállításunkban a hazai mozipremierek novemberi kínálatából válogattunk Juliette Binoche új filmjétől kezdve Mika Kaurismäkin át Scorseséig, sőt egészen Woody Allenig.
Vizuál

„Ne azon botránkozzunk meg, hogy meztelen gyerektesteket mutogatok, hanem a valóságon!”

A karizmatikus hatvanas zenetanár és az újonnan érkezett tinédzserlány közötti furcsa viszonyt igyekszik kibogozni a zenekar tehetséges szólistája, Dávid. Nagy Zoltán bemutatkozó filmjében főhős és néző egyaránt a rejtett jelek és a sorok közt rejlő lényeg felkutatására van ítélve.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus koktélparti

A Mozart, aki nem a Wolfgang Amadeus

Háromszáz éve született Leopold Mozart, korának egyik legjobb hegedűtanára, akire csodagyerek és csodafelnőtt fia révén emlékezünk.
Klasszikus hír

Schiff András összerúgta a port a Montréali Szimfonikusokkal

A Montréali Szimfonikus Zenekar állítja: nem gondolják, hogy Schiff András tud vezényelni. A magyar muzsikus október végén dirigálta a kanadai zenekart, akkor történt az összetűzés.
Klasszikus hír

Ők azok az „amatőr karmesterek”, akik vezényelhetik a Fesztiválzenekart

Először hirdettek amatőröknek karmesterpályázatot, melynek eredményeként egy jogász, egy aneszteziológus, egy korrepetitor és egy csellóművész vezényelheti a Budapesti Fesztiválzenekart.
Klasszikus hír

Centenáriumát ünnepli a Salzburgi Ünnepi Játékok

Anna Nyetrebko Toscát énekelt, a fiatal női karmester, Mirga Grazinyte-Tyla rekviemet vezényel. Így készült a századik évre a Salzburgi Ünnepi Játékok.
Klasszikus magazin

Így érdemes zenét hallgatni Steve Reich szerint

A neves minimalista zeneszerző szerint olyan zenét érdemes írni, amely a székhez szegez, és a hallgatót semmi más nem érdekli, csak ami megszólal.