Klasszikus

„Soha nem álltak azonos lehetőségek a nők rendelkezésére”

2017.09.22. 09:32
Ajánlom
Marin Alsop kilencéves kora óta tudja, hogy karmester akar lenni. Bár sokkolta, hogy nőként még mindig lehet első, történelmet írt 2013-ban, amikor a BBC Proms zárókoncertjét vezényelte.

Az amerikai művésznő október 4-én és 5-én a Müpában áll a Budapesti Fesztiválzenekar élére az együttes történetének első női dirigenseként. A koncerten elhangzik Sibelius ikonikus D-dúr hegedűversenye Alina Pogostkina  szólójával és Sosztakovics 7. (C-dúr, „Leningrád”) szimfóniája. Ez utóbbi művet a zenekar október 5-i Midnight Music koncertjén is eljátssza a Várkert Bazárban.

- Gondolom, elege van abból a kérdésből, milyen érzés nőként vezényelni. Mégis sokunkat érdekel a megfejtése, vajon miért nem volt ez szokás olyan hosszú ideig?

- Igaza van, ez a téma elég unalmas. Mit gondol, talán azért nem tudunk több olyan női karmesterről, aki nagyszínpadon vezényelt volna, mert a nők nem akartak vezényelni?

Ha a dolgok egyensúlyban lennének a világban, valószínűleg ugyanannyi nő állna a zenekarok élén a pódiumon, mint ahány férfi.

De soha nem álltak azonos lehetőségek a nők rendelkezésére ezen a területen. 2002-ben létrehoztam egy ösztöndíjat női karmesterek számára, a Taki Concordia Conducting Fellowshipet, melynek segítségével több lehetőséget teremthetünk azoknak a nőknek, akik vezényelni szeretnének. A tizenegy nyertesből mára öten amerikai zeneigazgatók, négyen nagy nemzetközi szintű zenekarok asszisztens karmesterei és ketten saját zenekart alapítottak. Az ember csak akkor érhet el sikert, ha lehetőséget teremtenek számára. Nagyra értékelem azokat a kollégáimat, akik csatlakoztak a kezdeményezésemhez és segítenek több alkalmat teremteni a női karmestereknek. Ilyen Fischer Iván is, akinek köszönhetően rövidesen Budapesten vezényelhetek.

Marin Alsop

Marin Alsop (Fotó/Forrás: Grant Leighton)

- Ez azt is jelenti, hogy nőként meg kellett küzdenie azért, hogy a közönség elfogadja? Egy férfi karmesternek kevésbé kell hajtania a sikerért?

- Sohasem éreztem úgy, hogy bármiért is meg kéne küzdenem. Az, hogy valakit elfogadnak-e, bizalom és tisztelet kérdése. Mindkettőhöz időre van szükség, de semmiképpen sem küzdelemre.

- Azt olvastam, már egészen kicsi gyerekként mondogatta, hogy karmester szeretne lenni. Mikor vált biztossá, hogy ezt a pályát választja?

- A szüleim mindketten hivatásos muzsikusok voltak. Amikor kilenc éves voltam, elvittek egy koncertre, amelyen Bernstein vezényelt. Aznap elhatároztam, hogy mindenképp karmester leszek. Attól kezdve egyetlen pillanatra sem változtattam meg az elhatározásomat.

- Nagyon magas színvonalon hegedül. Hogyan tudja harmonikusan összeegyeztetni a hangszeres előadást a vezényléssel?

- Az utóbbi időben már nem hegedülök közönség előtt, mert a vezénylés nagyon sok időt és energiát igényel. A hegedülést nagyon szerettem, és azt hiszem, óriási lehetőség volt a számomra, hogy jelentős zenekarokkal, kiváló karmesterekkel léphettem fel, ami sokat segített abban, hogy megértsem és megtanuljam, hogy egy jó karmester és egy jó zenekar mi mindenre képes együtt.

- Saját oktatási programot dolgozott ki gyerekeknek OrchKids in Baltimore címmel. Mi a lényege ennek a programnak?

- 2008-ban vágtunk bele, akkor harmincan vettek részt benne, ma pedig már ezerkétszáznál is több gyerek játszik valamilyen hangszeren a csapatban – néhányan közülük nagyon magas színvonalon. A zene a képzelőerőt, a kifejezési készséget és a nyitottságot segíti, én pedig erősen hiszek abban, hogy

minden gyerek számára biztosítani kéne ilyen életre szóló élményeket.

Marin Alsop

Marin Alsop (Fotó/Forrás: The Washington Post / Getty Images Hungary)

- Októberben a Budapesti Fesztiválzenekart vezényli. Ismerte őket korábban?

- Már többször láttam őket koncertezni és sok lemezfelvételüket is jól ismerem. Nagy csodálója vagyok Fischer Ivánnak.

- A budapesti hangversenyen elsőként Jean Sibelius egyetlen (D-dúr) hegedűversenyét vezényli. A közönség számára mindig izgalmas, vajon mi áll a választás hátterében.

- Sibelius hegedűversenye lenyűgözően gyönyörű darab, amely azok számára jelent igazán különös élményt, akik képesek felfedezni a zeneszerző természeti és érzelmi kalandozásainak lényegét.

- Sosztakovics Leningrád szimfóniája rendkívül tragikus zenemű. Befolyásolta a választását, hogy a háború veszélye megint egyre erősebben van jelen a mindennapjainkban?

- Szomorú, de a háború realitása soha nem tűnik el, ezért

nagyon fontos, hogy mindenkit emlékeztessünk, milyen értékes a béke a világ számára.

- Hogyan készül a budapesti koncertre? Járt már nálunk?

- Sohasem voltam még Budapesten, nagy izgalommal készülök, hogy megismerkedhessek fővárosuk történelmével és szépségével, és persze e rendkívüli zenekar különösen szabad szellemével.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Farkas Gábor pályázatát támogatja a Zeneakadémia szenátusa

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem szenátusa többségi szavazással Farkas Gábor pályázatát támogatta a három jelölt közül április 15-i rektorjelölt-választó ülésén.
Színház

Hunyadkürti Györgyről nevezi el kamaraszínpadát a kaposvári színház 

A kaposvári társulat ily módon tiszteleg a tavaly váratlan hirtelenséggel elhunyt Jászai-díjas színművészére, a játszóhelyen emellett portrédomborművet is avatnak Hunyadkürti György születésnapján. 
Klasszikus

Héja Domonkos a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek új főzeneigazgatója

A karmester május 1-től veszi át az együttesek zenei vezetését. A 2025/26-os évad koncertprogramját már az új főzeneigazgató ismertette a Dohnányi Ernő Zenei Központban tartott sajtóeseményen.
Klasszikus

Fischer Iván: „Ez a hiány megoldhatatlan”

A Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatója egy interjúban mesélt arról, hogy az állami támogatás reálértékének csökkenése hogyan lehetetleníti el az együttes munkáját.
Klasszikus

A kihívások zeneszerzője – Tóth Péter hatvanéves

Zeneszerzőként színpadi, vokális és hangszeres műveket egyaránt alkot, zeneműkiadót vezet, de Tóth Péter tanít és társadalmi feladatokat is vállal. A Magyar Művészeti Akadémia Zeneművészeti Tagozatának vezetője április 11-én töltötte be hatvanadik életévét.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mitológiai drámából ifjúkori mestermű – az Idomeneót adja elő a Szent István Filharmonikusok

Wolfgang Amadeus Mozart Idomeneo című operáját mutatja be a Szent István Filharmonikusok a Purcell Kórus közreműködésével és Vashegyi György vezényletével április 26-án a Müpában.
Klasszikus ajánló

Két klasszis karmester szerepel együtt az Óbudai Társaskörben

Kovács János, a Magyar Állami Operaház örökös tagja és mesterművésze Rajna Martinnal, az Opera első karmesterével együtt lép pódiumra a Világítótornyok sorozat első rendhagyó estéjén az Óbudai Társaskörben, április 28-án.
Klasszikus ajánló

Újabb zenei ritkaságokat fedezhetünk fel a Haydneum következő évadában

Három fesztivál, három különböző bérletsorozat, valamint a hagyományos nyári koncertsorozat Eszterházán gondoskodik arról, hogy a szervező Haydneum – Magyar Régizenei Központ a régizene minden arcát megmutassa.
Klasszikus lapszemle

Fischer Iván: „Ez a hiány megoldhatatlan”

A Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatója egy interjúban mesélt arról, hogy az állami támogatás reálértékének csökkenése hogyan lehetetleníti el az együttes munkáját.
Klasszikus ajánló

Klassz a Belvárosban – IV. Komolyzenei Napok az Aranytízben

Május 9. és 11. között különleges, egyetlen alkalommal megvalósuló koncerteknek ad helyet az Aranytíz a Belváros szívében. Fellép többek között Czene Rudolf, Kállai Ernő, Lugosi Ali, Hornyák Balázs, Szüts Apor, Pál István Szalonna és Bandája, Duka Elemér & Gipsy Chamber Orchestra.