Klasszikus

Soha nem lehet elég magasan a léc

2016.02.20. 09:25
Ajánlom
A fiatal karmester-generáció egyik legtehetségesebbnek tartott képviselője, Sztanyiszlav Kocsanovszkij Hámori Máté felkérésére látogat Budapestre március elsején. A művésszel arról is beszélgettünk, hogy mit tanácsolt neki első magyarországi útja előtt a legendás dirigens, Jurij Szimonov.

- Estéről estére vezényel a Marinszkij Színházban, a magyar fővárosban ez lesz az első vendégszereplése. Milyenek a várakozásai?

- Valóban nem léptem még fel Magyarországon, nem ismerem a magyar közönséget, emiatt is különös izgalommal várom a találkozást az Óbudai Danubia Zenekarral, és hogy végre elkezdhessük a próbákat. Sokaktól hallom, hogy önöké Európa legszebb fővárosa, amelynek hangulatát még csak Bartók, Kodály és Liszt műveiből ismerhetem.

Sztanyiszlav Kocsanovszkij

Sztanyiszlav Kocsanovszkij (Fotó/Forrás: © 2016 - Stanislav Kochanovsky)

Számunkra, oroszok számára egyedülállóvá teszik Magyarország zenei kultúráját azok a művek is, amelyeket Lehár Ferenc vagy Kálmán Imre tudhat magáénak. Épp a minap tudatosult bennem, hogy a kortárs európai karmesteriskola egyik alapítója, Artúr Nikisch is magyar származású volt.

- Hogyan került kapcsolatba egy magyar szimfonikus zenekarral?

- Közel egy éve kaptam felkérést Hámori Mátétól, aki látott és hallott engem vezényelni, hogy idén márciusban az együttese élén dirigáljak egy koncertet. A programot ő ajánlotta, amire rögtön igen is mondtam. Liszt szimfonikus költeményei közül még ma is csak keveset lehet hallani élőben, így a Prométheusz igazi kihívás lesz nekem is és a közönségnek is, Janáček Tarasz Bulba című szimfonikus költeménye pedig egy kiemelkedően egyéni hangvételű mű.

Sztanyiszlav Kocsanovszkij

Sztanyiszlav Kocsanovszkij (Fotó/Forrás: © 2016 - Stanislav Kochanovsky)

Miután mindent egyeztettünk, meséltem a felkérésről egykori tanáromnak és példaképemnek, Jurij Szimonovnak, aki feltűnően meleg szívvel nyilatkozott a magyar együttesekről, hiszen ő maga a Moszkvai Filharmónia karmestereként számtalanszor dirigált már magyar zenekarokat Budapesten.

- Egy fiatal művészt nagyon sok külső behatás ér. Az ön művészete miből táplálkozik?

- A szívemhez szülővárosom, Szentpétervár áll a legközelebb, ahol zenei tanulmányaimat is végeztem, és úgy érzem, hogy művészként is a legtöbb inspirációt a városra egyedülállóan jellemző, szavakkal megmagyarázhatatlan kulturális légkörből tudom meríteni. Nem beszélve arról, hogy mi mindent köszönhetek a Szentpétervári Filharmonikusoknak és személyesen vezetőjüknek, Jurij Tyemirkanovnak, valamint Valerij Gerijevnek, akik nagymértékben hozzásegítettek ahhoz, hogy elindulhassak a saját utamon.

Sztanyiszlav Kocsanovszkij

Sztanyiszlav Kocsanovszkij (Fotó/Forrás: © 2016 - Stanislav Kochanovsky)

- Mit tart elsődlegesnek, amikor egy új darab betanítására készül?

- Tanáraim arra ösztönöztek, hogy merjek kockáztatni és sose utasítsam el az újat. A meglátásom ugyanakkor az, hogy nem véletlen, ami a kottában szerepel, ezért minden egyes koncerten arra törekszem, hogy a hangzó anyag tökéletes összhangban legyen a partitúrával. Itt van például Csajkovszkij és a koncerten elhangzó Manfréd-szimfónia. Örülök, hogy szerepel a műsorban, hiszen tavaly ünnepelte a világ a szerző születésének 175. évfordulóját. Csajkovszkij olyan komponista, aki nem szorul arra, hogy megpróbáljuk újraértelmezni vagy aktualizálni a műveit, egyszerűen csak adekvát módon kell tudni kifejezni azt a belső világot, amit a hangjegyei rejtenek.

Küzdünk - Óbudai Danubia Zenekar
liszt

liszt

Nem véletlen, hogy a romantikus zene egyik legnagyobb forradalmára olyan gyakran keltette életre zenéjében a múlt nagy lázadó hőseit, hiszen gyakran saját zeneszerzői munkásságát is ellenkezés és értetlenség fogadta kortársai részéről. Liszt elsöprő erejű Prométheusza ugyanazt a kérlelhetetlen erőt sugározza, mint Janáček szimfonikus költeménye, melynek szerzője – Liszthez hasonlóan – mind a mai napig jelentősen alulértékelt, kiemelkedően egyéni hangú, magányos zseni volt. Csajkovszkij egyetlen programszimfóniájával zárul az este, minden bizonnyal értő előadásban, hiszen a zenekart az egyik legígéretesebb orosz tehetség vezényli majd.

március 1. 19:30 Zeneakadémia - Váltsa meg jegyét ide kattintva!

- Amikor felmegy a színpadra, már lehet tudni, hogy sikeres lesz-e az előadás?

- Minden művészet célja a teremtés, valami új létrehozása, gondolok itt arra is, hogy a hallgató, aki eljön egy koncertre, egészen biztosan nem távozik közömbösen. Ha nem is tudja magának megmagyarázni az adott pillanatban, észrevétlenül mégis érzelmi többlettel hagyja el a koncerttermet. Ez érvényes akkor is, ha Japánban, Koreában vagy Európában adok koncertet, és különösen érvényes akkor, ha otthon, a Marinszkijban vezénylem mondjuk Muszorgszkij Borisz Godunovját vagy Csajkovszkij Anyeginjét.

- Mihez tudná a legjobban hasonlítani a karmester szerepét egy zenekar élén?

- A zene mellett a másik szenvedélyem a lovaglás és a díjugratás, amire mindig igyekszem időt szakítani. E kettő összefügg, hiszen míg a vezénylés során a követező koncertet vagy megtanulandó művet kell legyőznöm, együtt a zenekarral, addig lónak és lovasának is a legfinomabb összhangban kell lennie, hogy magabiztosan meg tudja ugrani az egyre magasabbra kerülő akadályokat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Klasszikus

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.
Könyv

Hallgassa meg a Grecsó Krisztián új regényében előforduló zenéket!

Az író Vera című regénye az 1980-as évek elején Szegeden játszódik, a kiadó egy lejátszási listával tette még átélhetőbbé a könyv atmoszféráját.
Vizuál

Online térképen böngészhetőek híres emberek egykori otthonai

Mindig is érdekelt egy utadba eső épület története? Esetleg az izgatott, hogy hol éltek a magyar kultúra ismert alakjai? A Lechner Tudásközpont két online térképével órákra le fogod foglalni magad.
Színház

Mácsai Pál: „Az egypercesek nem csak intellektuális sziporkák”

Egy nemrégiben tartott irodalmi beszélgetés egyik vendége Örkény István „magyar hangjának” nevezte Mácsai Pált. Az Azt meséld el, Pista! című monológot huszonhárom éve adja elő a legkülönbözőbb helyszíneken. A Zsidó Művészeti Napokra is Örkény-esttel készül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus podcast

Itt hallgathatod vissza Bősze Ádám Varázsboltjának előző adásait

Tíz rész már felkerült podcastként a netre, mutatjuk, ha esetleg nem találta volna!
Klasszikus bach

Szombaton újra Bach zenéje szól a metró peronja mellett

Idén is lemerészkednek az Operaház zenészei a metróba, Bach műveiből nyújtanak ízelítőt a zeneszerző születésének 334. évfordulóján. Élmény lesz a tömegközlekedés!
Klasszikus Nők a zenében

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.
Klasszikus bach

Lépjen fel a Google-re, és komponáljon valamit Bach stílusában

Bach születésénak 334. évfordulóján a Google mesterséges intelligenciája egysoros zeneművet komponál az Ön dallamából is.
Klasszikus hír

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.