Klasszikus

Soha nem lehet elég magasan a léc

2016.02.20. 09:25
Ajánlom
A fiatal karmester-generáció egyik legtehetségesebbnek tartott képviselője, Sztanyiszlav Kocsanovszkij Hámori Máté felkérésére látogat Budapestre március elsején. A művésszel arról is beszélgettünk, hogy mit tanácsolt neki első magyarországi útja előtt a legendás dirigens, Jurij Szimonov.

- Estéről estére vezényel a Marinszkij Színházban, a magyar fővárosban ez lesz az első vendégszereplése. Milyenek a várakozásai?

- Valóban nem léptem még fel Magyarországon, nem ismerem a magyar közönséget, emiatt is különös izgalommal várom a találkozást az Óbudai Danubia Zenekarral, és hogy végre elkezdhessük a próbákat. Sokaktól hallom, hogy önöké Európa legszebb fővárosa, amelynek hangulatát még csak Bartók, Kodály és Liszt műveiből ismerhetem.

Sztanyiszlav Kocsanovszkij

Sztanyiszlav Kocsanovszkij (Fotó/Forrás: © 2016 - Stanislav Kochanovsky)

Számunkra, oroszok számára egyedülállóvá teszik Magyarország zenei kultúráját azok a művek is, amelyeket Lehár Ferenc vagy Kálmán Imre tudhat magáénak. Épp a minap tudatosult bennem, hogy a kortárs európai karmesteriskola egyik alapítója, Artúr Nikisch is magyar származású volt.

- Hogyan került kapcsolatba egy magyar szimfonikus zenekarral?

- Közel egy éve kaptam felkérést Hámori Mátétól, aki látott és hallott engem vezényelni, hogy idén márciusban az együttese élén dirigáljak egy koncertet. A programot ő ajánlotta, amire rögtön igen is mondtam. Liszt szimfonikus költeményei közül még ma is csak keveset lehet hallani élőben, így a Prométheusz igazi kihívás lesz nekem is és a közönségnek is, Janáček Tarasz Bulba című szimfonikus költeménye pedig egy kiemelkedően egyéni hangvételű mű.

Sztanyiszlav Kocsanovszkij

Sztanyiszlav Kocsanovszkij (Fotó/Forrás: © 2016 - Stanislav Kochanovsky)

Miután mindent egyeztettünk, meséltem a felkérésről egykori tanáromnak és példaképemnek, Jurij Szimonovnak, aki feltűnően meleg szívvel nyilatkozott a magyar együttesekről, hiszen ő maga a Moszkvai Filharmónia karmestereként számtalanszor dirigált már magyar zenekarokat Budapesten.

- Egy fiatal művészt nagyon sok külső behatás ér. Az ön művészete miből táplálkozik?

- A szívemhez szülővárosom, Szentpétervár áll a legközelebb, ahol zenei tanulmányaimat is végeztem, és úgy érzem, hogy művészként is a legtöbb inspirációt a városra egyedülállóan jellemző, szavakkal megmagyarázhatatlan kulturális légkörből tudom meríteni. Nem beszélve arról, hogy mi mindent köszönhetek a Szentpétervári Filharmonikusoknak és személyesen vezetőjüknek, Jurij Tyemirkanovnak, valamint Valerij Gerijevnek, akik nagymértékben hozzásegítettek ahhoz, hogy elindulhassak a saját utamon.

Sztanyiszlav Kocsanovszkij

Sztanyiszlav Kocsanovszkij (Fotó/Forrás: © 2016 - Stanislav Kochanovsky)

- Mit tart elsődlegesnek, amikor egy új darab betanítására készül?

- Tanáraim arra ösztönöztek, hogy merjek kockáztatni és sose utasítsam el az újat. A meglátásom ugyanakkor az, hogy nem véletlen, ami a kottában szerepel, ezért minden egyes koncerten arra törekszem, hogy a hangzó anyag tökéletes összhangban legyen a partitúrával. Itt van például Csajkovszkij és a koncerten elhangzó Manfréd-szimfónia. Örülök, hogy szerepel a műsorban, hiszen tavaly ünnepelte a világ a szerző születésének 175. évfordulóját. Csajkovszkij olyan komponista, aki nem szorul arra, hogy megpróbáljuk újraértelmezni vagy aktualizálni a műveit, egyszerűen csak adekvát módon kell tudni kifejezni azt a belső világot, amit a hangjegyei rejtenek.

Küzdünk - Óbudai Danubia Zenekar
liszt

liszt

Nem véletlen, hogy a romantikus zene egyik legnagyobb forradalmára olyan gyakran keltette életre zenéjében a múlt nagy lázadó hőseit, hiszen gyakran saját zeneszerzői munkásságát is ellenkezés és értetlenség fogadta kortársai részéről. Liszt elsöprő erejű Prométheusza ugyanazt a kérlelhetetlen erőt sugározza, mint Janáček szimfonikus költeménye, melynek szerzője – Liszthez hasonlóan – mind a mai napig jelentősen alulértékelt, kiemelkedően egyéni hangú, magányos zseni volt. Csajkovszkij egyetlen programszimfóniájával zárul az este, minden bizonnyal értő előadásban, hiszen a zenekart az egyik legígéretesebb orosz tehetség vezényli majd.

március 1. 19:30 Zeneakadémia - Váltsa meg jegyét ide kattintva!

- Amikor felmegy a színpadra, már lehet tudni, hogy sikeres lesz-e az előadás?

- Minden művészet célja a teremtés, valami új létrehozása, gondolok itt arra is, hogy a hallgató, aki eljön egy koncertre, egészen biztosan nem távozik közömbösen. Ha nem is tudja magának megmagyarázni az adott pillanatban, észrevétlenül mégis érzelmi többlettel hagyja el a koncerttermet. Ez érvényes akkor is, ha Japánban, Koreában vagy Európában adok koncertet, és különösen érvényes akkor, ha otthon, a Marinszkijban vezénylem mondjuk Muszorgszkij Borisz Godunovját vagy Csajkovszkij Anyeginjét.

- Mihez tudná a legjobban hasonlítani a karmester szerepét egy zenekar élén?

- A zene mellett a másik szenvedélyem a lovaglás és a díjugratás, amire mindig igyekszem időt szakítani. E kettő összefügg, hiszen míg a vezénylés során a követező koncertet vagy megtanulandó művet kell legyőznöm, együtt a zenekarral, addig lónak és lovasának is a legfinomabb összhangban kell lennie, hogy magabiztosan meg tudja ugrani az egyre magasabbra kerülő akadályokat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Több ezer aláíró követeli Demeter Szilárd lemondását

Miután holokausztrelativizáló publicisztikát közölt Soros György nevének tízszeri említésével az Origón, számos szervezet és ismert értelmiségi lemondásra szólítja fel a PIM főigazgatóját
Könyv

„Szégyen és gyalázat” – Írók reagáltak Demeter Szilárd publicisztikájára

Kepes András lemondta a PIM-ben megrendezendő könyvbemutatóját, Vámos Miklós melegebb éghajlatra küldte Demeter Szilárdot, Dragomán szégyennek és gyalázatnak nevezte az esetet. Felbolygatta a szakmát a PIM főigazgatójának írása.
Könyv

Nem meneszti a kormány Demeter Szilárdot az origós írás miatt

Arról kérdeztek az ellenzéki képviselők, hogy menesztik-e a Demeter Szilárdot a holokausztrelativizáló publicisztika miatt.
Színház

Ünnepre hív a Rózsavölgyi Szalon

Hogyan változtak meg a kommunikációs szokásaink a vírushelyzetben? Mit csinálhatunk a korlátozások ideje alatt? Milyen tervekkel vágunk bele a következő időszakba? Ezekre a kérdésekre kereste a választ Csiby Gergely és Józan László a Mi jár a fejedben? második adásában Vecsei H. Miklóssal, Herner Dorkával, Molnár Piroskával és Grecsó Krisztiánnal. Természetesen az adventi időszak előestéjén az ünnep is szóba került.
Klasszikus

Online koncertek a Filharmónia Magyarországtól

A 17 éves zongorista Bach, Beethoven és Schumann műveit adja elő a pécsi Kodály Központban. A Filharmónia Magyarország közvetítéseit ajánljuk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus online közvetítés

Online koncertek a Filharmónia Magyarországtól

A 17 éves zongorista Bach, Beethoven és Schumann műveit adja elő a pécsi Kodály Központban. A Filharmónia Magyarország közvetítéseit ajánljuk.
Klasszikus hír

Japán zeneszerző nyerte idén a Zeneakadémia Bartók Világversenyét

Sinszuke Okamoto nyerte el idén a komponistáknak meghirdetett Bartók Világverseny első díját. A győztes mű szerepel majd a 2021-es, vonósnégyes formációknak szóló megmérettetésen is.
Klasszikus gyász

Elhunyt Terényi Ede erdélyi magyar zeneszerző

Elhunyt 85 éves korában Terényi Ede Erkel Ferenc-díjas romániai magyar zeneszerző, zenetudós, aki az egyik legjátszottabb alkotónak számít az erdélyi magyar zeneszerzők között.
Klasszikus Live

Egy nap Beethovennel – Élő közvetítés a Concerto Budapesttel

Beethoven születésének 250. évfordulója alkalmából a zeneszerző művei szólalnak meg a Concerto Budapest előadásában szombaton a Zeneakadémián, a három hangversenyt online követheti a közönség.
Klasszikus hír

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Idén is tíz fiatal tehetség vehette át a Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában csütörtökön, a járvány miatt online közvetített díjátadón.