Klasszikus

Sokszínű Sosztakovics

2004.05.19. 00:00
Ajánlom
Ha egy szóban kellene jellemeznem a nemrég megjelent CD-t, azt mondanám: sokszínű. Pedig egyáltalán nem vegyes műsorú lemezről van szó: egy zeneszerző egy hangszerre írt műveit egy előadóművész játssza. Konkrétan: Sosztakovics zongoraműveit Vladimir Ashkenazy.

A XX. századi orosz zene meghatározó egyéniségei közül többen – mint Szkrjabin, Rahmanyinov vagy Prokofjev – kiváló zongorista–zeneszerzők voltak. Ebbe a sorba tartozik Sosztakovics is, akinek pianista képességeit számos remek felvétele is bizonyítja. Valamiképp azonban mégis kilóg a fentebb említett sorból: szólózongorára írt művei ugyanis sokkal kisebb szerepet játszanak az oeuvre-ben, mint a másik három szerző esetében. Ennek az egyik valószínű oka az, hogy Sosztakovics már fiatalon úgy érezte: választania kell a zongorista és a zeneszerzői pálya közt – és az utóbbi mellett döntött. A harmincas évek közepe után írt műveinek már csak kis része zongoramű. Az érett Sosztakovics zeneszerzői termésében a szimfóniák és a kamarazenei műfajok dominálnak, szólózongorára – leszámítva a II. szonátát és a 24 prelúdium és fúgát – főként csak átiratok és kisebb darabok készülnek.

A Decca/Universal által kiadott lemez tudatosan felvállalja a sosztakovicsi zongorás életmű töredékességét és – bár nem összkiadásról van szó – sikerrel vállalkozik arra, hogy bemutassa annak stiláris és műfaji sokszínűségét. Így fér meg a korongon egymás mellett a miniatűrökből álló ciklus, a nagyszabású szonáta, valamint önálló karakterdarabok és táncok.

A lemezen szereplő legkorábbi mű az az öt prelűd, amelyet Sosztakovics 15 évesen komponált egy – pétervári konzista társaival közösen eltervezett – 24 darabból álló sorozat részeként. Egy évvel később keletkezett a jóval közismertebb Három fantasztikus tánc. Szinte hihetetlen, hogy már ezekben a korai (voltaképp még tanuló-) darabokban is felbukkan néhány olyan hangütés, fordulat, amely később szinte stílusjegyévé válik a komponistának. A Három fantasztikus tánc egyébként interpretációs szempontból számomra a lemez csúcspontja: Ashkenazy sziporkázó szellemességgel és könnyed eleganciával játssza.

Az 1927-ben írt Aforizmák már egy totálisan más Sosztakovics, a tanárai ellen fellázadó modernista zeneszerző portréját rajzolják meg. A tíz miniatűr – melyben olykor az atonalitásig és a metrumnélküliségig merészkedik az ifjú komponista – tagadhatatlanul hordoz némi provokatív ízt. Ashkenazy szabatosan és nem minden poézis nélkül tolmácsolja a technikailag meglehetősen nehéz művet.

A lemezen szereplő legnagyobb szabású opusz, az 1942-ben írt II. szonáta az Aforizmák igazi ellenpárja: letisztult hangzásvilág, egyszerű ritmika, jól követhető, klasszicizáló formálás jellemzi. Vladimir Ashkenazy szép, gazdag tónusú zongorahangon szólaltatja meg a darabot. Köztudott, hogy Sosztakovics a könnyebb műfajban is alkotott és rengeteg filmzenét írt. A CD-n hallhatjuk még néhány rövid filmzene-, illetve balettrészlet zongoraátiratát. Közülük talán az Aranykor című balett fanyar–ironikus Polkája a legismertebb – annak idején valódi slágernek számított.

Nem hiszem, hogy akadna olyan hallgató – legyen az akár a leglelkesebb Sosztakovics-rajongó –, akihez a lemezen található összes mű egyformán közel állna, de talán nem is ez a cél. Különben is: varietas delectat.

(Shostakovich: Piano Works – Vladimir Ashkenazy; Decca/Universal 470 649-2)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Gödöllőn megfér egymás mellett Bach és Django Reinhardt

Klasszikus műveket és crossover produkciókat is bemutat a Barokk Randevú elnevezésű zenei fesztivál augusztus 10-én és 12-én a Gödöllői Királyi Kastélyban.
Klasszikus Beatrice Rana

Piknik Beethovennel a kastélyparkban, a zene szárnyán Párizsba és Londonba

Július 21-én szombaton este és július 22-én vasárnap délelőtt újra piknikkoncertek a kismartoni Esterházy-kastély parkjában.
Klasszikus ajánló

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Társaskör kertje, ahol július 4. és augusztus 5. között tizenhét estén át klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenés színház, opera és színházi előadás közül válogathatnak az érdeklődők.
Klasszikus magazin

A minimalista zene már 1797-ben létezett

Ismerősen cseng Anton Reicha neve? Ugye, hogy nem. Épp ezért döntött úgy Ivan Ilić zongoraművész, hogy a videósorozatban mutatja be ennek a cseh-francia zeneszerzőnek az életét.
Klasszikus magazin

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.