Klasszikus

Sokszínű Sosztakovics

2004.05.19. 00:00
Ajánlom
Ha egy szóban kellene jellemeznem a nemrég megjelent CD-t, azt mondanám: sokszínű. Pedig egyáltalán nem vegyes műsorú lemezről van szó: egy zeneszerző egy hangszerre írt műveit egy előadóművész játssza. Konkrétan: Sosztakovics zongoraműveit Vladimir Ashkenazy.

A XX. századi orosz zene meghatározó egyéniségei közül többen – mint Szkrjabin, Rahmanyinov vagy Prokofjev – kiváló zongorista–zeneszerzők voltak. Ebbe a sorba tartozik Sosztakovics is, akinek pianista képességeit számos remek felvétele is bizonyítja. Valamiképp azonban mégis kilóg a fentebb említett sorból: szólózongorára írt művei ugyanis sokkal kisebb szerepet játszanak az oeuvre-ben, mint a másik három szerző esetében. Ennek az egyik valószínű oka az, hogy Sosztakovics már fiatalon úgy érezte: választania kell a zongorista és a zeneszerzői pálya közt – és az utóbbi mellett döntött. A harmincas évek közepe után írt műveinek már csak kis része zongoramű. Az érett Sosztakovics zeneszerzői termésében a szimfóniák és a kamarazenei műfajok dominálnak, szólózongorára – leszámítva a II. szonátát és a 24 prelúdium és fúgát – főként csak átiratok és kisebb darabok készülnek.

A Decca/Universal által kiadott lemez tudatosan felvállalja a sosztakovicsi zongorás életmű töredékességét és – bár nem összkiadásról van szó – sikerrel vállalkozik arra, hogy bemutassa annak stiláris és műfaji sokszínűségét. Így fér meg a korongon egymás mellett a miniatűrökből álló ciklus, a nagyszabású szonáta, valamint önálló karakterdarabok és táncok.

A lemezen szereplő legkorábbi mű az az öt prelűd, amelyet Sosztakovics 15 évesen komponált egy – pétervári konzista társaival közösen eltervezett – 24 darabból álló sorozat részeként. Egy évvel később keletkezett a jóval közismertebb Három fantasztikus tánc. Szinte hihetetlen, hogy már ezekben a korai (voltaképp még tanuló-) darabokban is felbukkan néhány olyan hangütés, fordulat, amely később szinte stílusjegyévé válik a komponistának. A Három fantasztikus tánc egyébként interpretációs szempontból számomra a lemez csúcspontja: Ashkenazy sziporkázó szellemességgel és könnyed eleganciával játssza.

Az 1927-ben írt Aforizmák már egy totálisan más Sosztakovics, a tanárai ellen fellázadó modernista zeneszerző portréját rajzolják meg. A tíz miniatűr – melyben olykor az atonalitásig és a metrumnélküliségig merészkedik az ifjú komponista – tagadhatatlanul hordoz némi provokatív ízt. Ashkenazy szabatosan és nem minden poézis nélkül tolmácsolja a technikailag meglehetősen nehéz művet.

A lemezen szereplő legnagyobb szabású opusz, az 1942-ben írt II. szonáta az Aforizmák igazi ellenpárja: letisztult hangzásvilág, egyszerű ritmika, jól követhető, klasszicizáló formálás jellemzi. Vladimir Ashkenazy szép, gazdag tónusú zongorahangon szólaltatja meg a darabot. Köztudott, hogy Sosztakovics a könnyebb műfajban is alkotott és rengeteg filmzenét írt. A CD-n hallhatjuk még néhány rövid filmzene-, illetve balettrészlet zongoraátiratát. Közülük talán az Aranykor című balett fanyar–ironikus Polkája a legismertebb – annak idején valódi slágernek számított.

Nem hiszem, hogy akadna olyan hallgató – legyen az akár a leglelkesebb Sosztakovics-rajongó –, akihez a lemezen található összes mű egyformán közel állna, de talán nem is ez a cél. Különben is: varietas delectat.

(Shostakovich: Piano Works – Vladimir Ashkenazy; Decca/Universal 470 649-2)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Összeköt és feszültséget teremt – Dejcsics Konrád bencés szerzetes az Arcus Temporum csendjéről 

Egy pillanatnyi csendre hív meg a művészet és az élet forgatagában az Arcus Temporum művészeti fesztivál augusztus 23. és 25. között Pannonhalmán. Dejcsics Konrád fesztiváligazgatóval beszélgettünk a Főapátság és a kortárs kultúra kapcsolatáról, és a fesztivál eszmeiségéről.
Zenés színház

Ügy lett a Soharóza kórus szerepléséből a Szigeten – Galéria!

A Soharóza Ügy című előadása megjárta a Szigetet, a backstage-ben és a próbán pedig fotósorozat készült. Ezt a galériát mutatjuk meg most Önöknek.
Színház

Tompos Kátya énekli a Színházak Éjszakája „himnuszát” - Klippremier

Tompos Kátya dalos játékra hívta kollégáit, többek közt Udvaros Dorottyát, Vecsei H. Miklóst és Mucsi Zoltánt. Hangulatos videoklip készült a Színházak Éjszakája idei „himnuszához”, melyet Hrutka Róbert és a népszerű színésznő közösen jegyeznek.
Tánc

Sosztakovics titkos szerelme egy balerina volt

Kalapács alá került a zeneszerző tíz szerelmeslevele, amit a Bolsoj egykori balerinájának, Nina Pavlova Ivanovának írt 1935. és 1939. között. A titkos románcról és a szerelmeslevelekről eddig a zenetörténészek sem tudtak.
Vizuál

Kulisszatitkok: így készült a Brian élete

A hetvenes években egy filmes stáb Tunéziába utazott, hogy leforgassa Jézus életének történetét a születésétől a kereszthalálig (Názáreti Jézus - 1977). A nyomukban pedig – sokszor ugyanazokon a helyszíneken és statisztákkal - egy hatfős angol csapat elkészítette a saját verzióját. A negyven éve bemutatott film a Pythonok szerint is legjobb közös munkájuk, amelyben gyakorlatilag az élet minden helyzetére megtalálható a válasz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Nagyon dübörög a zongorapiac Kínában

Mintegy 40-50 millió kínai gyerek tanul zongorázni, az országban gyártott hangszerek alig tíz százaléka kerül exportra. Kínában van kiknek zongorát gyártani.
Klasszikus évad

Köszönjük, hogy velünk töltötték a nyári estéket!

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is számos programmal várta az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje a vendégeket. Július 1. és augusztus 5. között klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenei stand up, opera és színházi előadás közül válogathattak az érdeklődők.
Klasszikus ajánló

Hangversenyek hegyek között – Börzsöny Barokk Napok

Tizenhatodik alkalommal csendül fel augusztusban a régi korok muzsikája a Börzsöny és a Dunakanyar hegyei között. A Börzsöny Barokk Napok idén is különleges, több évszázad zenéjét bemutató műsorral és a szokásos gyönyörű helyszínekkel várja visszatérő és új vendégeit.
Klasszikus beszámoló

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.
Klasszikus érdekesség

Mégis, hogy írjuk Sztravinszkij nevét? Akarom mondani, Stravinskyét...

Fél hajkoronámat elvesztettem már a kérdés felett töprengve, és a legrosszabb, hogy a másik fele beleőszül. Szerencsére Bárdos Lajos kisegít.