Klasszikus

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

2024.07.22. 10:55
Ajánlom
A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. Ennek keretében augusztus 2-án este az UMZE Kamaraegyüttes adja elő Balogh Máté, Samuel Hvozdík, Katarzyna Krzewińska és Ian Mikyska darabjait a Magyar Zene Háza szabadtéri színpadán. Balogh Mátéval beszélgettünk.

Hogyan választottad ki a darabod témáját?

A Renewable Music felhívására olyan darabok tervével lehetett pályázni, amelyek valamilyen módon kapcsolódnak a megújulás, az újrafelhasználás, a fenntarthatóság kérdésköréhez. Eredetileg Marilyn Monroe egyik interjújából választottam egy részletet, amely a Marie Claire magazinban jelent meg nem sokkal a halála előtt, és Monroe arról beszél benne, hogy ő valójában már csak egy termék, nem is hús-vér emberként kezelik. A magazintól azonban nagyon drágán lehetett volna megszerezni a felhasználási engedélyt, így végül Henry David Thoreau 19. századi amerikai filozófus egyik szövegénél kötöttem ki. Thoreau – Rousseau eszményét követve – szakított a kialakuló városi életformával, és kivonult a természetbe. Walden című kötetében naplószerűen leírta az elvonulásban szerzett tapasztalatait, például

kitért az őt körülvevő természeti hangokra is, amelyeket sokkal szebbnek talált, mint az ember által közvetve vagy közvetlenül keltett hangzásokat,

és a zeneművészet elé is követendő példaként állította őket.

Találkoztál már más, fenntarthatósággal kapcsolatos törekvésekkel a zeneiparban?

Nem emlékszem, hogy találkoztam volna. A fenntarthatóság leginkább a piaci fennmaradás szinonimájaként van jelen egyes kezdeményezésekben, ökológiai, környezetvédelmi szempontból kevésbé. A Renewable Music esetében még a helyszíneket is úgy választották ki, hogy „zöldek” legyenek, és repülő helyett a résztvevők vonattal teszik meg közöttük az utat. Az én darabomban a fenntarthatóság úgy jelenik meg, hogy gyakorlatilag hulladékokat használok ütőhangszerként: sörösüvegeket, konzervdobozokat, fém- és fadarabokat.

BaloghMate-zeneszerzo_Foto_Toth_Laszlo-112052.jpg

Balogh Máté (Fotó/Forrás: Tóth László)

Személyesen is tudsz kapcsolódni a projekt témájához?

A mi generációnkat a környezetvédelem és a klímaválság problémája már nagyon mélyen érinti, én és a családom is megtesszük, amire a mindennapokban lehetőségünk van. Szelektíven gyűjtjük a hulladékot, átvágjuk a kupakok alatti műanyag gyűrűt, környezetbarát tisztítószereket használunk otthon, és így tovább. De a zeneszerzői reflexeim úgy működnek, hogy ha adott egy pályázati téma, akkor arról zenei eljárásokra asszociálok. Nem programként, személyes történetként kezelem a témát, hanem a darab struktúrájában jelenítem meg. A Thoreau Second Hand formája tulajdonképpen variációsorozat, amely ugyanannak a zenei anyagnak a többszöri újrafelhasználására épül. A konkrét mintám Alvin Lucier I am sitting in a room című darabja volt, amelynek lényege, hogy a szerző egy szobában ül, és rögzíti, ahogyan felolvas egy szöveget. A felvételt bejátssza a szobába, és felveszi, hogyan szól.

A folyamat – a legutóbbi felvétel bejátszása és rögzítése – egészen addig ismétlődik, amíg a szavak felismerhetetlenné válnak, és helyüket a szoba akusztikájából adódó, jellegzetes rezonanciamintázatok veszik át.

A darabomban magam vagyok a narrátor, és Thoreau egyik szövegét olvasom fel újra meg újra, amely ráadásul éppen az I am sitting szavakkal kezdődik. A szöveghez minden alkalommal más kíséret társul, először csak néhány ütőhangszer, a legvégén a teljes fúvószenekar és ütőegyüttes szól, de mindig a szöveget követő parlando ritmusban. Ahogy egyre több réteg rakódik a szövegre, a jelentésről a lejtésre, az akusztikára kerül át a hangsúly. A három kollégám eltérő oldalról közelítette meg a feladatot, ők elektronikát is bőven használnak, gyakran ambient jelleget kap a zenéjük, és sok csendet iktattak be a darabjaikba, amikor a külvilág zajait kell hallgatni.

Résztvevőként milyen élményeket szereztél a projekt eddig megvalósult eseményein?

A Renewable Music egy érdekes edukációs program is egyben. Az elején bejártuk mind a négy helyszínt;

a Magyar Zene Háza a leghagyományosabb koncertterem közülük, még akkor is, ha a szabadtéri színpadon lesz a koncert.

A többi helyszínen nincs is valójában színpad: Pozsonyban egy buszpályaudvar tetején, Prágában egy kórház belső kertjében, Varsóban a királyi palota díszkertjében hangzanak el a darabok, kicsit úgy, mint egy flashmob. A látogatásnak praktikus céljai is voltak, megismerkedtünk a helyi zenekarokkal, és az is kiderült, hogy milyen dinamikát alkalmazhatunk majd a darabunkban, mert egy buszpályaudvaron például nagy a zaj, oda nem érdemes áttört vonószenekari anyagot írni. Ezt azonban különféle előadások is kiegészítették, tanultunk a biokertek létrehozásáról, tettünk zajfelmérő sétát, Budapesten pedig Hajnóczy Csaba hangökológus, a MOME adjunktusa beszélt nekünk arról, hogyan lehet létező, felvett hangokból zenét alkotni. Vele most találkoztam életemben először, holott egy városban élünk, és kollégák vagyunk. A koncertet megelőző mesterkurzuson mi, zeneszerzők is bemutatjuk majd, hogy hogyan kapcsolódik a darabunk a projekt szellemiségéhez, és hogyan képzeljük el a klasszikus zene fenntarthatóvá formálását.

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Balogh Máté (fotó: Nagyillés Szilárd)

Dua Lipa és a mikrotonális popszám – beszélgetés Balogh Máté zeneszerzővel

Kapcsolódó

Dua Lipa és a mikrotonális popszám – beszélgetés Balogh Máté zeneszerzővel

Nemrég a prágai MicroFesten mutatták be Balogh Máté Horn Speech 2023 című kürtdarabját, ennek kapcsán a mikrotonális zene közérthetőségéről, a beszédszerű zenéről, és Ligeti Györgyhöz fűződő kapcsolatáról is beszélgettünk.

„48 év múlva már tudni fogok kínaiul” – beszélgetés Balogh Máté zeneszerzővel

„48 év múlva már tudni fogok kínaiul” – beszélgetés Balogh Máté zeneszerzővel

Szándékosan posztmodern témákat választ, mondja Balogh Máté, minden művében az érdekli, hogyan lehet új köntösben, a személyes látásmódon keresztül megmutatni a régebbi korok formáit. A fiatal komponistával a készülő műveiről beszélgettünk, és arról is, miért tanul kínaiul.

Zene a környezetvédelemért – különleges koncertet ad az UMZE

Zene a környezetvédelemért – különleges koncertet ad az UMZE

A Renewable Music (Megújuló zene) elnevezésű projekt keretében a fenntarthatóság jegyében született műveket ad elő az UMZE Kamaraegyüttes augusztus 2-án a Magyar Zene Háza szabadtéri színpadán.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

A Concerto Budapest mutatja be jövő évadban Kurtág György operáját

Tematikus fesztiválokkal, világhírű szólistákkal és sokszínű koncertprogrammal várja a közönséget a Concerto Budapest 2025/26-os évada. Keller András főzeneigazgató kezdeményezésére Bartók művészete kerül fókuszba a szerző halálának 80. évfordulóján.
Vizuál

Cormac McCarthy regényéből forgat filmet Nemes Jeles László

Az Oscar-díjas Nemes Jeles László első angol nyelvű filmjében az Odakint a sötétség című könyvet adaptálja vászonra, a főszerepben Lily-Rose Depp és Jacob Elordi lesz látható.
Plusz

Húsz éve a Balatonnál – összeállt a Kultkikötő jubileumi évada!

Idén különleges évadot ünnepel a Kultkikötő. A szervezőcsapat húsz éve hívja életre a balatoni nyarak felejthetetlen kulturális élményeit. A jubileumi programsorozat négy helyszínen – Földváron, Szárszón, Bogláron és Alsóörsön – várja a színház, a koncert és a családi programok kedvelőit.
Vizuál

15 sor film: Queer

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Queer című filmről szól. 15 sor film.
Plusz

Készülj a nyárra a Fidelio júniusi számával!

Részletes programbontásokkal, hírekkel, ajánlókkal és interjúkkal megjelent a Fidelio 2025. júniusi száma. Az ingyenes magazin megtalálható országszerte, az ismert terjesztési pontokon, és az online verzió is elérhető!

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

A Tetris játék zenéjére írt orgonadarabbal nyert a magyar művészhallgató

A rangos nemzetközi Rachel Laurin Zeneszerzői Versenyen a győri Széchenyi István Egyetem Művészeti Karának klasszikus orgonaművész-hallgatója, Májer Zoltán lett az első helyezett. A pályázatra többek között ausztrál, német és egyesült államokbeli alkotók nyújtottak be műveket.
Klasszikus ajánló

A Concerto Budapest mutatja be jövő évadban Kurtág György operáját

Tematikus fesztiválokkal, világhírű szólistákkal és sokszínű koncertprogrammal várja a közönséget a Concerto Budapest 2025/26-os évada. Keller András főzeneigazgató kezdeményezésére Bartók művészete kerül fókuszba a szerző halálának 80. évfordulóján.
Klasszikus interjú

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.
Klasszikus ajánló

Német requiem és kortárs kórusművek – a MÁV Szimfonikus Zenekar hangversenye a Zeneakadémián

A MÁV Szimfonikus Zenekar következő hangversenyére május 29-én, 19 órakor kerül sor a Zeneakadémián. Az est fő műsorszáma Johannes Brahms mélyen spirituális, emberközpontú gyászműve, az Ein deutsches Requiem, azaz a Német requiem.
Klasszikus ajánló

Elfeledett kincseket is hallhatunk a Haydneum Egyházzenei Fesztiválon

Május 30. és június 7. között a szakrális zeneművészet ismert és a nagyközönség előtt mindeddig rejtve maradt gyöngyszemeivel ismerkedhet meg az a zenerajongó, aki ellátogat az Egyetemi templomba.