Klasszikus

Sörözni a színpadon

2016.06.01. 17:27
Ajánlom
Bryn Terfel a Magyar Állam Operaházban június 2-án ad önálló áriaestet a Shakespeare400+ Fesztivál lezárásaként. A világhírű walesi basszbariton elmondta, hogy szívesen mutatkozna be Falstaffként a magyar fővárosban.

Az énekes hangsúlyozta: felemelő négy év után visszatérni Budapestre, ahol 2012-ben a Müpa színpadán láthatta először a magyar közönség. Mint fogalmazott, az elmúlt héten négy különböző helyen lépett fel Walesben, így nagyra értékeli azt is, hogy egy estét pihenéssel tölthet a magyar fővárosban.

Bryan Terfel

Bryan Terfel (Fotó/Forrás: Mat Hennek)

A walesi énekes először lesz látható az Operaház színpadán, ahol többek között Verdi műveiből énekel részleteket, így a Shakespeare-fesztiválhoz kapcsolódva a Falstaff című operából a címszereplő monológját. A műsort Wagner-áriák is színesítik, hallható lesz Wotan búcsúja a tetralógia második darabjából. Felcsendül még Rossini, Donizetti, Boito, Gounod és Berlioz zenéje is.

"A műsor magába foglalja mindazt, amiről az elmúlt évem szólt" - fogalmazott az 50. születésnapját tavaly novemberben ünneplő Bryn Terfel. Hozzáfűzte: az elmúlt hónapok középpontjában a visszatérés állt, ugyanis újra kedvenc operaházaiban és koncerttermeiben állhatott színpadra Londonban, Bécsben és Münchenben is.

Az MTI kérdésére, hogy mely szerepet tartja karrierje szempontjából a legfontosabbnak, úgy válaszolt: pályafutása első 15 évében fiatal énekesként főleg Mozart-karaktereket játszott. Az osztrák zeneszerző kompozícióit egyáltalán nem könnyű énekelni, ugyanakkor darabjait és karaktereit körülveszi a fiatalság csodája, így az éneklés minden percét élvezte a próbáktól az előadásokig. A walesi énekes újságírói kérdésre válaszolva beszélt arról is, hogy elfogytak a "kívánságlistájáról" azok a szerepek, amelyeket mindenképp szeretett volna színpadon alakítani. Az egyik utolsó ilyen karakter Borisz Godunov volt, a szerepet a londoni királyi operában énekelhette el áprilisban. Ezért egyre inkább vágyik egy olyan szerep után, amelyet személyesen rá, a mostani "biztosan nem mozarti" hangjára írna egy kortárs zeneszerző.

bryn-terfel-foto-brian-tarr-

bryn-terfel-foto-brian-tarr-

A beszélgetésen Ókovács Szilveszter, az Operaház főigazgatója felidézte, hogy Bryn Terfel legutóbbi budapesti fellépésén egy üveg sört is megivott éneklés közben. Ehhez kapcsolódva az énekes megjegyezte, fontos, hogy a színpadon legyen némi vidámság, hiszen olykor furcsa dolgok történnek, amikre előzőleg senki nem számított. Véleménye szerint ilyen eset volt, amikor áprilisban a Bécsi Állami Operaház Tosca című előadásában Angela Gheorghiu román szoprán egyszerűen lekéste a jelenetét, miután Jonas Kaufmann kétszer énekelte el Cavaradossi levéláriáját, de a második után az est karmestere nem várta ki a tapsidőt és azonnal folytatta a darabot.

"Ha hallgatnék zenét vezetés közben, akkor az valószínűleg egy tenor hangja lenne. Mindig is tenor szerettem volna lenni, olyasvalaki például, mint Franco Corelli. Micsoda képzelőerő volt a hangjában!" - mesélte. Felidézte azt is: először egy stúdióban hallotta Luciano Pavarottit élőben, és teljesen lenyűgözte az élmény, a világhírű tenor hangterjedelme.

"Ugyanolyan hatalmas arca volt, mint nekem. Az ilyen arc vagy rögbizésre, vagy éneklésre termett" - jegyezte meg a walesi énekes, aki Ókovács Szilveszter felkérésére elmondta azt is: szívesen lépne fel a Magyar Állami Operaházban Falstaffként.

Bryn Terfelt a világ egyik legmarkánsabb egyéniségként számon tartott énekese, aki szívesen látott vendég az összes jelentős hangversenyteremben és operaházban. A baritonra a kritika Figaróként és Falstaffként figyelt fel, az utóbbi években pedig Wagner-szerepekben tűnt ki: Wotan és Hans Sachs mellett A bolygó hollandi címszerepében is osztatlan sikert aratott. Repertoárja átnyúlik a klasszikus műfaji határokon, bemutatkozott a Hegedűs a háztetőn Tevjéjeként, valamint a Sweeney Todd című musical főszerepében is.
Bryan Terfel

Bryan Terfel (Fotó/Forrás: Mat Hennek)

A június 2-i áriaestet Gareth Jones walesi karmester vezényli, aki gyakran dolgozik együtt Bryn Terfellel, szerte Európában dirigálta már önálló estjeit, szabadúszó művészként pedig számos fesztiválon fellépett már a világban Bregenztől Vancouveren át Brisbane-ig. Az esten közreműködik még Sáfár Orsolya, László Boldizsár és a Magyar Állami Operaház Zenekara.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Plusz

Új remény – Művészek a rákkal küzdő magyar kajakosért

A Fidelio kezdeményezésére művészek is segítik Tóth Róbert ifjúsági Európa- és többszörös magyar bajnok kajakos gyógykezelését. Már felajánlotta segítségét Miklósa Erika, Polyák Lilla, Náray Erika és Józan László. A Fidelio örömmel fogadja a további művész támogatókat!
Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus molnár levente

Megjelent Molnár Levente első szólóalbuma

A Liszt-díjas bariton több mint 70 perces, 13 áriát és egy duettet tartalmazó nagylemeze a Nagyok, melankolikusok, vidámak, hősök címet viseli.
Klasszikus kritika

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.