Klasszikus

Sörözni a színpadon

2016.06.01. 17:27
Ajánlom
Bryn Terfel a Magyar Állam Operaházban június 2-án ad önálló áriaestet a Shakespeare400+ Fesztivál lezárásaként. A világhírű walesi basszbariton elmondta, hogy szívesen mutatkozna be Falstaffként a magyar fővárosban.

Az énekes hangsúlyozta: felemelő négy év után visszatérni Budapestre, ahol 2012-ben a Müpa színpadán láthatta először a magyar közönség. Mint fogalmazott, az elmúlt héten négy különböző helyen lépett fel Walesben, így nagyra értékeli azt is, hogy egy estét pihenéssel tölthet a magyar fővárosban.

Bryan Terfel

Bryan Terfel (Fotó/Forrás: Mat Hennek)

A walesi énekes először lesz látható az Operaház színpadán, ahol többek között Verdi műveiből énekel részleteket, így a Shakespeare-fesztiválhoz kapcsolódva a Falstaff című operából a címszereplő monológját. A műsort Wagner-áriák is színesítik, hallható lesz Wotan búcsúja a tetralógia második darabjából. Felcsendül még Rossini, Donizetti, Boito, Gounod és Berlioz zenéje is.

"A műsor magába foglalja mindazt, amiről az elmúlt évem szólt" - fogalmazott az 50. születésnapját tavaly novemberben ünneplő Bryn Terfel. Hozzáfűzte: az elmúlt hónapok középpontjában a visszatérés állt, ugyanis újra kedvenc operaházaiban és koncerttermeiben állhatott színpadra Londonban, Bécsben és Münchenben is.

Az MTI kérdésére, hogy mely szerepet tartja karrierje szempontjából a legfontosabbnak, úgy válaszolt: pályafutása első 15 évében fiatal énekesként főleg Mozart-karaktereket játszott. Az osztrák zeneszerző kompozícióit egyáltalán nem könnyű énekelni, ugyanakkor darabjait és karaktereit körülveszi a fiatalság csodája, így az éneklés minden percét élvezte a próbáktól az előadásokig. A walesi énekes újságírói kérdésre válaszolva beszélt arról is, hogy elfogytak a "kívánságlistájáról" azok a szerepek, amelyeket mindenképp szeretett volna színpadon alakítani. Az egyik utolsó ilyen karakter Borisz Godunov volt, a szerepet a londoni királyi operában énekelhette el áprilisban. Ezért egyre inkább vágyik egy olyan szerep után, amelyet személyesen rá, a mostani "biztosan nem mozarti" hangjára írna egy kortárs zeneszerző.

bryn-terfel-foto-brian-tarr-

bryn-terfel-foto-brian-tarr-

A beszélgetésen Ókovács Szilveszter, az Operaház főigazgatója felidézte, hogy Bryn Terfel legutóbbi budapesti fellépésén egy üveg sört is megivott éneklés közben. Ehhez kapcsolódva az énekes megjegyezte, fontos, hogy a színpadon legyen némi vidámság, hiszen olykor furcsa dolgok történnek, amikre előzőleg senki nem számított. Véleménye szerint ilyen eset volt, amikor áprilisban a Bécsi Állami Operaház Tosca című előadásában Angela Gheorghiu román szoprán egyszerűen lekéste a jelenetét, miután Jonas Kaufmann kétszer énekelte el Cavaradossi levéláriáját, de a második után az est karmestere nem várta ki a tapsidőt és azonnal folytatta a darabot.

"Ha hallgatnék zenét vezetés közben, akkor az valószínűleg egy tenor hangja lenne. Mindig is tenor szerettem volna lenni, olyasvalaki például, mint Franco Corelli. Micsoda képzelőerő volt a hangjában!" - mesélte. Felidézte azt is: először egy stúdióban hallotta Luciano Pavarottit élőben, és teljesen lenyűgözte az élmény, a világhírű tenor hangterjedelme.

"Ugyanolyan hatalmas arca volt, mint nekem. Az ilyen arc vagy rögbizésre, vagy éneklésre termett" - jegyezte meg a walesi énekes, aki Ókovács Szilveszter felkérésére elmondta azt is: szívesen lépne fel a Magyar Állami Operaházban Falstaffként.

Bryn Terfelt a világ egyik legmarkánsabb egyéniségként számon tartott énekese, aki szívesen látott vendég az összes jelentős hangversenyteremben és operaházban. A baritonra a kritika Figaróként és Falstaffként figyelt fel, az utóbbi években pedig Wagner-szerepekben tűnt ki: Wotan és Hans Sachs mellett A bolygó hollandi címszerepében is osztatlan sikert aratott. Repertoárja átnyúlik a klasszikus műfaji határokon, bemutatkozott a Hegedűs a háztetőn Tevjéjeként, valamint a Sweeney Todd című musical főszerepében is.
Bryan Terfel

Bryan Terfel (Fotó/Forrás: Mat Hennek)

A június 2-i áriaestet Gareth Jones walesi karmester vezényli, aki gyakran dolgozik együtt Bryn Terfellel, szerte Európában dirigálta már önálló estjeit, szabadúszó művészként pedig számos fesztiválon fellépett már a világban Bregenztől Vancouveren át Brisbane-ig. Az esten közreműködik még Sáfár Orsolya, László Boldizsár és a Magyar Állami Operaház Zenekara.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Horgas Eszter: „Prés alatt vagyunk mindannyian”

Csak ülünk és teázunk. Két különböző lakásban, a monitor két oldalán. Hiába, az ember olyan könnyen megszokja a személyes találkozások luxusát. Interjú karantén idején – a gépeken keresztül – Horgas Eszter fuvolaművésszel.
Klasszikus

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Plusz

„A legelsők közt omlott össze és az utolsó lesz, ami talpra áll” – válságban a magyar zeneipar 

A hazai könnyűzene és azt működtető zeneipar szinte a járvány első pillanatában leállt és lefagyott. Koncertek, turnék, fesztiválok maradnak el, egy teljes iparág maradt az egyik pillanatról a másikra munka és bevétel nélkül, s persze a kreativitás terepei is beszűkültek és átalakultak. Zenészeket és zeneipari embereket – szervezőket, menedzsereket, sajtósokat, újságírókat – kérdeztünk arról, hogy mi történik velük most, hogyan élik meg a járványidőszakot és a válságot.
Klasszikus

Az interneten közvetítik a János-passiót a lipcsei Tamás-templomból

A koronavírus-járvány ellenére fel fog csendülni Johann Sebastian Bach János-passiója a lipcsei Tamás-templomban nagypénteken, az eseményt az interneten élőben közvetítik, és együtt éneklésre biztatják a nézőket.
Vizuál

A népharag miatt nem pótolta a Milói Vénusz karjait a Louvre restaurátora

A karokon kívül ékszerek és festék is volt eredetileg a szobron. Kétszáz éve, 1820. április 8-án fedezte fel az alkotást egy földműves.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Az interneten közvetítik a János-passiót a lipcsei Tamás-templomból

A koronavírus-járvány ellenére fel fog csendülni Johann Sebastian Bach János-passiója a lipcsei Tamás-templomban nagypénteken, az eseményt az interneten élőben közvetítik, és együtt éneklésre biztatják a nézőket.
Klasszikus portré

A japán, akit szívébe zárt Magyarország: 80 éves Kobajasi Kenicsiró

Április 9-én ünnepli 80. születésnapját Kobajasi Kenicsiró japán karmester, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar örökös elnök-karnagya, a Magyar Televízió I. Nemzetközi Karmesterversenyének győztese.
Klasszikus Művészi szabadság

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Klasszikus Hangszertár

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.
Klasszikus hír

A Zeneakadémia tanárai péntek esténként a remény dallamát játsszák erkélykoncerten

A párizsi és a lyoni Conservatoire közös felhívása nyomán először április 3-án, majd minden pénteken este 7-kor Marc-Antoine Charpentier Te Deumának jól ismert prelúdiuma szólal meg. A Zeneakadémia örömmel fogadta a felkérést: minden héten más oktatója játssza a dallamot erkélykoncerten.