Klasszikus

Sorsüldözés

2004.11.03. 00:00
Ajánlom
Őszintén hittem, hogy vannak elronthatatlan operák, amelyekben akárki énekel, akárki vezényel vagy rendez, ha legalább nyomokban a darab hallható, akkor nincsen semmi baj. Olyan Varázsfuvola elképzelhetetlen, amelyben legalább egy pillanatra ne érezné meg az ember, hogy körülbelül miről is van szó. Olyan Agrippina sincsen, amelynek ne lennének legalább pillanatai.

Ezt most is őszintén hiszem, és ez a nagy tanulsága a Pesti Magyar Színházban tartott holland vendégjátéknak. Hiába játszanak csak elvétve nálunk barokk operákat, csak mi vagyunk a vesztesek. Az Agrippina, a fiatal, szinte pályakezdő Händel Velencében bemutatott műve egy ligában játszik a legnagyobb Mozart-darabokkal. Itt voltak ezek a hollandok: a rendező, Eva Buchmann csak álrendez, érdekes külsejű emberek szaladgálnak a színen, de amikor énekelni kell, nekik sincs jobb ötletük, mint hogy a színpad közepére állnak, és onnét nyomatják. Vagy még ez sem. Egyetlen igazán figyelemre méltó hang sincs a társaságban. Az ember tudja, hogy ez a jövő útja, a nagy operai személyiségek helyett az együtteseké, a jól kiképzett szakembereké a jövő - de ők nem azok. Átlagos énekesek, akik most az Agrippinát vezetik elő. Nem kifejezetten tehetségesen, mert a darab ehhez nehéz, és a rendezéssel sincs sok szerencséjük.

Nem is az fáj a színrevitelben, hogy kevés az ötlet benne, hanem hogy semmi lényegeset nem mond a szereplők kapcsolatáról: a szerelmesek ölelgetik egymást, az ellenségek csúnya arcokat vágnak. Furcsán rövidítették a darabot, a végén kiderül, hogy így is hosszú, és mégis öszszecsapott, sok a recitativo, mégsem kerek a történet. Junót, nyilván takarékosságból, kikomponálták a színrevitelből, nem fognak valakit alkalmazni, hogy egyetlen áriával járuljon hozzá az eseményhez. Ettől azonban nincs vége a műnek, Néró trónra ül, Agrippina elénekel egy áriát, és fölgyújtják a villanyokat, tessék hazamenni. A holland változatban az sem világos, hogy miért ez a darab címe, amikor Poppea körül zajlanak az események. Agrippina mesterkedései szinte elsikkadnak a másik szerelmi ügyletei mellett. Az előadásból tulajdonképpen a lényeg hiányzik: Händel, illetve az ő szeretettel teli világszemlélete. Sötét kor, amit mutat, mindenki ellenség, mindenki hazug és színlelő, de nem lehet senkit sem utálni a szereplők közül. Azt teszik, amit tenniük kell. Agrippina a sztárcsináló, Néró az új csillag. Claudius, ha csak Händelt hallgatjuk, egyfelől édes, vén marha, másfelől még mindig Caesar, aki ha morcos, akkor veszélyes.

Mindez az előadásban alig volt látható, alig volt hallható. De megsejthető. És főleg azért, mert a kísérő zenekar, a Combattimento Consort nagyon jól játszott. Nyúzták a régi hangszereket, tipikusan az volt az eset, amikor a historikus játékmód értelme megvilágosodik. Nem arról van szó, hogy Velencében annak idején ezt hogyan játszották, hanem hogy milyen hatások érhetőek el ezekkel az instrumentumokkal. A zenekar a közönségnek háttal ült, az operához karmester nem volt, az első hegedűs Jan Willem de Vriend tartotta az összhangot a színpad és az árok között, de leginkább figyeltek egymásra a zenészek, igazodtak, alkalmazkodtak, eveztek a közös hajóban.

Lehet, hogy mindez kevés. Más esetben talán tényleg. Ha Galuppit játszottak volna, biztos hazamegyek a szünetben. Ha csak az osztályon felüli mestereket vesszük: talán Haydn is belepusztulna az énekesek hiányába. Ez viszont az Agrippina, az imádott Agrippina. Tisztán emlékszem, hogy untam magam a második részben, de a rossz elmúlik. Agrippina meg velünk marad.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Zenés színház

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Színház

“Kasszasiker” az Átriumban!

Új bemutatóra készül az Átrium, a Kasszasiker című vígjátékát június 17-én mutatja be színház.
Vizuál

Hosszú taps fogadta az Egy férfi és egy nő újabb folytatását Cannes-ban

Hatalmas sikerrel vetítette Claude Lelouch több mint fél évszázados Oscar-díjas filmjének újabb folytatását a Cannes-i filmfesztivál. Az Egy élet legszebb évei című film főszereplői ezúttal is Jean-Louis Trintignant és Anouk Aimée. 
Tánc

A kiégett szerelemmel szembesít az izraeliek könyörtelen táncelőadása

Sharon Eyal legújabb koreográfiájában, a Love Chapter 2-ban azt az élményt foglalja táncba, amikor a szerelem már csak egy „utóbetegség, miután már minden elveszett”. Az előadás három alkalommal látható a Trafóban május 24. és 26. között.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.
Klasszikus interjú

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Klasszikus tévé

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Klasszikus gyerek

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör programjaiból

Felolvasószínház, Seress Rezső-est, filmzenei és születésnapi koncertek –  az évad végén is műfaji sokszínűség várja a vendégeket az Óbudai Társaskörben.