Klasszikus

Sosztakovics és a cselló

2006.03.02. 00:00
Ajánlom
A törékeny, húszas évei elején járó Han-Na Chang csípőre tett kézzel, elszántan és kissé dacosan néz szembe velünk legújabb CD-jének borítójáról. A koreai származású csellista hölgy művészi karakterét – legalábbis a Sosztakovics-lemez tanúsága szerint – remekül ábrázolja a fotó: előadásmódja legtöbbször robbanékony, férfias, olykor egyenesen harcias.

A 2006-ban százéves Sosztakovics op. 107-es első gordonkaversenye mellett – érdekes módon – Chang lemezén nem a második versenyművet hallhatjuk, hanem a jóval korábban komponált, op. 40-es Csellószonátát. A fiatal gordonkás – akit ugyan már nem lehet kezdőnek titulálni (elég azt említeni, hogy több mint tíz éve szerződött az EMI-hoz) – nem először készít kamara- és versenyművet egymás mellé állító válogatást. 2003-ban kiadott felvételén Prokofjev gordonkára és zenekarra írott Sinfonia concertantéját szintén a szerző egyetlen csellószonájával párosította. Remélhetjük, hogy a lemezek egymás utáni megjelentetését nemcsak az ügyesen kihasznált kerek évfordulók inspirálták (ti. Prokofjev halálának ötvenedik évfordulója 2003-ra esett), hanem a jóval érdekesebb zenetörténeti összefüggés is: Sosztakovics ugyanis éppen Prokofjev szimfonikus-versenyművének hatására kezdett saját csellóversenyének megkomponálásába.

Han-Na Chang két legutóbbi lemezét mindezeken kívül Antonio Pappano személye is összekapcsolja; a felvételeken a neves karmester nemcsak a London Symphony Orchestra élén, de zongoristaként is közreműködik. A Sosztakovics-lemezen Pappano érzékeny kamarapartnernek bizonyul, és valószínűleg az ő érdeme az is, hogy a csellóversenyben a zenekar játéka a legmagasabb mércével mérve is kifogástalan, sőt sokszínű és életteli. Külön elismerés illeti a műben jelentős szerephez jutó szólókürtöst, Tim Jonest (csakúgy, mint a borítófüzetet, amely őt az együttesből kiemelve, név szerint is megemlíti) – mindvégig remekül játszik, de az egész lemez talán legihletettebb pianissimóját is neki köszönhetjük a lassútétel elején.

Igen, „sajnos“ csak neki, mivel – mint már fent előrevetítettem – Han-Na Changnak nem a pianissimo az erőssége. Hangszíne a halk részeknél (pl. a szonáta lassú tételének elején), különösen az alsó két húron nem egyszer tompa, kásás, és a lírai szakaszokban (pl. a szonáta nyitótételének melléktémájában) romantikus manírokkal – túlzott vibrátóval, néhol apróbb glissandókkal – él, noha ilyen szakaszoknál az egyszerűbb, letisztultabb interpretációt sokkal inkább helyénvalónak érezném. Ezzel szemben Chang előadásában igazán meggyőzőnek találom a nagy fizikai erőt kívánó, robosztus, risoluto karaktereket. A csellóverseny utolsó tételét talán még sosem hallottam ilyen energikusan és magabiztosan, de a szonáta fináléjának fanyar humorát is találóan szólaltatja meg, éppúgy, mint a Scherzo iróniáját. Hogy lendülete néha vehemenciába csap át, és csellójának hangja erőltetetté, préseltté válik, – számomra legalábbis – kevésbé fontos, mint a lehengerlő előadás.

Nem szóltam még Chang legfontosabb erényéről, a remek időérzékről, amely leginkább talán a csellóverseny kadenciájának jól kivárt szüneteiben és pontosan felépített fokozásában szembeötlő. Mégis, Han-Na Chang Soszakovics-lemezén – amely összességében méltó tisztelgés az idén százéves szerző művészete előtt – a csellószonáta biztos ízléssel, a zongoristával együtt lélegezve előadott, finom rubatói jelentik a legemlékezetesebb pillanatokat.

(Sosztakovics: 1. csellóverseny, op. 107; Csellószonáta, op. 40; km.: Han-Na Chang (cselló), London Symphony Orchestra; vez. és zongorán km.: Antonio Pappano; EMI 32422-2; 2005)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Tíz premierrel vág neki az új évadnak a húszéves Örkény Színház

A 2024/25-ös évadban összesen hét kortárs adaptációt mutat be a fővárosi teátrum, mások mellett Tompa Andrea és Parti Nagy Lajos szövegéből. A társulat nagyszabású arénakoncerttel ünnepli jubileumát jövő tavasszal.
Klasszikus

Elizaveta Kulagina nyerte a Fidelio különdíját a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyen

A huszonhat éves orosz szoprán a döntőben Offenbach és Sztravinszkij áriáit adta elő. A különdíjakat a szeptember 8-i, operaházi gálán adták át a versenyzőknek.
Vizuál

Pedro Almodóvar nyerte a fődíjat a Velencei Filmfesztiválon

A Spanyol rendező legújabb filmjében az eutanázia és a klímaváltozás kérdéseivel is foglalkozik. A művész köszönőbeszédében arról is beszélt, hiszi, hogy minden ember alapvető joga méltósággal búcsúzni a világtól.
Klasszikus

Egyedülálló művészeti élményt hozott idén is az MVM ZENERGIA gálakoncert

Az MVM kilencedik alkalommal hívta életre az MVM ZENERGIA összművészeti koncertjét, ahol a klasszikus és könnyűzene mellett helyet kapott a vizuális élmény, valamint az irodalom.
Könyv

Ebből a tíz könyvből kerül ki az idei Margó-díjas

Tizedik alkalommal adják át idén a Margó Irodalmi Fesztiválon a legjobb első prózakötetnek járó Margó-díjat, amelynek célja a kortárs irodalom és az olvasás népszerűsítése, valamint hogy ráirányítsa a figyelmet a pályakezdőkre.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Nagyszabású koncerttel köszöntik a hetvenéves Hollerung Gábort

A szeptember 15-i Hollerung 70 című koncerten két olyan együttes lép fel a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Budapesti Akadémiai Kórustársaság személyében, amelyeket Hollerung Gábor több mint harminc éve vezet.
Klasszikus hír

Magyar Nemzeti Férfikar néven folytatja a Honvéd Férfikar

Az idei évadtól a 75. jubileumát ünneplő, Prima Primissima-díjas Honvéd Együttes tagjaként működő Honvéd Férfikar új néven, Magyar Nemzeti Férfikarként jelenik meg. Az új szezonban is sokszínű programmal készülnek, köztük bécsi vendégszerepléssel, jubileumi ajándékkoncerttel és tematikus hangversenyekkel.
Klasszikus ajánló

Fülbemászó 20. századi remekművek és örök kedvencek a Pannon Filharmonikusok új évadában

Titok címmel hirdette meg 2024/2025-ös évadát a Pannon Filharmonikusok, amely szeptember 12-én kezdődik Kesselyák Gergely Isteni költemény című bérletnyitó koncertjével a Kodály Központban.
Klasszikus beszámoló

Visszatérő vendégek – benyomások a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyről

Tíz év nagy idő – mondta Marton Éva, amikor az Operaházban tartott zárógálán értékelte az idei énekversenyt, és valóban: sok száz énekest hallhattunk már a 2014-es indulás óta a világhírű művész nevét viselő, kétévente rendezett megmérettetésen.
Klasszikus hír

Egyedülálló művészeti élményt hozott idén is az MVM ZENERGIA gálakoncert

Az MVM kilencedik alkalommal hívta életre az MVM ZENERGIA összművészeti koncertjét, ahol a klasszikus és könnyűzene mellett helyet kapott a vizuális élmény, valamint az irodalom.