Klasszikus

Spányi Művek

2016.01.09. 08:18
Ajánlom
A legeredetibb amerikai rendezők egyikének, Todd Haynesnek a Távol a mennyországtól című filmje nem olyan, mintha egy Douglas Sirk film lenne, hanem egy Douglas Sirk film. Csak éppen Sirk halála után huszonöt évvel készült.

Sirk a klasszikus, ma már ódivatúnak ható melodrámák legnagyobb mestere volt az ötvenes években: sírós-melankolikus filmjeiben a szereplők rendszerint sokat beszélnek érzelmeikről, fájdalmaikról, alakjai kisvárosi vagy külvárosi hétköznapi figurák. Haynes rendkívül jól ismerte azt a kompozíciós technikát, alkotási metódust, ami Sirk sajátja; a Sirk-féle melodráma a kisujjában volt. S bár filmjének velencei bemutatásakor még divatban van a műveket, stílusokat szétcincáló és azt összerakó posztmodern, a Távol a mennyországtól nem posztmodern mű: hanem egy olyan film, amit Sirk eszközeivel alkotott meg, egyszerűen azért, mert Haynes ezt a világot, Sirk filmjeinek világát ismerte a legjobban.

Concerto Armonico

Concerto Armonico (Fotó/Forrás: Mudra László / Zeneakadémia)

Spányi Miklós saját szvitjéről - a Concerto Armonico (előrebocsátom, kissé felemásra sikeredett) zeneakadémiai koncertjén csendült fel -, jutott eszembe Haynes filmje: ami, akárcsak e szvit, nem stílusjáték, pláne nem posztmodern gesztus, nem stílusgyakorlat, hanem egy önálló mű, egy kor – egy alkotó - stílusában.

Az eléggé el nem ítélhető módon minden fontosabb tájékoztatást nélkülöző műsorfüzet nem tér ki ugyan a mű tételeire, azért csak sejthető, a műfaj ismeretében hellyel-közzel biztosan állítható, hogy négytételes műről van szó, melynek eleje egy német stílben fogant nyitány, melyet a fuvola gyors futamai, illetve az a könnyed, dallam, amit fuvolától a csellóra vesz át, tesz fordulatos tánctétellé – hogy aztán fúga-rohanásba torkolljon. A második, franciás tétel nem nélkülözi az eleganciát, az ide szükséges kecst, de már e tételnél is feltűnik, hogy az állandóan változó összetételű (mondhatni követhetetlenül változó összetételű) zenekarban a legkiválóbb a hegedűvonót kezelő Szűts Péter. Ám az ő játéka is nehezen illeszkedik olykor a többiekéhez, tekintve, hogy a Concert Armonico, amint az Spányi nyilatkozataiból is kikövetkeztethető, nem klasszikus régi zenés formáció.

A kentaur – bélhúr fémhúr van vegyest – együttes Spányi állításait hivatott igazolni arról, hogy a régi zenés játék egyre inkább kiüresedett formává, héjjá válik, amit ha megkocogtatunk, azt halljuk, hogy az előadás egyébként belül üres. Még ha igaz is ez az állítás – talán részben -, sajnos ez a koncert nem volt alkalmas a bizonyítására. Spányi művének különös utolsó két tételére a zenekar összeszedettebbé vált, a kissé nekem skót dallamot idéző, pattogós, háromnegyedes gigue (ha az ugye: a műsorfüzetből nem derül ki), a kivárásokkal, hullámzásával az ihlető kor, az érett barokk, legjobb műveit, különösképpen Telemannt, idézte elénk (mindamellett, hogy mégiscsak egy mai mű volt ez, egy komplex kompozíció), mégis volt némi hiányérzetem. És ezért nem az alkotó, hanem a zenei megvalósítás felelős.

Concerto Armonico

Concerto Armonico (Fotó/Forrás: Mudra László / Zeneakadémia)

Az a plusz, az a tűz, az a rafinéria, ami a Telemann művekben benne van, hiányzott ebből a szvitből. Spányi nem egy Telemann művet akart írni. Hanem ezt a közeget, a barokkot, ismervén úgy, mint Haynes, az emlegetett rendező, az ötvenes évek melodráma formáit, a saját gondolatait, zenei gondolatait, ebben a formában akarta kifejezni. Mert ezt a formát tudja betéve, ebben tud gondolkodni. És a kísérlet, a mű maga, úgy vélem, messze nem volt olyan felemás, mint az előadás, amit elsősorban is a fuvola, Bálint János és Szűts Péter játéka emelt föl, mentett meg.

A koncert második harmadában elhangzó kései, nem túl sikeres Händel opera, az Imeneo részleteinek előadásakor - a koncertmesteri pozícióban a Kelemen-vonósnégyesből ismerős Homoki Gábor próbálta feltüzelni az együttest – a zenekar problémái még élesebben látszódtak, holott ebben a részben (melyet szünet szakított meg), nem ők, hanem az énekesek voltak valójában a főszereplők, Megyesi Schwartz Lúcia és Megyesi Zoltán.

Concerto Armonico

Concerto Armonico (Fotó/Forrás: Mudra László / Zeneakadémia)

A szinte már elfelejtett operának fellelhető ugyan egy jó előadása (ezen Fabio Biondi vezényel – és tekintsünk szerintem el Rudolph Palmerétől), de valóban a kevésbé ismeretek közé tartozik. Megyesi Schwartz Lúcia sötét, már-már altba hajló mezzoján elsőként (szintén nem hagyatkozhatom a műsorfüzetre) a La mia bella perduta hangzott el: már itt világos volt, hogy bár Megyesi Schwartz Lúcia nagyszerű énekes, e szerep lényegének (a csöndes fájdalomnak, áhítatnak) átadására nem a legalkalmasabb. Az Imeneo áriáinak intimitása nem jött át, éneklése, akárcsak partneréé, mindvégig túl erőszakos volt, túl – nem találok jobb szót – hangos a szerephez. Ami nem azt jelenti, hogy ne lettek volna a Händel operaáriáknak nagyszerű, ihletett pillanatai. Ilyen volt a Di cieca notte allor érzékeny tolmácsolása (Megyesi Zoltán), a Se la mia pace duett zárlata. Ugyanakkor nem hallgatható el, hogy az öszvér hangszerelésért itt fizette meg a zenekar a legnagyobb árat: a hegedű mintha elhangolódott volna a zenekartól, félrevitte, félrehúzta a hangzást.

A hangzáskép az utolsó harmadra, Bach a-moll hármasverseny (fuvolára, hegedűre és csembalóra) előadására állt (valamennyire) helyre. A Bach versenymű előadása a kissé lassú tempó miatt olykor nélkülözte a műbe egyébként belerejtett izgalmakat, tehát itt is, mint a Spányi szvitnél, mintha a túl kevés próba bosszulta volna meg magát. Mindenesetre, ha valami, akkor nem a zenekar játéka, nem is a ritkán játszott Händel opera marad a koncertből emlékezetes, hanem a Spányi művek egyik mellékterméke, maga a Spányi mű, a barokk jellegzetességeket mesterien visszaadó szvit. Ami nem olyan, mint egy barokk szerző fontos műve, hanem pontosan az: egy barokk mester érzékeny műve.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.
Klasszikus ajánló

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát június 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.