Dráma spanyol falusi nőkről – ezt az alcímet adta Lorca 1936-os kivégzése előtt két hónappal befejezett művének, amelyet csaknem tíz évvel később, 1945-ben mutattak be. A történet a „könnyek Andalúziájában”, egy kis faluban játszódik, ahol Bernarda Alba a külvilágtól elzárkózva él öt lányával. Férje halála után nyolc éves gyász vár rájuk, addig „a szellő se fújhat be az utcáról”. Bernarda bezárva tartja anyját, Maria Josefát is, csak Poncia, a cseléd hozza a híreket a kegyetlen és félelmetes külvilágból. A lányok még innen vannak az életen, az öregasszony már túl van rajta – Bernarda kétségbeesett elszántsággal próbálja féken tartani őket, megőrizni a ház tisztességét és jó hírét.
Michael John LaChiusa amerikai musicalszerző flamencóra alapozott zenéjében jazz, világzenei és klasszikus elemeket is felfedezhetünk.
„Böhm György mozgásokat képzelt el, helyzeteket, berendezett szituációkat. Kitalálta, ki hova álljon, hogyan fordítsa maga felé a másik testét" - írta az előadás után Kolozsi László a Fidelio hasábjain.

Kapcsolódó
Csontig, velőig fekete
A Bernarda Alba háza az a színdarab, amelyben teljesen felesleges az üzekedés imitálása. Ha egy Bernarda Alba végére nem feszül meg még a néző is a vágytól, akkor a darab lényegét nem sikerül közvetíteni. Mert nincs García Lorca művének mélyértelme, nincs rejtett tartalma: a legköltőibb szöveg a vágyakozásról, a lefojthatatlan érzelmekről.
Zenei, egyben dramaturgiai különlegessége, hogy a színpadon kizárólag női szereplőket láthatunk, méghozzá parádés szereposztásban: a címszereplő Csákányi Eszter mellett, Malek Andrea, Hámori Ildikó, Náray Erika, Aukusz Éva, Szendy Szilvi, Takács Nóra Diána, Radnay Csilla, Lukács Anita és Uhrik Dóra lépnek a színpadra a Jászai Mari-díjas Böhm György rendezésével.

Kapcsolódó
Böhm György: "Zenés dráma vagy valami ilyesmi"
Januárban nagy sikerrel mutatta be a Művészetek Palotája Michael John LaChiusa zenés művét, a Bernarda Albát. A Lorca műve alapján készült darab a nagy érdeklődésre való tekintettel újra megszólal a Fesztivál Színházban december elején, két előadáson. A rendezővel, Böhm Györggyel beszélgettünk róla.