Boldog vagyok, hogy láthatom: Webern szelleme továbbél a megváltozott világban
– Karlheinz Stockhausen e szavakkal illette az argentin zeneszerző, Fabián Panisello munkásságát. A Buenos Aires-i születésű komponista tanulmányait a salzburgi Mozarteumban végezte, állítása szerint Argentína túlságosan távol esik a klasszikus zenei központoktól.
Ausztria azután igazi kultúrsokkot jelentett a számára, de a német nyelv alapos elsajátításával sokat megértett a német zeneszerzők alkotói módszereiből.
Először azért kezdett vezényelni, hogy saját szerzeményeit megszólaltassa, később azonban más alkotók is a repertoárjára kerültek, amit nagyon hasznosnak tart, szerinte egy fiatal komponista ily módon rengeteg információt szerezhet a zenéről és az egyes hangszerek működésmódjáról. A diplomaszerzés után Madridba költözött, ahol megalapította saját kortárs együttesét, a PluralEnsemble-t. Pályája során olyan jelentős alkotók támogatták művészetét, mint Pierre Boulez vagy Luciano Berio.
Panisello az utóbbi években inkább a zenés színpad felé fordult, első operája, a Camus szövege nyomán készült Le Malentendu ősbemutatója 2016-ban volt. Akkor Eötvös Péter így nyilatkozott a műről:
Panisellónak rendkívüli színpadi tehetsége van, izgalmas színházat hozott létre pompás zenével.
A zeneszerző legutóbb épp az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány mentorprogramja keretében járt Budapesten, 2020 februárjában. Mesterkurzust tartott fiatal karmestereknek és zeneszerzőknek, valamint a BMC-ben tartott beszélgetés során a közönség is megismerkedhetett vele. Ez az együttműködés eredményezte a mostani meghívást is.
Fabián, hogy úgy mondjam, az én emberem: zeneszerző, karmester, pedagógus, szervező. Igazi reneszánsz ember
– nyilatkozta Vajda Gergely az UMZE évadáról lapunknak adott interjújában.
Kapcsolódó
A sokszínű kortárs zene – Beszélgetés Vajda Gergellyel
Jazz, popzene, spanyol muzsika, opera-előadás és még számos különlegesség szerepel az UMZE Kamaraegyüttes új évadában, amelyre a kortárs zenét ritkábban hallgató közönség is felkaphatja a fejét. A BMC-ben rendezett koncertsorozatról és az októberi színpadi bemutatóról az együttes művészeti vezetője, Vajda Gergely mesélt.
A műsor a Panisello által összeválogatott szerzők, Jesús Torres, Jesús Rueda és Luis de Pablo műveiből tevődik össze, valamint szerepel egy Schönberg-kompozíció, és Panisello saját darabja, egy kétkorpuszú trombitára írt versenymű, melyhez a szólista, Pálfalvi Tamás erre az alkalomra készíttette el a hangszerét. Az alábbi videóban ő maga mutatja be, hogyan is szól ez a rendkívüli, a hangot egyszerre két irányba küldő zeneszerszám.
UMZE Kamaraegyüttes: Spanyol est
április 29. BMC
Jesús Torres: Pentesilea (2017)
Fabián Panisello: Trombitaverseny kétkorpuszú trombitára (2007)
Jesús Rueda: La Tierra
Luis de Pablo: Pentimento (2013)
Arnold Schönberg: Öt zenekari darab Op. 16 (kamarazenekari változat)
Közreműködik:
Pálfalvi Tamás – trombita
UMZE Kamaraegyüttes
Vezényel: Fabián Panisello
Fejléckép: Fabián Panisello (fotó: Alejandro Garcia Ortiz)