Klasszikus

Spleen

2006.06.12. 00:00
Ajánlom
„A Zongora” a magyar zenei élet egyik legrangosabb hangversenysorozata. Az idei széria utolsó fellépője Mihail Pletnyov (a nem latin betűs nevek írásmódjáról ld. még Gorbatshev – Gorbacsov), a mindössze 49 éves vénember volt.

Van ilyen: Füst Milán is ezt a szerepet játszotta (később aztán, amikor már tényleg megvénült, gyönyörű verseket írt arról, milyen rossz öregnek lenni) – de hát ő legalább nagyerejű verseket és elbeszéléseket, regényeket írt. Pletnyov viszont zongorista. A világot szemmel láthatóan megvető, unott és kiábrándult maszk nehezen fér össze a színpadi művész életével.

Ez azonban csak külsőség. Sokáig meg voltam róla győződve, hogy Szokolov pl. autista – de ha az is, kit érdekel, amíg így zongorázik. Virszaladze fekete ruhája (hogy csak az idei bérletnél és Chopinnél maradjunk) pedig többeket megtévesztett: elkönyvelték boszorkánynak, játékát ki tragikusnak, ki száraznak és mesterkéltnek érezte – hogy mennyire jól zenélt, az Pletnyov koncertje alatt ezerszer jutott eszembe.

Pletnyovot nem fogom elkönyvelni semminek – legkevésbé zongoraművésznek. Ahhoz ugyanis az szükséges, hogy a zongorista legalább csekély mértékben igyekezzen az alkotói szándékot kutatni. Ennek legegyszerűbb módja, ha azt játssza, ami a kottában van. A húszas-harmincas évek nagy Chopin-játékosai (pl. Paderewski, Moiseiwitsch – vagy Mojszejevics?) is sokszor térnek el a kottától, mégis: játékukban (ha nem is szeretem előadásmódjukat) van valami elemien chopines. Pletnyovéban semmi sincs, csupán hollywoodi limonádé. Olyan, mintha több pedál is lenne a zongorán, mikor ő játszik. Az egyik felirata: „szomorúság”, a másiké: „hisztéria”, a harmadiké: „világundor”, a negyediké: „vadság”. Olykor benyomja a „vidámság”-gombot is, ilyenkor odasöttyent egyet a felfelé ívelő futam végére (mint pl. az Asz-dúr keringőben). Pedig tud szépen is játszani: olyankor ezt a klisét hozza: „most szépen játszom”.

Játékát röviden egy szóval tudnám jellemezni: értelmetlen. Egyetlen konstans tempót nem hallottunk az egész koncerten, olykor még a metrum se derült ki hosszú sorokon keresztül. A záróakkordok lekonyultak (hiába színezte ki őket felesleges oktávhangokkal), a dallamok nem tartottak sehová. A felfelé szaladó melódiák crescendáltak, az ereszkedő dallamok halkultak, egész este, kivétel nélkül. Az f-moll fantáziáról ugyanúgy nem derült ki, milyen fontos mű, mint a g-moll balladáról. Az sem, hogy szerkezetük van, nem csak egymásra dobált érzelmekből épülnek. Sem a mazurkák, sem a keringők nem voltak táncosak. A tempó-, a hangerő- és hangszínváltásokat utólag sem sikerült megértenem. A technikailag sem makulátlan zongorázás zeneileg értékelhetetlennek bizonyult.

Pletnyov persze kellően hatásvadász – a patronok elsülnek, a siker biztos. Hiába, ebből él három évtizede. Pályáját minden zongorista irigyli: huszonegy évesen győzelem a Csajkovszkij-versenyen, melyet lemezek özöne követ a legnagyobb kiadóknál (az EMI-hoz tartozó Virgin Classicsnél is, mielőtt bárki elfogultsággal vádolna). Vajon 1978-ban, karrierje elején még öröm volt számára a zongorázás? Nem tudom, de bevallom: nem is érdekel. A műsor végén, az első ráadás előtt arcáról valami ilyesmit olvasok le: „nektek ez tetszett? mert nekem nem”. Arra tippelek, rég a vacsorán és az ágyikón jár az esze, de Pletnyov két ráadással tovább ünnepelteti magát. Ahogy a második után kelet-európai tisztelgés-félével búcsút int a színpadnak, arra gondolok, ötven-száz év múlva majd az ő felvételei alapján alkotnak véleményt korunk Chopin-játékáról. Hogy e kiábrándító gondolat után elszálljon a dühöm, hazaérve meghallgatom a ráadásként játszott Liszt-átiratot Virszaladzéval. Egy kicsit helyrebillen a világ harmóniája.

(2006. június 9. 19.30 Zeneakadémia Nagyterem; Mikhail Pletnev zongoraestje; Chopin: f-moll fantázia, op. 49; Mazurkák (Desz-dúr, op. 30/3; cisz-moll, op. 50/3; C-dúr, op. 68/1; c-moll, op. 56/3; f-moll, op. 68/4); g-moll ballada, op. 23; Asz-dúr polonéz-fantázia, op. 61; Noktürnök (fisz-moll, op. 48/2; Esz-dúr, op. 9/2; f-moll, op. 55/1; cisz-moll, op. 27/1); Asz-dúr keringő, op. 34; e-moll keringő, op. post.)

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt
Jazz/World

„Mecky, drága, jó utat!” – Pályatársai búcsúznak Kóbor Jánostól

December 6-án elhunyt az Omega legendás énekese, Kóbor János, akit egy hónapja szállították kórházba koronavírus-fertőzéssel. Menedzsere később megerősítette: covid okozta szövődmények vezettek a zenész halálához. Kóbor Jánost pályatársai és számos közéleti személy gyászolja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Magyar Valentin: „Minél szélesebb repertoár kiépítése a célom”

Az ifjú zongoraművész neve nemcsak a szakmabeliek, de a zenerajongók körében is egyre ismerősebben cseng. Rendszeres szereplője a hazai és külföldi koncertéletnek, feltűnt a Virtuózok televíziós tehetségkutatóban is, nemrég pedig weimari versenyeredményétől volt hangos a sajtó. Most az MVM Zrt. jóvoltából frissen átadott Junior Prima díja kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Koncerttel és parfümmel ünnepli 210 éves jubileumát a Pannon Filharmonikusok

A december 9-én a Kodály Központban és december 10-én a Müpában elhangzó est programján a zenekar alapítójának, Lickl Györgynek egy ősbemutatója is szerepel.
Klasszikus hír

Próbaéneklést hirdet a Magyar Rádió Énekkara

A Magyar Rádió Énekkara próbaéneklést hirdet határozott idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott tenor és basszus énekművész állásra. Jelentkezési határidő: 2022. január 6.
Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.