Klasszikus

Spleen

2006.06.12. 00:00
Ajánlom
„A Zongora” a magyar zenei élet egyik legrangosabb hangversenysorozata. Az idei széria utolsó fellépője Mihail Pletnyov (a nem latin betűs nevek írásmódjáról ld. még Gorbatshev – Gorbacsov), a mindössze 49 éves vénember volt.

Van ilyen: Füst Milán is ezt a szerepet játszotta (később aztán, amikor már tényleg megvénült, gyönyörű verseket írt arról, milyen rossz öregnek lenni) – de hát ő legalább nagyerejű verseket és elbeszéléseket, regényeket írt. Pletnyov viszont zongorista. A világot szemmel láthatóan megvető, unott és kiábrándult maszk nehezen fér össze a színpadi művész életével.

Ez azonban csak külsőség. Sokáig meg voltam róla győződve, hogy Szokolov pl. autista – de ha az is, kit érdekel, amíg így zongorázik. Virszaladze fekete ruhája (hogy csak az idei bérletnél és Chopinnél maradjunk) pedig többeket megtévesztett: elkönyvelték boszorkánynak, játékát ki tragikusnak, ki száraznak és mesterkéltnek érezte – hogy mennyire jól zenélt, az Pletnyov koncertje alatt ezerszer jutott eszembe.

Pletnyovot nem fogom elkönyvelni semminek – legkevésbé zongoraművésznek. Ahhoz ugyanis az szükséges, hogy a zongorista legalább csekély mértékben igyekezzen az alkotói szándékot kutatni. Ennek legegyszerűbb módja, ha azt játssza, ami a kottában van. A húszas-harmincas évek nagy Chopin-játékosai (pl. Paderewski, Moiseiwitsch – vagy Mojszejevics?) is sokszor térnek el a kottától, mégis: játékukban (ha nem is szeretem előadásmódjukat) van valami elemien chopines. Pletnyovéban semmi sincs, csupán hollywoodi limonádé. Olyan, mintha több pedál is lenne a zongorán, mikor ő játszik. Az egyik felirata: „szomorúság”, a másiké: „hisztéria”, a harmadiké: „világundor”, a negyediké: „vadság”. Olykor benyomja a „vidámság”-gombot is, ilyenkor odasöttyent egyet a felfelé ívelő futam végére (mint pl. az Asz-dúr keringőben). Pedig tud szépen is játszani: olyankor ezt a klisét hozza: „most szépen játszom”.

Játékát röviden egy szóval tudnám jellemezni: értelmetlen. Egyetlen konstans tempót nem hallottunk az egész koncerten, olykor még a metrum se derült ki hosszú sorokon keresztül. A záróakkordok lekonyultak (hiába színezte ki őket felesleges oktávhangokkal), a dallamok nem tartottak sehová. A felfelé szaladó melódiák crescendáltak, az ereszkedő dallamok halkultak, egész este, kivétel nélkül. Az f-moll fantáziáról ugyanúgy nem derült ki, milyen fontos mű, mint a g-moll balladáról. Az sem, hogy szerkezetük van, nem csak egymásra dobált érzelmekből épülnek. Sem a mazurkák, sem a keringők nem voltak táncosak. A tempó-, a hangerő- és hangszínváltásokat utólag sem sikerült megértenem. A technikailag sem makulátlan zongorázás zeneileg értékelhetetlennek bizonyult.

Pletnyov persze kellően hatásvadász – a patronok elsülnek, a siker biztos. Hiába, ebből él három évtizede. Pályáját minden zongorista irigyli: huszonegy évesen győzelem a Csajkovszkij-versenyen, melyet lemezek özöne követ a legnagyobb kiadóknál (az EMI-hoz tartozó Virgin Classicsnél is, mielőtt bárki elfogultsággal vádolna). Vajon 1978-ban, karrierje elején még öröm volt számára a zongorázás? Nem tudom, de bevallom: nem is érdekel. A műsor végén, az első ráadás előtt arcáról valami ilyesmit olvasok le: „nektek ez tetszett? mert nekem nem”. Arra tippelek, rég a vacsorán és az ágyikón jár az esze, de Pletnyov két ráadással tovább ünnepelteti magát. Ahogy a második után kelet-európai tisztelgés-félével búcsút int a színpadnak, arra gondolok, ötven-száz év múlva majd az ő felvételei alapján alkotnak véleményt korunk Chopin-játékáról. Hogy e kiábrándító gondolat után elszálljon a dühöm, hazaérve meghallgatom a ráadásként játszott Liszt-átiratot Virszaladzéval. Egy kicsit helyrebillen a világ harmóniája.

(2006. június 9. 19.30 Zeneakadémia Nagyterem; Mikhail Pletnev zongoraestje; Chopin: f-moll fantázia, op. 49; Mazurkák (Desz-dúr, op. 30/3; cisz-moll, op. 50/3; C-dúr, op. 68/1; c-moll, op. 56/3; f-moll, op. 68/4); g-moll ballada, op. 23; Asz-dúr polonéz-fantázia, op. 61; Noktürnök (fisz-moll, op. 48/2; Esz-dúr, op. 9/2; f-moll, op. 55/1; cisz-moll, op. 27/1); Asz-dúr keringő, op. 34; e-moll keringő, op. post.)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Tizenketten jutottak a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny döntőjébe

A csütörtöki középdöntő után a zsűri hat női és hat férfi versenyzőt választott ki, hogy 7-én, szombat este megmérkőzzenek a Zeneakadémia Nagytermében tartott döntőn.
Színház

Csákányi Eszter Kulka Jánosról: „Negyvenéves barátság a miénk”

Zenés premiert tart Csákányi Eszter és Kulka János a Pozsonyi Pikniken, az újlipótvárosi „falunapon”. Szeptember 7-én, szombaton újra együtt énekelnek a színpadon. Csákányi Eszter a szeptember 5-én megjelent XIII. kerületi lapnak, a Hírnöknek mesélt arról, mennyire boldog, hogy manapság csomó jó dolog történik barátjával, Kulka Jánossal.
Színház

Kortárs és klasszikus darabokkal vág neki az új évadnak a Budaörsi Latinovits Színház

Alföldi Róbert újra Székely Csaba-darabot visz színre, Hegymegi Máté először rendez – évadot nyitott a Budaörsi Latinovits Színház. A társulat három új taggal vág neki a 2024/25-ös szezonnak.
Könyv

Az Angelus-díj rövidlistájára is felkerült Totth Benedek kötete

Továbbra is szoríthatunk a magyar szerzőért, akinek itthon Margó-díjjal kitüntetett Holtverseny című regénye versenyben van rangos lengyel elismerésért. A végső nyertes nevét októberben jelentik be. 
Vizuál

Fordított tárgyak – a kortárs művészet kontextusát vizsgáló kiállítás nyílt a Ludwig Múzeumban

Mintegy háromszáz műtárgyon keresztül a kortárs képzőművészetben egyre elterjedtebbé váló hagyományos kézművestechnikák jelenlétének okait és különféle jelentéseit vizsgálja a Fordított tárgyak című új időszaki kiállítás a Ludwig Múzeumban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Koreai tenor nyerte a 6. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyt

A szeptember 7-én a Zeneakadémia Nagytermében tartott döntőn tizenkét énekes mutathatta meg tehetségét, amely után a zsűri a koreai Jihoon Parkot találta a legjobbnak.
Klasszikus ajánló

Három felnőtteknek szóló és két ifjúsági bérletsorozattal várja a közönséget a Szegedi Szimfonikus Zenekar

Kiváló szólistákkal, öt bérleti sorozattal, különleges koncertprogramokkal várja a közönséget az ország egyik legnagyobb szimfonikus együttese, akik évente több mint harminc iskolába viszik el a zene szeretetét.
Klasszikus ajánló

Csabai Máté: „Túl kicsi ez az ország, hogy elviseljük egymástól a kritikát”

Gyávák-e a kritikusok? Mikor változott meg a zenetörténet? Mi a nagy siker és a nagy bukás Magyarországon? Ezekről a kérdésekről beszélgetett Csabai Máté kulturális újságíróval, a Fidelio korábbi rovatvezetőjével Szatmári Róbert a radiocafé Enyhe katarzis című műsorában.
Klasszikus hír

Tizenketten jutottak a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny döntőjébe

A csütörtöki középdöntő után a zsűri hat női és hat férfi versenyzőt választott ki, hogy 7-én, szombat este megmérkőzzenek a Zeneakadémia Nagytermében tartott döntőn.
Klasszikus ajánló

Szereti Ön Csajkovszkijt? – népszerű dallamokat visz Pécsre a Concerto Budapest

Idén is zenével tölti meg Pécset a Filharmónia Magyarország szeptember 2-8. között, a Zeneszüret Fesztivál keretében. Szeptember 7-én 19 órakor a Kodály Központban a Concerto Budapest és Balázs János ad koncertet.