Klasszikus

Steve Hackett: „a gondolkodó rockzenéé a jövő”

2004.04.09. 00:00
Ajánlom
Április 3-án – immár többedszer járt Magyarországon az egykori Genesis együttes világhírű gitárosa, Steve Hackett. A Petőfi Csarnokban lezajlott, teltházas koncerten a zenész tavaly megjelent stúdiólemezét mutatták be (To watch the Strorms. Camino – Gramy, CAMCD31). Hackett interjút adott a Fideliónak, amelyből kiderül: a rockzenén kívül sok más zenei világ is nyitott könyv számára.

Steve Hackett

– Nagyon kevés gitáros foglalkozik egyszerre az akusztikus és elektromos gitárral. Vajon van-e különbség a két hangszer megszólaltatása között?

– Nagyon is sok, szerintem az akusztikus gitár sokkal nehezebb, mint az elektromos. Az elektromos gitáron általában egyetlen szólamban, egyetlen dallamfonálon vezetem a zenét, míg az akusztikus hangszeren többnyire fúgaszerűen, egyszerre több szólamban kell játszani. Amikor először hallottam a spanyol gitárművészt, Andrés Segoviát a ’60-as évek elején Bachot játszani, az élmény maga volt a csoda: egy szál gitárból tökéletes harmónia áradt, amelynek a szólamai úgy fonódtak egymásba, mint a falon burjánzó borostyán ágai. Évekig ennek a zenének a bűvöletében éltem, de ahhoz nem éreztem elég bátornak magam, hogy a stílus bonyolult technikai hátterét – elsősorban a jobb kéz bontott ujjrendjeit elsajátítsam. Évek múltán aztán az új lehetőségek, új tempó- és ritmikai megoldások egész tára nyílt meg előttem: hihetetlen elegáns mozdulatlansággal őrült gyors tempót lehet produkálni. Sokszor jászom ma is így, Erik Satie előadásakor például nem is nyúlhatnék másként a hangszerhez. Nagyon szeretem Satie-t, különösen a gymnopédiák illenek nagyon szépen a gitár hangjához.

– Ön kifejezett tisztelettel említi a magyar zenészeket, közülük is elsősorban a jazz-előadókat. Kíváncsi vagyok, vajon mennyire fontos Önnek a kompozíció mellett a rögtönzés, vagyis a jazz alapeleme?

– Mióta csak a Genesisszel elkezdtem játszani, számtalan fontos szerzeményünk alapja közvetlenül a koncertek előtt született meg, amikor nagyvonalakban kitaláltuk, mit is fogunk aznap este játszani. Azt hiszem, sok jazz-zenész tudatosan építi így a repertoárját. Mi lázba jöttünk, ha véletlenül rátaláltunk egy-egy ilyen témára, de aztán mindig hosszas csiszolás, a szám tudatos kidolgozása következett. Ettől persze a zene elveszti a rögtönzöttség hangulatának egy részét, utána már nem lobog olyan hevesen a tűz. Manapság már nem biztosítok mindent ennyire a kottapapíron, hiszen technikailag nagyon sokat fejlődik az ember három évtizednyi aktív zenélés során. Nagyon fontosnak tartom a blues-zenét, a jazz és a rock közös ősét. A blues a rögtönzésnek alapvető közege, fantasztikusan széles keretek között mozog, sőt a kereteken túl – vagy azok miatt – sok lehetőséget hagy az előadói kibontakozásra.

– Sokan a XXI. századra hivatkozva temetnék a rockzenét. Ön az egyik élő bizonyíték a műfaj túlélőképességére. Hova vezet Ön szerint a rockzene jövője? Melyek a műfaj továbbfejlődésének lehetőségei?

– Sokszor eljátszom a lehetőséggel, hogy a gondolkodó, intellektuális rockzenéé a jövő. Szerintem ez az irány bizton számíthat egy nem túl széles, de nagyon hűséges közönségrétegre. A rockzenében ma is ugyanannyi erőt és életkedvet érzek, mint amikor elkezdtem foglalkozni vele. A jazzhez hasonlóan képes tanulni más műfajokból, ellesni más hangszeres technikákat. A kísérletező kedv, a progresszivitásra való törekvés a lelke a rockzenének: érdemes távolabbra tekinteni, és új stílusok, műfajok új üzenetét bevonni a rockzenébe, klasszikus szerzők, etnikus zenekultúrák és persze a jazz tapasztalatát is. Mindezt egyenrangú művészetnek érzem, ahol nem a meghökkentő hangzás, hanem inkább a harmónia, a zenei kommunikáció ereje a lényeg.

Steve Hackett weboldala: www.stevehackett.com

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A londoni és a New York-i operaház is kirúgta Vittorio Grigolót

„Helytelen és agresszív viselkedése miatt” megválik Vittorio Grigolo olasz tenortól a londoni Royal Opera House és a New York-i Metropolitan Opera.
Klasszikus

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Színház

Kiállnak Upor László rektorjelölt mellett kollégái és hallgatói 

Több mint nyolcvan színházi dramaturg, és az SZFE Doktori Iskolájának negyven hallgatója állt ki nyilatkozataiban a Színház- és Filmművészeti Egyetem múlt héten megszavazott rektorjelöltje, Upor László dramaturg, fordító és egyetemi tanár szakmai és emberi integritása mellett.
Színház

Mégsem szűnik meg az NKA?

Az EMMI hivatalos közleményt adott ki az állami kulturális támogatások jelentős részét szétosztó Nemzeti Kulturális Alappal kapcsolatban megjelent hírekre válaszul.
Zenés színház

Cecilia Bartoli operaigazgató lett

Az olasz operaénekesnő az első nőként veszi át a monte-carlói operaház, a La Salle Garnier vezetését 2023-tól.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Európai diadalútról tért haza a Fesztiválzenekar

Fontos európai turnén van túl Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar és Schiff András. Rezidens zenekarként adtak dupla koncertet a londoni Barbicanben és a hamburgi Elbphilharmonie-ban is, de a kultikus bécsi Musikvereint is kétszer megtöltötték, és Baden-Badenben is koncerteztek.
Klasszikus gyász

Elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész

Életének 96. évében elhunyt Meizl Ferenc klarinétművész, a Zeneakadémia nyugalmazott tanszékvezető tanára, Bácsbokod díszpolgára.
Klasszikus hír

Kelemen Gáspár nyerte az Országos Koncz János Hegedűversenyt

Kelemen Gáspár nyerte a XVI. Országos Koncz János Hegedűverseny nagydíját, a megmérettetést november 29. és december 1. között rendezték Szombathelyen.
Klasszikus hír

Igor Levit zongoraművész kapja a Nemzetközi Beethoven-díjat

Igor Levit zongoraművész kapja idén a tízezer euróval járó Nemzetközi Beethoven-díjat – jelentette be a Beethoven Akadémia.
Klasszikus virtuózok

A Virtuózok viharos sikert arattak a londoni Covent Gardenben

Magyarország klasszikus zenei tehetségkutatójának hat felfedezettjét látta vendégül a Londoni Magyar Kulturális Központ egy nagyszabású adventi koncerten.