Klasszikus

Steve Reich

2004.09.27. 00:00
Ajánlom
Steve Reich 1936. október 3-án született New Yorkban. 1957-ben diplomázott a Cornell University-n, majd két évig Hall Overtonnál tanult zeneszerzést. 1958-tól 1961-ig a Juilliard School of Music-ban William Bergsma és Vincent Persichetti növendéke volt. 1963-ban Darius Milhaud és Luciano Berio irányításával doktorált a Mills College-on. 1970-ben az accrai University of Ghana-n ütőhangszeres játékot tanult. 1973-1974-ben a kaliforniai American Society for Eastern Arts in Seattle and Berkeley-n balinéz és gamelán zenével foglalkozott. 1976-1977-ben az ősi héber kantillációt tanulmányozta New Yorkban és Jeruzsálemben.

Reich az úgynevezett minimalista vagy repetitív (klasszikus) zene egyik legnevesebb képviselője. Ezt az új műfajt és elméleti-ideológiai alapját három másik amerikai komponistával, Philip Glass-szal, La Monte Younggal és Terry Riley-vel teremtette meg a hatvanas években. Habár együtt szokták emlegetni őket, mindegyikük egyéni zenei világot hozott létre. Reich folyamatzenének nevezte el muzsikáját, amelynek lényegét először 1968-ban fejtette ki A zene mint folyamat című esszéjében. Ez egyesek szerint a XX. század egyik legnagyobb hatású zeneelméleti írása.

Első műveivel a ’60-as évek közepén hívta fel magára a figyelmet, majd 1966-ban saját együttest alapított, amellyel évtizedekig járta a világot. Hosszú ideje kizárólag megrendelésre komponál. 1990-ben Different Trains című műve elnyerte a legjobb kortárs kompozíciónak járó Grammy-díjat. 1999-ben Music for 18 Musicians című alkotásáért ismét Grammy-díjat kapott. 1994 óta az Amerikai Művészeti és Irodalmi Akadémia tagja. Számos kitüntetés, díj és elismerés tulajdonosa, elnyerte többek között a Columbia University Schumann-díját, a California Institute of the Arts tiszteletbeli doktori címét és a Musical America magazin „Év zeneszerzője” elismerését.

Rendszeresen együtt dolgozik feleségével, Beryl Korot videoművésszel. Együttműködésük eredményeként született meg többek között a The Cave című alkotás és a Three Tales című, 2002-ben befejezett dokumentumopera; ez utóbbit jelenleg is sikerrel játsszák Nyugat-Európában, Ausztráliában, Amerikában és a Távol-Keleten. Zenéje olyan neves koreográfusokat ihletett meg, mint Anne Teresa de Keersmaeker, Jirí Kylían, Jerome Robbins, Laura Dean, Eliot Feld, Alvin Ailey, Lar Lubovitch, Maurice Bejart, Lucinda Childs, Siobhan Davies és Richard Alston.

Műveit a világ legnagyobb zenekarai és együttesei adják elő, mint például a London Symphony Orchestra, a New York Philharmonic, a San Francisco Symphony, az Ensemble Modern, az Ensemble Intercontemporain, a London Sinfonietta, a Theater of Voices, a Schoenberg Ensemble, a Brooklyn Philharmonic Orchestra, a Saint Louis Symphony, a Los Angeles Philharmonic, a BBC Symphony és a Boston Symphony Orchestra.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Klasszikus

Öt éves lett a Virtuózok, így ünnepelnek

Jubileumi ünnepi hangversenyen lépnek fel a Virtuózok klasszikus zenei tehetségkutató műsor elmúlt öt évének legtehetségesebb résztvevői december 30-án a Müpában.
Könyv

Szabó Magda személyes pillanatai

Szabó Magda minden művében az emberi lélek titkait kutatta állhatatosan. Most azonban az ő titkai tárulhatnak fel ebben a különleges fényképalbumban, amelynek lapjain az írónő egész élete megelevenedik. Galéria
Zenés színház

„A Csárdáskirálynő a Monarchia egyik utolsó sóhajtása”

Könnyű beleszeretni Kálmán Imre édes melódiáiba és ezekbe a furcsa figurákba – véli Vidnyánszky Attila rendező. A Nemzeti Színház vezérigazgatója korábban többször vitt színre operát, mégis a júliusi margitszigeti Csárdáskirálynő lesz az első operettrendezése.
Plusz

Alinda ezúttal Ónodi Esztert kérdezte

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Ónodi Eszterrel kitértek arra is, hogy a népszerű színésznő lehetett volna zenész is, sőt szóba került, milyen a “rocker”, az “ufó” és a”libapásztor” Eszter.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyerek

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör programjaiból

Felolvasószínház, Seress Rezső-est, filmzenei és születésnapi koncertek –  az évad végén is műfaji sokszínűség várja a vendégeket az Óbudai Társaskörben.
Klasszikus ajánló

Schubertiáda a kismartoni Esterházy kastélyban

Schubertiádák: így nevezték az 1820-as évek elejétől azokat a társasági összejöveteleket, amelyeknek középpontjában Franz Schubert és muzsikája álltak és ezt a címet viseli a classic.Esterházy koncertsorozat következő, június 15-i koncertje is.
Klasszikus cselló

Különdíjat érdemelt Kokas Dóra Bécsben

A Vienna Classic Strings zenei versenyen különdíjban részesült Kokas Dóra csellóművész. A döntőben Alexey Shor kortárs szerző és Sosztakovics darabjait játszotta.
Klasszikus virtuózok

Mi a televízióhoz értünk, ők a komolyzenéhez: így született a Virtuózok

A Virtuózok stábjának talán legrégebbi tagja a Virtuózok kreatív vezetője, Szarvas Szilvia. Még nem is létezett a műsor, mikor már dolgozott Peller Mariann-nal, a komolyzenei tehetségkutató kitalálójával.