Klasszikus

Stílustalanul

2006.04.04. 00:00
Ajánlom
Jól csengő neve van a Wanderer triónak – azt lehet hinni, bármilyen trióban remekelnek majd, különösen Schubertben. Március 29-i műsorválasztásuk is ugyanezt ígérte: egy Mozart-triót, Bartók Kontrasztok és Messiaen Kvartett az idők végezetére című művét hozták a budapesti Festetics Palotába a Tavaszi Fesztivál alkalmából.

Unom már e fesztivál kapcsán leírni, hogy egy terem akusztikailag alkalmas-e a zenélésre, de ezúttal se tehetek mást, mint vállalom a népszerűtlen szerepet: amilyen ígéretes a Festetics Palota Tükörterme kinézetre, annyira alkalmatlan jelenlegi berendezésében arra, hogy hangversenyeket rendezzenek benne. A terem ugyanis nem egyszerűen kong: inkább csörömpöl, minden felerősödve, élesen pattan vissza a falakról – amit a légkondi igencsak erős zaja sem képes elnyomni, de ha a terem bal oldalán kapunk helyet, számolhatunk azzal, hogy a szemünk könnyezni fog, a fejünk pedig megfájdul. Nagy kár, mert igazán szép lenne ez a terem, jó helyen is van – talán különféle drapériákkal érdemes lenne javítani a helyzeten.

A Wanderer trió kezdő számában, Mozart E-dúr triójának (K 542) első taktusaiban mégsem emiatt nem értettem (noha tudtam), mi a metrum, ütemeken keresztül. A manapság szokványos hiba: a zongoraszólam az egész tételt, de szinte az egész művet generállegátóval játszotta, ritmikailag pedig többször pontatlan volt. A két vonós ekkor lényegesen értőbbnek tűnt, előadásukban Mozart mégis inkább le-, mint el volt játszva.

Ekkor még avval vigasztaltam magam, hogy más nagynevű együttesek se kerültek ki Mozartból ennél sokkal jobb eredménnyel, és majd a huszadik századi zenében megmutatják, mit tudnak. Sajnos megmutatták: Bartók Kontrasztokjában hiába volt ígéretes Paul Meyer klarinét-hangszíne, ő sem értette a művet. Időnként az volt az érzésem, a zenészek maguk is csodálkoznak, mennyire nem értik Bartókot. A Kontrasztok így se magyaros, se jazzes nem volt: inkább kusza, üres, mindenekelőtt pedig hangos, legalábbis a teremhez képest – ha nem ismernénk a művet, félresikerültnek találhatnánk Bartóknak ezt a korszakos remekét.

Szünet utánra alig-alig maradt illúzióm, mégis azt vártam, legalább Messiaent értően tolmácsolja majd a négy francia zenész. Itt arra is bazírozhattak az előadók, hogy a magyar közönség nem ismeri a művet – és ha az ismertetőből indulunk ki, alighanem jól tippeltek: a műismertető ugyanis beéri azzal, hogy hosszasan idéz János jelenéseiből, majd megjegyzi: a mű nem illusztráció, hanem meditáció. Amelyik hallgató megelégedett ennyivel, talán nem szenvedett úgy, mint a Mozart- vagy a Bartók-mű alatt. Aki viszont tudja, hogy a mű a második világháború alatt, német fogságban született, s a Közjáték című tételt a fogolytáborban próbálták, az sejti, hogy ez ugyanolyan nagyszabású, a végső metafizikai kérdésekről elmélkedő mű, mint Haydn Krisztus hét szava a keresztfán című kompozíciója. Messiaen műve felszámolja az időt – nem hosszú, hanem időtlen, nem taktusokból, többtaktusos időbeli zenei egységekből építkezik, hanem épp ezeket számolja fel, különféle módokon. Aki ezt tudja, azt zavarja, ha minden vonóváltást kénytelen hallani, azt zavarja az egyenletesen sűrű vibrato: ebben a nyugati szempontból hagyományos elővezetésben (amit a Wanderer trió mutatott) a zene valahonnan valahova tart, vagyis időben megtörténik – tehát epikus valami. Amennyire tudom, Messiaennak nem ez volt a célja, hanem épp az ellenkezője. Egyedül Paul Meyer káprázatos fúvástechnikája, félpercekig egyenletesen kitartó crescendói szereztek maradandó élményt.

Számomra az volt a legzavaróbb, hogy az előadók szemmel láthatólag meg voltak magukkal elégedve. Vagyis ez a koncert nem így sikerült, hanem ilyennek volt szánva. Ritkán érzem úgy egy hangverseny után, hogy ennyire mást gondolnék a művekről, mint az előadók – és hogy ilyen kevéssé győzzenek meg arról, hogy nekik van igazuk.

(2006. március 29. 19:30 Festetics Palota Tükörterme; a Trio Wanderer koncertje (tagjai: Vincent Coq – zongora, Jean-Marc Philips-Varjabédian – hegedű, Raphael Pidoux – gordonka); Mozart: E-dúr zongoratrió, K 542; Bartók: Kontrasztok; Messiaen: Kvartett az idők végezetére; km.: Paul Meyer (klarinét)

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt
Jazz/World

„Mecky, drága, jó utat!” – Pályatársai búcsúznak Kóbor Jánostól

December 6-án elhunyt az Omega legendás énekese, Kóbor János, akit egy hónapja szállították kórházba koronavírus-fertőzéssel. Menedzsere később megerősítette: covid okozta szövődmények vezettek a zenész halálához. Kóbor Jánost pályatársai és számos közéleti személy gyászolja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Magyar Valentin: „Minél szélesebb repertoár kiépítése a célom”

Az ifjú zongoraművész neve nemcsak a szakmabeliek, de a zenerajongók körében is egyre ismerősebben cseng. Rendszeres szereplője a hazai és külföldi koncertéletnek, feltűnt a Virtuózok televíziós tehetségkutatóban is, nemrég pedig weimari versenyeredményétől volt hangos a sajtó. Most az MVM Zrt. jóvoltából frissen átadott Junior Prima díja kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Koncerttel és parfümmel ünnepli 210 éves jubileumát a Pannon Filharmonikusok

A december 9-én a Kodály Központban és december 10-én a Müpában elhangzó est programján a zenekar alapítójának, Lickl Györgynek egy ősbemutatója is szerepel.
Klasszikus hír

Próbaéneklést hirdet a Magyar Rádió Énekkara

A Magyar Rádió Énekkara próbaéneklést hirdet határozott idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott tenor és basszus énekművész állásra. Jelentkezési határidő: 2022. január 6.
Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.