Klasszikus

Stravinsky kora és utókora a Zeneakadémián

2016.01.07. 11:14
Ajánlom
2016 januárjában indul az Hommage à Stravinsky a Zeneakadémián. A három koncertből álló sorozat Az UMZE és a Concerto Budapest közös vállalkozása, amely során Stravinsky, a mester pályatársai és kortárs zeneszerzők művei csendülnek fel.

Stravinsky olyan zeneszerző, akire néhány ütem alapján is rá lehet ismerni, és túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a huszadik század első felének egyik legnagyobb hatású zeneszerzője. Elképesztő virtuozitásának és határtalan képzelőerejének köszönhetően lenyűgöző életművet hagyott hátra az utókor számára.

Hommage AStravinsky fotó

Hommage AStravinsky fotó (Fotó/Forrás: Benkő Sándor)

Hommage à Stravinsky címmel - számos nagysikerű közös koncert után - ismét erős karakterű sorozattal jelentkezik a két kiváló zenekar: a Keller András vezette Concerto Budapest és a Rácz Zoltán által jegyzett UMZE Kamaraegyüttes a Zeneakadémián. A koncertek mindegyikén egy-egy fiatal, tehetséges zongoraművész szerepel majd: Fülei Balázs, Balog József és Fejérvári Zoltán.

Az Hommage à Stravinsky-sorozat mindhárom hangversenyének Rácz Zoltán a dirigense, vele is dolgozhattam már korábban, akkor Ligeti Zongoraversenyét adtuk elő. Örülök, hogy ő vezényli a koncertet, mert amellett, hogy pregnáns személyiség, ütős mivolta miatt is elvárja a zenészektől a ritmikai pontosságot, valamint azt a fajta objektív játékmódot, amit Stravinsky igényel. A zeneszerző ugyanis sosem szerette, ha túlinterpretálták a darabjait, számára az volt a fontos, hogy valóban puritán módon szólaljanak meg. Rendhagyónak tartom ennek a sorozatnak a műsor-összeállításait, hiszen kortársai vagy későbbi szerzők mellé helyezve sokkal inkább a régi formákat megtöltő új tartalom lesz az érdekes.

- nyilatkozta Fejérvári Zoltán. A januárban, februárban és márciusban hallható három koncerten olyan meghatározó művek hangzanak el Stravinskytől, mint a Tavaszi áldozat, a Szimfónia három tételben vagy a Zsoltárszimfónia. Az ismert dallamokat egészen unikális, huszadik századi és kortárs mesterek művei kísérik. A január 13-i koncerten Steve Reich Tehillim (Zsoltárok) című különleges vokális darabja után, sor kerül egy abszolút ősbemutatóra, a közönség a Zeneakadémián hallhatja először Bob Becker Music ont he Moon című kompozícióját. És hogy miért abszolút ősbemutatóról beszélünk? Ennek a darabnak két verziója van: elkészült egy kamarazenekari verzió, aztán a szerző kiegészítette négy szóló ütőhangszeres szólammal. A két zenekar az utóbbi verziót fogja eljátszani, amelyet eddig még senki nem szólaltatott meg.

A második, február 25-i koncert is tartogat meglepetéseket: Magyarországon eddig még nem hallhattuk Stravinsky nagy hatású kortársának, Edgar Varèse egyedülálló művét, az Arcantát. Varèse, mondhatjuk, hogy látnoki képességekkel rendelkezett, szokatlan zenéjével jóval meghaladta korát. Valami olyanra vágyódott, amelyet az akkori feltételek még nem adhattak meg neki, ő mégis képes volt szinte elektronikus hangzásvilágot létrehozni –elektronikus hangszerek nélkül. A sorozat március 30-i zárókoncertjére Rácz Zoltán egy igazán különleges művet választott: hazánkban mindeddig még soha nem mutatták be Pierre Boulez Tombeau című művét, a magyar közönség először az UMZE és a Concerto Budapest tolmácsolásában fogja hallani ezt a remekművet.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Igazi Angyal volt” – Emlékezések Kurtág Mártára

Fischer Iván és Keller András a Slipped Disc hasábjain búcsúztak a múlt héten elhunyt zongoraművésznőtől, Kurtág György alkotótársától.
Vizuál

Rekordok dőltek a Virág Judit Galéria árverésén

Kádár Béla Concertina című festménye 110, valamint Schönberger Armand Abszintivók című festménye 85 millió forintos eladási árával életműrekordot döntött a Virág Judit Galéria őszi árverésén.
Klasszikus

Ilyen érzés volt egyetlen európaiként hallgatni a Concerto Budapest koncertjét Kínában

Szürreális és tanulságos élmény volt, de emlékezetes volt az este Fucsouban a zenekar azon tagjai számára is, akik a koncert előtt egy vörös szőnyegen sétáltak Jackie Chan-nel.
Színház

To be, or not to be - Benedict Cumberbatch Hamletként tér vissza az Urániába

Decemberben újra látható az Uránia történetének egyik legnépszerűbb színházi közvetítése, a londoni Barbican Színház Hamlet előadása, főszerepben Benedict Cumberbatch-csel. 
Könyv

Valamirevaló szerző előbb-utóbb szentel regényt a szüleinek

Vámos Miklós ismét megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal George Szirtes Előhívás – Anyám regénye című (ön)életrajzi ténykönyvét mutatja be.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Rangos genfi zongoraversenyt nyert Gyöngyösi Ivett

A fiatal zongoraművésznő a verseny fődíjaként fellépést nyert a genfi Victoria Hallban.
Klasszikus ajánló

Íme a februári Beethoven-maraton teljes programja!

Forradalmi, látnoki, zseni – a klasszikus zene örök csillagát, Ludwig van Beethovent ünneplik a Müpa, a BFZ és a magyar zenei élet legmeghatározóbb muzsikusai 2020. február 2-án, a zeneszerző születésének 250. évfordulóján. Az igazi fanatikusok 11 órán át hallgathatják a zeneszerző-óriás műveit.
Klasszikus beszámoló

Ilyen érzés volt egyetlen európaiként hallgatni a Concerto Budapest koncertjét Kínában

Szürreális és tanulságos élmény volt, de emlékezetes volt az este Fucsouban a zenekar azon tagjai számára is, akik a koncert előtt egy vörös szőnyegen sétáltak Jackie Chan-nel.
Klasszikus gyász

„Igazi Angyal volt” – Emlékezések Kurtág Mártára

Fischer Iván és Keller András a Slipped Disc hasábjain búcsúztak a múlt héten elhunyt zongoraművésznőtől, Kurtág György alkotótársától.
Klasszikus magazin

Tudta? Nemessányi-hangszeren játszik az Operaház koncertmestere, Kállai Ernő

Nagyszerű lehetőségként egy Nemessányi-hegedű került az Opera birtokába tavasszal, amely hangszer ebben az évadban fog igazán szerephez jutni, mégpedig Kállai Ernő koncertmester játékán keresztül. De nézzük, miben is áll ennek a jelentősége.