Klasszikus

"Stravinsky nem a hagyományok embere"

2015.02.06. 06:58
Ajánlom
Igor Stravinsky áll a Budapesti Fesztiválzenekar és a Művészetek Palotája következő, február 7-i koncertmaratonjának középpontjában. A koncertsorozat délelőtt veszi kezdetét, ekkor lép színpadra a Pannon Filharmonikusok a Nemzeti Énekkarral és Fejérvári Zoltán zongoraművésszel. A szólistával beszélgettünk. INTERJÚ

- Tavaly decemberben a zeneművészet kategória Junior Prima-díját vehetted át. Mit jelent számodra az elismerés?

- Visszagondolva arra, hogy az elmúlt hét évben kik részesültek a díjban nagyon megtisztelő és örömteli az elismerés. Egyrészt - néhány egykori díjazotton kívül - a többség a profi zenei pályán helyezkedett el, és képvisel ma is megkerülhetetlen és magas színvonalú kulturális értékeket, meghatározói mind a hazai, mind pedig a nemzetközi zenei életnek. Másrészt pedig, a díj pozitív gondolkodásra serkent és ösztönzőleg hat a jövőre nézve.

58E08970-214F-448B-A4A4-BC79A0BDE6E4

Fejérvári Zoltán

- Milyen konkrét hozadékai vannak a díjnak?

- Egyelőre egy olyan koncert van előkészületben, ami kifejezetten a díj következménye. A díjnak úgy vélem elsődlegesen kommunikációs szerepe van. Nem arra számítok, hogy emiatt elárasztanak majd a fellépések. A megkereséseim eddig is természetesen alakultak: az egyik magával hozta a másikat. Az a legfontosabb, hogyha az ember kap egy lehetőséget megállja a helyét, és olyan produkciót nyújtson, ami miatt később is vissza fogják hívni. A koncertekkel lehetőséget kapunk, hogy tapasztalt zenészekkel találkozzunk és bekerüljünk a zenei élet vérkeringésébe. Emellett úgy vélem a díj inkább a zenei közélet és a zenekedvelő közönség számára ad egyfajta eligazodási lehetőséget arról, hogy kik azok a fiatal pályakezdő zenészek, akikre felfigyelt az itthoni szakma.

- Már többször vettél részt zenei maratonon. Februárban a Pannon Filharmonikusok partnere leszel a Stravinsky-maratonon.

- Az elmúlt években számos olyan egész napos zenei maraton szerveződött, ami egyetlen szerző munkásságát járta körül. Az első maratoni részvételem a Bartók Béla műveinek szentelt napon volt. Akkor a Kontrasztokban, illetve a szerző Zene húros hangszerekre és cselesztára című művében közreműködtem. Tavaly a Bach-maratonon léptem fel, ahol már a Pannon Filharmonikusok voltak a partnereim. Bach zongoraversenyeket játszottunk Kemenes András és Palojtay János barátaimmal. Ha a jelentétem nem is száz százalékban biztosított, de azt hiszem, számítanak már rám a maratonok kapcsán. A Pannon Filharmonikusokkal már többször dolgoztunk együtt, az első a már említett Bach-maraton volt, a második pedig egy pécsi koncert, ahol Haydn D-dúr zongoraversenyében közreműködtem.

- Mi az a zenei stílus, ami hozzád közel áll, és beleillik-e ebbe Stravinsky?

- Bartók és Stravinsky kapcsolatáról éppen a közelgő Stravinsky-maraton miatt gondolkodtam. Ha csak a két kortárs zeneszerzőt említem, kevés magyarázatra szorul, ha azt mondom, Bartók nyelvét sokkal jobban beszélem és értem, hiszen egy zenei hagyományba születtünk. Úgy vélem, Bartók korai alkotói szakaszában éppen Stravinsky művészetét érezte magához a legközelebb. Még az úgynevezett neostílusok előtt, szinte ugyanúgy próbálta meg beépíteni hazájának népzenei kultúráját a klasszikus zenei hagyományba, ahogy az Stravinsky is tette. Stravinskyt én egy elképesztően szellemes és szabad léleknek gondolom, ami alatt azt értem, hogy gyakorlatilag alig kötötte valamiféle zenei hagyomány. Meglátásom szerint sokkal kevésbé csatlakozott be a Beethoventől Liszten keresztül húzódó zeneszerzői hagyományba, nem engedte, hogy túlzottan lekössék a tradíciók. Stravinsky különös szabadsággal és játékkal bánik mindenféle zenei anyaggal a reneszánsztól a kora barokkon át a jazzig és a kabarézenéig.

- Az idén február 7-én a Capricciót fogod játszani a Művészetek Palotájában.

- A Capricco nem egy hagyományos zongorakoncert, talán inkább kamara-zongoraverseny. A műben a szimfonikus zenekart szólisztikus hangszerek egészítik ki, melyek közül a zongora kapja a főszerepet. A vonóskar olyan módon van elosztva, - második hegedű nélkül, négy szólamot különböztet meg Stravinsky -, hogy minden szólamból egy hangszer vezető szerephez jusson. Elsősorban ezek felelgetnek a zongorának, illetve folyamatos párbeszéd alakul ki a darabban, így a zongora mindig a rivalda fényben tud maradni, de szüntelenül ellene beszélnek más szólamok. Bogányi Tibor karmesterrel, akivel most először dolgozom együtt, abban maradtunk, hogy a zongora furcsa szerepe miatt a próbafolyamatok során fogjuk eldönteni, hogy egy magányos szólóhangszerként kezeljük, vagy megpróbáljuk minél jobban elhelyezni a szimfonikus zenekaron belül. A mű neoklasszikus stílusban íródott, ami elsősorban a formán mutatkozik meg, de a belső tartalmakat mégis Stravinksy tölti meg. Ez a kettősség adja a mű iróniáját. A magam részéről a kompozíció játékos kamarajellegét szeretném kihangsúlyozni.

- A darab kifejezetten ritkán hallható az együttesek repertoárján.

Ez így igaz, és meg sem tudom mondani, hogy hallottam-e egyáltalán itthon. A mostani maratonon több olyan műs is előadásra kerül majd, amelyek az ismertebb opusok mellet méltatlanul keveset hallhatók koncertpódiumon. Érdekesség és egyben az abszolút véletlennek köszönhető, hogy áprilisban az Óbudai Danubia Zenekarral fogom majd a Capricciót játszani Kocsis Zoltán vezényletével.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Kényszerhelyzetbe kerültem” – megszólalt Horváth Lajos Ottó a Nemzetiben történt balesete után kapott összegek kapcsán

A balesetben megsérült színművész azután lépett a nyilvánosság elé, hogy Vidnyánszky Attila a neki és Szász Júliának adott pénzbeli juttatásokkal kapcsolatban nyilatkozott. Közleményére a Nemzeti Színház is reagált.
Vizuál

Ezekről a kultfilmekről ma már mindenki szuperlatívuszokban beszél, pedig megbuktak a premierjük idején

Ma már nehéz elhinni, de számos kultikus remekmű alulteljesített premierje idején a mozikban. Cikkünkben ezek közül mutatunk be néhányat, rávilágítva arra is, milyen tényezők befolyásolhatják egy-egy produkció pénzügyi sikerét. 
Klasszikus

Fischer Iván lett az Európai Unió Ifjúsági Zenekarának zeneigazgatója

Az együttes bejelentette, július 10-től Fischer Ivánt nevezik ki zeneigazgatójuknak. A dirigens a pozícióban Vaszilij Petrenkót váltja, aki tíz sikeres éven át volt a társulat vezető karmestere.
Színház

Közülük kerül ki a Kaszás Attila-díj idei nyertese

Balla Esztert, Ecsedi Erzsébetet és Tóth Ildikót jelölték idén a Kaszás Attila-díjra. A színművészekre a közönség szavazatait augusztus 23-án éjfélig várják a díj weboldalán.
Könyv

Vámos Miklós: Szívbe markoló az írói padlások posztumusz lesöprése

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal Gabriel García Márquez posztumusz kiadású, Találkozunk augusztusban című kisregényével foglalkozik. Gondolataira a Magvetőnél megjelent kötet kontrollfordítója, Kutasy Mercédesz reagál.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Idén is régizenei hétvégék várják a közönséget Eszterházán

Idén nyáron is Eszterházára invitálja a közönséget a Haydneum – Magyar Régizenei Központ, ahol július 19. és augusztus 25. között hat hétvégén keresztül magas színvonalú, korhű hangszeres régizenei hangversenyeket rendeznek.
Klasszikus beszámoló

Kobayashi Ken-Ichiróval turnézott Japánban a MÁV Szimfonikus Zenekar

A MÁV Szimfonikus Zenekar a legutóbbi, 2019-es nagy sikerű japán turné után idén június 17-től július 7-ig újra a „felkelő nap országának” nagyvárosaiban vendégszerepelt, Kobayashi Ken-Ichiro vezényletével.
Klasszikus kritika

Sorscsapások két kalapácsütésben – Mahler-koncert Szombathelyen

Mahler 6. szimfóniája nem tartozik a szerző leggyakrabban játszott művei közé, a Tragikus melléknév azonban félrevezető lehet azoknak, akik először találkoznak a darabbal. Az alkotás ezúttal Szombathelyen, a Savaria Szimfonikus Zenekar előadásában hangzott el.
Klasszikus ajánló

Varázslatos tájakon várnak a Zempléni Fesztivál koncertjei

Az idén augusztus 9–19. között tartott Zempléni Fesztivál célja, hogy sokszínű műsor-összeállítással, valamint a kultúra és a turizmus összekapcsolása irányába mutatott elkötelezettségével megismertesse a régió történelmi és kulturális értékeit a világgal.
Klasszikus hír

Fischer Iván lett az Európai Unió Ifjúsági Zenekarának zeneigazgatója

Az együttes bejelentette, július 10-től Fischer Ivánt nevezik ki zeneigazgatójuknak. A dirigens a pozícióban Vaszilij Petrenkót váltja, aki tíz sikeres éven át volt a társulat vezető karmestere.