Klasszikus

Stúdiósok a Tháliában

2003.05.13. 00:00
Ajánlom
Az Operaház stúdiósai e hónapban két barokk operát mutatnak be a Thália Színházban. Tegnap tartották Joseph Haydn Halászlányok című művének premierjét Fehér András rendezésében; a darabot ma és holnap is játsszák. Händel Julius Caesarját Kerényi Mihály színrevitelében május 25–27-én láthatja a publikum. Mindkét produkcióban Oberfrank Géza vezényli a BM Duna Szimfonikus Zenekarát, aki a stúdió munkáját értékelte.

Második esztendejét éli az Operastúdió; korábban is volt egy hasonló kezdeményezés, de rendszeresen működő formában a mostani az első. „Teljes éves programunk van, amelyben a fiatalok ösztöndíjasként vesznek részt” – mondja Oberfrank Géza, a stúdió művészeti vezetője. – Az eredeti terv szerint az ösztöndíjlevonás nélkül nyolcvanezer forint lett volna, ám ez adminisztratív akadály miatt meghiúsult – az ifjú művészek nagy csalódására. Ha az új alapító okiratban szerepeltetik, hogy az Operaházban pedagógiai tevékenység is zajlik, nem kellene levonásokkal megkurtítani az összeget.
A tavalyi felvételiket Győriványi Ráth György, az előző fő-zeneigazgató egymaga bonyolította. A résztvevők idei listája is már a múlt szezon végén összeállt. A felelős irányítással ősztől bízták meg Oberfrank Gézát. Az évadban gazdagodott a stúdió heti egy olyan alkalommal, amikor az énekesek mozgáskultúrát tanulhattak Szakály György balettművésztől. Mesterkurzust tartott részükre Hamari Júlia és Anna Reynold. Megfogalmazódott az igény, hogy mindenképpen kétéves legyen a képzés. Ilyenformán a tagság egy részét a tavalyi ösztöndíjasok alkotják, másikat az újonnan meghallgatottak. Jelenleg tizenheten vesznek részt a stúdiumokban.
Az elvégzett munkáról a fiatalok a múlt évben az operabarátoknak tartott koncerteken számoltak be, idén pedig már teljes opera-előadásokon is bemutatkoznak.
„Úgy állítottam össze a programjukat, hogy komplex képzést kapjanak: ez technikát, előadó-művészetet egyaránt magába ölel, valamint az anyag értelmezését, amelylyel végig foglalkoztunk. Haydn operáját, A halászlányokat azért választottam, hogy a recitativók előadását elsajátítsák. A nagyvilágban ma eléggé elterjedt, hogy a recitativókat végighadarják, hogy eljussanak a zenéhez; ezáltal egy virtuóz semmitmondás alakul ki. Szerettem volna, ha a mieink értik is, amit mondanak – ezért választottam a magyar nyelvű előadást – magyarázza Oberfrank Géza. – Händel Julius Caesarjában, amelyet terjedelme miatt jócskán meghúztunk, csak néhány zenekari kíséretes recitativót tartottunk meg, s a történet maga prózában hangzik el. Színészi szinten dikciót mondani – örökös probléma a zenés színpadokon. Ez motivált, hogy a Händel-mű esetében magyar és olasz nyelvű előadás jöjjön létre, amelyben csak a zeneszámok szólalnak meg eredetiben.”
A szereposztás nem okozott gondot: a Haydn-vígopera esetében minden szerepben ketten, sőt van olyan, amelyikben hárman is bemutatkozhatnak. A Händel-produkcióban statisztéria bevonásával oldják meg a színpadra állítást. Az anyagi lehetőségek miatt mindkét darab szolid kivitelezésben ugyan, de jelmezes, díszletes produkcióban látható. (A stúdió költségvetése a ház éves költségvetését terheli; a pontos adatok nem ismeretesek.) Fehér András és Kerényi Mihály rendezése az operajátszás két eltérő megközelítését reprezentálja. Szeretnék elvinni az előadásokat vidéki játszóhelyekre, szabadtéri színpadokra is.
Az Operastúdió elvégzett munkáját értékelve Oberfrank Géza hangsúlyozza: „Sikerült a pályakezdőket megerősíteni abban, amiben jók és – lehetőség szerint – pótoltatni velük a hiányosságaikat. Nem egyformán alakult ki mindenkinél mostanra egy komplex művész képe, de valamennyien jelentősen fejlődtek az eltelt hónapok alatt. Aki most a két bemutatónkon a nagyérdemű elé lép, bizonyosan nem az az ember, aki a tanulmányokat elkezdte – teszi hozzá. – Más kérdés, hogy mindez elegendő-e ahhoz, hogy a dalszínház szerződtesse a fiatalt. Tudni való, hogy eredendően a teátrum utánpótlásának megoldására született a stúdióskoncepció. Indulásnak nagy segítség egy ilyen műhely, de az elhelyezkedésre nem garancia. Tény, hogy több tehetséges művész már komoly feladatokat, főszerepeket énekelhetett a házban, s hozzá szép kritikai és közönségvisszhanggal, köztük Cserna Ildikó, Létai Kiss Gabriella, Révész Rita, Rálik Szilvia. Korábban szó volt a fiatalok két-három éves menedzseléséről, de ettől az új dalszínházi vezetőség elállt, a művészeknek sem tetszett az az elgondolás, hogy csak engedéllyel szerződhettek volna fellépésekre. „Az ittenihez hasonló tevékenységet a szegedi működésem alatt végeztem– mondja Oberfrank, aki mellett karmesterek, zenészek, énekesek generációi nőttek fel. – Az egy másfajta közeg volt, ideális arra, hogy professzionális operajátszás jöjjön létre. Szegeden elértük azt, hogy a társulat egy bizonyos stílus elsajátítása során teljesen összekovácsolódott. Az Operaházban erre soha nem volt mód, ez egy nagyüzem. A stúdióban nyílt először alkalmam arra, hogy hoszszabb ideig foglalkozhassak fiatal emberekkel, akik az operajátékot együtt, egymásért szurkolva teremtik meg.”

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.
Klasszikus hír

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.