Az ügy előzménye az a megállapodás, amit a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma (NKÖM) augusztus elején kötött meg két ágazati érdekvédelmi szervezettel, a Közgyűjteményi és Közművelődési Dolgozók Szakszervezetével (KKDSZ), illetve a Zene- és Táncművészek Szakszervezetével. Ebben szerepel, hogy a törvényben előírt 50 százalékos közalkalmazotti bérfejlesztést azokra a zenei együttesekre is kiterjesztik, amelyeknek dolgozói jogilag ugyan nem közalkalmazottak, de ugyanazt a munkát végzik, mint közalkalmazott kollégáik. Ebbe a körbe tartozik például a közhasznú társaság formában működő Nemzeti Filharmonikusok, BM Szimfonikus Zenekar és Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar, valamint a MÁV Szimfonikus Zenekar is, amely szervezeti formáját tekintve alapítvány, fenntartója pedig az állami tulajdonú MÁV Rt. A bérfejlesztéshez szükséges forrás biztosítását a költségvetés "egyéb kiadásokra fedezetül szolgáló előirányzatából” tervezték.
A bérfejlesztés októberben megtörtént, a MÁV Szimfonikusok azonban nem kaptak semmit. A Magyar Hírlap kérdésére a kulturális tárca sajtóirodáján azt mondták, hogy míg a közhasznú társaságok valamely költségvetési intézménnyel (a Nemzeti Filharmonikusok az NKÖM-mel, a BM Szimfonikus Zenekar a Belügyminisztériummal, a Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar a XXII. kerületi önkormányzattal) állnak jogviszonyban, a MÁV esetében viszont a fenntartó önálló részvénytársaság – még akkor is, ha állami tulajdonú –, s ezért ugyanazok a szabályok automatikusan nem vonatkoztathatók rájuk. A költségvetés tartalékkerete is elfogyott, s bár Görgey Gábor kulturális miniszter szeptember elején kifejezetten a MÁV Szimfonikus Zenekar érdekében írt levelet László Csaba pénzügyminiszternek, előrelépés mindeddig nem történt.
Fenyő Gábor, a zenekar igazgatója elmondta, ma Magyarországon a legrosszabbul fizetett szimfonikus zenekar a MÁV, sőt már a zenetanárok is megelőzik őket. A zenekari tagok átlagbére bruttó 74 ezer 300 forint, és a kilencvenöt muzsikus közül ötvenkilenc fizetése nem éri el a bruttó 90 ezer forintot. "Ennyi pénzből családot fenntartani, tisztességgel megélni lehetetlen. A zenekarban most óriási a csalódottság, több mint fél évszázados történetünk legmélyebb válságát éljük át” – mondja az igazgató, aki nem tudja, remélhetnek-e segítséget a kulturális, a pénzügyi, esetleg a MÁV Rt. felügyeletét gyakorló gazdasági és közlekedési tárcától.
A fenyegető gondok ellenére a MÁV Szimfonikusok iránt külföldön egyre nagyobb az érdeklődés. Öt éve dolgoznak együtt a magyar származású producerrel, Rudas Tiborral, akinek közvetítésével előbb a három szoprán produkciója európai turnéján kísérték Kathleen Cassello, Kallen Esperian és Cynthia Lawrence koncertjeit, majd a legendás három tenorral, José Carrerasszal, Plácido Domingóval és Luciano Pavarottival is több alkalommal együttműködhettek. Visszatérő vendégek a Libanonban évről évre megrendezésre kerülő beiteddine-i fesztiválon is, ahol többek között Kiri Te Kanawa kísérőzenekaraként léptek színpadra.