Klasszikus

Sylvain Cambreling először a BFZ élén

2004.02.20. 00:00
Ajánlom
A kétszer is az Év Karmesterének választott és az Európai Karmester Díjjal kitüntetett világhírű francia dirigens, Sylvain Cambreling vezényli a Fesztiválzenekart a Liszt Ferenc Zeneakadémián február 27-28-án.

A műsoron Debussy Három zenekari képe mellett ritkán hallható zenei csemegék szerepelnek: Hanns Eisler 1940 komponált Öt zenekari darabja, Paul Hindemith V. György angol király halála alkalmából, 1936-ban brácsára és zenekarra írt gyönyörű Gyászzenéje, valamint Kurtág György 1954-ben, zeneakadémiai diplomamunkaként írt Brácsaversenyének egytételes változata. A szólista a norvég brácsaművész, Lars Anders Tomter.

Sylvain Cambreling, az 1948-ban a franciaországi Amiens-ben született karmester a nemzetközi zenei élet izgalmas, sokoldalú egyénisége: repertoárja a barokktól korunk zenéjéig 70 operát (!) és 400 zenekari művet ölel fel. Az új zene avatott interpretátora, az Európai Karmester Díj kitüntetettje, 1994-ben és 2000-ben az Opernwelt folyóirat az év karmesterének választotta. 1976-tól 1981-ig Boulez meghívására az Ensemble InterContemporain állandó vendégkarmestere, 1981-tól a brüsszeli La Monnaie operaház zeneigazgatója. 1985-től a Salzburgi Ünnepi Játékok egyik legfoglalkoztatottabb sztárkarmestere, 1993-97 között a Frankfurti Operaház intendánsa és zeneigazgatója. Jelenleg a Délnémet Rádiózenekar (SWR) vezető karmestere és a kortárs zenére specializálódott Klangforum Wien első vendégkarmestere. Fontos produkciókat irányított a Milánói Scalától a New York-i Metropolitanen át a bécsi Staatsoperig a nagy operaházakban, visszatérő vendég a vezető szimfonikus zenekaroknál (Bécsi és Berlini Filharmonikusok, BBC Szimfonikus Zenekara, Clevelandi Zenekar, Orchestre de Paris, stb.).

A kiváló norvég brácsaművész Lars Anders Tomter párhuzamosan folytatta hegedű- és brácsatanulmányait (az előbbieket többek között Végh Sándornál, Salzburgban). Az 1984-es budapesti nemzetközi brácsaversenyen nyert díj után karrierje gyorsan ívelt felfelé, ma hangszere egyik legkiválóbb művészeként tartják számon. Rendszeres résztvevője a jelentős nemzetközi zenei fesztiváloknak (BBC Proms, Lockenhaus, Schleswig-Holstein, Bad Kissingen) és fontos zenei központoknak (Berlin, Bécs, New York, London, Párizs stb.). Tomter az Oslói Zeneakadémia professzora, a norvégiai Risor Kamarazenei Fesztivál vezetője. Lemezeit a Naxos, a Virgin Classics és a Chandos cégek számára készíti. Egy 1590-ben készült Gasparo de Salo hangszeren játszik.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Jazz/World

Zeneművet írt a „napalmos lánynak”, most végre élőben is előadhatta neki

1972-ben járta be a világot a vietnámi háború legsokkolóbb fotója, amin gyerekek menekülnek a bombázás elől. Tiszteletükre Hannibal Lokumbe még 1973-ban szvitet komponált, amit most élőben is előadhatott a képen meztelenül szereplő lánynak, Kim Phuc Phan Thi-nek.
Klasszikus

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Vizuál

Megfilmesítik a Mester és Margaritát

Bulgakov regényének mozis változatát A nagy Gatsby-t is rendező Baz Luhrmann forgatja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus interjú

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Klasszikus hír

Kecskés D. Balázs Istvánffy Benedek-díjat kapott

A fiatal zeneszerző Három románc című alkotása nyerte el a Magyar Zeneszerzők Egyesületének díját.
Klasszikus fidelio klasszik

Rost Andrea a Fidelio Klasszik vendége

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása december 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Elek Ányossal, ifj. Harangozó Gyulával és Rost Andreával.