Klasszikus

Szabó Barna: A keresztút szélén

2015.05.19. 16:00
Ajánlom
A passió-oratórium az Új Liszt Ferenc Kamarakórus előadásában, Nemes László Norbert vezényletével debütál a Zeneakadémián május 27-én.

A szépséget előtérbe helyező, ugyanakkor mély zenéket komponáló szerző darabjának műfaja izgalmas átmenet, hiszen a május végén a Zeneakadémia Solti Termében ősbemutatóként felhangzó passióban nincs sem narrátor, sem más énekes szólista. Ennek a sajátos perspektívának - a szerző szavával: oldalnézetnek - köszönhető, hogy a drámai vonulatot a reflexió, és nem az események adják: a krisztusi szenvedéstörténetből jól ismert bibliai mondatokat hatszólamú kórus-tételek visszhangozzák és a zongora kommentálja.

„Orbán György passiója (Passió magyar nyelven, 1998) annak idején villámcsapásként ért, nagyon meghatározó élmény volt számomra" - mondta el érdeklődésünkre Szabó Barna, a Zeneakadémia Zeneszerzés Tanszékének oktatója A keresztút szélén című művének indíttatásáról. „Egy nagyszabású dalciklust terveztem írni ezzel a címmel Messiaen nyomán, a stációkhoz kapcsolódó meditációknak egy olyan szövegére, amellyel egy lelkigyakorlaton találkoztam. Egy szerzői est műsora kapcsán azonban Erdei Péter, az Új Liszt Ferenc Kamarakórus karnagya lecsapott a címre. Azt mondta, legyen ez a passióé, mondván: a dolgokat akkor kell megvalósítani, amikor felmerülnek." Mivel Szabó Barna szenvedéstörténet-feldolgozásában nem kapnak szerepet a Bibliából ismert szereplők, illetve a narrátor - azaz énekes szólisták -, a nép hangja: a tömegjelenetek, vagyis a turbák kerülnek előtérbe. „A passió eseményeinek ilyen módon történő bemutatása az igazság minden korban jellemző általános felismeretlenségéről, félreértéséről és botrányáról szól" - ad további útmutatást darabja értelmezéséhez a szerző.

A keresztút szélén öt tételének szövege teljes egészében a Károli-féle Biblián: a szinoptikus evangéliumokon, és különböző ószövetségi részleteken alapszik. Az első tétel a Getsemáné-kertben gyötrődő Jézus szavait, a második az elfogatás jelenetét idézi. A mély regiszterben, alig hallhatóan belépő zongora a Jézus letartóztatására rendelt csapat közeledését jeleníti meg. Illés próféta találkozása Istennel látszólag nem vág a történetbe a harmadik tételben. A „halk és szelíd hang" azonban Pilátus előtt is ugyanúgy szólal meg, kinyilvánítva ezzel eredetét: örökkévalóságát és Jézussal való azonosságát. A darab legdrámaibb része, a pilátusi per, és maga a kereszthalál egyetlen hatalmas crescendo: a negyedik tétel sok szálon zajló eseményeinek központjában Jézus magányos narratívája áll. Pilátus értetlen kérdései, a csőcselék őrjöngése, és a tanítvány lamentálása ellenpontozzák az utolsó hét szó lassan hömpölygő recitálását. A jelenet csúcsán a kórus - színpadi értelemben is - kettéválik: a Jézus szerepét éneklő bariton szólam jobb és bal oldalán, két latorként, elkárhozandók és üdvözülendők együtt szemlélik a felfoghatatlant, Isten halálának misztériumát. A Jeruzsálem leányai című zárótételben Jézus szavai adják a nagypénteki „történet" konklúzióját: a halálakor bekövetkező földrengés az utolsó ítélet kataklizmájának előképe.

A mű öt tételéből három 2013 márciusában, Budapesten egy szerzői est keretében már elhangzott, szintén az Új Liszt Ferenc Kamarakórus - amelynek a szerző is tagja - és Kéménczy Antal zongoraművész előadásában, a Liszt-díjas Erdei Péter vezényletével. A nagy technikai kihívást jelentő, csaknem egy órás mű 2015. május 27-én a Zeneakadémia Solti Termében szólal meg először a maga teljességében, az énekkar jelenlegi vezetője, Nemes László Norbert vezényletével.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Vizuál

A pápa szeretőjét, a rettegett feministát ábrázolja Velázquez elveszettnek hitt festménye

Majdnem 300 évig azt hitték, elveszett vagy megsemmisült az a portré, ami a történelem egyik legbefolyásosabb nőjét, Donna Olimpiát ábrázolja a világ egyik legnagyobb hatású festőjének ecsetvonásain keresztül.
Könyv

Hallgass egyperceseket Örkény István előadásában!

Színdarabok és interjúk felvételei mellett felolvasások hanganyaga és fotók is elérhetőek az OSZK honlapján, amelyet a ma negyven éve elhunyt író, dramaturg emlékének szenteltek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus galéria

Idén is eloszlatták a felhőket a TérTáncKoncert hősei

Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar ötödik alkalommal rendezte meg ingyenes szabadtéri programját, a TérTáncKoncertet, ahol idén is több száz hátrányos helyzetű térségből érkező fiatal táncolt együtt, ezúttal Beethoven VII. szimfóniájára.
Klasszikus ajánló

Egy hét a kamarazene izzó bűvöletében

Több mint tíz országból érkeznek világsztárok az idei Fesztivál Akadémiára. A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagykoncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus kritika

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Klasszikus ajánló

Sir Karl Jenkinst köszönti a MÁV Szimfonikusok

A világon legtöbbet játszott kortárs zeneszerzőt 75. születésnapja alkalmából hangversennyel köszöntik június 28-án a Müpában.
Klasszikus kritika

„Csárdás kisangyalom” – énekelte a dél-koreai Asan város kórusa a Bartók Plusz Operafesztiválon

8644 kilométert tett meg az Asan Civic Choir, hogy hangversenyt tartson a Bartók Plusz Operafesztiválon. Műsorukban magyar szerzők művei mellett koreai és magyar népdalfeldolgozások hangzottak el.