Klasszikus

Szabó Barna: A keresztút szélén

2015.05.19. 16:00
Ajánlom
A passió-oratórium az Új Liszt Ferenc Kamarakórus előadásában, Nemes László Norbert vezényletével debütál a Zeneakadémián május 27-én.

A szépséget előtérbe helyező, ugyanakkor mély zenéket komponáló szerző darabjának műfaja izgalmas átmenet, hiszen a május végén a Zeneakadémia Solti Termében ősbemutatóként felhangzó passióban nincs sem narrátor, sem más énekes szólista. Ennek a sajátos perspektívának - a szerző szavával: oldalnézetnek - köszönhető, hogy a drámai vonulatot a reflexió, és nem az események adják: a krisztusi szenvedéstörténetből jól ismert bibliai mondatokat hatszólamú kórus-tételek visszhangozzák és a zongora kommentálja.

„Orbán György passiója (Passió magyar nyelven, 1998) annak idején villámcsapásként ért, nagyon meghatározó élmény volt számomra" - mondta el érdeklődésünkre Szabó Barna, a Zeneakadémia Zeneszerzés Tanszékének oktatója A keresztút szélén című művének indíttatásáról. „Egy nagyszabású dalciklust terveztem írni ezzel a címmel Messiaen nyomán, a stációkhoz kapcsolódó meditációknak egy olyan szövegére, amellyel egy lelkigyakorlaton találkoztam. Egy szerzői est műsora kapcsán azonban Erdei Péter, az Új Liszt Ferenc Kamarakórus karnagya lecsapott a címre. Azt mondta, legyen ez a passióé, mondván: a dolgokat akkor kell megvalósítani, amikor felmerülnek." Mivel Szabó Barna szenvedéstörténet-feldolgozásában nem kapnak szerepet a Bibliából ismert szereplők, illetve a narrátor - azaz énekes szólisták -, a nép hangja: a tömegjelenetek, vagyis a turbák kerülnek előtérbe. „A passió eseményeinek ilyen módon történő bemutatása az igazság minden korban jellemző általános felismeretlenségéről, félreértéséről és botrányáról szól" - ad további útmutatást darabja értelmezéséhez a szerző.

A keresztút szélén öt tételének szövege teljes egészében a Károli-féle Biblián: a szinoptikus evangéliumokon, és különböző ószövetségi részleteken alapszik. Az első tétel a Getsemáné-kertben gyötrődő Jézus szavait, a második az elfogatás jelenetét idézi. A mély regiszterben, alig hallhatóan belépő zongora a Jézus letartóztatására rendelt csapat közeledését jeleníti meg. Illés próféta találkozása Istennel látszólag nem vág a történetbe a harmadik tételben. A „halk és szelíd hang" azonban Pilátus előtt is ugyanúgy szólal meg, kinyilvánítva ezzel eredetét: örökkévalóságát és Jézussal való azonosságát. A darab legdrámaibb része, a pilátusi per, és maga a kereszthalál egyetlen hatalmas crescendo: a negyedik tétel sok szálon zajló eseményeinek központjában Jézus magányos narratívája áll. Pilátus értetlen kérdései, a csőcselék őrjöngése, és a tanítvány lamentálása ellenpontozzák az utolsó hét szó lassan hömpölygő recitálását. A jelenet csúcsán a kórus - színpadi értelemben is - kettéválik: a Jézus szerepét éneklő bariton szólam jobb és bal oldalán, két latorként, elkárhozandók és üdvözülendők együtt szemlélik a felfoghatatlant, Isten halálának misztériumát. A Jeruzsálem leányai című zárótételben Jézus szavai adják a nagypénteki „történet" konklúzióját: a halálakor bekövetkező földrengés az utolsó ítélet kataklizmájának előképe.

A mű öt tételéből három 2013 márciusában, Budapesten egy szerzői est keretében már elhangzott, szintén az Új Liszt Ferenc Kamarakórus - amelynek a szerző is tagja - és Kéménczy Antal zongoraművész előadásában, a Liszt-díjas Erdei Péter vezényletével. A nagy technikai kihívást jelentő, csaknem egy órás mű 2015. május 27-én a Zeneakadémia Solti Termében szólal meg először a maga teljességében, az énekkar jelenlegi vezetője, Nemes László Norbert vezényletével.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Elhunyt Vadász Zsolt, az Operettszínház művésze

A Budapesti Operettszínház egyik legfoglalkoztatottabb művészét 51 éves korában érte a halál június 21-én, adta hírül a Szinház Online.
Vizuál

Öt Donald Sutherland-film, amit látni kell

Filozofikus sci-fi, háborús szatíra, feszült kémjátszma vagy éppen sokkoló erejű horrordráma: Donald Sutherland számtalan műfajban bizonyította rendkívüli tehetségét. Kedvenc filmjeinkkel emlékezünk a kanadai színészlegendára.
Zenés színház

„Brünnhilde szerepe olyan, mintha maratont futnánk” – villáminterjú Iréne Theorinnal

A kiváló svéd szoprán a Budapesti Wagner-napok rendszeresen visszatérő vendége, akit a magyar közönség különösen érzékeny, lelki finomságokra kihegyezett szerepformálása miatt zárt a szívébe. Iréne Theorin egy nappal színpadra lépése előtt válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház

Ami szembejön, nem biztos, hogy akadály – interjú Béres Attilával a szegedi Rebecca-bemutató kapcsán

Pont ilyennek képzeltem: elfoglalt, egymást érik a beérkező hívásai, többször kér fél percet, mire leül és belehelyezkedik az interjúszituációba. Béres Attilával, a Miskolci Nemzeti Színház igazgatójával beszélgettünk, aki a Szegedi Szabadtéri Játékokon rendezi a Rebecca musicalt.
Klasszikus

Ifjú versenygyőztesek hangversenye a Pesti Vigadóban

Június 25-én este a Szent István Filharmonikusok fiatal tehetségei mutatkozhatnak be a Pesti Vigadóban. Az eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ifjú versenygyőztesek hangversenye a Pesti Vigadóban

Június 25-én este a Szent István Filharmonikusok fiatal tehetségei mutatkozhatnak be a Pesti Vigadóban. Az eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. 
Klasszikus interjú

„A művek mélyebb megértését tartom a legfontosabbnak” – beszélgetés Szalai Molli zongoraművésszel

Külföldön értük utol a friss Junior Prima-díjas zongoraművészt, aki jövőre már második mesterdiplomáját szerzi. Az MVM Zrt. jóvoltából idén megemelt, hárommillió forinttal járó elismerést ezért felkészülésre, új hangszerre és megszakítás nélküli, folyamatos munkára fordítja majd.
Klasszikus hír

Balogh Máté olasz zeneszerzőversenyen nyert első díjat

A trieszti Friedrich Schiller Kulturális Társaság által kiírt dalversenyen a nagy német költő szövegeit kellett megzenésíteni. A megmérettetést az első alkalommal rendezték meg, Jörg Widmann fővédnöksége alatt.
Klasszikus ajánló

Stradivari, Guadagnini és Guarneri hangszerei varázsolnak el az idén tizenöt éves Kaposfesten

Tizenötödik alkalommal, augusztus 12-18. között rendezik meg idén az ország egyik legjelentősebb komolyzenei eseményét, a Kaposfestet. Most is számos meglepetéssel készülnek a rendezők a kaposvári fesztiválra.
Klasszikus interjú

„Emberi kapcsolat nélkül nem lehet tanítani” – interjú Szecsődi Ferenccel

Kortárs vonóshangszer-kiállítással nyílik meg A magyar hegedű ünnepe június 22-én délelőtt az MMA székházában, a Pesti Vigadóban. A kétnapos összművészeti esemény idén összekapcsolódik Szecsődi Ferenc hetvenedik születésnapi ünneplésével.